Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 16 besök idag (16058 totalt) |
Nä, dra dit pepparn växer.
Skulle byta vevgivaren, med ett antal förlängare till M6 insexbulten gick den komma åt. Då går den av!! ![]() Nu står man där med tvättad hals. Lika bra att sova på saken å attackera en annan dag. Måste borra ur bulten på nåt vis. Nån riktigt liten tryckluftsdriven borrmaskin skulle man haft. Värsta alternativet är att behöva lyfta ur motorn...... _________________ Jonas Söderblom |
||
Jag lyckades kombinera ihop en sladdrig bits vinkelväxel, och ett bits med borrspets.
För att borra på ett "omöjligt ställe" Det var inte enkelt, men lättare än andra alternativ. ![]() _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||
"Tror" saken är ur världen nu efter diverse micklande..
Tog loss insugsidans slang och lyckades komma åt å borra upp för en M4 med en liten tryckluftsborr. Helt omöjligt att få det helt rakt men det kommer sitta i alla fall. Var tvungen använda en förlängare till tappen men sen gick det, pust. Har bytt även kamgivare å pulstågen ser perfekta ut. Även testkörning och riktigt genomvarm motor går bra nu. _________________ Jonas Söderblom |
||
Efter nästan ett år av tystnad så kommer en lite uppdatering. Har ju inte precis pressat fram några större ändringar....
![]() Hur som helst så har det blitt lite: - Bytte däck till ett snäpp lägre profil. Nu 195/60/15, Toyo Proxes. Det var på vippen tidigare att det skrapade emot bak när man hade nån obantad passagerare. Nu blev detta riktigt bra. Skulle ju vilja ha bredare bak men då måste fälgarna breddas. Ska testa ett alternativ med MGC-ekerfälg som är i 15 tum. Dom går fint att bredda men utseendet blir lidande kanske. Fördelen med dom är dom faktiskt är lättare än dom i aluminium med centrummutternav. - Dörrar å baklucka lackades om för att stämma i kulör mot resten. Hade blivit nåt fel i spädningen antagligen. Nu blev det bra ihop med lite snabb polering. - Ett irriterande skrammel lokaliserades till nåt så enkelt som bakluckans låsklack som skavde lite. - Original emblem limmades fast på bakluckan, den fick heta BMG istället, var det enda jag kom på som kan förbrylla eller reta nån. - Bytte bälten till dom från BMW-bilen som stolarna kom från. Dom jag hade innan var några universalare som sträckte som sjutton. Sen sitter nu låsen fast i stolen. Stolarna har rejält förstärkta fästen för det var tänkt att va så från början. Är väldigt nöjd med hur den går. Har kört närmare 400 mil snart. I planen ligger att byta ventilskaftstätningar, försöka få till en krängningshämmare fram, finlir med mappning, samt gärna ett test på nån banträff/trackday så man kan få mer känsla för väghållningen. Dessutom så ska framspoilern få infällda fjärrljus å bli klarlackad ihop med bakspoiler. Det blir nog vinterprojekt, förmodligen när det är som dyrast att värma garaget. ![]() Planerar åka sportvagnsrallyt till Knutstorp, blir längsta trippen hittills. ![]() ![]() _________________ Jonas Söderblom |
||
Nu blev det till slut en längre tripp till Knutstorp å med Sportvagnsrallyt. Det blev närmare 50 mil. Råkade träffa på den person som från början beställt skärmbreddarna, så nu vet man ursprunget. Mycket bra.
Mindre perfekt var vädret som även bjöd på hällregn i 5 mil på hemvägen. Skapelsen gick utan problem så man får nog inte klaga. Fick många glada tillrop under Rallyt. _________________ Jonas Söderblom |
||
Då var det dags igen för en liten uppdatering.
Det var kalasväder med torrt och fint så jag har kört lite nu ganska tidigt. Värmesystemet funkar bra precis som i en standard MGB gör. Även motorn går som den ska i lite kallare väder. Har råkat ut för nåt tjuvstopp vid gaspådrag från tomgång, tror man får räkna med det när man kör mekaniskt spjällhus. Gäller att ha lite varv på grejorna. Efter en period med lathet så brukar man vakna. Har äntligen fått i fjärrljus i fronten. Hade varit snyggare med kupolformade glas men har inte hittat såna till rimligt pris. Nu fick jag tag i lyktor från Golf 2:a, riktigt billiga dessutom, så det får duga. Provar med gula h3 först. Sågade upp hål för dom och tänkte göra "pottor" i aluminium. Märkte omgående att min kunskap inte dög till nåt sånt, så nu är det bara håltag och fastskruvade insatser. Måste ha kunskap och utrustning för svetsning av aluminiumplåt för att gå vidare. Sen var det krängningshämmare fram. Jag köpte en från skroten i utmärkt skick, från en e46 318i. Infästningarna fanns förberedda men form och längd bakåt i bilen stämde ju inte. Efter att våndats lite så kapade jag itu 318-krängarn (var tillverkad av rör), ändrade form, svetsade ihop med en MGB-original krängare. Sen passade det med original droplänkar. Det ska ju inte va nån god ide att svetsa i sånt men det är en chansning. Bilen går ett snäpp bättre nu, framför allt som på räls i högre hastigheter. Är riktigt nöjd så långt med den uppgraderingen. Krängaren skulle nog kunna va styvare. Hård fjädring har nog aldrig varit nåt bra för att få MGB att gå fort i kurvorna. Hårda krängare däremot kan va bra. Från början hade MGB:n ingen krängningshämmare alls som standard. Tror den kom från -67 å då var den rätt mjuk. Komforten blir lite lidande med en grövre men blir mycket lättare att hantera i kurvor enligt min erfarenhet. Har inte gjort nåt mera än en oljeservice och efterdragning av bultar och muttrar. Har inte en enda droppe läckage nånstans, så det lönar sig att försöka byta sånt som man kan innan man sätter ihop det. Bara att försöka köra mer nu! ![]() ![]() ![]() _________________ Jonas Söderblom |
||
Äntligen blev det ett bromstest. Inget mappande då det känns som det inte krävs å tid till det saknades. Målet var att få svart på vitt att motorn verkar ge vettigt med pulver. Lysande resultat med 267hk å 350Nm, åtminstone i min värld. Man har i alla fall inte tappat nåt från originalets 231hk/300Nm. Inte dåligt av en motor som gått 25000mil.
![]() ![]() _________________ Jonas Söderblom |
||
Helalusexa så den kan tom vara lättare än orgspisen. _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Just viktfördelningen är nu snarare procentuellt mer på bakhjulen. Motorn väger mindre, kylaren mindre. Å plastdelar på motor och kylare väger inte så mycket. Bakaxeln och kardan är lite tyngre, panhard och momentstag tillkommit samt batteriet längre bak.
_________________ Jonas Söderblom |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 16 besök idag (16058 totalt) |