Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 150, 151, 152 >> 180 besök senaste veckan (567584 totalt) |
Efter väldigt lång tid så är det dags att försöka komma igång igen.
Det som hänt senaste året är att årsskiftet till 2024 blev släpkärran jag byggde 2010 veteranare. (Byggd på en 75 husvagn) så denna sommaren blev släpet besiktigat första gången på många år. Och därmed även den sista gången det behövs besiktas. Väldigt skön sak att få avklarad ![]() Och så sent som i torsdags släppte jag ned bilen från lyften första gången på vääääldigt länge på egna hjul. Sen lasta å köra till AG.s den är nu uppstartad igen första gången på något år. Det som ska göras är programmera GPS och Dash. Kalibrera massa saker och mappa växellådan tryckluftsystem osv. Samt en finjustering av motorns mapp. Dvs få allt att fungera. Det enda jag gjort med motorn sedan senaste mappning är ju igentligen ändrat grenrör och avgassystem för att passa med nya lådan. Ändrat insug iom att hela motorpaktet flyttats framåt.. Och även en lättare portning av topplocken . Jag förväntar mig att tappa lite vridmoment men tjäna några hästkrafter men det handlar nog bara om enstaka % då kamaxlar fortfarande antagligen är flaskhalsen. Det är sannolikt att den lämnar strax över eller runt 400 wnm @5000rpm. Och 400whp @8000rpm vilket lär vara max med std kamaxlar utan överladdning. ![]() En sak jag "stör mig" lite på. Det kanske inte är ett stort problem men ändå. Jag har ju oljetanken sitter högre än pump/motor. Så när bilen stått något dygn så har i princip all olja runnit ned till motorn och det är ingen olja kvar i tanken för nästa kallstart. Slangen som matar pump från tanken har fall. ( Enligt rött streck) Funderar på att sätta två 90 graders böjar som då förhoppningsvis hindrar tanken att bli helt tom när den blir stående. Å andra sidan vill jag ju inte ha en "flaskhals" mellan pump och tank. Så lagom mycket för att det ska vara ett par liter kvar borde räcka något enligt gula . Någon som har någon input? En kran eller elektrisk ventil mellan tank /pump skulle vara ett alternativ men blir ju även en extra potentiell felkälla om den glöms av, eller inte öppnar när den ska. En fjäderbelastad backventil kunde oxå vara ett alternativ. Dvs som håller emot sjökvfallrt men öppnar med lätthet när pumpen snurrar. Alternativt en elektrisk ventil till accusump. Men även där blir den ju en potentiell felkälla. ![]() ![]() _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Ja den var så lång att tom en sommar han gå imellan ![]() _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Gula böjen kommer inte att förbättra något. Det blir en hävert som tömmer tanken till dess änden på röret suger luft.
Vad händer om du startar motorn utan olja i tanken? Hur lång tid tar det för scavengestegen att fylla upp tanken en aning och trycksteget att prima sig? Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
Jaha, Ja det var väll lite var jag hade på känn kunde bli effekten.
Jag vet inte riktigt ännu. Men det lär väll vara någon/några sekunder efter motorn startar. Så det kanske inte är ett reellt problem. Får se hur det verkar när den är färdig å går som den ska. ![]() _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
På en maskin som startas relativt sällan som jag gissar denna gör (tänker mig nu att den är stilla x antal dar sen startas den flera ggr per dag vid trackdays t ex varpå oljan inte hinner rinna ur tanken då) kan man kanske tåla att torrsumpen behöver primas?
Sen har väl den där motorn torrsump från början? Då är de kanske inte lika lätt som med extern pump. Med extern hakar man av remmen, sätter på en skruvdragare och kör några varv för att tömma sumpen, på med remmen och starta motorn. _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Äntligen lite uppdateringar
![]() Angående elektrisk ventil blir en till potentiell felkälla så antar jag du ändå har tryckgivare inkopplade som varnar och kanske stryper motorn om oljetrycket försvinner eller sjunker, så en felande ventil borde ju inte bli ett så stort problem, sen tror ju jag att en ny bra elektrisk ventil lär hålla 100år minst på denna bil. Så en elektrisk ventil på utgången av tanken som stänger till vid 0 rpm bör ju inte bli något problem och kan då även vara en extra säkerhet för att strypa olje flödet vid en krasch eller ett upptäckt läckage. _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
När den stått över natten tog det iallafall max någon sekund från att motorn starta tills mätaren steg. Så det får nog bara vara helt enkelt.
Första problemet som vi sprang på är att den inte frikopplar helt. Jag satte en gång i tiden en 16mm huvudcylinder för det skulle fungera med gamla lådan/kopplingen. Nu ska jag sätta dit en 19mm (0.75") som det är orginal. _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Ok inte vad jag hade hoppats på, men här kommer uppdatering.
Blev lite stollestånd ett par veckor då tony var på semester och jag hade fullt upp på jobbet. Så blev en sväng dit idag. Växellådan verkar lira och vi har provkört den "på lyft" Men något gör att den inte frikopplar helt. Har bytt till "rätt" storlek på hujudcylinder och har nu så pass lång slagläge att allt stämmer. Men den drar ändå ytterst lite när det är helt frikopplat. Dvs jag har antingen en lamell som går trögt på axeln eller någon lamell som är marginellt böjd. Det gör att detbinte går att få i backen medans det går bra framåt. Samt det vanliga "problemet" att bilen är så pass låg att den inte går upp i bänken. Så ska ta hem den igen. Ta bort lådan å se hur kopplingen ska åtgärdas. Eventuellt kolla om det är något problem med backdrevet/dogring. Men sannolikt är det någon skev lamell jag behöver rikta. Oljepumpshistorien med retur å det verkar lira. Och I det stora hela är motorn tät på vatten och olja men det finns några småsaker jag vill åtgärda. Sen är det ju dags att börja leta diffusor/bakre golv. Så lär ju ringa rajamäki å be han kolla vad som finns som kan passa någorlunda å bygga på _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Dåså. Ett problem hittades. När jag gjorde ritning för svänghjulet en gång i tiden. Så hade jag inte hittat datablad för exakt min koppling. Jag lyckades bekräfta att det skulle vara ett "Stepped flywheel" på sannolikt 2.5 mm. Men eventuellt 3.0
Jag beställde det då med 3.0 , (lättare att svarva senare) Nu har jag hittat exakt datablad och shimsat om för 2.5, och då fungerar det. Ett mindre, men dock irriterande ljud, då jag inte heller hade rätt mått på u-lagers diameter för denna tryckplattan . Jag misstänkte det skulle vara runt 50mm. Så det blev en slät yta med 45-55mm. Så jag kommer plocka isär en gång till för att svarva adaptern till rätt form. ![]() _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Dåså. Ett problem hittades. När jag gjorde ritning för svänghjulet en gång i tiden. Så hade jag inte hittat datablad för exakt min koppling. Jag lyckades bekräfta att det skulle vara ett "Stepped flywheel" på sannolikt 2.5 mm. Men eventuellt 3.0
Jag beställde det då med 3.0 , (lättare att svarva senare) Nu har jag hittat exakt datablad och shimsat om för 2.5, och då fungerar det. Ett mindre, men dock irriterande ljud, då jag inte heller hade rätt mått på u-lagers diameter för denna tryckplattan . Jag misstänkte det skulle vara runt 50mm. Så det blev en slät yta med 45-55mm. Så jag kommer plocka isär en gång till för att svarva adaptern till rätt form. ![]() _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Det här ljudet från u-lager fixades plus massa annat smått.
Sen började nästa sak. Kanske ett av dem mest onödiga. Men sedan för nått halvår sedan när "Maisteer" på Youtube, hamnade på "rekommenderat för dig" med sitt klipp "How F1 sound is made" Så har det fastnat lite. Kollat lite hur grenrör faktiskt sett ut i f1 genom tiderna. Och sagt å gjort skaffade en enklare "rör-expander" och en annan manick för att kona ned rör. Och bygga om mina befintliga grenrör . Är nästan helt säker på att det inte kommer göra någon skillnad alls. Men en hobby behöver ju inte ha ett direkt syfte mer än att den ska vara ett tidsfördriv. Ska fortsätta bygga vidare 2-1 längst bak. Några sista små saker sen tillbaka till Tony igen så snart väglaget tillåter att köra med släp utan dubbdäck. ![]() ![]() ![]() _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Du har steppat rören eller? Vill minnas att det var poängen han försökte göra men jag kanske tänker på någon annan av hans videos
![]() _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Vad har du köpt för expander ? Jag har en som jula sålde förr. Men den expanderar inte ens ett vidöppet arschle .
_________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||
Yes har gjort en enkel step genom att kona ned röret från motorn ca 5-6cm från ca 44mm till 41-42mm.
Sen röret efter är konat uppåt från då 44 till ca 46-47mm å svetsa en distans där mellan för att få en areaökning. Köpte nått billigt kitt bara, det kan mycket väl vara samma som biltema haft. Dem var verkligen inte speciellt bra. Men med lite lagom modifiering på dem plus att jag kapade ett snitt i röret som jag sedan svetsade igen. Det löste arbetet men skulle nog ha köpt nått bättre, jag tror dem rören jag utgått ifrån är någon slags crommoly eller liknande. Dvs rätt hårda. Dem rören från biltema jag kompletterat med för att pussla ihop med , var betydligt mjukare men det va svårt även på dem. ![]() _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
Nästa sak jag undersöker.
Fick ju tag på en reservdelsmotor för en tid sedan. Dem sakerna har jag nu plockat fram , monterat i några ventiler, fjädrar och kamaxlar för att undersöka möjligheten att skicka in dem på omslipning. Som jag ser det är det inga problem att slipa ned basscirkeln lite för att kunna få lite argare kamaxlar. Det är ju typ hydrauliska rullvippor mellan kamaxlar och ventilerna. Dessa lär gå att shimsa lite helt enkelt. Alternativet att använda kamaxlar från typ r8 eller gallardo verkar inte jättelätt att hitta nått med rätt passform så det har jag typ lagt ned. ![]() ![]() ![]() _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
_________________ Henrik Hansson |
||||
Riktigt ambitiöst avgassystem.
![]() Kammaxlar är ivägskickade för omslipning. Näst ut plockat bort underdel av motorn för att försöka åtgärda läckage på olja. Hade genomgående skruv som sannolikt släppte genom olja genom gängorna. Svarvat aluminium rundstång med bottengängor som är i svetsade, ska förhoppningsvis sluta läcka nu. Och såklart planat flänsen igen. Sen nästa steg , det första modifierade i "plast" är nu ersatt av ett i aluminium. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
På väg ihop igen. Kanske för sista gången (vem försöker jag lura?)
Men ja nu hoppas jag att det är 0 läckage. Blir bästan tårögd av stolthet hur bra allt passar, lagom passning på varenda hål och detalj. Sätta dit och dra åt utan vare sig glapp eller behov av våld eller övertalning. ![]() ![]() _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 150, 151, 152 >> 180 besök senaste veckan (567584 totalt) |