Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 52 besök senaste veckan (12271 totalt) |
Det är en brytpunkt 2004-12-31 och det har jag varit medveten om och även generalagenten som varit hjälpsam med support. Det som i min värld är underligt är att ingen teknisk förändring gjordes när man sänkte vikten på släpet.
Beträffande totalviktsförändring gäller följande: För att en ny totalvikt ska kunna åsättas på ett registrerat/ibruktaget fordon måste en teknisk förändring vara utförd på fordonet. Ändring av totalvikt kan ske uppåt eller nedåt beroende på vad som förändrats. Med en teknisk förändring avses en ändring i den tekniska konfigurationen (se definitioner). OBS! Det ska vara riktiga ändringar som har utförts vilket försvagar (för sänkning av totalvikten) eller förstärker (för höjning av totalvikten)den tekniska konfigurationen (se definition nedan). Att t.ex. borra hål i en "liten" förstärkningsfläns eller att byta ut t.ex. inredning i en husvagn är inte att betrakta som en ändring av den tekniska konfigurationen. Fordon ibruktaget enligt 97/27/EG eller högre medför större åtgärd. Vissa förändringar som kan utföras på fordon som tagits i bruk fram till och med den 31 december 2004 är förbjudna på fordon som registrerats/tagits i bruk från och med den 1 januari 2005. Exempel på sådana förändringar är byte av kulhandske på släp och byte av däck på fordon. På fordon som registrerats/tagits i bruk från och med den 1 januari 2005 kan inte däcken på fordonet eller kulhandsken på lätta släp ligga till grund för en höjning alternativt sänkning av totalvikten. Detta sätter EG-direktiven för däck respektive kopplingsanordningar stopp för. Teknisk konfiguration: Med en teknisk konfiguration menas fordonets tekniska uppbyggnad. D.v.s. att axlar, bromsar, chassi o.s.v. är av tillverkaren angiven typ. Om någon av dessa detaljer byts ut förändras den tekniska konfigurationen. Det är tillverkaren som specificerar den tekniska konfigurationen för ett enskilt fordon eller en fordonstyp. Den tekniska förändringen ska vara dokumenterad av den som utfört förändringen. Tillverkaren/generalagent intygar den nya totalvikten och tekniska krav som påverkas samt uppgift om vad som är förändrat. Ny bromsanpassningsberäkning krävs för bromsat fordon. Efter förändringen ska tillverkarskylten vara anpassad till den nya totalvikten på fordon från och med 2005 års modell. (Detta kontrolleras vid besiktningen.) Utan tillverkaren/generalagentens medverkan kan tyvärr inte totalvikten ändras. Ny tjänstevikt fastställs i samband med besiktning genom vägning då beskrivna åtgärder påverkar fordonets vikt. Endast förskriven utrustning ska då finnas i eller på fordonet. Fyll inför registreringsbesiktning i bifogad blankett, lämna allt till den som hjälper dig med besiktningen. _________________ Rikard Olson Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW F11 till bruks. |
||
Byte av axlar är kanske lösningen, men av vikterna du nämnt så gissar jag att det inte är ekonomiskt försvarbart typ.. det är väl en boggi vagn. //Nisse _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||
Ett litet hopp finns och det är att generalagenten kommer ta kontakt direkt med besiktningsteknikern.
Annars får jag väl ge mig ut på jakt igen efter ett släp som jag vill ha det: inlinehjul för att det inte vara bredare än 210 cm och inte för stor plats på uppfarten, ganska kort lastyta för att det inte ska sticka ut i trottoaren, 10 tumshjul för att det vara vara förhållandevis lågt, samt för att slippa dubbdäck, tippbart med ramper för att kunna lasta låga bilar, eventuellt lämmar för att kunna använda det till annat än biltransport, och alltså 2500 till 3000 kg totalvikt. _________________ Rikard Olson Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW F11 till bruks. |
||
Igår var grabben och Benny och körde isbana i Hörnefors. Trot eller ej men föraren i bilen framför fick för sig backa och rätt i in höger lykta. Han träffade även framskärmen och motorhuven och balken i nåt plastmaterial bakom sprack.
_________________ Rikard Olson Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW F11 till bruks. |
||
ja, det var en väldigt konstigt manöver... Han tog dock på sig skulden direkt och tyckte själv det var korkat. Utan backspegel på höger sidan och mörk toning på bakrutan fanns nog ingen sikt alls bakåt. Han måste gasat ordentligt för det blev rejält buckligt. Byte av högerskärm, strålkastare och motorhuv. så blir den nog ok igen. Vi körde flera gånger efter utan bekymmer, så allting funkar. Mitt släp går varmt på högre, främre hjul. påminn mig att fixa det innan helgen :-) _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||
Äntligen är släpet registreringsbesiktat och klart för att lasta upp till 2600 kg "igen".
Idag har vi satt ihop Audin efter påkörningen på isbanan i vintras. Få se vad vi tar oss för att köra i sommar eftersom sonen mekar åt en kartingförare hela Norrlandscupen. ![]() _________________ Rikard Olson Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW F11 till bruks. |
||
Sen sist vi skrev nåt här har vi varit till Åmsele i mitten på augusti men sen har det inte blivit någon mer körning med Audin.
Men nu vankas det isbana igen och det är förhållandevis tidigt så om inte det utlovade snöandet, regnet och plusgraderna förstör isen så blir det körning till helgen på Överboda raceway. Åmsele är nog bara att glömma hädanefter för Fortifikationsverket har köpt tillbaks hela basen. ![]() _________________ Rikard Olson Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW F11 till bruks. |
||
För vår del behövs lite handpåläggning på Audin för jag tror inte r-däck gör sig så bra på isen men vi har skaffat fler Lappidäck så vi börjar köra med dem för egentligen är de roligare men inte snabbare. Batteriet sitter på laddning, vi har fyllt kylarvätska, motorvärmaren är inkopplad, bilen och släpet är skottade.
![]() _________________ Rikard Olson Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW F11 till bruks. |
||
Isbana är roligt, riktigt roligt. Sammanlagt var det nog 20 bilar och en MC som nötte is.
Som skrivet ovan så satte vi på Lappidäcken och då kan man sladda ganska kontrollerat med Audin fastän den är fyrhjulsdriven. Banan var smalt plogad efter all snö som kommit senaste veckan men vi gjorde några försök att bredda den utan att fördenskull göra några riktiga avåkningar. På slutet när vi började känna banan kom RaceChrono fram och grabben körde som vanligt väldigt jämna varvtider medan jag hade en tid som var okej. ![]() ![]() _________________ Rikard Olson Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW F11 till bruks. |
||
Häruppe börjar asfalten titta fram på vägarna och eftersom det blev en urusel vinter för isbanekörning så hoppas vi på sommarens aktiviteter.
Mittsverigebanan har flera Trackdays inlagda i sin kalender: Torsdag 1/5 Söndag 25/5 Lördag 14/6 Lördag 19/7 Lördag 9/8 Samma sak på Drivecenter https://www.drivecenter.se/trackdays Men innan dess - bättre bromsar ![]() _________________ Rikard Olson Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW F11 till bruks. |
||
Vi siktar på att fara till Mittsverigebanan på torsdag 1 maj
https://www.mittsverigebanan.se/mitt Bilen har fått Carbotechbelägg, Motul bromsvätska, Nankangdäck och allmän översyn. Evenemanget körs under SMA så vi har inte löst ut våra SBF licenser än. ![]() _________________ Rikard Olson Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW F11 till bruks. |
||
Audin och Mittsverigebanan levererade idag.
Bromsarna funkade perfekt, däcken också, visserligen har bilen nåt hyss för sig och tappar laddtrycket ibland oftast på treans växel. Visst understyr den något och stolen är för bred tom för mig. Men nya idéer har tillkommit för att förbättra Audin. Körningen var uppdelad i 3 x 20 minuterspass på förmiddagen och ett 2x20 på eftermiddagen så 93 km körde vi på banan. ![]() _________________ Rikard Olson Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW F11 till bruks. |
||
Liten videosnutt från gårdagen
https://youtu.be/Cr0jK4mr8VE _________________ Rikard Olson Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW F11 till bruks. |
||
Vi har ju fortsatt att använda Vivaron till allt möjligt efter att vi slutat med kartingen. Tex som dragbil till isbanan, Åmsele och nu till Mittsverigebanan. Det är två saker som hade kunnat vara bättre med Vivaron - fyrhjulsdrift och högre släpvagnsvikt. För att vara på den säkra sidan kring släpvagnsvikten for vi idag till Trafikverkets fordonsvåg och vägde ekipagets olika delar och klarade gränsen med 80 kilos marginal. Inte för att det minskar motivationen att lätta Audin men det behövs inte göras i panik i alla fall.
![]() _________________ Rikard Olson Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW F11 till bruks. |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 52 besök senaste veckan (12271 totalt) |