Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 102 besök senaste veckan (6422 totalt) |
Tusen tack! ![]() Du har PM. _________________ / Johan Tryggvesson BMWSC #338 BMW 321is -89, BMW 323i -79, Suzuki Swift Sport -16 |
||||
![]() Så var första bankvällen avklarad, Arlanda Test Track 1. Och vilken kväll det var. Vi hade inte bara tur med vädret, även bilen gick strålande. Jag hamnade i gul grupp, erfarna men inte jättesnabba. Passade mig ganska bra, men jag var tvungen att hålla koll i backspegeln. Kort sammanfattning av körningen. Trots mediokra 136hk (var jag motorsvagaste bilen på plats?) spann innerhjulet ut ur kurvorna. Vid bortre vändningen (nästan 180 gradare) bottnade jag ut fjädringen några gånger. Trots det skruvade jag inget på dämparna. Jag inser att jag behöver lära mig mer om dom innan jag kan börja justera. Lufttrycket fram fick jag däremot justera. Jag hade kalltryck på 2 bar fram, men efter någon stint var jag uppe på 2,4!! Efter att justerat ner till 1,9 blev det lite bättre. Inga problem att få upp tempen i framhjulen, bak däremot vart det knappt ljumna. Uppdatering. Kalltryck VF 1,4bar ("ytterhjul"), HF 1,5 ("innerhjul") Men vilka bromsar!! När det senare på kvällen var fri körning var jag som längt ute en kvart, och bromsarna höll fortfarande måttet. Att ha BRA bromsar på en relativt lätt bil är skoj. Inga problem med att låsa upp bak för tidigt heller. Hon går rakt och fint vid bromsningarna, även om jag bromsade sent in i nån kurva. Totalt blev det 68km och en mycket lyckad kväll. ![]() _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Tror du tänker fel angående dämparna... När du hittar runt en bana, prova att vrida en justering till max, kör igen och försök känna vad som händer. Skruva till min, kör och hur blev skillnaden. Återställ till utgångsläge, fortsätt med nästa justering. Nu har du lite utgångspunkt vad du ska prova att justera, vrid 5 klick åt tänkt håll och prova. Blev det bättre, vrid 5 klick till. Upprepa tills det blir sämre, backa av lite. _________________ Roland Johansson |
||||
Kul med Arlanda körning. Hade inte möjlighet att åka dit eller var klar med bilen men hoppas på en till körning i Maj eller liknande. Swiften borde vara kul på den banan då den är ganska lätt.
Destå tightare kurvan är destå större risk för innerhjulsspinn utan diff även med låg motoreffekt. Sen kan man inte göra vad som helst även med diff men det driver på bättre. Sen är det ju ibland blött och då hjälper diffen mycket. Jag kör på min väldigt låga 3:a ut ut vissa av de tighta kurvorna på Arlanda för 2:an spinner lätt även med diff. Kontaktytan på innerhjulet med mycket styrutslag är inte jättestor. Sen är det på Arlanda även uppförsbacke vilket inte heller hjälper till med greppet mot en bak eller fyrhjulsdriven bil som har viktförskjutning mot bakhjulen. Men konceptet med en kvällskörning en vardag är kanon och det är kul att köra. Jag hade provat att höja bilen något om du har problem med att den bottnar. Arlanda har bra kanter och odjämnheter för att testa sådant. Funkar bromsarna fint på Arlanda så funkar de nog fint på andra banor med. Arlanda är ganska tuff mot bromsarna. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||
Bra tips att- börja skruva till ändlägena. Jag ska ta med mig något att anteckna på tills nästa gång så jag vet åt vilket håll jag justerat. Men till saken hör att jag inte ens har koll på vilket håll som är mjukare eller hårdare. ![]()
Tror inte jag kan köra på 2:an ut ur de tighta kurvorna då 3:an är lite för hög och mototn inte har tillräckligt moment för det. Jag måste varva minst 4'000 rpm för att få någon fart alls. Vissa kurvor är till och med för långsamma för 2:an, men att gå ner på 1:an är inget alternativ. Sen är det alltid bökigt att växla mitt i en kurva. Risk för lastväxling och jobbiga kast. Att den är lite för låg kan jag hålla med om. Men det ser ballt ut i alla fall. ![]() Jag har en tanke på att lämna in den på en seriös hjulinställning under våren/sommaren. Då skulle man kunna kolla över höjden också. Jag håller med om att Arlanda tar hårt på bromsarna. Inbromsnigar i nedförsbackar, många tvära lågfartskurvor och (för)korta raksträckor för att kyla ordentligt sliter såklart. Men det är skönt att jag kan lita på dom nu. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
_________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Efter att jag kom hem från Arlanda TT såg jag att en centerkåpa till fälgarna hade lossnat. Antagligen blev de "mjuka" av värmen och lossnade.
Nya beställdes från BBS. När de kom trodde jag att det blivit fel då de var blåa. Men det var bara att pilla bort skyddsplasten. ![]() Sen har jag stört mig på att dörrstoppen inte hade några lägen mer än att de tog emot vid fullt öppen dörr. Och på 2-dörras bilar blir dörrarna väldigt långa. Man riskerar alltid att så i dom vid parkeringsplatser. Nåja, det var en ganska lätt operation att plocka ut dörrstoppen och fixa till dom så de funkar att ha dörren halvöppen igen. Jag gjorde en lite film om någon annan har samma problem. När jag hade dörrpanelerna borta såg jag att högtalarna var helt ruttna. Nu hade jag inte förberett att de skulle vara trasiga, så jag hade inte tjackat några nya. Men jag hade ett par hyggliga liggande i garaget som åkte på i stället. ![]() ![]() Sen har jag bytt från förhatliga hjulskruvar till pinnbult/mutter. Mest för att jag tycker det ser ballt ut. Men också för att det gör hjulbyten lite enklare. ![]() ![]() ![]() _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
Det verkar vettigt ![]() _________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...pcsr #924 911 -74 ...gul @lagteknik på instagram |
||||
Bra fråga! Det fick mig att titta en extra gång på hur de ser ut. ![]() Loctite på delen som skruvas "fast"? _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Stämmer bra. Noggrann rengöring med breekleen och sen låsvätska.
Man skruvar in pinnskruven till "midjan". Den ogängade delen som är styrning har invändig sexkant för att kunna dra fast. ![]() Jag behövde demontera skivorna då "midjan" är större än hålen i skivan. Det gjorde också att jag var tvungen att försänka hålen på baksidan så att skivan inte ligger och rider på "midjan" utan på flänsen. ![]() _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 102 besök senaste veckan (6422 totalt) |