Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Bodola Mk7 1998 - Clubman är väl riktig racing?
62 besök senaste veckan (1355 totalt)
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007

Trådstartare
Först och främst: nej, jag vet inte heller vad jag håller på med.

Det började med husletande. Jag gick på ett antal visningar, jag försökte vara så vuxen som går. Efter fyra hus där jag inte kunde stå raklång i stora delar av byggnaden, och en visning där mäklaren inte behagade informera om ändrad tid utan jag glatt svängde in på någon helt ovetandes uppfart en söndagsmorgon, gav jag upp. Lägenhet är ändå inte fel, och än så länge har jag inte så många LP-skivor att jag inte kan gå runt i lägenheten. Det var dags att göra något annat.

Jag började leta efter halvfärdiga eller helt nyckelfärdiga racingbilar. Gärna någonting kul, men också någonting på en väldigt låg budget. Jag trakasserade Pontus med olika länkar, hörde av mig till folk på Facebook och skrapade bland gamla annonser här och på Blocket. Vad får man egentligen för nästan inga pengar? Olika blandade projekt, visar det sig. Jag tittade på RS-bilar, Sevenbyggen, några RHK- och 1000cc-bilar, och kanske någonting mer, innan jag hittade en gammal kärlek: Clubman. Det låg en Mallock ute på gamla annonser, som jag blev intresserad av. Den var visserligen såld, men jag blev rekommenderad att kontakta Stefan Mumm eftersom han kunde veta om fler bilar till salu. Efter ett långt samtal med Stefan kom jag därifrån med två saker; en insikt om att det nog är rätt klass för det jag letar, och ett tips på en bil. En svenskbyggd Bodola, designad av Kjell Bodin, som visserligen kan behöva lite småfix för att vara raceredo men där allt viktigt är i gott skick. Efter kontakt med säljaren och visning av bilen var det så dags att ta beslut; vi kom överens om ett pris och jag skulle åka upp och hämta bilen en lördag. Det hela ledde till detta ekipage och denna parkering:

"Lätt och smidigt", men ett skotersläp är stort när man är ovan att köra släp ...
Hur som, lastning genomfördes och ekipaget tog sig hela vägen till Linköping.

Efter hjälp med avlastning av vänner, så landade bilen till slut i mitt garage. Här var karossen bara påhängd, men så klart behövde jag ta en hel bunt foton för att använda som underlag och för att förstå vad jag gett mig in på. Operation dokumentation påbörjades!

Under ett lager glasfiber börjar bilen se ut som en kombination av en Lotus Seven, en Panoz LMP1, en amerikansk sprint car, och en Formula Student-bil. Så typ en kombination av de bästa bilar som finns!

När karossen var av, var det dags att börja fundera på hur jag kan få ut bilen på banorna inom rimlig tid. Tanken är inte att göra en perfekt renovering, utan att fixa det som behövs, se till att jag kan köra bilen någorlunda bekvämt, och sedan ta mig ut för shakedown och utvärdering. Målet är att åtminstone hinna köra bilen på bana en gång innan vintern, men gårdagens aktiviteter kan ha gjort det målet osäkert ... Vi fortsätter i nästa inlägg!

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007

Trådstartare
Så att få ned mig själv i bilen var och blir en utmaning. Jag har försökt att ta det steg för steg, och det jag snabbt insåg vad att jag behöver mer fotutrymme. Mina storlek 48 gjorde sig genuint dåligt längst nere i fotutrymmet på Bodolan, inte minst för att mina fötter skulle samsas om det lilla utrymmet med ett oljefilter.

Motorn har redan torrsump, så jag kan flytta filtret enkelt, men hur gör jag för att få rätt oljeflöde med de modifieringar som har gjorts? Som ett första test så köpte jag en oljefilterförflyttare, slipade upp mellan in- och utlopp på förflyttaren, och pluggade båda anslutningarna. Det vore en enkel lösning, som ändå ger mig 40 mm extra utrymme.

Efter senaste testerna verkar det inte riktigt räcka, så är det någon som vet om en ännu plattare lösning alternativt ett annat oljepumpshus för en Ford Silvertop Zetec?

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007

Trådstartare
Nu kommer vi till den riktigt läskiga delen. Efter att ha hittat en aluminiumstol på dragracingmarknad har jag smalnat av den och använt som prototyp. Det är precis så bred stol som jag får plats med, och ungefär så smal stol som jag får plats i, så med den tog jag hjälp av en vän och försökte hitta lösningar för att få plats i bilen. Jag kröp ned (det finns det inga bilder på, tack gode gud) och min vän Marcus hjälpte mig att mocka upp saker och ta foton för att förstå vad jag behöver göra. Längdmässigt verkar det se bra ut för pedalstället, och jag behöver inte bredda fotutrymmet vad det verkar. Det jag trodde var ramen som min gasfot fastnade på, visade sig vara en läpp för att montera förarutrymmesplåtarna, så den kan tas bort. Däremot är det uppenbart att jag behöver en annan lösning för oljefiltret.

Just nu planerar jag för att kunna testa både vänster- och högerbromsning, eftersom dogboxlådan inte behöver koppling vid vanliga växlingar så vill jag testa mig fram där.

Så långt, så bra. Så vad är så läskigt? Låt oss gå till "förare i position, med hjälm":

Det där är inte optimalt ...
Dessutom gör lösningen för framkant av föraröppningen att jag inte kan få mina knän förbi rören utan att leka masken. Det undre röret här, som lagringen av rattstången sitter på:

Detta gjorde att jag efter att Marcus åkt hem (föräldrar, folk med liv, de är sjukt effektiva när de gör saker istället för oss andra som står och funderar på saker i timmar!) tog fram tigersågen med finaste bladet, och utförde lite kapitalförstöring:

Nu var det inte så ogenomtänkt som det ser ut, vi hade testat oss fram med lite enkelt prototypmaterial. Biltemas finest avloppsrör!

Med bågen avkapad kunde jag måtta in lite bättre, och det finns en plan. Tror jag.

Var den högra strävan hamnar är ännu inte bestämt, men planen är ny huvudbåge i 50*2.5 mm rör, tillsammans med en bakåtriktad och en framåtriktad reglementsenlig sträva. Dessutom byter jag röret i framkant av förarutrymmet till ett likadant 50 mm rör, istället för de två mindre rör som nu suttit där. Jag behöver också ändra dragningen av rattstången, eftersom den hamnar precis för mina tår just nu, och med det behöver jag vinkla upp förgasarna eller förgasartrattarna så att jag får några extra millimeter utrymme där. Är det någon som har tips på var man hittar vinklade trattar till DCOE 40-förgasare, eller en kilplatta att montera mellan topp och insug?

Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007

Trådstartare
Det lär tillkomma många olika små projekt för att få ut bilen på bana, och saker jag själv vill förändra, men nu är nog tråden hyfsat i takt med tiden: det är cirka 26 timmar sedan sticksågen stannade och jag har inte provsuttit allting med mina prototypändringar av buren ännu. I övrigt finns väl flytt av ljuddämpare, ny dragning av bromsrör, och konvertering till hydraulkoppling (stort tack till Gustav U för hjälp med identifiering av delar och tips på länkar där!) på agendan, men det är mer av kategorin "mysmekande" än riktiga problem att lösa.

Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005

Men vad trevligt! Kul bilval, alldeles för dåligt med Clubmans i medierna.
Då ses vi kanske på en bana någonstans! Stort lycka till och många uppdateringar tack!

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008

Himlar skrev:
Det lär tillkomma många olika små projekt för att få ut bilen på bana, och saker jag själv vill förändra, men nu är nog tråden hyfsat i takt med tiden: det är cirka 26 timmar sedan sticksågen stannade och jag har inte provsuttit allting med mina prototypändringar av buren ännu. I övrigt finns väl flytt av ljuddämpare, ny dragning av bromsrör, och konvertering till hydraulkoppling (stort tack till Gustav U för hjälp med identifiering av delar och tips på länkar där!) på agendan, men det är mer av kategorin "mysmekande" än riktiga problem att lösa.

Kul att du slänger upp en tråd!
Dela gärna med dig av hydraulkopplingen när du kommer dit, jag har varit i samma banor. Har du 2000E lådan eller nåt modernare?

Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Trångt om fötterna. Hur ser motorfästen och utrymme på motorns vänstra sida ut? Flytta hela motorn ett par cm till vänster skulla kunna göra underverk för utrymmet.

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007

Trådstartare
Björn Davidsson skrev:
Men vad trevligt! Kul bilval, alldeles för dåligt med Clubmans i medierna.
Då ses vi kanske på en bana någonstans! Stort lycka till och många uppdateringar tack!

Tackar! Jag håller med, det är för lite Clubman i etern! Men jag ska försöka jobba på det.

Lindahl195 skrev:

Kul att du slänger upp en tråd!
Dela gärna med dig av hydraulkopplingen när du kommer dit, jag har varit i samma banor. Har du 2000E lådan eller nåt modernare?

Ja, jag kände att det började bli dags nu när jag faktiskt gjorde någonting med bilen. Förhoppningsvis ska det bli mer återkommande uppdateringar nu. Min bil har en Quaife-låda, men det är väl ett 2000E-derivat om jag förstår rätt. Och hydraulkopplingen ska definitivt publiceras!

2fast4u skrev:
Trångt om fötterna. Hur ser motorfästen och utrymme på motorns vänstra sida ut? Flytta hela motorn ett par cm till vänster skulla kunna göra underverk för utrymmet.

Det är ju det, tyvärr. Att flytta motorn, eller vinkla hela motorn, är inte realistiskt för tillfället i alla fall. Det är inte utan att jag har funderat på det; min vänstra vad skulle inte klaga om kopplingskåpan flyttades lite, men det är nog inte det jag kan lösa i den här uppdateringen.

Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008

"Biltemas finest avloppsrör!"

ska bli kul och spännande att följa detta!

/C

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007

Trådstartare
Framstegen är små, men någorlunda kontinuerliga:

Jag håller på att reda ut beställning av bockade rör för att kunna byta ut allting jag måste, och ha lite extra material att "testa" med. Nästa uppgift blir att hitta någon som kan hjälpa mig att svetsa, men där har jag några kontakter att testa med.

Jag tror att jag behöver andra förgasartrattar, gärna några som kan vinklas uppåt snabbt efter förgasarens mynning. För er som kan era Weber DCOE 40, vad finns det i förgasartrattsväg som är vinklat och tar väldigt lite plats? Jag har hittat nedanstående lösning på Grabcad, men finns det fler alternativ?

Jag har också fått hem en ny oljepump, som jag direkt demonterade och började planera för styckning av. Planen är att kapa av filterhuset, och svetsa på en AN-koppling på inloppet för att leda oljan in oljan i motorn. Är det någon som råkar känna till personer med bra känsla för svetsning i aluminiumgjutgods, vettig prissättning och bristande uppfattning om vad man borde och inte borde göra med sitt liv? Hör av er, jag har ett gig!

Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007

Trådstartare
Inga stora framsteg, mer än att jag har kunnat provmontera en del av mina prototyper.

Jag testade med Grabcadtrattarna, och jag tror att de ger mig den plats jag behöver. Jag är fortfarande intresserad av andra lösningar, men det finns åtminstone någonting som kan fungera.

Nytt kardanskydd är också utprovat, och jag har gjort några små ändringar. Tanken är att kardanskyddet också får vara en del av "inklädningen" av förarutrymmet, för att spara lite extra plats. Det blir också delningsbart, för att kunna ta bort sidan mot förarutrymmet utan att behöva demontera kardanaxeln.
Det problem jag stöter på är att få verkar ha möjlighet att bocka 6 mm plåt och sälja till privatpersoner. Är det någon här inne som har tips på någon firma som kan tänka sig ta jobbet? Jag kan ordna STEP-filer, och åtminstone drägliga ritningar, om det underlättar.

Jag har också beställt svetsnippel för oljepumpen, och lagt slutgiltig beställning på burrör. Så nu är det väl bara att fixa med annat tills jag får hem alla grejer ...

Citera
Våra race- och banåkarbilar
Bodola Mk7 1998 - Clubman är väl riktig racing?
62 besök senaste veckan (1355 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande