Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 48 besök senaste veckan (10091 totalt) |
Pärla!! Fint att det börjar lira!
![]() Som Patrik skrev - om det inte räcker med bromsvågen (vilket i och för sig är väldigt konstigt - är du säker på att det inte kärvar någonstans i själva bromsvågen?) så kan du komplettera med original strypventil på bakre kretsen. Den är öppen vid låga tryck (Svensson-körning) och stryper bromskraften i ledningen den sitter på med (om jag minns rätt) 41% vid höga tryck (panik-bromsning eller slutet på rakan på bana). Som sagt - bromsvåg kan ju justeras så att nästan allt pedaltryck går till en krets, det låter ju som att den inte lirar riktigt i mekaniken... _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||
Vad är ett track-tool ämne om den inte används på bana?
Ångesten laddades upp, vädret synades och man fick en förskräckt tanke om att rasa bilen inför en massa dyra Porschar men jag har varit på Gentelemen Racing Club körning på Ring Knutstorp 28/4:e. Ett helt fantastiskt anordnat event av Eric och co. Tanken var att köra redan på den inställda körningen, där vädret hade andra åsikter men nu var det alltså dags att lasta upp E30'n på en hyrd släpvagn, lasta dragbilen med lite bra-och-ha-grejer (man kan aldrig ha för mycket, bara för lite) och preppa allt. Ni som följer tråden brukar ju veta hur det går - right? Allting kändes så jäkla fint, jag tankade bilen, tankade dunkar och väntade in rätt klockslag för att köra de 2,5h till Knutstorp, så långt, så bra. (Trodde jag). Första körpasset, svinrädd, nervös men glad! Jag kom säkert flera hundra meter (nåväl, kanske 7-800 meter) innan bilen dog. Jag har nog aldrig 1. varit så förbannad, 2. varit så förvånad. Varför? För att dagarna innan har jag kört massor, haft skitkul och plågat bilen rätt ordentligt. Jag blev således bogserad tillbaka till depån där jag kort konstaterade att det bara saknades soppa i tanken. Jävligt märkligt med tanke på att jag tankade fullt, MEN det visade sig nog att gasmunstycket på macken hade slagit ifrån och tyckt bilen var fulltankad, när den i själva verket var typ tom. Att jag inte reflekterade över det beror bara på att jag säkert vart sjukt stressad. Nåväl, jag tankade bilen och den startade som nått aldrig hänt. Att ge någon fullständig race-rapport blir det inte riktigt men jag kan konstatera att motorn höll för timmar av hård körning, bromsarna funkade bra, jag körde fort (i mina ögon) men sjukt långsamt i andras ögon. Jag hade extremt kul och bilen bara funkade helt klockrent. Det är kul att ge full attack på en bana som Knutstorp med en liten bil som e30n, Mantorp gör den sig inte lika bra på. Absolut bilen blev lite varm (kylvatten) men aldrig farligt varm, oljetempen höll sig i schack men DÄCKEN, jag som novis (snål) åkte billigaste sommardäcken (Japp, ni får dödshota mig för det här, det är OK). har mer än mycket att önska , så på önskelistan står nu andra fälgar och däck. Här tar jag tacksamt emot hjälp och förslag. Kommande skruv-grejer som jag vill pyssla med(som inte hunnits med) - Hjulinställning - Vägning - Bromsbalans-inställning - Bygga om bränsle-systemet och se över varför det bråkar med mig. Det kom fram två män, som kände igen bilen härifrån rejsa, jag tog aldrig era namn, men ger er gärna till känna så jag kan mappa användarnamn mot ansikten i verkligheten, skitkul när man får träffa likasinnade ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Kristian Moberg BMW E30 318 V8 SFRO |
||
Härligt att allt skruvande ger resultat! Jag har 4st BMW orginal 17" fälgar (5*120) i bra skick med Toyo 888 R-däck där det finns ca 70-80% mönster kvar om du är intresserad. Kan sälja däcken lösa också om du hellre vill det. ![]() _________________ Patrik Skoog |
||
Hur har jag kunna missa denna underbara tråden tidigare? Och du finns ju dessutom nästgårds ju.
Vilken fantastisk resa att ha gått från att spela datorspel till att skruva racebil. Själv sitter jag fortfarande och spelar datorspel och kör en miata man knappt behöver skruva med ![]() Tycker du bör hänga med till Kalmar och köra konbana på SYAB när Kalmar Sportvagnsklubb ordnar körning där (brukar dyka upp trådar här på rejsa när det börjar närma sig) _________________ Matthias Karlsson |
||
Jag uppdaterar här ungefär lika ofta som jag målar om huset så jag får be om ursäkt, men den här gången vet jag inte om jag vågar uppdatera riktigt. Jag har gjort det alla äkta trackday-älskare HATAR, nämligen åkt 402 meter. Jag bor i Karlskrona som sagt, och har därför mer eller mindre en armlängds avstånd till Emmaboda Flygbana, där Bilsport anordnade EDPS (En dag på strippen).
Jag kom på att jag ville köra där ganska exakt 6 timmar innan jag som senast var tvungen att börja lasta för att hinna dit för att hänga på låset, så för ovanlighetens skull var jag ute i extremt bra tid ![]() Tänker inte ge någon närmre förklaring på körningen, jag åkte halvslitna sommardäck, givetvis av den rövigaste kvalite du kan hitta för pengar så resultatet spann jag loss på både 1an, 2an och 3:an men jag åkte 402m på 14,3838 som bäst med sluthastighet på 167,6km/h. Jag får nog trots allt ta och säga att det var hysteriskt kul att köra dragracing. Suktar nu efter dragracingslicks och gärna ett par hundra hästar till. hehe ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Kristian Moberg BMW E30 318 V8 SFRO |
||
Jag är på jakt efter en ny hjuluppsättning som dels passar bättre till en tidsenlig E30, dels en fälg som inte ser ut att komma från rymden.
Idag åker jag en 8,5" bred fälg med ET10 i 17". På det åker jag 245/40/17 eftersom SFRO ska vara nöjda med däckstorlek till fälgarna. Det är precis vad som går in med nöd och näppe, knappt ens det om jag ska vara ärlig. Jag har börjat leta däck, och fick tipset om Michelin Pilot Sport 4s och det finns definitivt inte i 245/40/17, och vad jag kan se så finns det inte i 17" alls. https://www.michelin.se/auto/tyres/m Är det någon som vet om dessa däck funnits i 17"? Verkar lite osäkert när man kollar på diverse däcksajter. Jag tittar på andra hjul, och då främst Protrack One. Det finns i 7,5 ET 30 17" och då skulle till exempel 225/45/17 passa. De finns i te.x AR-1 men inte i Michelin Pilot Sport 4s. Någon som vet om något annat daily däck med liknande egenskaper? Jag skulle vilja ha input på ett daily-däck som finns i 245/40/17" (för mina befintliga fälgar) eller andra hjulalternativ som kan passa på min E30 om någon har en god idé ![]() _________________ Kristian Moberg BMW E30 318 V8 SFRO |
||
Jag trivs väldigt bra med mina Bridgestone Potenza sport som vardagsdäck på mussen, https://www.dackonline.se/rshop/Dack _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||
Goodyear eagle f1 funkar väldigt bra på min Z4M och är i en "vettig" prisklass, finns också i många storlekar. _________________ Christian Svensson BMW E39 540 - Vinterbilen. Z4M Coupé - Sommar bilen. E31 850 - Eviga projektet. |
||
Jag la min senaste vettiga uppdatering om bilen ungefär samma tid som barna Hedenhös utspelar sig och man kan ju tro att det vore enkelt för en datornörd att hålla sin tråd något mer flytande än Titanic.
Trots allt har bilen inte gått samma öde till mötes som Estonia även om jag ibland har velat göra ståplats nybroviken av den För att sammanfatta det som hänt (och inte hänt) sedan i Maj är främst. Jag har tagit motorcykelkörkort och mest kört runt på en Ducati Monster och låtit bilen stå och skämmas i garaget. I övrigt har jag&vänner. Polerat och våtslipat bilen. Det är oförskämt omöjligt att få djupet i lacken på bild eller ens se att den är polerad, men nåväl, det ser faktiskt bra ut i verkligheten. Ni får helt enkelt tro på mig. Jag har installerat en enkel ljusslinga som innerbelysning i bilen vilket uppskattas när man te.x skickar telefonen åt skogen mellan bur-rör och stol när man är ute på kvälls-aktiviteter. Bilden är tagen i ett helt kolsvart garage så det lyser rätt bra. Satt dit lite plast-detaljer i fronten och skurit ut en plåt med "E30 M60" istället för den vanliga tråkiga plasten. Jag tror inte luftflödet för mitt fall blir direkt påverkat. Jag hade någon gång under sommaren en mindre motorrums-brand vilket berodde på en läckande ventilkåpa, jag valde att inte vaska mitt fina släcksystem utan släckte med lite pulver istället. Det gick bra, men det gjorde också att byta ventilkåpspackningar stod på schemat. Sagt och gjort. Passade på att slipa av och lacka om ventilkåporna i samband med det. Eftersom bilen inte är gatlaglig (ännu) och jag inte direkt orkade hyra släp, lasta, packa så fick jag äran att åka lite Golf GTI på Knutstorp under ett av GRC's Event i September & även Mantorp dagen efter. Jag har börjat fundera på hjuluppsättning vilket ser ut att landa i Protrack One 7,5" breda skodda med Nankang AR-1 225/45/17. Fick lämpligt nog loss ett par för plasts&test härifrån Rejsa. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Kristian Moberg BMW E30 318 V8 SFRO |
||
En gång i tiden när man gick igenom bakvagnen så tänkte man förvånansvärt långt fram, att man skulle vilja kunna justera bakvagnen. E30'ns bakvagn är som bekant helt utan justering som original och det går ju självklart att gå helt loco med ett DTM-justeringskitt, men det har jag inte gjort, jag har snikmodellen med camber och toe justering eftersom jag inte visste bättre när det begav sig.
Jag har dels inte byggt nått fancy för att göra toe-justering (än) , än mindre skaffat något digitalt vattenpass (lutningsmätare?). men jag hade bilen upphissad av andra skäl och ville prov-justera lite. Ni ser på ena bilden hur ena sidan var innan jag börjat, andra bilden när jag justerat med bara ett vattenpass. Skall givetvis göra det på riktigt med riktiga grejer men det är kul att se att det går att justera förhållandevis enkelt. Ska boxa ur lite för att kunna komma åt och göra toe-justeringen enklare. Jag har också satt i en insats i min ljuddämpare, inte det snyggaste men det fyller gott och väl sin funktion inför stundande SFRO besiktning. ![]() ![]() ![]() _________________ Kristian Moberg BMW E30 318 V8 SFRO |
||
Livet går fortare än än vad grusfållan närmar sig med helt upplåsta bromsar.
Jag inser att det är nästan är två år sedan jag skrev i den här tråden. Shit Det har verkligen inte hänt jättemycket med bilen, faktum är att jag knappt vet vad som hänt med bilen så jag fick läsa igenom tråden. Jag har startat en liten firma vid sidan av mitt vanliga jobb förra året, så där har all tid till bilen försvunnit och innan dess kördes väldigt mycket hoj. Tanken är att det ska och har lugnat sig sig lite. Hojen är såld (Alla vet att det är racebilar som gäller) och egna firman "rullar på". Nu ska och finns det lite mer tid till att bygga färdigt och få en besiktning gjord. Jag har inte skrivit jättemycket om det, men jag har haft problem med att mina vita hjul har tagit i rätt friskt, de är 8,5" ET10, och det har bråkat något fruktansvärt. Jag har nu gjort lite enkla justeringar, jag har helt enkelt bytt fälgar till ett par som är 8" ET35 istället. I samband med det har jag också kastat framskärmarna i skrotbingen (Jag kapade sönder dom nere i depån på Knutstorp när jag inte kunde svänga) och ersatt med helt nya, givetvis lackade i samma färg som bilen. Jag har utöver det kapat loss och återställt den gamla breddningen som tillhörde frontplåten. Tillbaka till originalutförande, dels för att det ser bättre ut och dels för att det ställer till mindre problem. Jag har ungefär sedan förra inlägget kört 55-60 mil gata och bilen funkar bra. Ett hjullagerbyte står på schemat vänster fram dock. Lägger in några bilder på nuvarande setup och skick och ska fundera på vad som står näst på att-göra-listan innan jag vill boka SFRO-besiktning. Jag gillar generellt utseendet på bilen - men vad tycker braintrusten, vad borde jag göra för att få den att se fulländad ut? ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Kristian Moberg BMW E30 318 V8 SFRO |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 48 besök senaste veckan (10091 totalt) |