Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 72, 73, 74 91 besök senaste veckan (260217 totalt) |
Jag vet - motorsång är mycket bättre musik! Använd mute-knappen så får du samma effekt som om musiken inte fanns där... ![]() ![]() ![]() _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||
Underbart med lite film Christian! det både såg och lät underbart när du laddade på ut i högfatsvänstern för mig som stod där
![]() ![]() ![]() /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||
![]() ![]() Imorgon blir det ban-premiär för i år även för mig - Falkenberg med SVKG! Kollade över bilen lite grann. Mina planerade topplagringar har inte kommit längre ännu, men lyckades krama ytterligare en halv grad negativ camber ur mina befintliga topplagringar med lite jobb med vinkelslip. ![]() ![]() Inför bankörning passade jag också på att fixa lite med speglar - när gubben ger sig ut på banan måste han ju kunna ha koll bakåt för alla snabba som vill om! ![]() Glasbränna i de gamla speglarna: ![]() Nya glas på plats! ![]() _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||
![]() /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||
Så var det dags - äntligen bana med bilen igen efter allt strul!
Känslan inför dagen var allmänt trevande och jag beslöt mig för att bilen fick bli "trailer-queen" detta Vårrus. Däcken på släpet fick anmärkning på torrsprickor vid senaste besiktningen. Bra på två år gamla däck... fin-fin Kina-kvalitet. Torrspruckna däck ville jag inte ha när man skall traila. Skönt att man numera sköter däckskifte själv och kan styra bättre vilka däck som inskaffas och monteras. Det fick bli Avon på släpet istället, skall väl stå sig hoppas jag. ![]() Kul att träffa SVKG-gänget - jämfört med sprintarna så är det många bekanta ansikten men också väldigt många som enbart syns på banträffar. Som alltid fint arrangemang! Och strålande väder! Tack till er alla i arrangörsstaben - vi uppskattar ert engagemang och arbete!! ![]() Beslöt att köra på mina Toyo 888R. Första ban-körningen för mig med Toyo så hade inga förutfattade meningar. Däcken är smala jämfört med vad jag använt tidigare (205 jfrt med 235) men förhoppningen var att de ändå skulle kunna ge bra nöjesvaluta för pengarna. Fick ju dessa däck snor-billigt, så... Det blev tre stinter denna eftermiddag. Fick tyvärr aldrig den rätta fokuserade känslan - diverse småstrul och frågetecken ställde till så att hjärnan blev lite "off". Inledde första stinten med att göra en passering, med kalla däck, av en Mini Cooper R53 inför chikanen. Det blev som förväntat - brett in, brett ut! ![]() ![]() Det känns att det finns mer pulver än tidigare - bra att det inte bara är placebo! Mitt i stinten tappar jag höger spegelglas... E30 har en rätt smutt lösning på fastsättning av glaset, men eftermarknadsglaset jag skiftat till har en lite väl tight låsring som inte riktigt låst fast. Falkenberg, liksom de flesta andra svenska banor, går i högervarv. Jag märker direkt att avsaknad av den spegeln stör mig ordentligt - jag är i princip blind på höger sida känns det som. Jag tillhör den generation av förare som är fostrade i att slaviskt ha koll i speglarna på banan - jag stör mig lite på andra som inte har koll bakåt och åt sidan och då vill jag inte själv uppföra mig så... Dags för andra stinten. Hittar inte rytmen och efter några varv börjar vänster spegel fladdra.... Men vad f...n! In i depå och får fast det glaset - ut igen! Pushar lite mer nu för att försöka få lite känsla - då börjar motortempen åka jojo. Stinten är ändå slut, så in i depån. Misstänker att jag har en luftficka i kylsystemet, testar att lossa på övre kylslang men där kommer bara kylvätska. Låter motorn gå en stund med max värme till kupén i ett försök att jaga bort luft. Inför tredje stinten så talar jag, Anders och Janne om att köra tillsammans denna stint. Anders vill få en liten mätare på hur hans Miata och körning lirar. Vi skämtar om att vi får helljusblinka på Anders om det går för långsamt i kurvorna! ![]() Anders lägger sig först, följt av Janne med mig sist. Efter något varv så börjar Anders dra upp farten och jag tänker att det blir nog inte aktuellt med helljusblink - kurvhastigheten räcker! Då händer det en liten grej... ![]() Allt gick bra och det är huvudsaken! ![]() Stinten blir givetvis rödflaggad som sig bör och därmed är Vårruset över för denna gång. Motortempen har hållit sig i schack sista stinten - kanske gjorde det lilla meket skillnad. ![]() Har kanske inte fått någon riktig värdemätning på hur bilen uppför sig med Toyo-däcken i och med att jag själv inte varit helt "på". Helt klart är i alla fall att de gör jobbet och det känns inte som att greppet är ljusår sämre än AR-1:orna. Med mina förarkvalifikationer duger de alldeles utmärkt. Lastar upp bilen och rullar hemåt, möts i höjd med Ullared av regn - fint att vi slapp det! Är alldeles för mosig i kolan för att kolla på kylningen när jag kommer hem. In med bilen i garaget bara - får kolla på motorn i helgen istället. På fredag 2/5 är det ju dags för Knutan! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||
Mycket trevligt att ha sällskap i depån
![]() Jag kan mycket väl förstå att man tappar fokus av att kolla vattentemp istället för att lägga 100% på körningen. Och när glaset lossnade så gjorde det ju inte saken bättre.. Kul att se sig själv på film ![]() Tur att det gick bra för Klingan. Byt kameraplacering till nästa gång, lite mycket backspegel och solskydd just nu. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||
![]() Jepp, bättre placering behövs!! Kollade på kylsystemet denna helg. Bromsluftaren fick agera kyl-luftare - anslöt luftningsverktyget till slangen mellan expansionskärl och toppen på kylet, funkade utmärkt. Fick inte ut några mängder med luft, dock. ![]() Tog en provtur på lite trevliga vägar för att försöka stämma av motortemp. ![]() Bilen fortfarande grisig efter transporten hem från Falkenberg. ![]() Det är i princip omöjligt att replikera förhållanden från bankörning på allmän landsväg - folk tittar snett på bilen långt före man är ens i närheten. Tempen bråkade förutsägbart nog ingenting... Antingen så har jag fått rätsida på eventuell luftficka eller så krävs fullt ställ för att återskapa problemet. Första passet på Knutan får visa! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||
Nja, ljummet. Men när jag sög luft så fortsatte jag att suga även vätska när den kom, då påverkades nivån i expansionskärlet direkt.
Nu när jag klämmer på övre kylslang så varierar nivån också - det tyckte jag inte den gjorde på samma sätt nere i depån. Så jag har kanske ändå lyckats med något. Misstänker att temperatur-avsaknaden i expansionskärlet kan hänga ihop med hur jag blivit tvungen att installera det. 19 mm-slangen ansluter på förarsidan av motorn, längst bak, sedan går den framåt, under kylet, upp på passagerarsidan av motorn och ansluter till expansionskärlet längst bak i motorrummet. Säkert nära 1,5 mtr slang.... Så är det inte tänkt att man skall göra, men raka vägen, bakom motorn, är det en torpedvägg i vägen. ![]() _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||
Vet inte 100% om det stämmer, men om du känner på övre kylarslang när bilen är kall/ stått över natten så ska det liksom kännas att det är lite vacuum känsla i slangen när man trycker på den. Då är allt ok.
Har inte testat själv, men kan kanske vara något att kolla OM temp problemet fortsätter. Ska testa på min bil när jag kommer hem. Tror inte att du har något fel på motor, kanske en dålig/givare eller något kablage fram till mätarhuset? //Lasse _________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||
Känslan i slangen är inte direkt vakuum, men det känns definitivt att slangen är full med vätska och inget annat. "Tröga" formförändringar när man klämmer.
Givetvis kan det vara mätare eller någon ledare/kontakt som spökar! T.o.m. så man hoppas på det. Tar med IR-termometer till Knutan så kan jag kolla verklighet mot mätare. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||
Trevligt att ses idag
![]() Riktigt fint bygge som ser "nästan" original ut. Lät även trevligt när du gasade på, ut på rakan. _________________ Niklas Kjellsson Porsche 964 C4 Såld BMW 1602 Trackday Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld Porsche 997 4S |
||
![]() ![]() _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||
Så var det dags för en liten sammanfattning av fredagens övningar i Skåne-land! Ring Knutstorp med Lotus-klubben som bjudit in SVKG och MX-5 Racing stod på programmet!
![]() Men egentligen skall jag börja med torsdagen - helgdagen var tänkt att ägnas åt packning och lastning i godan ro för att rulla söderöver under eftermiddagen. Stuga var bokad på Knutan för övernattning tillsammans med SVKG-kamraterna Mats och Carl. Istället började dagen så här. ![]() Motortempen var ju ett frågetecken inför denna bankörning - nu hittade jag en tänkbar förklaring - ett litet läckage från tempsensorn på kylet. Inte tillräckligt för att orsaka något märkbart bortfall av kylvätska, men väl tillräckligt för att möjligen orsaka luftficka. Inget att be för, tömde ut kylvätska och tätade sensorn med gängtätning och ny bricka. Påfyllning igen och upprepad procedur med luftning. Nu fanns inte tid för någon provkörning - istället lastning och iväg. Även denna gång valde jag att traila - magkänslan blir bättre så när man känner att allt inte är helt utprovat. Nedfärden gick smidigt, i höjd med Hallandsåsen kom Carl ikapp med sin Cayman och vi var framme vid banan ungefär samtidigt. Mats hade åkt ned tidigare och var redan på plats. ![]() I god SVKG-tradition grillades det korv och togs en ban-promenad på kvällen. ![]() ![]() Fredag morgon bjöd dock på strålande solsken - härligt! Vi hade denna gång anmält oss i A-gruppen, Lotus-klubbens grupp för dem med lite större erfarenhet av bankörning. I depån väntade flera SVKG:are, bl.a Anders Bergqvist med sin snabba TT. Förmiddagen bjöd på tre pass. Började lite trevande, även om vädret var fint var det inte jättevarmt och det tog lite tid att få upp temp i däcken. Inga problem med motortemp - felet var nog avhjälpt i och med förmiddags-meket! ![]() ![]() Lagom till tredje passet beslöt sig vädergudarna för att prognosen nog stämde och regnet kom. Carl och Anders briljerade med sin körning på Conti 7:or - snyggt kört!! ![]() Själv halkade jag mest runt med Trippel-åttorna, gick knappt att röra gasen. Men bra träning! Väl i depå mötte Niklas upp på besök - kul! ![]() Efter lunch sprack det upp igen och allteftersom dagen gick blev vädret bättre. Körningen flöt på bättre och bättre, som vanligt fegar jag lite för mycket, men det får jag äga. ![]() Under dagen blev det flera tillfällen till lite gemensamt körning med såväl Mats som Carl och Anders - kul! ![]() Här är några varv tillsammans med Anders - bättre kamera-placering denna gång! En bild på loggen från ett av varven med Anders också: ![]() Till sista passet hade vänster fram utvecklat en pyspunka, det var inte värre än att det gick att fylla på med luft och köra ett gäng varv, men det kändes lagom att avsluta för dagen och ännu bättre att en trailer fanns till hands för hemfärden. Fick under dagen flera som kom fram och undrade vad jag gjort med en fin original E30 så att den går som f**n?! ![]() Någonstans känns ju det som ett kvitto... ![]() Tack för en trevlig träff och ett bra arrangemang - det gör jag gärna om! Nu blir det lite koll på däck och pyspunkor och lite allmän översyn inför nästa körning. Sprint 2 kommer först, sedan vankas det Barnkalas på Kinnekulle! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||
_________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||
Ett tips för att avlufta är att använda ett sånt här kit
![]() Montera med förlängning så att tratten kommer högt upp. Fyll upp ordentligt med kylarvätska i tratten. Ta en domkraft och hissa bilen ordentligt högt en sida i taget. Kläm på kylarslangarna. Starta bilen (med tratten fortfarande monterad och uppfylld), full värme och upprepa hissa/klämma. Det funkar utmärkt på min S50 iaf. Har provat dra vakuum i systemet och fylla, stått i branta backar osv och aldrig fått till det lika bra som med en sån tratt! ![]() Kan vara värt att prova! Förövrigt kanonfint bygge! ![]() ![]() _________________ Mattias Larsson |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 72, 73, 74 91 besök senaste veckan (260217 totalt) |