Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 63 besök senaste veckan (4915 totalt) |
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Det går att lägga in andra mjukvaror och just nu kör jag GTS mjukvara i den men är ändå inte tillräckligt bra. Allt har väl sina begränsningar antar jag och en mekanisk diff är nog nästa steg. _________________ Eri k Hil ding sson |
||
Ja det lyser bra ut genom njurarna. Jag har inte hunnit koppla in xbb styrenheten så har inte fått testa det på riktigt ännu. Men det kommer! _________________ Eri k Hil ding sson |
||
Äntligen vår och ringen är bokad slutet på april.
Därför blev det plötsligt lite stressigt att få klart bmwn. Började med att plocka ut den och provkörde, allt lirade. Bytte ut de fula chromade ändrören och satte dit grövre i tunt svart gods istället. Sedan beställdes ett difflift kit från holländska KMP som inte bara lyfter upp diffen för att skona axlarna genom bättre vinkel utan även erbjuder fastsättning av diffen i bryggan på två ställen istället för endast ett i en sliten gummibussning som givetvis flexar massor. Kmps kit innehåller även övriga solida bussningar till bryggan och diffen. Detta är det bästa kitet på marknaden enligt mig. Monterade en hjälmlåda i skuffen från OMP. Sedan bad jag min snälla mamma att klä om de svarta dynorna i stolarna till nått roligare, sagt och gjort 🤩🤌 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Eri k Hil ding sson |
||
Sedan var det dags för diffbyte.
Den nya diffen hade anslutning på 26splines medans min kardan var på 34. Medans bilen hängde på liften och mekanikern hade lunchpaus, lyckades jag ragga tag i en ny kolfiberkardan från en LCI som tydligen då har 26 splines vilket passade. Sedan upptäcktes att ett växellådsfäste gått av, så fick fort stressa upp till JMB i Halmstad som hade starkare på hyllan och snabbt tillbaka och montera dessa innan det blev kväll och påskstängt Nu låter bilen som en riktig tävlingsbil. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Eri k Hil ding sson |
||
Idag blev det hjulinställning hos Magnus på Jmb.
Han upptäckte att bärarmen höger bak var lite skadad så denna byttes och rätt cambervärde gick då att uppnå. I helgen kodades felkoden på diffen bort, så nu är bilen redo för ringen på söndag ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Eri k Hil ding sson |
||
Nej jag behöll den med original 3,46. Kanske byter i framtiden men är inget problem mer än på korta svenska banor där jag sällan kör ändå. _________________ Eri k Hil ding sson |
||
Blev det mycket extra ljud (NVH) efter bytet av fästet till diffen? Hur blev känslan efteråt, minskade "wheel-hop" ? Jag har en f87 m2 och den kan ganska lätt få wheel-hop om man spinner loss hjulen på asfalt. Jag har hört folk säga att det beror på denna singel-bussning.
_________________ Eric Andrén Mazda MX-5 2018 AUDI RS3 2023 PORSCHE Cayenne Turbo 2019 |
||
ja det blev mycket oljud, så rekommenderar inte det på en gatbil. Skulle hellre satsa på mjukare bussningar än solida som jag kör på. jag har postat på min youtubekanal, från monteringen och där du kan höra hur mycket det låter inne i bilen. jag har läst att många upplever hjulstuds men det har aldrig hänt mig. osäker på vad det beror på men kanske en kombination av däck, bussningen, underlag. _________________ Eri k Hil ding sson |
||
_________________ André Westersund BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
||
Sedan var det dags.
Hade lite ärende att utföra när vi kom ner till Nürburg men TF började först kl 17 så gjorde inget, blev 3st varv för att känna lite på bilen. Hann även med en hastig tvätt och fylla gas i acn som bestämde sig för att lägga av. Kommande dagar var det Trackdays med Circuitdays. Kanonväder och 25 grader varmt. Bilen kändes fantastisk och andra varvet för dagen åkte jag 7,25. Den nya diffen var verkligen värd allt arbete, bilen är totalt förändrad till det bättre. En av de avsolut bästa uppgraderingarna jag gjort. Däcken som är Ar-1 och daterade 2021 och 2022 är inne på sista versen med ett gäng värmecykler i ryggen och 1-2mm kvar funkade ändå okej. Körde 2varv i stöten, fick gå ut på 1.8 men när jag kom in efter 2varv, 2.3-2.4 då var de också väldigt hala. Nästa dag var vädret lika bra om möjligt ännu bättre. Varenda varv jag körde var där minst en sektion med gulflagg så jag fick endast de 2st fulla varven första dagen och därav ej möjlighet att putsa på tiden något mer. Allt fungerade bra & jag älskar denna bilen ![]() Längtar ner igen! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Eri k Hil ding sson |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 63 besök senaste veckan (4915 totalt) |