Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -84 CSN-räsern
<<   1, 2, 3, 4, 5
14 besök idag (6503 totalt)
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

044 pumpar är väl bara kopior numera, rekomenderar dom inte.
Bosch 200 är den nya 044, mindre, tystare och hållbarare.

Om din pump inte fixar kurvor så är det nog inte pumpens fel, utan soppan som försvinner.

Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
MelvinL
Stockholm
Här sen Sep 2024

Trådstartare
safe skrev:

Om din pump inte fixar kurvor så är det nog inte pumpens fel, utan soppan som försvinner.

Ja, jag vet. Har som sagt en klon liggandes dock, och den kan inte gärna vara sämre än den jag redan har, som låter lite som om någon torterar en fiol och som då och då helt enkelt vägrar ge nog med tryck för fullgas. Klappar den nya ihop köper jag en 200.

Och ja, jag tror att det är så att jag med 1/4 eller mindre i tanken suger luft i de kurvorna, men att pumpen tidigare var frisk nog att kunna hålla tryck trots det. Eller så var det något annat, i vart fall skedde det inte i höstas (och då hade jag mindre i tanken än vad jag hade nu).

Att byta pumpen tänker jag oavsett göra, om det löser problemet med långa kurvor är det bara en bonus. Att lösa den faktiska orsaken misstänker jag är både dyrare och jobbigare än vad jag kommer tycka att det är värt, vare sig det är skum, bafflar eller en fuel cell.

Porsche 944 -84
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008

Jag har aldrig haft problem med att 944 suger luft, tanken är fint utformad och åker du inte runt med bara 5 liter bränsle borde det inte vara något problem.

Kolla ledningar och tank så att det inte sitter en massa smuts i vägen, det är ju trots allt grejor som är 30-40 år gamla.

Kul att du är ute och luftar kärran, snygg bild också thumbs up

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006

Såg dig på Arlanda i går, man hann nog inte komma fram och snacka.

Jag tror att ditt problem med soppapumpen är skräp i tanken. Jag hade liknande problem med tappad effekt / soppatryck i min första 944:a.
Efter mycket felsökning visade det sig att primärfiltret i tanken var i stort sett täppt av skräp. Det har säkert lossnat av att du börjat köra mer aktivt med bilen.

Så här såg mitt ut. Observera att det är så täppt att bensinen inte rinner ut ur filtret.

Det är altså nr:1 i sprängskissen vi pratar om.

Det finns kanske något mer matnyttigt som du kan snappa upp från min gamla tråd. Vi har liknande filosofi att hålla rimlig kostnadsnivå för våra bilar, och att göra mycket själv.
https://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=6717

Nu: Porsche 944S & Swift Sport
Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98
ÖSK #243 PCS #8724
Citera
MelvinL
Stockholm
Här sen Sep 2024

Trådstartare
Janne J skrev:
Jag har aldrig haft problem med att 944 suger luft, tanken är fint utformad och åker du inte runt med bara 5 liter bränsle borde det inte vara något problem.

Kolla ledningar och tank så att det inte sitter en massa smuts i vägen, det är ju trots allt grejor som är 30-40 år gamla.

Kul att du är ute och luftar kärran, snygg bild också thumbs up

Tack!

Som sagt, vi får se med nya pumpen+filtret. De är verkligen allt annat än i god hälsa

Porsche 944 -84
Citera
MelvinL
Stockholm
Här sen Sep 2024

Trådstartare
Daniel Engström skrev:
Såg dig på Arlanda i går, man hann nog inte komma fram och snacka.

Jag tror att ditt problem med soppapumpen är skräp i tanken. Jag hade liknande problem med tappad effekt / soppatryck i min första 944:a.
Efter mycket felsökning visade det sig att primärfiltret i tanken var i stort sett täppt av skräp. Det har säkert lossnat av att du börjat köra mer aktivt med bilen.

Så här såg mitt ut. Observera att det är så täppt att bensinen inte rinner ut ur filtret.

Det är altså nr:1 i sprängskissen vi pratar om.

Det finns kanske något mer matnyttigt som du kan snappa upp från min gamla tråd. Vi har liknande filosofi att hålla rimlig kostnadsnivå för våra bilar, och att göra mycket själv.
https://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=6717

Tack så mycket, jag tar en titt på det. Och ber även till gud att jag slipper hålla på i tanken

Var det du som hade en Rejsa-jacka? Tror att jag satt bakom dig under förarmötet, men hann inte gå fram och snacka heller.

Porsche 944 -84
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

MelvinL skrev:
safe skrev:

Ja, jag vet. Har som sagt en klon liggandes dock, och den kan inte gärna vara sämre än den jag redan har, som låter lite som om någon torterar en fiol och som då och då helt enkelt vägrar ge nog med tryck för fullgas. Klappar den nya ihop köper jag en 200.

Torterar en fiol, 044 kloner låter som man torterar en hel symfoniorkester.... Man skäms ju ute i trafiken för pumpen låter mer än avgassystemet.
För mig gick det åt en 044 klon per säsong, efter 2a bytet så handlade jag en 200. Har inte satt i den än, för bilen är på pallbockar.

Porsche 931 -79
Citera
MelvinL
Stockholm
Här sen Sep 2024

Trådstartare
safe skrev:
MelvinL skrev:
safe skrev:

Torterar en fiol, 044 kloner låter som man torterar en hel symfoniorkester.... Man skäms ju ute i trafiken för pumpen låter mer än avgassystemet.
För mig gick det åt en 044 klon per säsong, efter 2a bytet så handlade jag en 200. Har inte satt i den än, för bilen är på pallbockar.

Haha, målande beskrivning...

Hur går det med den blå?

Porsche 944 -84
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006

MelvinL skrev:

Hur går det med den blå?

Jodå, gjorde en långkörning i helgen ner till Kalmar, körde min 77a Targa upp till Stockholm igen, ska köra den på Gelleråsen den 27e.

Det är dags att skruva av turbon och besiktiga bilen nu i April/Maj.
Den verkar gå fint med nya topplockspagningen och ARP-skruvar. Just nu går den på bensin och 1 bar.

Porsche 931 -79
Citera
MelvinL
Stockholm
Här sen Sep 2024

Trådstartare
Det är så skönt att ha en praktisk, tillförlitlig och ändamålsenlig bil för att dra tunga lass!

Porsche 944 -84
Citera
MelvinL
Stockholm
Här sen Sep 2024

Trådstartare
Ni vet när man går till garaget med en att-göra lista, och kommer tillbaka med en dubbelt så lång sådan? Jag vet.

Soppapumpen skulle bytas, när den gamla var av var det bara att konstatera att den nya saknade en passande slangnippel, så det var bara att skruva tillbaks hela skiten. Som tur är har autoracing de iaf, jag får svänga förbi där i veckan. När jag hade huvudet i den (nu med skalstolarna ännu mer obekväma) positionen nedan kunde jag också konstatera att pushroden mellan kopplingspedal och huvudcylinder var fuktig med hydraulisk olja, dvs huvudcylindern läcker...

Det förklarar iallafall vad jag har tyckt har känts konstigt med kopplingen under våren. Konstaterade också att de bakre beläggen är på väg ut, får försöka byta de, helst innan Mantorp.

Bra timing med allt detta helgen innan 1a maj, PCS slalompremiär för året. Varför varnade ingen om att en 40 år gammal tysk sportbil skulle ha saker som går sönder?

För de som har gjort det, hur illa är det att byta huvudcylinder och slavcylinder på en 944? Är det någon en genomsnittligt obegåvad tonåring kan lösa på uppfarten på en helgdag?

Porsche 944 -84
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008

Klart du kan!

Det som kan vara struligt är luftningen efter bytet. Jag har varit tvungen att lufta nerifrån vid något tillfälle, dvs: hälla i bromsvätska i en oljekanna med pump, sätta på en bit slang mellan slavcylinderns luftskruv och oljekannan och pumpa vätskan så att säga baklänges genom slaven upp till huvudcylindern.

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
MelvinL
Stockholm
Här sen Sep 2024

Trådstartare
MelvinL skrev:

OscWan skrev:
Cédric skrev:
Dessa finns ju till någorlunda rimliga pengar annars, kanske hade vart ok som ett bakbelägg för trackdays.
https://www.ddesign.nu/sv/dp5346ndx-bluestuff-ndx-bakre-bromsbelagg-tr . . . .

Det nya Bluestuffbelägget är mycket bättre än det gamla (och bättre än gamla Yellowstuff). Nu säger jag inte att du skall springa och köpa det direkt, men om det är så att du vill handla det så är det billigare hos oss FYI.

https://apex.se/bromsbelagg-ebc-bluestuff-dp5346ndx

Ja, det där var ju intressant... kan nog mycket väl bli det om/när de bakre beläggen är damm.

Till och med att säga "när" var en underdrift, de klarade typ 20-25 varv på Arlanda samt en slalom vi inte ska prata om (det var inte jag som körde fel, det var tävlingsledningen som lade banan fel).

Det visar sig nu att precis ingenstans i hela Sverige finns det lämpliga belägg i lager, och jag behöver få in de senast torsdag för att hinna montera innan Mantorp på fredag... Om någon av en ren händelse sitter på lite mer raceiga bakre belägg till en 944 köper jag de direkt och är evigt tacksam Annars får jag chansa på att beställa från Apex eller Getech och förhoppningsvis få de i tid

Porsche 944 -84
Citera
MelvinL
Stockholm
Här sen Sep 2024

Trådstartare
Det finns mycket som är viktigt att göra innan man ska åka till ett banmöte. Packa hjälm, handskar, vatten, efterdra bultar, ladda RaceBoxen, lufta bromsarna etc. etc.

Något man inte ska göra är att med feltemas klämtänger skaffa en ny luftningsöppning i slangen mellan tank och bensinpump. Men det gjorde jag ändå.

Då har jag lärt mig det : (

Bara att fixa det och ta revansch på Mantorp innan säsongen är slut, även om det inte blev så den här gången. Fan.

Porsche 944 -84
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 -84 CSN-räsern
<<   1, 2, 3, 4, 5
14 besök idag (6503 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande