Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1-serie 2010
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 10, 11, 12   >>
11 besök idag (36484 totalt)
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5913


Trådstartare
En liten stund fin-meck blev det tid till.
Fixade till pumparmaturen, mätte in höjd och kopplade in pumpen.


Monterade armatur, bränslenivåmätare, påfyllning och roll-over ventil. Blev bra tyckte jag!


Nylackade bromsok, förberett för nya kolvar, packningar och skruvar.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5913


Trådstartare
Ett stopp på vägen hos APEX för att välja stol. Grymt utbud & service, bra priser och goa gubbar!


Denna blev det tillslut.


Även ratt, stolsfäste, snap-off och lite av varje fick följa med hem.

_________________
Patrik Skoog
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 598



Re:

Patrik Skoog skrev:
Lasse Karlsson skrev:
Grymt snyggt ni bygger
Har fått för mig att ni skulle köra 8HP låda?
//Lasse


Tack Lasse!
Det stämmer bra, en 8HP45 som passar rakt på N52:an ligger och väntar. Tyvärr utvecklade sig det tekniska reglementet inte som vi önskade. Straffvikt + att man inte får styra lådan som man vill gör det tyvärr inte intressant att åka med den. Det är som det är, bara att följa reglerna.

Så det får bli en manuell 5 vxl eller 6 vxl låda i väntan på bättre tider


Vad är det för reglemente som du bygger emot?
BMW Cup Modifierad eller?
Blir bra mycket lättare med en vanlig 5vxl låda. 😁💪
Snyggt bygge👍

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5913


Trådstartare
Re:

PH-Racing skrev:

Vad är det för reglemente som du bygger emot?
BMW Cup Modifierad eller?
Blir bra mycket lättare med en vanlig 5vxl låda. 😁💪
Snyggt bygge👍


Tack!
Stämmer, modifierad till att börja med men sugen på att åka slicks på sikt.

_________________
Patrik Skoog
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009
Inlägg: 598



Re:

Patrik Skoog skrev:
PH-Racing skrev:

Vad är det för reglemente som du bygger emot?
BMW Cup Modifierad eller?
Blir bra mycket lättare med en vanlig 5vxl låda. 😁💪
Snyggt bygge👍


Tack!
Stämmer, modifierad till att börja med men sugen på att åka slicks på sikt.


Kollat nåt på andra serier och klasser?
SPVM och Modsport? 💪😁
https://www.spvm.se/

_________________
Peter Henblad
Awimex Elcentral
BMW E46 -99 Coupe GTR
BMW E31 -92 850I
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5913


Trådstartare
Re:

PH-Racing skrev:

Kollat nåt på andra serier och klasser?
SPVM och Modsport? 💪😁
https://www.spvm.se/


Nej, börjar med cuppen så får vi se vart det landar

_________________
Patrik Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5913


Trådstartare
Äntligen börjar buren ta form!
Hinner inte göra allt själv så vi tar hjälp med detta. Köpte ett kitt från Finess inkl lite extra rör till fjäderbenstornen.

Ambitionen är att sätta den så tight det går så det finns lite att anpassa.



_________________
Patrik Skoog
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19061



Tight!

Böjda rör är ok alltså?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5913


Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
Tight!
Böjda rör är ok alltså?


Vad menar du med böjda rör? Annars blir det svårt att få till en bur

_________________
Patrik Skoog
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19061





Ifall du inte är ironisk, får man göra så numera som icke-licensierad burbyggare?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5913


Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
får man göra så numera som icke-licensierad burbyggare?


Byggsats av Finess, den är godkänd och sitter i många bilar.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5913


Trådstartare
Det tar sig! thumbs up


_________________
Patrik Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5913


Trådstartare
Fixar vidare med diverse småsaker.

Styrväxel fick sig en rengörning och lite färg. Monterar EPS modulen så jag får igång servot standalone. Håller på att bygga kabelhärva till den och tar bort gamla Canbus trådarna.


Bromsoken ihop, nya rostfria kolvar, tätningar, packningar och skruvar.


Behöver 5 bar bränsletryck till N52:an och vill åka med så enkelt bränslesystem som möjligt. Färre saker=färre saker som kan strula. Fick tag efter mycket sökande en S54 BTR+fäste från en skrot i England. Bytte till en ny BTR för säkerhetsskull samt nytt filter.


Äntligen är lamelldiffen helt klar. Letat länge efter ett lock med kylflänsar som inte går att köpa nytt längre från BMW men satt på vissa E60 bilar. Lock finns på Ebay till hutlösa priser men tillslut kom jag över en komplett diff i mörkaste småland till ytterst rimliga pengar. Efter flera omgångar med avfettning, blästring och lack blev det som nytt. thumbs up
Det andra locket får vara i reserv.


Jag vill åka med diesel kardanen, så medbringaren flyttades till denna bakaxeln. Styrningen till kardan hade BMW gjort som en integrerad del av piniongen
Här var Fredrik skysst och svarvade fram en specialare.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2033



Re:



Det är ju så man blir gråtfärdig!

Men hängde inte med riktigt -
Patrik Skoog skrev:
Fick tag efter mycket sökande en S54 BTR+fäste från en skrot i England. Bytte till en ny BTR för säkerhetsskull samt nytt filter.

Fick du tag i en ny BTR i alla fall? De har ju som sagt utgått...

_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 585



Re:

Patrik Skoog skrev:
MaZ skrev:
får man göra så numera som icke-licensierad burbyggare?


Byggsats av Finess, den är godkänd och sitter i många bilar.


ALLA burar är gjorda på det sättet. Rören är böjda till att följa karossens form så tight som möjligt. Vem som helst kan köpa en bursats och montera den själv, förutsatt att du monterar den enligt reglementet (om du ska tävla) och svetsar den riktigt, det är såklart jätteviktigt! Har man inte den kunskapen ska det lämnas bort. Svetsarna kollas när bilen besiktigas och får vagnbok.

Sen finns det några få firmor som är behöriga av SBF att bygga sk certifierade burar. Dessa kan skilja lite från de absoluta reglerna som finns i SBF:s tekniska reglemente men då garanterar firman att buren kommer att göra jobbet. Man får ett intyg som följer bilen och vagnboken. Finess är en av dem.

Finess fick bygga buren i min lilla Honda Civic -82 som ska bli en historic rallybil. Den är anpassad till de regler som gäller för Appendix K, alltså historiska bilar. Det är inte billigt men då vet man att det blir bra.

De fick bl a till rören mot A-stolpen så tight så att de ligger dikt an och knappt syns och uppe mot taket ligger rören tight mot karossen. Allt för att buren ihop med karossen ska göra ett bra jobb vid en krasch.



Om man kollar noga ser man att rören baktill ovanför hjulhusen är i smalare dimensioner. Sånt får man inte göra om man bygger själv.

Enda nackdelen med en certbur är att du inte får göra några ändringar eller reparationer själv på den. Det måste göras av firman som certifierat buren. Kanske ingen nackdel egentligen...

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5913


Trådstartare
Re:

Anders Litto skrev:
Honda Civic -82 som ska bli en historic rallybil.


Coolt!

_________________
Patrik Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5913


Trådstartare
Re:

Christian Jansson skrev:

Det är ju så man blir gråtfärdig!
Men hängde inte med riktigt -
Patrik Skoog skrev:
Fick tag efter mycket sökande en S54 BTR+fäste från en skrot i England. Bytte till en ny BTR för säkerhetsskull samt nytt filter.

Fick du tag i en ny BTR i alla fall? De har ju som sagt utgått...


Tack! 🙏
Jag citerar en känd teamägare från Halmstad som åkte BMW på den gamla goda tiden, kan man inte vara snabbast på banan får man i alla fall ha en snygg bil i depån

Jag var nog otydlig, letade efter själva armaturen från S54:an för att kunna köra med den lösningen rakt av. Hittade den på en skrot i England. Köpte en ny BTR och filter så nu fick jag ihop allt.


_________________
Patrik Skoog
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2354



Buren ser ju ut att bli löjligt tight och fin. Kul att burbyggaren tar sig tiden att montera den på Skoog-vis så den matchar resten av bygget.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
BMW 328i Cab E36
Haase DD2 kart

NS: 38 varv
Citera
Lasse Karlsson
Arvika
Här sen Aug 2006
Inlägg: 1024



Re:

[quote="Patrik Skoog"]Fixar vidare med diverse småsaker.

Styrväxel fick sig en rengörning och lite färg. Monterar EPS modulen så jag får igång servot standalone. Håller på att bygga kabelhärva till den och tar bort gamla Canbus trådarna.

Det är väl OEM styrväxel du modifierar, eller har du bytt till annan styrväxel?

//Lasse

_________________
Lasse Karlsson

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5913


Trådstartare
Re:

Johan Samson skrev:
Buren ser ju ut att bli löjligt tight och fin. Kul att burbyggaren tar sig tiden att montera den på Skoog-vis så den matchar resten av bygget.


Ja så långt så bra!
Jag lägger AstonMartin trimdelarna till dig på posten imorgon

_________________
Patrik Skoog
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5913


Trådstartare
Re:

Lasse Karlsson skrev:

Det är väl OEM styrväxel du modifierar, eller har du bytt till annan styrväxel?
//Lasse


Hej Lasse,
Stämmer bra, tänkte försöka få igång den som satt på bilen original.

_________________
Patrik Skoog
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1-serie 2010
<<   1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 10, 11, 12   >>
11 besök idag (36484 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande