Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 17, 18, 19 14 besök idag (39237 totalt) |
Roligt att kunna köra långlopp på ön :-)
Ni har just fått en försmak av det som jag anser är dyrast med billiga långlopp, alltså bromsbelägg. Inte bara för att beläggen är dyra utan också för att det är dyrt i både tid och pengar att hitta det som funkar i er bil. Går det att få tag på Raybestos ST43 (Porterfield) så funkade de klockrent bra på vår Primera, en inte så lätt bil med ganska små skivor (har kört både 260 och 280 mm). Jag skulle vilja påstå att vi körde dem minst 4x4 timmar utan problem. _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Jag bor ju bara ett par km från banan så.... För er som aldrig kört, eller kommer att köra på Gotland Ring, ni missar nåt! Det är en riktigt häftig bana med mixen av den gamla delen som är mycket teknisk och den nya som är väldigt snabb. Jag lägger det märket till listan! Det är nog som du säger Gustav, att bromsbelägg kan bli dyrt innan man hittar rätt.. Pratade lite med Fille, som körde första stinten, om bromsarna. Han tyckte de fungerade riktigt bra när han körde, så det saknades inte bromsförmåga. Men jag funderar ändå... När jag kollat runt lite så skiljer det en hel del på beläggens storlek, mellan olika ok. Så min tanke var att jag kanske måste byta till några med större belägg för att minska belastningen på dem. De som sitter på nu har 119 mm längd. Om jag jämför med de mer vanliga brembo-ok som sitter på en massa bilar och var original på Volvo S60/V70 R så är längden på dem 132 mm. Det finns ett kit med Nissan-skivor på 354 mm ihop med dessa ok och adaptrar för montage. Det verkar ju bra. Men å andra sidan så kanske det räcker med att hitta rätt belägg ändå. Vi får se, jag vill ju vara säker på att det fungerar... _________________ Anders Littorin, Volvo C70 Långloppan Volvo C70 V6 RWD-projekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till |
||||
Jag bor ju bara ett par km från banan så.... För er som aldrig kört, eller kommer att köra på Gotland Ring, ni missar nåt! Det är en riktigt häftig bana med mixen av den gamla delen som är mycket teknisk och den nya som är väldigt snabb. Jag lägger det märket till listan! Det är nog som du säger Gustav, att bromsbelägg kan bli dyrt innan man hittar rätt.. Pratade lite med Fille, som körde första stinten, om bromsarna. Han tyckte de fungerade riktigt bra när han körde, så det saknades inte bromsförmåga. Men jag funderar ändå... När jag kollat runt lite så skiljer det en hel del på beläggens storlek, mellan olika ok. Så min tanke var att jag kanske måste byta till några med större belägg för att minska belastningen på dem. De som sitter på nu har 119 mm längd. Om jag jämför med de mer vanliga brembo-ok som sitter på en massa bilar och var original på Volvo S60/V70 R så är längden på dem 132 mm. Det finns ett kit med Nissan-skivor på 354 mm ihop med dessa ok och adaptrar för montage. Det verkar ju bra. Men å andra sidan så kanske det räcker med att hitta rätt belägg ändå. Vi får se, jag vill ju vara säker på att det fungerar... _________________ Anders Littorin, Volvo C70 Långloppan Volvo C70 V6 RWD-projekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till |
||||
Jag bor ju bara ett par km från banan så.... För er som aldrig kört, eller kommer att köra på Gotland Ring, ni missar nåt! Det är en riktigt häftig bana med mixen av den gamla delen som är mycket teknisk och den nya som är väldigt snabb. Det är nog som du säger Gustav, att bromsbelägg kan bli dyrt innan man hittar rätt.. Jag lägger det märket till listan att kolla. Pratade lite med Fille, som körde första stinten, om bromsarna. Han tyckte de fungerade riktigt bra när han körde, så det saknades inte bromsförmåga. Men jag funderar ändå... När jag kollat runt lite så skiljer det en hel del på beläggens storlek, mellan olika ok. Så min tanke är att jag kanske ska byta till några med större belägg för att minska belastningen på dem. De som sitter på nu har 119 mm längd. Om jag jämför med de mer vanliga brembo-ok som sitter på en massa bilar och var original på Volvo S60/V70 R så är längden på dem 132 mm. Skivorna som sitter på nu är 320 mm istället för 302 mm som är original. Det finns ett kit med Nissan-skivor på 354 mm ihop med dessa ok och adaptrar för montage. Det verkar ju bra. Men å andra sidan så kanske det räcker med att hitta rätt belägg ändå. Vi får se, jag vill ju vara säker på att det fungerar... _________________ Anders Littorin, Volvo C70 Långloppan Volvo C70 V6 RWD-projekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till |
||||
Gustav, var köpte du Raybestos? Finns det nån återförsäljare i Sverige eller handlade du från USA?
_________________ Anders Littorin, Volvo C70 Långloppan Volvo C70 V6 RWD-projekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till |
||||
Jag köpte från USA. Men det är 10 år sedan första gången nu. Om reglementet (reglementena...) ni tänker köra enligt tillåter byte till större bromsar är det ju ett bra sätt att minska belastningen. Kan man dessutom då välja ok där det är lätt att hitta belägg är det smart. Vårt reglemente har låst oss till bilens originalbromsar vilket har drivit upp kostnaderna och komplexiteten för just bromsar. _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Det är bara att tugga i sig när man är helt styrd av reglementet... Reglementet hos STEC är helt fritt så det kanske är smart att gå upp en storlek på bromsar och belägg. Jag trodde ju att det jag gjort skulle räcka men tydligen inte. Att byta till de Brembook som bl a sitter på Volvo S60/V70 R skulle antagligen öppna upp för et helt annat utbud på belägg verkar det som. Jag får överväga det. Men tanken var ju att det här skulle var budgetracing.... _________________ Anders Littorin, Volvo C70 Långloppan Volvo C70 V6 RWD-projekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till |
||||
Jag får nog backa lite på mitt svar till dig. Efter att vi körde slut på beläggen och jag har kollat runt en massa verkar det som att dessa ok inte är så vanliga om man ska racingbelägg... Jag hittade EBC till dem och trodde i min enfald att då finns det nog lite överallt, men så verkar det inte vara efter att jag surfat runt lite. Jag ska kolla lite mer med ett par återförsäljare så får vi se. _________________ Anders Littorin, Volvo C70 Långloppan Volvo C70 V6 RWD-projekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till |
||||
Min reflektion är att det är billigare att köpa ok och skivor "en gång" än belägg "många gånger". Givetvis inom rimliga gränser. Till Primeran skulle jag exempelvis övervägt en lösning liknande den jag har på Caprin - BMW 540 e34 bromsok, som tar samma belägg som BMW M3 e36. Det är taktiskt valt för att det ska vara enkelt med belägg. _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Ja du har nog rätt. Nu har jag surfat runt en hel del och hittat ett belägg som stämmer hyfsat i mått. De sitter bl a på några Ferarris och Nissan skyline, plus några till. Det diffar endast en mm i längd och har ungefär samma utseende i övrigt. Den modellen finns i flera fabrikat så det går att hitta riktigt bra belägg. Lite slipning av kanterna så passar de nog. Det kan vara en bra väg att gå utan att byta ut allt. _________________ Anders Littorin, Volvo C70 Långloppan Volvo C70 V6 RWD-projekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till |
||||
Jaja, kostar det så smakar det, eller tvärt om... ![]() Nej, faktiskt hittade jag belägg på rea till just även nån Ferarri, plus Lambo, BMW och Maserati. Så nu blir det Hawk Performance, HT-10 173 Euro, nersatt från 267. Sen var bakbeläggen dyrare, 220 Euro, men man kan inte få allt... Jag provar med detta. Det får bli nån testdag framöver. Sen får vi se om jag kommer att överväga byte av hela bromspaketet. _________________ Anders Littorin, Volvo C70 Långloppan Volvo C70 V6 RWD-projekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 17, 18, 19 14 besök idag (39237 totalt) |