Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Aston Martin V8 Vantage -09
<<   1, 2, 3 ... , 39, 40, 41   >>
57 besök idag (113715 totalt)
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004

Johan Samson skrev:
På tal om r-däck, vilket varmtryck brukar ni som kör Nankang AR-1 landa på? Nankang själva säger 2,3 till 2,85 bar, vilket är ett rätt stort spann.

Det som funkade bäst på Zätan (1500kg) var 2.4bar, vilket på den bilen betydde ca 1.75 kalla.

Babbe
Lund
Här sen Jun 2004

Eldh skrev:
Johan Samson skrev:
På tal om r-däck, vilket varmtryck brukar ni som kör Nankang AR-1 landa på? Nankang själva säger 2,3 till 2,85 bar, vilket är ett rätt stort spann.

Det som funkade bäst på Zätan (1500kg) var 2.4bar, vilket på den bilen betydde ca 1.75 kalla.

Har också legat runt 2.4-2.6 fram på golfen som endå är ganska tung i nosen

Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Perfekt!
Tack för ni hjälpt mig ringa in ungefärligt målvärde. thumbs up

NS: 38 varv
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009

Johan Samson skrev:
...inredningen kommer aldrig åka ur...

Helt rätt att lämna inredningen och behålla bruksvärdet. Ska bli kul att höra vad du tycker om ljudnivå och komfort i AR-1. Tydlig skillnad på Miatan jämfört med vanliga gatdäck.

Mazda MX-5 NBFL
AC Cobra 427 S/C Replica

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003

Jag står inför samma ställningstagande imorgon, fast med trippel-åttor.
Nya för mig, tyckte att slitaget indikerade att de vek sig lite i skuldrorna på flygfältet nu senast jämfört med hur jag upplevt AR-1 tidigare.

Får testa mig fram. Syns imorgon!

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008

Det går fort med gatdäck när du kör, ska bli kul att höra dina tankar runt AR-1:orna i morgon..

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006

Ang AR1 så finns ett rykte att man aldrig ska gå ut med under 1,8bar kallt. Det är risk för att stommen knäcks.

Av nån anledning är jag fb kompis med Nankangs motorsport chef. (han var på Elmia när jag ställde ut och gillade min bil) Han är bas äver bland annat AR1. Jag frågade honom och fick detta svar.

got it, for hot pressure please try 1.9-2.1 bar
ideal temperature is 64-92 degree

Så där har du tillverkarens rekommendationer. thumbs up

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008

Kul att ses i torsdag Johan, även om det inte han bli så mycket snack eller däcksparkande......

/C

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Säsongspremiär!
I torsdags var det dags för årets kosläpp! Lapp i luckan på SVKGs populära Vårruset på Falkenbergs Motorstadion innebar 20 bilar i respektive grupp. Kul med full depå även om man sällan hinner tjöta så mycket man skulle önska.

Bilen fulltankad och nyservad, påställd och preppad för en hel säsong! Lite oroligt dock att bilen efter tankstoppet sånär hoppade igång. Batteriet var, trots att det var nyladdat som följts av en dryg timmes körning på E6an, märkbart trött. Skit också, dags att byta batteri? Bara tre år gammalt!

Mycket riktigt, när det var dags att dra igång vinkelåttan till kvällens första pass räckte inte energin till. Startkablar lånades och Martin Gistells Porsche 993 bidrog med starthjälpen.
Första passet ägnades för övrigt åt att bedda in de nya beläggen och jag försökte mest hålla åt sidan för att inte störa de andra så mycket.

På det andra passet började jag känna lite på hur mycket grepp det fanns i AR-1orna. Relativt mycket trafik gjorde de helt fria varven få samtidigt som däckstrycket sköt i höjden. 5 varv mellan 50,9 sek till 51,2 sekunder innan passet avslutades med en 50,66 sekundersrepa. Över 2,8 bar i framdäcken även efter ett avkylningsvarv, det byggde alltså ordentligt med temperatur och tryck och det var tydligt när trycket blev för högt och greppet sjönk.

Till tredje passet hade trycket sänkts ytterligare men inte tillräckligt. Över 2,6 bar efter avslutat pass. Gissar att jag inte ska över 2,5 bar varmt utan kanske snarare sikta på 2,4 bar. Även om det kanske är snabbare att gå ner mot 2 bar tror jag att jag hamnar för lågt i kalltryck inför kommande pass och jag vill inte riskera köra sönder stommarna på uppvärmningsvarven, dvs så lågt kommer jag inte gå.
Fortfarande relativt mycket trafik men sällan problem att ta sig förbi. 50,37 blev bästa tiden vilket är knappt 1,4 sekunder snabbare än jag gjorde 2023, då på Michelin Pilot Sport 4S. Varje besök på Falkenberg under fjolåret var kryddat med regn, så jag har inga torr-tider på Conti SportContact 7.
Med tanke på helt nya däck jag aldrig provat tidigare och därtill rattrostig får varvtiden anses som hygglig. Varven var väldigt kontrollerade utan att utmana eller på något sätt chansa eller vara nära gränsen. Med rätt däckstryck och kval-mindset finns gott och väl 5-6/10 sekund till att hämta. Inga dämparjusteringar gjordes heller för de nya förutsättningarna. Oavsett en riktigt kul start på säsongen!

Film kommer!

Så härefter de första trevande varven på Nankang AR-1 kan jag konstatera att de bullrar som f-n! Trodde alla fyra hjullager gett upp samtidigt över vintern... såklart inget som stör på bana men kul-turer kommer definitivt göras på gatdäck.
Jag tycker greppet direkt ut ur depån var bra. Kändes inte på något sätt farligt eller oansvarigt att köra transportmilen på AR-1.
Styrkänslan rätt lik SportContact7, dvs inget under av precision, men den generella greppnivån var något högre. Typ ett lite trimmat gatdäck, inte som vissa r-däck eller slicks som så tydligt går från hala till "greppiga" när man kommer in i temperaturfönstret.
Snällt på gränsen, även där likt SportContact 7 i hur det kommunicerar och händer med bilen. Skulle inte vara oroligt att släppa ut en orutinerad/nybörjare på AR-1
Tycker att mönstret ser supersportigt, nästan extremt, ut, när det känns som ett gatdäck.
Ska bli spännande att se hur AR-1 står sig slitagemässigt men även varvtidsmässigt efter några värmecykler.

På fredag ställs siktet in på Kinnekulle Ring, då med Ringrunners of Sweden. Det brukar bli väldigt mycket körning så jag hoppas kunna hitta rätt däckstryck men också börja med ny dämpartuning för att få lite mer edge ur bilen.

Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008

Alltid kul att träffas, tyvärr blev det inte riktigt tid för lite snack denna gång. Hörde hur du dundrade förbi på ingången av rakan när vi satt och käkade, den låter sjukt gött!

Jag har efter en del laborerande hittat min sweetspot på varmtryck på AR-1:orna och det är runt 2,4. Under det börjar stommarna kännas veka och över så tappar man grepp.

Lycka till på Kullen

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare

Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002

Snyggt kört och kul att träffas Johan!

Tog inte många bilder under dagen men du och sonen hamnade på en.

Tråkigt med trött batteri men bra flyt med startkablarna!
(Att den med så gott som ny GT3 RS har ett set med sig!)

Shit vad Astonen matar på bra ut på rakorna! 👍

Med det du gjort med bilen och dig bakom ratten är det ett grymt paket!!!
Hopoas vi ses på fler träffar under året - Lycka till på fredag!

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Christian Jansson
Borås
Här sen Jan 2003

Instämmer med föregående skribenter - ljudet är magiskt, Johan!

Trist med batteriet - skönt. att startkablar fanns tillhands!! Och vi fick ju ett tillfälle att tråka lite i depån!
Enda chansen man får gällande denna underbara vagn och chaufförens imponerande framfart!

BMWCS #10364
SVKG #661

BMW 332is E30
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008

Jag vill ha den motorn i min bil, du har 195 i slutet på rakan, jag har 170..

Säg till när du har skruvat ur den så tar jag släpet och hämtar

Väldigt inspirerande video

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Tack för glada tillrop!
Batteriet är ju inga konstigheter. Är det någonstans det finns såväl material att låna och fordon som kan stötta med ström så är det väl i en depå!
Tror rentav jag har garanti kvar på batteriet men det ska bytas i veckan. Ska mäta laddström först så det inte dödat batteriet. Bilen tjuvdrar lite så jag behöver stötta lite om den står för länge mellan körningarna. Jag kopplade aldrig bort kablarna från polerna i vintras så kanske det har blivit en djupurladdning för mycket?

Jo, jag tycker nog allt att bilen i sin nuvarande form är någon form av sweet spot i vad jag önskar av ett nöjesfordon.
Kul att köra, hyfsat snäll på såväl däck som bromsar (visst, 1700 kg & +400 hk spelar såklart inte i samma liga som en lätt Miata eller E30 vad det gäller slitage), ryter gott vid fullgas men är tyst och bekväm nog för att faktiskt kunna användas.
Bilen är lättkörd nog att våga ladda på även i regn och presterar varvtider som inte skäms för sig. Man kan utan problem dela bana med vassa sportvagnar utan att man stör för mycket.
Premiärkörningen gav massor med energi!

Nu när jag i efterhand har reflekterat lite, känns det som om bilen är lättare. Tidigare har man fått anpassa körningen väldigt mycket till hur däcken känns. Nu var det möjligt att jaga på när tillfälle gavs utan att behöva fundera på om däcken var nära överhettning eller ej. Vikten maskeras utan att chassiet faller genom och känns för mjukt. I alla fall på Falkenberg. Ska bli kul att se hur det känns på Kinnekulle. Det ser ut att bli rätt bra förutsättningar, molnigt och 15 grader varmt.

Har även tittat lite på Racechrono-datan. Jag har ca 5 km/h högre toppfart på såväl start/målrakan som efter högfartskurvan på baksidan. Retliga 199,5 km/h som snabbast utanför huvudposteringen... 179 km/h på baksidan inför sista kurvan ut på start/mål.
Sidolasterna har ökat ca 0,1 g jämfört med Conti SportContact 7.

Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Johan Samson skrev:
Säsongspremiär!

Så härefter de första trevande varven på Nankang AR-1 kan jag konstatera att de bullrar som f-n! Trodde alla fyra hjullager gett upp samtidigt över vintern... såklart inget som stör på bana men kul-turer kommer definitivt göras på gatdäck.
Jag tycker greppet direkt ut ur depån var bra. Kändes inte på något sätt farligt eller oansvarigt att köra transportmilen på AR-1.
Styrkänslan rätt lik SportContact7, dvs inget under av precision, men den generella greppnivån var något högre. Typ ett lite trimmat gatdäck, inte som vissa r-däck eller slicks som så tydligt går från hala till "greppiga" när man kommer in i temperaturfönstret.
Snällt på gränsen, även där likt SportContact 7 i hur det kommunicerar och händer med bilen. Skulle inte vara oroligt att släppa ut en orutinerad/nybörjare på AR-1
Tycker att mönstret ser supersportigt, nästan extremt, ut, när det känns som ett gatdäck.
Ska bli spännande att se hur AR-1 står sig slitagemässigt men även varvtidsmässigt efter några värmecykler.

Är liknande upplevelse jag har av AR-1. Dock i andra änden av bilvikt och däcksdimension. De är inte som vissa klassiska rdäck som Kuhmo V70 eller Yokohama 032 048 eller gamla goa Bridgestone RE540 att de är snorhala kalla innan de har fått lite temp och sen greppar de ordentligt. Lite som ett slicks. Detta blir värre ju lägre temperaturen i astfalten och luften är. Sen verkar däck som har temperaturfönstret förskjutet mot högre temperaturer må lite bättre på långa pass på en varm bana.

AR-1 är mycket mer likt ett gatdäck med bra grepp kalla som sen blir bättre men inte så dramatiskt. Så nackdelen är mindre att köra de på gata men ljud och spårkänslighet är en annan än gatdäcken. Även våtgrepp om det är riktigt blött, även fast greppet är bra om banan är fuktig sålänge man kan hålla lite temperatur i dom.

Verkar vara en kul bil. Är inte fel med alternativ till Porsche som dessutom har körts lite GT racing med så man kan uppgradera sin gatbil lite lite mer åt bankörningsfokus. thumbs up

Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008

AR-1 fungerar väldigt bra i konbana direkt från start, mina Yokohama A052 behövde lite uppvärmning.

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011

Härlig läsning och vad kul att ha hittat rätt med bilen i att den både är trevlig på bana och att köra gata med! Det är en trevlig målbild som jag inser är ännu mer lockande ju fler år man själv blir. Även om min bil är långt från all-in race så är den inte längre sådär jättehärlig att mysa runt på gatan i. En grej t ex är gnisslande bromsar så jag undrar vad du kör för belägg?

Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009

Johan Samson skrev:
Man kan utan problem dela bana med vassa sportvagnar utan att man stör för mycket.

Nu när jag i efterhand har reflekterat lite, känns det som om bilen är lättare. Tidigare har man fått anpassa körningen väldigt mycket till hur däcken känns. Nu var det möjligt att jaga på när tillfälle gavs utan att behöva fundera på om däcken var nära överhettning eller ej. Vikten maskeras utan att chassiet faller genom och känns för mjukt. I alla fall på Falkenberg. Ska bli kul att se hur det känns på Kinnekulle. Det ser ut att bli rätt bra förutsättningar, molnigt och 15 grader varmt.

Har även tittat lite på Racechrono-datan. Jag har ca 5 km/h högre toppfart på såväl start/målrakan som efter högfartskurvan på baksidan. Retliga 199,5 km/h som snabbast utanför huvudposteringen... 179 km/h på baksidan inför sista kurvan ut på start/mål.
Sidolasterna har ökat ca 0,1 g jämfört med Conti SportContact 7.

I min värld har du ju en vass sportvagn. En fastighetsmäklare hade väl uttryckt det något i stil med "En Aston Martin med en ogenerad profil och framtoning ackompanjerad av ett motorljud som skvallrar om enastående prestanda. Denna sportvagn har av nuvarande ägare förädlats med endast de bästa materialvalen för att matcha den exklusiva grunden."

Jag har varit nöjd med Nankang på bana, både NS-2R och det lilla jag hunnit med AR-1. Dock har jag haft en del vibrationer när de är nya och ganska mycket ljud. Jag noterar lite däcksskrik när du kör vilket jag inte fick någon gång. Eller ja, jag fick det två gånger men det var när jag snurrade. Hans Elgeskog bytte ju från AR-1 till NS-2R pga dåligt grepp när det är blött, kan vara värt att komma ihåg om du kör när det regnar. Jag är även lite fundersam till AR-1 på rena nöjesturer.

Lustigt med loggarna. Jag har i efterhand tittat på flera loggar från olika förare och bilar och hastigheten genom kurvorna skiljer sig väldigt lite.

Mazda MX-5 NBFL
AC Cobra 427 S/C Replica

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=128903
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004

Kul att läsa din rapport!
Ser fram emot ngt liknande från Kullen!

Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Säsongen har verkligen satt igång! Bara en vecka efter kvällskörningen på preimären var det dags för första heldagen, denna gången på Kinnekulle Ring i Ringrunners of Sweden's regi.

Batteriet gav upp fullständigt efter Falkenberg och ett ny har monterats. I övrigt sedvanlig översyn och lite frisk bromsvätska i bromsoken. We're good to go!

Prognosen lovade regn på morgonen men fint väder från kl 9. Mycket riktigt började det regna lagom till avfärd. Osäker på hur AR-1orna hanterar väta cruisade vi, min son Edvin och jag, lugnt norrut på i det närmaste helt tomma vägar.
Efter förarmötet hade det slutat regna och med lite bilar i kombination med friska vindar torkade banan upp rätt kvickt.

För första gången upplevde jag skiftande balans i bilen beroende på kurvans utformning. T.ex i Kvarnkurvan, instyrningen är fin men när bilen sätter sig och vid jämn gas mid-corner är det fortfarande framdäcken som är begränsningen. I utgången när man öppnar upp styrvinkeln något och fyller på med gas känner man tydligt hur balansen förskjuts bakåt och bilen blir lätt överstyrd, emellanåt så att syrningen får öppnas upp ytterligare. I övrigt runt varvet, framförallt efter några pushvarv i följd, är det bak som släpper först. Tidigare har det bara varit i konbana som jag pendlat upp bilen på sladd.
Det ska också sägas att min körstil nog skulle beskrivas som mjuk, jag bryter aldrig in bilen i kurvorna utan initierar vanligtvis instyrningen för att därefter öka styrutslaget för att hela tiden känna vad som händer under framdäcken. Jag är rädd om greppet och jag tror mig vara relativt snäll mot däcken. Jag tror också min körstil gör att det är framdäcken som är begränsningen. En aggressivare körstil kan säkerligen kapa varvtid men i mitt fall skulle det garanterat också innebära större spridning i varvtider.

Däcken känner jag att jag inte hittat sweetspot'en för ännu. Med tidigare erfarenheter på r-däck och slicks har man tydligt fått den där känslan när det greppar upp ordentligt och det bara är att ladda på. Med AR-1orna kommer jag inte riktigt dit, jag får inte riktigt förtroendet att greppet finns där. Jag gissar att det är en känsla, efter att ha kollat på loggarna insåg jag att jag under förmiddagen körde exakt lika fort under bron (Vmin 160 km/h) som med Conti7'orna. Efter lunch rullade jag med mer fart (Vmin 165 km/h) utan problem så greppet finns där men kommuniceras inte lika tydligt. Efter Falkenberg såg jag samma sak i loggarna, Vmin inför "högfartarn" på baksidan vara exakt samma som på Conti7'orna trots att det finns mer grepp i AR-1.
Det kan också vara så att däcken inte blir riktigt kommunikativa i och med att bilen knappast är någon lättviktare. Oavsett, det är bara att prova vidare och se om jag hittar ett däckstryck jag trivs bra med utan att försaka livslängd.

Regn på uppresan och under förarmötet men lagom till det var dags att börja köra slutade regnet och med bilar på banan och friska vindar torkade det snabbt upp.

Otroligt smidigt med tankanläggning på området.

Få bilar, kanske inte riktigt så här få, gjorde att det var i princip obegränsat med körtid.

Sedvanlig film! Då det var få bilar var det inte många gånger under dagen som man faktiskt sparrades, blev filmen bara ett par fria varv lång. Ingen tidstagning tillåts på Ringrunners träffar då Porsche Originalförsäkring gäller så jag har inga officiella tider att dela av mig med. Därför saknas alltså den delen av loggningen på filmen nedan.

I morgon ska jag till Rudskogen på Ringrunners träff där. Ska gå ner ytterligare i däckstryck (varmtryck) men jag hamnar i någon form av moment 22. Då bilen är så tung och bygger så mycket tryck och temp hamnar jag under 1,8 bar i kalltryck. Just 1,8 bar är vad Nankang säger man ska undvika att understiga för att inte riskera knäcka stommarna. På Kinnekulle landade jag på strax över 1,8 bar i kalltryck vilket sedan blev 2,5 bar varmt.
Uppföljning i ämnet kommer!

Citera
Våra race- och banåkarbilar
Aston Martin V8 Vantage -09
<<   1, 2, 3 ... , 39, 40, 41   >>
57 besök idag (113715 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande