Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1521 besök totalt |
Porsche 924S -86 - pcsr 8B #924
Det är dags att lägga upp en tråd om min 924S som jag bytte till mig av Vi Bilägare för 12 år sedan, där den kallades Snövit och tjänstgjorde som projekt-sommarnöje. Bilderna är på min bil från Aftonbladets köpguide ![]() ![]() ![]() Redan till första vintern skaffade jag WRC-däck för isåkning, och sedan blev det slalom och bankörning med PCS. ![]() ![]() Underhållet var eftersatt på den så det var en hel del mekning och även uppdateringar mellan säsongerna för att bättre passa på trackdays. ![]() Runt 2018/2019 var den helt rensad och hade störtbåge + sportstolar + LEDA coilovers + breddade telefon-fälgar, året efter blev det plast i skärmar/ front/ huv/ baklucka/ stötisar. Nåt/några år senare blev störtbågen utbytt mot en godkänd Finess-bur som Apex satte in. Sande'n fick gå igenom en S2-motor jag köpt från England. När motorn väl åkte i 2021/2022 så rev jag ur det gamla elsystemet och satte i ett eget baserat på ett Painless universalsystem, så nu förstår jag elen på bilen. Våren 2023 regbesiktigades bilen med bur och plåtdörrar innan plastdörrar och öronlappsstolen sattes i, och så fick den en sbf vagnbok. Redan 2021 tog jag licensen på Kinnekulle med en av Asklings Bil lånad GR Yaris, det var första gången jag körde och ens satt i en sån trots att jag beställt en några månader tidigare. ![]() I maj 2023 körde jag mina första tävlingar med Pcsr på Anderstorp där vi var supportklass till Porsche Carrera Cup, jag ville absolut inte göra bort mig och dumpa olja eller nåt annat dumt som skulle förskjuta dagsschemat med tv-sändningarna. Men allt gick bra trots att alla i pcsr körde gemensamt, så det var nästan 30 bilar varav hälften cup-bilar på slicks ...och sen då jag i min 924:a längst ner i Porsche-näringskedjan. Såklart hängde jag inte med de snabba i toppen i R-däcksklasserna men jag lyckades köra om några i båda tävlingarna och hade några härliga fajter. Faktiskt fick jag åka hem med en pokal för en 2:a-placering i 8B ...pga bortfall. 2023 körde jag även tävlingarna på Kinnekulle och Mantorp och det blev några pallplaceringar till. Att få köra egen bil och tävla på riktiga räserbanor var fantastiskt kul, på nåt sätt så passar det mig då jag gillar att meka och att vara väl förberedd. _________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...pcsr #924 911 -74 ...gul @lagteknik på instagram |
||||||
_________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||
Kul läsning om bilens utveckling. Frontmotorporschar har verkligen potential. Det är bevisat sen länge.
![]() S2 motor i smala karossen måste vara optimalt. ![]() _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||||
Re:
Visst det är fina grejor ![]()
Tackar ![]()
Jag satte även dit relästyrd "motorsportavstängning" med yttre och inre brytare, och elektriskt styrservo från en Corsa. Det funkar bra men man saknar rätta känslan med det, så det har slutat med att det är helt nervridet vid bankörning. ![]() ![]() Inför 2024 års säsong satte jag dit ett Vems som mappades av Luntec till 200,6 hk på baknaven, fick lite pops and bangs på köpet men tyvärr också 60kg plus i målgångsvikt så jag fick tynga bilen. ![]() ![]() Tyvärr kom mekningen inför 2024 inte igång förrän vid påsken så det blev lite stressigt och jag missade warmupen på Kinnekulle. Bilen fick en "plastis" bakvagnsupphängning, förutom att den återställer hjulupphängningsgeometrin trots att bilen sänks så är den 8kg lättare. När jag var där bak och rev så tog jag ner tank och växellåda och sanerade/servade dem, tog även bort reservhjulsbaljan och byggde ett nytt bakre avgas då ljuddämparens svep hade gett upp. Jag gjorde ett nytt växellådsfäste med en motorkudde från Volvo 140. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Jag byggde även bort de enda problemen jag hade haft 2023, nämligen att bilen gick varm vid kökörning/ lineup/ parc ferme och dessutom inte vågade stänga av den då jag behövde starthjälp utfrån då batteriet bara räckte till nån enstaka start. Nu blev det en större aluminiumkylare och tätningsarbete så all luft går genom kylaren, en Spalfläkt som inte byggde så mycket och som var lätt, en mini-generator från Daihatsu Charade, och ett Wiborg Lithiumbatteri av samma storlek som det odugliga Stiga-Park-batteriet men med 1000 CCA och vikt på 2,45kg. Jag tror jag lättade bilen runt 25kg totalt under mekningen, som sen kröntes med att hänga dit plåtdörrarna med plus 18+18kg och en passagerarstol för att nå min nya högre målgångsvikt ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...pcsr #924 911 -74 ...gul @lagteknik på instagram |
||||||
Re:
Tackar Stefan ![]() Inför säsongen 2024 När jag skulle sätta ihop det sista på bakvagnen efter att allt annat var klart så såg jag att Leda-bakdämparna hade fuktat lite för mycket, så jag började spana om att få dem servade här i Sverige då det var lite sent påkommet att skicka dem till England när säsongen var till att börja. Jag fick några nej-svar men J-tech sade inte nej utan att ha tittat på dem "det kan inte vara så konstigt", och mycket riktigt så kunde han fixa dem. Så inga bak-dämpare till pcsr's warmup på Kinnekulle = avblåst för min del. Men då ville jag åka till ringen med bilen istället. Magnus W hade ett par HR-coils jag kunde låna, de var i mjukaste laget och läckte lite men det var inte katastrof-dåligt ...beggars can't be choosers. Så det var i med den gamla sportstolen utan öronlappar för att klara ringen-reglerna, och lite höjningen, på med fusk-fuchsen med Michelin TB5:or och hjulinställning + lite efterjustering. Jag kände att framdäcken på glassbilen var tveksamma och kollade med gummiverkstaden, så vi bytte dem. ![]() ![]() ![]() Mellan infarterna till Ronneby kl 06.30 smällde ett bakdäck, lite olämpligt precis där 2-1-vägen tog slut och mitt i morgonrusningen innan jag blev bärgad/dolly-dragen till en gummiverkstad för 2 nya bakdäck. ![]() Bara några timmar försenad. Det blev 2 kvällar och en halvdag med totalt (edit) 23 varv i blandat väder, med 8:49 som bäst. Lite lurigt med mjukt fjädrad bak och hårt fram, och som det skulle visa sig senare även med toe-out bak så bilen skiftade mellan understyrd och överstyrd. Men fränt att lyfta framhjul i Wehrseifen + Hohe Acht + Wippermann + Eiskurve och nära på några fler ställen. ![]() ![]() Det var många blickar på gubben och hans 924, och framförallt många som kollade på "ballong"-däcken som nästan ser ut som slicks med bara några ränder mitt i slitbanan. ![]() Årets första tävling var på Kinnekulle och bilen var svårkörd, jag hade inte alls den härliga instyrningen och fick provocera in bilen i de flesta kurvorna. Men det var härliga fajter i båda rejsen. Jag körde också en testday på Mantorp för att kolla vilka hjul bilen gick bäst på, det enda säkra var att det gick långsammare än året innan. ![]() ![]() ![]() ![]() Mantorp - efter att ha skaffat en TrackAce-mojäng kunde jag sen konstatera att jag hade toe-out bak, så jag justerade lite innan septembertävlingarna på Mantorp. Väl där justerade jag på lite mer toe-in bak och ställde sen också ner cambern på topplagringarna lite vilket även sänker toe-outen fram. Och faktiskt gick bilen bra efter det. Men det kändes lite som en tappad säsong när bilen inte gick bättre än året innan, den kändes inte piggare att köra trots 12 hk mer i motorn men också den ökade målgångsvikten höjd från 1005kg till 1065kg. Väl hemma kom jag på att jag kört på fel frambelägg hela året, jag hade glömt att byta tillbaka efter att jag bytt från Hawk HT-10 till Hawk HP+ för att spara lite belägg enbart för konbane-körningen som avslutade 2023. Körningar - 8 dagar totalt för bilen 2024 blev det, varav 3 dagar på ringen + 3 dagar tävling/trackday och 2 dagar konbanekörning med de lokala sportvagnsklubbarna. 2025 ... _________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...pcsr #924 911 -74 ...gul @lagteknik på instagram |
||||||
2025 ...
Jag bestämde mig direkt på Mantorp för att fortsätta tävla lite med pcsr, planen är ~3 dagar med 2 tävlingar/dag. Men inga långväga eller fler-dagars, då åker jag hellre till ringen. Det som jag redan har grejor hemma för eller på gång till är: :: Bort med Vems:et och sätta tillbaka Motronic med luftmassemätare. Med "original" 211 hk blir min målgångsvikt 1005 kg igen, och det finns utrymme för lättnings-jobb då bilen aldrig varit så lätt ens med flimsiga plastdörrar och standardhjul. Klass 8B är 5kg/hk och 50kg rabatt om man inte har eller har haft abs, så 5kg/hk x 211 hk - 50kg = 1005 kg. :: byta ut hela takskinnet i stålplåt som nu även har förstärkningar för targa-lucka mot ett plastis plasttak. :: byta ut en stor del av stålplåten över tanken till aluminium. :: ta bort elstyrservot och sätta tillbaka original styrkolumn. :: byta ut originaldörrar med glasrutor och tunga backspeglar mot en lättad plåtdörr på förarsidan och en plastdörr på passagerarsidan. :: byta original broms-ok i stål mot nåt lättare i aluminium. :: se om jag kan få bort bromsservot, så länge det sitter där det sitter blir oljesumpen bilens lägsta punkt och det känns inte bra. Bättre att höja motorn och sänka hela framänden motsvarande. :: byta till stora eller lilla gummivingen istället för den ställbara 968-kopian. Det finns mer grejor att jobba på om det blir tid över ![]() ![]() min 968-vinge utan bling-lister ![]() typ 5mm i höjd- och sidled mellan huvudbromscylinder och insug, och det är med Sande'ns låga/stumma motorfästen _________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...pcsr #924 911 -74 ...gul @lagteknik på instagram |
||||||
Re:
Bromsar är på G då jag dels provat med låne-ok och dels fått hem mina ok som ska sitta på bilen. ![]() ![]() Bak blir det 2-kolvs-ok (dia44) i aluminium från tidiga 964 C2, som är bolt-on med en 2mm distans/bricka, original är 1-kolvs glid-ok (dia36) i stål. De nya väger 1,75kg/st mot original som väger 3,5kg/st, båda vikterna utan belägg då de har samma belägg. ![]() ![]() ![]() Fram blir det 4-kolvs-ok (dia40/36) i aluminium från första generationens Boxster (ej S), som är bolt-on med adaptrar framtagna av Cedric och en 2,5 mm distans/bricka, original är 1-kolvs glid-ok (dia54) i stål. De nya väger 3,85kg/st mot original som väger 5,35kg/st, vikter med respektive belägg och adaptern. Totalt minskas ofjädrad vikt med aluminium-ok runtom blir 6,5kg eller drygt 1,5kg/hörn. ![]() Okens kolv-area fram är oförändrad, men bak ökar den med 50%. ![]() Original huvudbromscylinder är stegad med dia23,8 som leder till fram-oken och med O19 som leder till bak-oken. Min tanke är att prova med standard huvudbromscylinder tillsammans med typ en ställbar Wilwood bromsreduceringsventil, blir det konstigt blir nästa steg att skaffa en huvudbromscylinder som inte är stegad utan har samma diameter, kanske dia23,8/23,8 (från 944 Turbo?) eller dia22/22. Jag kan ju också moderera med att testa andra belägg bak. Till saken hör att jag också vill ta bort bromsservot. Är det nån som vet hur man räknar/dimensionerar huvudbromscylinder när den är stegad ? jag vet inte, finns det nåt bättre än ...trail and error _________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...pcsr #924 911 -74 ...gul @lagteknik på instagram |
||||||
![]() trots ihållande tennisarmbåge i båda armarna är jobbet med att lätta bilen i alla fall påbörjat _________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...pcsr #924 911 -74 ...gul @lagteknik på instagram |
||||||
Jag lägger en blänkare här också
![]() Är det nån som vill vara med och köpa en tunn/lätt framruta till sin 924 944 968? 5mm är det tunnaste som kan göras av dem, normalt är en 944-ruta 5mm eller 6,5/7mm. Förra våren var priset 3500:-/ruta inkl.moms och utkörning, jag har än inte kollat vad det skulle gå på idag men gör det om intresse finns. Veterania som kan ta fram dem behöver beställa 2st. De kör även ut dem när de har samlat på sig rutor för en lämplig runda, men löser även vanlig frakt om det behövs. veterania.se _________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...pcsr #924 911 -74 ...gul @lagteknik på instagram |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1521 besök totalt |