Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
MGB GT -66 med BMW M54B30, amatörbygge...
<<   1, 2, 3, 4, 5
16 besök idag (16058 totalt)
MGJones
Smålandsstenar
Här sen Jun 2020
Inlägg: 44


Trådstartare
Nä, dra dit pepparn växer.
Skulle byta vevgivaren, med ett antal förlängare till M6 insexbulten gick den komma åt. Då går den av!!
Nu står man där med tvättad hals. Lika bra att sova på saken å attackera en annan dag. Måste borra ur bulten på nåt vis.
Nån riktigt liten tryckluftsdriven borrmaskin skulle man haft.
Värsta alternativet är att behöva lyfta ur motorn......

_________________
Jonas Söderblom
Citera
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 546



Jag lyckades kombinera ihop en sladdrig bits vinkelväxel, och ett bits med borrspets.
För att borra på ett "omöjligt ställe"
Det var inte enkelt, men lättare än andra alternativ.



_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
MGJones
Smålandsstenar
Här sen Jun 2020
Inlägg: 44


Trådstartare
"Tror" saken är ur världen nu efter diverse micklande..
Tog loss insugsidans slang och lyckades komma åt å borra upp för en M4 med en liten tryckluftsborr. Helt omöjligt att få det helt rakt men det kommer sitta i alla fall. Var tvungen använda en förlängare till tappen men sen gick det, pust.
Har bytt även kamgivare å pulstågen ser perfekta ut. Även testkörning och riktigt genomvarm motor går bra nu.

_________________
Jonas Söderblom
Citera
MGJones
Smålandsstenar
Här sen Jun 2020
Inlägg: 44


Trådstartare
Efter nästan ett år av tystnad så kommer en lite uppdatering. Har ju inte precis pressat fram några större ändringar....
Hur som helst så har det blitt lite:
- Bytte däck till ett snäpp lägre profil. Nu 195/60/15, Toyo Proxes. Det var på vippen tidigare att det skrapade emot bak när man hade nån obantad passagerare. Nu blev detta riktigt bra. Skulle ju vilja ha bredare bak men då måste fälgarna breddas. Ska testa ett alternativ med MGC-ekerfälg som är i 15 tum. Dom går fint att bredda men utseendet blir lidande kanske. Fördelen med dom är dom faktiskt är lättare än dom i aluminium med centrummutternav.
- Dörrar å baklucka lackades om för att stämma i kulör mot resten. Hade blivit nåt fel i spädningen antagligen. Nu blev det bra ihop med lite snabb polering.
- Ett irriterande skrammel lokaliserades till nåt så enkelt som bakluckans låsklack som skavde lite.
- Original emblem limmades fast på bakluckan, den fick heta BMG istället, var det enda jag kom på som kan förbrylla eller reta nån.
- Bytte bälten till dom från BMW-bilen som stolarna kom från. Dom jag hade innan var några universalare som sträckte som sjutton. Sen sitter nu låsen fast i stolen. Stolarna har rejält förstärkta fästen för det var tänkt att va så från början.

Är väldigt nöjd med hur den går. Har kört närmare 400 mil snart.
I planen ligger att byta ventilskaftstätningar, försöka få till en krängningshämmare fram, finlir med mappning, samt gärna ett test på nån banträff/trackday så man kan få mer känsla för väghållningen. Dessutom så ska framspoilern få infällda fjärrljus å bli klarlackad ihop med bakspoiler. Det blir nog vinterprojekt, förmodligen när det är som dyrast att värma garaget.
Planerar åka sportvagnsrallyt till Knutstorp, blir längsta trippen hittills.


_________________
Jonas Söderblom
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 1060



Hur låter underverket?

_________________
Magnus Falk
Citera
MGJones
Smålandsstenar
Här sen Jun 2020
Inlägg: 44


Trådstartare
Den låter som en BMW med rätt mycket från insuget, underbart! Inte överdrivet bullrig.

_________________
Jonas Söderblom
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1127



Riktigt snyggt. Gratulerar!

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
MGJones
Smålandsstenar
Här sen Jun 2020
Inlägg: 44


Trådstartare
Nu blev det till slut en längre tripp till Knutstorp å med Sportvagnsrallyt. Det blev närmare 50 mil. Råkade träffa på den person som från början beställt skärmbreddarna, så nu vet man ursprunget. Mycket bra.
Mindre perfekt var vädret som även bjöd på hällregn i 5 mil på hemvägen. Skapelsen gick utan problem så man får nog inte klaga. Fick många glada tillrop under Rallyt.

_________________
Jonas Söderblom
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3413



Så du var där på lördagen - jag hade dessvärre ingen möjlighet att åka dit då! Fick du några roliga kommentarer angående bilen och vad var historien bakom breddarna?

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
MGJones
Smålandsstenar
Här sen Jun 2020
Inlägg: 44


Trådstartare
Jag får nog avvakta lite med detaljer om skärmbreddarnas ursprung.
Många glada tillrop var det faktiskt. Däremot finns det nog märkespurister som tycker att man har förstört en bil.

_________________
Jonas Söderblom
Citera
MGJones
Smålandsstenar
Här sen Jun 2020
Inlägg: 44


Trådstartare
Då var det dags igen för en liten uppdatering.
Det var kalasväder med torrt och fint så jag har kört lite nu ganska tidigt. Värmesystemet funkar bra precis som i en standard MGB gör. Även motorn går som den ska i lite kallare väder. Har råkat ut för nåt tjuvstopp vid gaspådrag från tomgång, tror man får räkna med det när man kör mekaniskt spjällhus. Gäller att ha lite varv på grejorna.
Efter en period med lathet så brukar man vakna. Har äntligen fått i fjärrljus i fronten. Hade varit snyggare med kupolformade glas men har inte hittat såna till rimligt pris. Nu fick jag tag i lyktor från Golf 2:a, riktigt billiga dessutom, så det får duga. Provar med gula h3 först. Sågade upp hål för dom och tänkte göra "pottor" i aluminium. Märkte omgående att min kunskap inte dög till nåt sånt, så nu är det bara håltag och fastskruvade insatser. Måste ha kunskap och utrustning för svetsning av aluminiumplåt för att gå vidare.
Sen var det krängningshämmare fram.
Jag köpte en från skroten i utmärkt skick, från en e46 318i. Infästningarna fanns förberedda men form och längd bakåt i bilen stämde ju inte. Efter att våndats lite så kapade jag itu 318-krängarn (var tillverkad av rör), ändrade form, svetsade ihop med en MGB-original krängare. Sen passade det med original droplänkar. Det ska ju inte va nån god ide att svetsa i sånt men det är en chansning. Bilen går ett snäpp bättre nu, framför allt som på räls i högre hastigheter. Är riktigt nöjd så långt med den uppgraderingen. Krängaren skulle nog kunna va styvare. Hård fjädring har nog aldrig varit nåt bra för att få MGB att gå fort i kurvorna. Hårda krängare däremot kan va bra. Från början hade MGB:n ingen krängningshämmare alls som standard. Tror den kom från -67 å då var den rätt mjuk. Komforten blir lite lidande med en grövre men blir mycket lättare att hantera i kurvor enligt min erfarenhet.
Har inte gjort nåt mera än en oljeservice och efterdragning av bultar och muttrar. Har inte en enda droppe läckage nånstans, så det lönar sig att försöka byta sånt som man kan innan man sätter ihop det. Bara att försöka köra mer nu!



_________________
Jonas Söderblom
Citera
MGJones
Smålandsstenar
Här sen Jun 2020
Inlägg: 44


Trådstartare
Äntligen blev det ett bromstest. Inget mappande då det känns som det inte krävs å tid till det saknades. Målet var att få svart på vitt att motorn verkar ge vettigt med pulver. Lysande resultat med 267hk å 350Nm, åtminstone i min värld. Man har i alla fall inte tappat nåt från originalets 231hk/300Nm. Inte dåligt av en motor som gått 25000mil.


_________________
Jonas Söderblom
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 1060



Bilen måste ju vara bara underbar att köra, med den kurvan.

Grattis!

_________________
Magnus Falk
Citera
MGJones
Smålandsstenar
Här sen Jun 2020
Inlägg: 44


Trådstartare
Ja, det är onekligen en fördel att slippa vänta på en turbo som laddar å sen får man allt på en gång. Sen körs den på vanlig 95-bensin.

_________________
Jonas Söderblom
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1465



hur är det med viktfördelningen, har den inte blivit tung i nosen med den motorn

_________________
henrik nielsen
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8009



fordcapri skrev:
hur är det med viktfördelningen, har den inte blivit tung i nosen med den motorn


Helalusexa så den kan tom vara lättare än orgspisen.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3413



Kul att allt lirar!

Enligt internet så väger originalmotorn 180 kg och M54B30 ca 130 kg thumbs up

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
MGJones
Smålandsstenar
Här sen Jun 2020
Inlägg: 44


Trådstartare
Just viktfördelningen är nu snarare procentuellt mer på bakhjulen. Motorn väger mindre, kylaren mindre. Å plastdelar på motor och kylare väger inte så mycket. Bakaxeln och kardan är lite tyngre, panhard och momentstag tillkommit samt batteriet längre bak.

_________________
Jonas Söderblom
Citera
Våra race- och banåkarbilar
MGB GT -66 med BMW M54B30, amatörbygge...
<<   1, 2, 3, 4, 5
16 besök idag (16058 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande