Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
![]() |
1 besök senaste veckan (386 totalt) |
Ross Bentley som håller många olika kurser skrev nyligen den här mycket mycket tänkvärda listan:
Mer info https://speedsecrets.com/product/cor _________________ ![]() |
||
Det är nog att köra för fort in i kurvan...
Fortfarande efter ca 40 år som både instruktör och räcerförare. Men det tror jag är det vanligaste felet hos de flesta. I alla fall när man har kurser på is. När jag pratar på kurser brukar jag beskriva det här med "rätt" fart genom kurvan genom att säga att det är bättre att (t ex) ha 70 in i kurvan och 100 ut ur den än att ha 100 in i kurvan och 70 ut ur den. _________________ Anders Littorin, Volvo C70 Långloppan Volvo C70 V6 RWD-projekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till |
||
Om man är ensam i bandbredden och det inte är nån tätt följande kurva så går det att optimera med generella principer.
Men sen finns det kombinationer och det faktum att det finns massor av spår som bara är "5%" långsammare och kan användas vid "racecraft" för att vinna position. Varför ligga i kö i idealspåret när man kan passera 2-3 st på utsidan? ![]() Det brukar vara min ursäkt när jag missat spåret när jag är ensam... ![]() |
||
Kör för fort in i kurvan och får försent apex, är tidig på gasen men kan inte gå på gas då jag fortfarande svänger förmycket då jag svängde förlite i ingången. Men det gick fort i ingången med ett rakare spår.
Sen är det min uppfattning. Verkligheten kan vara en annan. Roten till detta är att jag är fördålig på att titta längre fram på utgången av kurvan. Ett klassiskt misstag. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||
![]() |
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
![]() |
1 besök senaste veckan (386 totalt) |