Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 16, 17, 18 >> 529 besök senaste veckan (53879 totalt) |
![]() Ikväll åkte all maskering av, blev en del apelsinlack men inget som lite vattenslip och polering ska kunna fixa. Men det får bli efter bilen är ihop igen samt att lacken fått härda några veckor iallafall. ![]() Det går att se lite skiftningar, men över förväntan med tanke på att det är lagt med sprayburk och detta var första gången jag försökte göra ett lite seriösare lackreparation. Lärt mig en massa, så vet vad jag behöver ändra för ett bättre resultat nästa gång. Har liknande jobb som behöver görs på Caddyn tyvärr..... ![]() Inte helt perfekt, men duger åt en bruksis som går bana också.... ![]() _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||
![]() Värmesköldar på plats. ![]() Bagagerummet ihop igen..... ![]() Börjar likna bil igen. ![]() ![]() Inte så mycket kvar, detta samt drivaxlarna. Hoppas ha den nere från pallbockarna denna vecka. ![]() Bromsnippeln hade rostat fast, så fick kapa av och kona om. Tanken är att beställa hem stålomspunna bromsslangar samt lite nya bromsbelägg. Nya Zimmermann skivor ligger redan och väntar. Har även precis beställt nya sommardäck, blev att testa Continental SportContact7 i 225/40/18 denna gång. Så nu är frågan vad det ska bli för bromsbelägg, lite sugen på att testa EBC RP-1 fram. Får kanske bli StopTech eller Brembo X bak. Någon som har några andra förslag? _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||
![]() Bakaxel på plats, dock är jobbet att justera in positionen kvar. Blir att sätta upp mitt hjulinställningskit, så jag kan mäta in den så att den hamnar centrerat. Fick även drivaxlarn fram på plats. Tror det får bli att få avgasystemet på plats imorgon och göra en uppstart för att öka på motivationen att få den klar. _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||
Tackar! Ska bli skönt att komma ut och ![]()
Blir helt ok. Enda är att det nu känns lite trisst att skruva tillbaka bakvagnen i skicket den är nu.... Hade mått bra av en blästring och pulverlack. Får bli att fixa till under nästa vinter. Nu ska den ner från pallbockarna och användas! _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||
![]() ![]() Avgassystemet monterades ikväll och sedan var det dags att väcka motorn till liv igen efter att ha stått i dvala ganska precis ett år. Körde någon minut utan säkringen till bränslepumpen för att bygga oljetryck, sedan bara att trycka i säkeringen och prima soppasystemet. Startade som ingenting! Riktigt bra motivationshöjare att höra motorn vakna till liv igen! _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||
![]() Mina nya Continental Sportcontact 7 dök upp igår. Beställde på däckonline 31 mars och Post Nord levererade dem igår hem till dörren. Så tog 8 dagar. ![]() ![]() Verkar ju vara rätt bra val iallafall, gillade ju Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 som jag kört sist, så detta ska ju vara lite vassare ännu. Ska bli kul att testa! _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||
![]() Bakfjädrarna såg rätt ledsna ut.... ![]() Så en sväng i blästerskåpet senare.... ![]() ... och lite rostskyddsfärg och Motip Anti Gravel färg senare. Det kommer ju att ta en vecka så kommer de att se ut likadana, men blir ju lite roligare att montera dit dem iallafall. ![]() _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||
![]() Plockade fram min hjulinställnings rigg så att jag kunde mäta in bakvagnen i veckan, justerade och momentdrog alltihop idag. ![]() Monterade fjädrar och stötdämpare. ![]() Bromsarna på plats. Hällt i Motul RBF 600 och luftat bromsarna samt kopplingen. ![]() Innerskärmar på plats samt dragit på flytande vax på strategiska ställen och även sprutat in Dinitrol 1000 i sparklådor och diverse andra ställen där det gick att komma åt. ![]() Nuvarande status, behöver hämta lite rostfri skruv. Men imorogn ska den ner från pallbockarna! ![]() _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||
![]() När jag kom till garaget idag, så gick kopplingspedalen i botten, så blev lite felsökning att reda ut vad det berodde på. Såg att det läckte vid avluftningsventilen, visade sig att clipset som håller ventilen hade gått av, som tur var hade jag en reserv som jag kunde plocka clipset ifrån. ![]() Nu är den nere iallafall! Efter fått ner den på hjulen och momentdragit bultarna till drivaxeln blev det varmkörning och sedan en kort vända för att kolla att koppling funkade. Sedan blev det ett oljebyte och diverse småpill. Men måste lufta bromsarna en gång till samt en ordentlig "spanner check" innan testkörning. Måste få mina 18" sommardäck monterade till bara, sen kan jag åka och besikta. _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||
Luftat bromsar och gjort "spanner check" ikväll, hittade några lösa bultar och ett litet läckage från ett bromsrör som behövde dras åt lite. Avluftnings nippeln till kopplingen verkar hålla tätt. Toppat upp väskor, bytt lite lampor och sedan vart det en kort provtur.
Provturen gick bra, allt verkar lira. Dock hade jag glömt hur mycket det låter från lådan. Bytte ju lagen på ingående axeln och det blev bättre, men är fortfarande nått lager som låter. Men får nog att köra så denna säsong och sedan helrenovera eller köpa en ny låda och flytta över diffen. Få nya däcken monterade och sedan blir det att boka besiktning efter påsk. Var lite roligare att köra denna igen än Caddyn. Dock finns det lite planer för Caddyn också nu när Skodan rullar igen.... ![]() _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||
![]() Plockade med mig däcken hem till holmen under påsk, vi har en en enkel däcksmaskin i mitt föräldrahem som det har krängts alla möjliga däck med, men jag inte testa att kränga 18" förrut. Och det visade sig att 18" är absolut max på denna och det hade nog inte gått med bredare fälg och däck heller, var precis på gränsen att det gick på höjden också. Före denna hade vi en helt manuell däcksomläggare, den krängde man man massa däck på också (farsan körde taxi under många år, så var alltid någon bil som det behövdes fixas med däck med). När vi köpte denna var det rena drömmen att kränga däck. ![]() Och sedan har vi gamla bettan för balansering, genialiskt enkel i sin uppbyggnad. ![]() Får du bubblan i mitten, så har jag inte vart med om att ha obalans i däcken. Men det kräver ju lite vana att kunna vikta in däck med denna. ![]() Monterat och balanserat, kostade enbart lite svett och tid... ![]() ![]() Nu bara lite småfix kvar innan det är dags att boka besiktning. _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||
Besiktade i måndags morse med blankt papper!
![]() ![]() Första intycket av Continental däcken är mycket bra, åkt lite småvägar på väg hem från jobbet ikväll. I helgen blir det en sväng till Åland, ska då se om jag kan kränga på AR-1orna. Första riktiga testen blir den 24de maj på Lunda då vi har vår vårträff med VWCS. Ska se om jag hinner få hem lite bättre bromsbelägg och stålomspunna slangar, nya Zimmermann skivor ligger redan och vänta. _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||
![]() AR-1orna krängdes på utan problem i helgen, var faktiskt lättare än Continental däcken. ![]() Fick ju laga ett av mina Nankang NSR-2R på Sviestad för nått år sedan, som synes har det hållt fast det är nedkört rätt ordentligt.... ![]() ... insidan av lagningen. ![]() Upptäckte detta på ett av mina Goodyear Asymmetric 6 däck som jag krängde av när jag monterade mina nya Continental däck, däcket var skadat på två ställen till. Låg ca 2 dl gummimassa inne i däcket, kommer inte att åka till den däcksfirman fler gånger iallafall.... ![]() Lite synd på Goodyear däcken, har haft dem på Caddyn och innan jag upptäckte att länkarmsbussningarna fram gick slut så hade jag slitit ut däcken på innersidan. Samt att jag verkat åkt med lite för högt tryck också, annars hade de nog räckt en säsong till.... Nu måste jag bara få tummen ur och beställa bromsbelägg och bromsslang. Sedan står justerbara krängningshämmarstag högt på önskelistan, vill ta och göra cornerweight i år på Skodan. _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||
Skulle ju kunna vara produktionsfel också, blivt dåligt gjutning/vulkning (eller var den rätta tekniska termen för processen....). Men väl mer troligt att man har varit lite oförsiktig/stressad och inte tryckt ner däckbanan ordentligt ner på fälgen så att den inte finns tillräckligt med utrymme för att kränga på däcket på fälgen och om man då inte backar utan försöker tvinga på fälgen är detta resultatet..... _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||
![]() Wall of shame..... Nederst, orginalturbon som hade massiva sprickor, överst turbon som käkade en mutter. _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||
Beställt EBC RP-1 bromsbelägg fram och EBC stålomspunna bromsslangar från apex.se idag. Hade igentligen velat haft RPX, men ringde och kollade med Apex, EBC har slut på lager och månader innan de är tillbaka i lager, så fick bli RP-1. Hur som helst ska det bli intressant att testa dessa. Bak från det bli Brembo X bromsbelägg.
![]() Blev en sväng via ubf.se och hämtade vad jag behöver för att fixa apelsinlacken jag fick när jag lackade. Kan inget annat än rekommendera dem, mycket kompetent, trevlig och hjälpsam personal. Blir att slipa med 2000, sedan 3000 och sist polera. Köpte även mer 2k lack, så att jag kan fixa vingen som fick sig en spricka när man demonterade den. Har limmat, men den behöver nog lite spackel och sedan lite färg och lack. Även bakluckan där vingen sitter behöver lite kärlek. _________________ Johan Karlsson, Golf Gti mkII 16V, Skoda RS Kombi och Caddy "Servicebil" Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance |
||||
Får du bort apelsinskalslacken med Abralon? Jag upplever att de med sin mjuka skumbaksida inte lyckas plana ojämnheter.
Har inte hittat några våtpapper för maskin utan skumbaksida så jag kör med "vanligt" papper, gummikloss och manuellt gnuggande. Inte optimalt på stora ytor! |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 16, 17, 18 >> 529 besök senaste veckan (53879 totalt) |