Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Glykolkontaminerad motor
<<   1, 2, 3   >>
14 besök senaste veckan (1667 totalt)
AxelSoederlund

Här sen Mar 2021
Inlägg: 55


Trådstartare
Jovani skrev:
Vet du vad det var för glykol? Något "fancy" racing dito??
För som du säger, ser ut som syraskador..
Vatten dunstar å lämnar som sämst rost efter sig.


Vanlig rosafärgad.. Tycker det är helskumt.

_________________
Axel Söderlund
Citera
AxelSoederlund

Här sen Mar 2021
Inlägg: 55


Trådstartare
Kolja skrev:
Ser mer ut som det varit för lite glykolhalt i kylarvätskan.

Jag hade tryckt ner kolvarna i botten, kört med halvgrova honingsstenar och se hur mkt som försvinner.


I vilket syfte?

_________________
Axel Söderlund
Citera
AxelSoederlund

Här sen Mar 2021
Inlägg: 55


Trådstartare
safe skrev:
Oj!
Ser ju märkligt ut att det skulle uppstå sådana skador.

Har ingen koll på Subaru priser, men ett nytt/annat block som passar dina kolvar är antagligen den bästa vägen.


Nja blocket är bearbetat för massa pengar (close deck mm) och kolvarna lär ju vara skadade också. Borra en gång till och större kolvar tänker jag.

_________________
Axel Söderlund
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 7200



AxelSoederlund skrev:
Kolja skrev:
Ser mer ut som det varit för lite glykolhalt i kylarvätskan.

Jag hade tryckt ner kolvarna i botten, kört med halvgrova honingsstenar och se hur mkt som försvinner.


I vilket syfte?


se hur mkt som försvinner

_________________
Tony Jonsson
Grace, Space and Pace.
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1896



Det är 'skrot'
Antingen lämna in och få ny nikasil pålagd.
Eller byta block.

Kan ha varit fel glykol också, om det står länge med fel glykol samt det kryper under nikasilen så blir det att se ut sådär.
Det flakar loss nikasilen.

_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
AxelSoederlund

Här sen Mar 2021
Inlägg: 55


Trådstartare
Kolja skrev:
AxelSoederlund skrev:
Kolja skrev:
Ser mer ut som det varit för lite glykolhalt i kylarvätskan.

Jag hade tryckt ner kolvarna i botten, kört med halvgrova honingsstenar och se hur mkt som försvinner.


I vilket syfte?


se hur mkt som försvinner


Vad gör man med den informationen?

_________________
Axel Söderlund
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2396



Kadett4wd skrev:
Det är 'skrot'
Antingen lämna in och få ny nikasil pålagd.
Eller byta block.

Kan ha varit fel glykol också, om det står länge med fel glykol samt det kryper under nikasilen så blir det att se ut sådär.
Det flakar loss nikasilen.


Är det Nikasil? Ser nyhonad ut, brukar vara skit att göra...


Vem har byggt motorn och vad har man gjort?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
AxelSoederlund

Här sen Mar 2021
Inlägg: 55


Trådstartare
Kadett4wd skrev:
Det är 'skrot'
Antingen lämna in och få ny nikasil pålagd.
Eller byta block.

Kan ha varit fel glykol också, om det står länge med fel glykol samt det kryper under nikasilen så blir det att se ut sådär.
Det flakar loss nikasilen.


Just det.. Inte borra rakt av alltså. För alla aluminumblock har någon sorts beläggning i cylindrarna va? Sleeves kan det vara ett alt.? Godset i cylinderväggarna i sig är rätt tjockt.



_________________
Axel Söderlund
Citera
AxelSoederlund

Här sen Mar 2021
Inlägg: 55


Trådstartare
safe skrev:
Kadett4wd skrev:
Det är 'skrot'
Antingen lämna in och få ny nikasil pålagd.
Eller byta block.

Kan ha varit fel glykol också, om det står länge med fel glykol samt det kryper under nikasilen så blir det att se ut sådär.
Det flakar loss nikasilen.


Är det Nikasil? Ser nyhonad ut, brukar vara skit att göra...


Vem har byggt motorn och vad har man gjort?


En ansedd firma utomlands.

Topparna är en egen historia men med blocket:
"Bore and hone" av cylindrarna + fräst genom mitten där veven ligger för att få helt rakt + "close deckat" + borrat och stiftat så blockhalvorna inte skall röra sig i förhållande till varandra + vev, stakar, kolvar.

Du menar att det inte blir bra efter att honing eller?

_________________
Axel Söderlund
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011
Inlägg: 1623



Nikasil-lining verkar vara tufft att få till på eftermarknaden, kanske finns företag som gör sånt men hur bra det blir är en annan sak. Jag hade satsat på att få blocket borrat och sleevat hos en firma som har lång erfarenhet av sådant och är erkänt duktiga.

_________________
André Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
AxelSoederlund

Här sen Mar 2021
Inlägg: 55


Trådstartare
super7 skrev:
AxelSoederlund skrev:
Har någon sett något liknande?

En kompis som kör rally har råkat ut för nått liknande.
Han totalskotade bilen på en tävling och när han kom hem så ställdes bilen undan längst
inne i garaget och en annan bil togs fram för att tävla med...
Och när han till slut tog tag i den skrotade bilen, karossbyte etc många år senare
motor skulle så klart renoveras den och när toppen lyftes så upptäcktes det att det stått vatten
i en cylinder.... bara att skrota blocket


Alright.. Subaru också?

Förlåt men vilken apa till ingenjör låter den här avgöra katastrofalt motorhaveri eller ej?
Man behöver byta ut och uppgradera varenda del på bilen för att det ska hålla för att piskas och i slutändan faller allt på en sketen gummipackning. Fy fan. Tror jag håller mig till tyska bilar efter det här. Hojar verkar de dock kunna bygga. Äej FYFAN vad sne jag är.

_________________
Axel Söderlund
Citera
AxelSoederlund

Här sen Mar 2021
Inlägg: 55


Trådstartare
Westersund skrev:
Nikasil-lining verkar vara tufft att få till på eftermarknaden, kanske finns företag som gör sånt men hur bra det blir är en annan sak. Jag hade satsat på att få blocket borrat och sleevat hos en firma som har lång erfarenhet av sådant och är erkänt duktiga.


Alright tack, får börja kolla på sånt.

_________________
Axel Söderlund
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1896



Nikasil är inga problem att få nytt, mer än vad det kostar då iofs.

Blixtens i jönköping.
Cylinderdoktorn i Husqvarna.

Det är ett par som kan greja det.

Att hena nikasil går, det är inge bekymmer för en seriös motorrenoverare som har diamant stenar.

_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5232



Kadett4wd skrev:
Nikasil är inga problem att få nytt, mer än vad det kostar då iofs.

Blixtens i jönköping.
Cylinderdoktorn i Husqvarna.

Det är ett par som kan greja det.

Att hena nikasil går, det är inge bekymmer för en seriös motorrenoverare som har diamant stenar.


Problemet kommer när det blir stora motorblock, vet inte om Subaru har lösa cylindrar som tex gamla luftkylda pjåche och vw, eller lösa cylinderrader eller ett gigantiskt boxerblock. De ställen som kan göra stora motorblock kan i princip räknas på fingrarna. En crosscylinder eller snöskotercylinder behöver inte alls lika stort bad för processen, och blir det fel är det inte lika jobbigt att göra om en en V12

_________________
Roland Johansson
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1896



Jag ser fortfarande inga problem, förutom kostnaden då

https://www.blixtensracing.se/nikasil/bil-block/subaru-wrx-per-side.ht . . . .

I övrigt så tar de även v12 motorblock skriver de på sidan.

Och cylinderdoktorn:
https://cylinderdoktorn.se/bil-block/

_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2396



Det finns två saker jag skulle lita på, Nikasil från fabriken eller stålfoder.

Läst för mycket skit från tex USA där Nikasil misslyckats. Haft kompisar här i Sverige också som haft misslyckade behandlingar. Och går det åt skogen så är det ingen som tar ansvar utan skyller på andra.

Sen är det så att det finns en handfull firmor som gör Nikasilbeläggning, ingen i Sverige, alla skickas till samma fabriker.

Hittar du ett schysst fabriksblock så gör absolut ingen honing. Nikasilet är otroligt hårt och nästan outslitlig. Lite rengöring med scotch brite räcker långt. Rätt kolvringar är viktigt att använda, man använder inte samma typ i Nikasil som i stålfoder.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5803



AxelSoederlund skrev:
super7 skrev:
AxelSoederlund skrev:
Har någon sett något liknande?

En kompis som kör rally har råkat ut för nått liknande.
Han totalskotade bilen på en tävling och när han kom hem så ställdes bilen undan längst
inne i garaget och en annan bil togs fram för att tävla med...
Och när han till slut tog tag i den skrotade bilen, karossbyte etc många år senare
motor skulle så klart renoveras den och när toppen lyftes så upptäcktes det att det stått vatten
i en cylinder.... bara att skrota blocket


Alright.. Subaru också?

Det var en Golf III

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1896



safe skrev:


Läst för mycket skit från tex USA där Nikasil misslyckats. Haft kompisar här i Sverige också som haft misslyckade behandlingar. Och går det åt skogen så är det ingen som tar ansvar utan skyller på andra.

Sen är det så att det finns en handfull firmor som gör Nikasilbeläggning, ingen i Sverige, alla skickas till samma fabriker.


Jag har bara haft problem en gång, men då fick jag skylla mig själv.
Jag svetsade i cylindern, ganska nära borret efter ny nikasil, pga ett litet roligt haveri

Hursom, på andra stycket : nej, de har olika leverantörer, powerseal och langcourt är två.
Sen kan man faktiskt skicka själv till Airsal(https://airsal.com/en/reparation/)

_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 403



Den har inte stått med Etanol i cylindrarna ?
Brukar bli på det viset då.

_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
AxelSoederlund

Här sen Mar 2021
Inlägg: 55


Trådstartare
zmicke skrev:
Den har inte stått med Etanol i cylindrarna ?
Brukar bli på det viset då.


Nej, glykol. Den går på e85 men innan den ställdes undan tömde och körde igenom systemet med bensin just pga ev. korrosiva effekter .

_________________
Axel Söderlund
Citera
AxelSoederlund

Här sen Mar 2021
Inlägg: 55


Trådstartare
Jag har verkligen sökt info om Subaru blocken men hittar inte ett smack om vilken legering eller hur cylinderloppen är behandlade.

Är tveksam till om det är nikasil, är inte det stenhårt? Provade att försiktigt repa ytan och visst är cylinderväggen betydligt hårdare än utsidan av blocket men fortfarande förhållandevist mjukt.

Wiseco erbjuder 3 storlekar av kolvar 92, 92.5 och 93. Nu är det överdimensionerat till 92.5. Är det möjligt att fräsa bort 0.5mm och i med nya kolvar om det vore nikasilbelagt?

Såg M539s video där han renoverade en S65 och där framgick att BMW och andra tyska tillverkare kör en aluminum-kisel legering i blocken där man vid renovering först tar bort material sedan etsar med ett särskilt medel för att få en hård yta bestående av mestadels kisel. Han och firman som utförde jobbet var mycket tveksamt inställda till att sleeva ett block.. https://www.youtube.com/watch?v=413vnTZ9qGs från ca 34min.

Blir mycket spekalution nu men har inte hört något från byggaren efter frågan om hur man går vidare. Bästa fall omarbeta blocket + överdimensionerade kolvar igen antar jag.

_________________
Axel Söderlund
Citera
Skruva banåkabil
Glykolkontaminerad motor
<<   1, 2, 3   >>
14 besök senaste veckan (1667 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande