Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 152 besök senaste veckan (7630 totalt) |
|
||||||||||
Tillverkarna gör ju lite som de vill vid typning, ungefär. |
||||||||||
![]() |
||||||||||
Tänk nu utanför boxen litet. ![]() _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||||||||
![]() ![]() |
||||||||||
Bättre att ta bort kopplingen till köttklumpen helt och hållet så ser man perfekt: The Autonomy Kit for any Vehicle ![]() ![]() _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||||||
|
||||||||||
Finns andra sparcorattar https://www.sparco-official.com/en/p
_________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||||||
Fantastisk produkt! Det är väl en parodi antar jag? Inget amerikanskt företag kan sälja det där och överleva. _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||||||||
Finns andra sparcorattar https://www.sparco-official.com/en/p
_________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||||||
prova att luta upp stolen ett snäpp i bak-kant så du kommer närmare ratten och även kommer upp lite ![]() _________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...pcsr #924 911 -74 ...gul @lagteknik på instagram |
||||||||||
Problemet löst.
![]() Pillade till en kontaktlösning för saker man kan vilja driva. ![]() Till exempel en transponder. ![]() |
||||||||||
Nu har jag en undran.
Vad betyder det? Finns det någon instruktion på hur man gör? |
||||||||||
Vad är det du ska koppla in? _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||||||
Det står så här i det tekniska reglementet:
|
||||||||||
eftersom maxvarv är en del i motorreglementet har vi en varvräknar logger som monteras i bilarna under race, stickprov vem som får ha den med sig. den använder en sån bnc kontakt, finns att köpa på Kjell co. för några kronor. + Kopplas till varvräknar utgång alt, tändspole för att få varvtalet.
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||||||||
Den kom aldrig. Så premiärturen för våren företogs utan något vindskydd för föraren. Jävlar vad det blåser. Kanske får fippla ihop någon liten vindavvisare framför ratten. ![]() |
||||||||||
I kväll kom ett paket från Amazon, med en vindavvisare för motorcyklar. Efter lite funderande, sågande och pusslande med brickor och annat satt den på bilen.
![]() ![]() ![]() |
||||||||||
Snggt, men passageraren? ÅAS behöver du nte köpa en ny fön tilldottern ![]() _________________ Benjamin E Utan bil ett tag framöver |
||||||||||
Äsch, passagerarna får blunda. ![]() |
||||||||||
Vissa dagar undrar man om man borde beläggas med garageförbud. Jag hade en tanke om att förbättra fastsättningen av tutknappen i ratten - en enkel sak, särskilt som det medföljde en klämring när jag köpte rattjäveln.
Dåså. Skruvarna som ratten satt med mot Snap Off-navet var lite för korta för att klara av klämringen också, så jag grävde fram ett gäng lite längre skruvar i något hörn av garaget. Alltjämt M5 med insexskalle, så att det skulle se bra ut. Men tyvärr var de tillverkade av ost (möjligen amerikansk "ost" som kan innehålla spår av ost) så när jag började dra åt gick första skruven av. Jaha. Åtdragningsmomentet var vid tillfället ungefär 2,5 mNm, så någonting stod uppenbarligen inte rätt till. ![]() Precis så där lagom perfekt så att man inte kommer åt med några verktyg. Först provade jag ett extraktionskit jag hade i verktygsvagnen (jag älskar min verktygsvagn, jag hittar hela tiden nya verktyg i den, så här mer än 20 år efter att jag köpte den av ett avvecklat raceteam). Men det fick bli till att borra ur och sätta helicoil. Eller vad det nu var för generika jag hade i verktygsvagnen. ![]() Kul ändå, jag har aldrig provat den typen av gängreparation tidigare. Men någon gång ska ju vara den första. Borra, gängsnitt, dra i ny gänga och vips så är problemet löst. Gängsnitt är nog för övrigt den typ av verktyg jag använt mest på sistone, magiskt att kunna skapa hål där skruvar sitter fast. ![]() Sedan letade jag i stället fram några M5 med insexskalle i 10.9-kvalitet. Fel längd, förstås, så offrade sex muttrar genom att trä på dem till lämplig längd och kapa allt med vinkelslip (muttern såg till att gängan klarade sig under kapningen och snittet blev rimligt snyggt) och sedan med lite slipning funkade skruvarna riktigt bra. Ingen gick av när jag drog åt. Tänka sig. Men nu kommer de väl att rosta som fan, bara för det. Nåväl, nu har jag en tutknapp som sitter fast. ![]() Och så blev det lite pyssel med luftfilterrengöring och annat, men det är väl inte så spännande. |
||||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 >> 152 besök senaste veckan (7630 totalt) |