Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Suzuki Swift Sport -12 - Öhlins Edt.
<<   1, 2, 3
102 besök senaste veckan (6422 totalt)
Johan Tryggvesson
Falkenberg
Här sen Feb 2005
Inlägg: 384



Daniel Engström skrev:
Johan Tryggvesson skrev:
Har du en länk?
Min känns lite sladdrig också (trots sina ringa 2000 mil på mätaren)

Här är länken:
https://www.ebay.co.uk/itm/386514370350

Men om det bara är den lila bussning jag bytte som du behöver, så har jag extra. Kittet innehöll mer än jag behövde.
Hör av dig via PM så ordnar vi ett enkelt brev med det du behöver.


Tusen tack! thumbs up
Du har PM.

_________________
/ Johan Tryggvesson
BMWSC #338
BMW 321is -89, BMW 323i -79, Suzuki Swift Sport -16
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 4023


Trådstartare


Så var första bankvällen avklarad, Arlanda Test Track 1. Och vilken kväll det var. Vi hade inte bara tur med vädret, även bilen gick strålande.
Jag hamnade i gul grupp, erfarna men inte jättesnabba. Passade mig ganska bra, men jag var tvungen att hålla koll i backspegeln.

Kort sammanfattning av körningen. Trots mediokra 136hk (var jag motorsvagaste bilen på plats?) spann innerhjulet ut ur kurvorna. Vid bortre vändningen (nästan 180 gradare) bottnade jag ut fjädringen några gånger. Trots det skruvade jag inget på dämparna. Jag inser att jag behöver lära mig mer om dom innan jag kan börja justera.
Lufttrycket fram fick jag däremot justera. Jag hade kalltryck på 2 bar fram, men efter någon stint var jag uppe på 2,4!! Efter att justerat ner till 1,9 blev det lite bättre. Inga problem att få upp tempen i framhjulen, bak däremot vart det knappt ljumna.

Uppdatering. Kalltryck VF 1,4bar ("ytterhjul"), HF 1,5 ("innerhjul")

Men vilka bromsar!! När det senare på kvällen var fri körning var jag som längt ute en kvart, och bromsarna höll fortfarande måttet.
Att ha BRA bromsar på en relativt lätt bil är skoj. Inga problem med att låsa upp bak för tidigt heller. Hon går rakt och fint vid bromsningarna, även om jag bromsade sent in i nån kurva.

Totalt blev det 68km och en mycket lyckad kväll.


_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & Swift Sport
Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98
ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5232



Daniel Engström skrev:


Så var första bankvällen avklarad, Arlanda Test Track 1. Och vilken kväll det var. Vi hade inte bara tur med vädret, även bilen gick strålande.
Jag hamnade i gul grupp, erfarna men inte jättesnabba. Passade mig ganska bra, men jag var tvungen att hålla koll i backspegeln.

Kort sammanfattning av körningen. Trots mediokra 136hk (var jag motorsvagaste bilen på plats?) spann innerhjulet ut ur kurvorna. Vid bortre vändningen (nästan 180 gradare) bottnade jag ut fjädringen några gånger. Trots det skruvade jag inget på dämparna. Jag inser att jag behöver lära mig mer om dom innan jag kan börja justera.
Lufttrycket fram fick jag däremot justera. Jag hade kalltryck på 2 bar fram, men efter någon stint var jag uppe på 2,4!! Efter att justerat ner till 1,9 blev det lite bättre. Inga problem att få upp tempen i framhjulen, bak däremot vart det knappt ljumna.

Men vilka bromsar!! När det senare på kvällen var fri körning var jag som längt ute en kvart, och bromsarna höll fortfarande måttet.
Att ha BRA bromsar på en relativt lätt bil är skoj. Inga problem med att låsa upp bak för tidigt heller. Hon går rakt och fint vid bromsningarna, även om jag bromsade sent in i nån kurva.

Totalt blev det 68km och en mycket lyckad kväll.



Tror du tänker fel angående dämparna...

När du hittar runt en bana, prova att vrida en justering till max, kör igen och försök känna vad som händer.
Skruva till min, kör och hur blev skillnaden. Återställ till utgångsläge, fortsätt med nästa justering.

Nu har du lite utgångspunkt vad du ska prova att justera, vrid 5 klick åt tänkt håll och prova. Blev det bättre, vrid 5 klick till. Upprepa tills det blir sämre, backa av lite.

_________________
Roland Johansson
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3001



Kul med Arlanda körning. Hade inte möjlighet att åka dit eller var klar med bilen men hoppas på en till körning i Maj eller liknande. Swiften borde vara kul på den banan då den är ganska lätt.

Destå tightare kurvan är destå större risk för innerhjulsspinn utan diff även med låg motoreffekt. Sen kan man inte göra vad som helst även med diff men det driver på bättre. Sen är det ju ibland blött och då hjälper diffen mycket. Jag kör på min väldigt låga 3:a ut ut vissa av de tighta kurvorna på Arlanda för 2:an spinner lätt även med diff. Kontaktytan på innerhjulet med mycket styrutslag är inte jättestor. Sen är det på Arlanda även uppförsbacke vilket inte heller hjälper till med greppet mot en bak eller fyrhjulsdriven bil som har viktförskjutning mot bakhjulen.

Men konceptet med en kvällskörning en vardag är kanon och det är kul att köra. Jag hade provat att höja bilen något om du har problem med att den bottnar. Arlanda har bra kanter och odjämnheter för att testa sådant.

Funkar bromsarna fint på Arlanda så funkar de nog fint på andra banor med. Arlanda är ganska tuff mot bromsarna.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 4023


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:
Tror du tänker fel angående dämparna...

När du hittar runt en bana, prova att vrida en justering till max, kör igen och försök känna vad som händer.
Skruva till min, kör och hur blev skillnaden. Återställ till utgångsläge, fortsätt med nästa justering.

Nu har du lite utgångspunkt vad du ska prova att justera, vrid 5 klick åt tänkt håll och prova. Blev det bättre, vrid 5 klick till. Upprepa tills det blir sämre, backa av lite.

Bra tips att- börja skruva till ändlägena. Jag ska ta med mig något att anteckna på tills nästa gång så jag vet åt vilket håll jag justerat.
Men till saken hör att jag inte ens har koll på vilket håll som är mjukare eller hårdare. Lite skämskudde på den.


Andreas Millbro skrev:
Destå tightare kurvan är destå större risk för innerhjulsspinn utan diff även med låg motoreffekt. Sen kan man inte göra vad som helst även med diff men det driver på bättre. Sen är det ju ibland blött och då hjälper diffen mycket. Jag kör på min väldigt låga 3:a ut ut vissa av de tighta kurvorna på Arlanda för 2:an spinner lätt även med diff. Kontaktytan på innerhjulet med mycket styrutslag är inte jättestor. Sen är det på Arlanda även uppförsbacke vilket inte heller hjälper till med greppet mot en bak eller fyrhjulsdriven bil som har viktförskjutning mot bakhjulen.

Men konceptet med en kvällskörning en vardag är kanon och det är kul att köra. Jag hade provat att höja bilen något om du har problem med att den bottnar. Arlanda har bra kanter och odjämnheter för att testa sådant.

Funkar bromsarna fint på Arlanda så funkar de nog fint på andra banor med. Arlanda är ganska tuff mot bromsarna.

Tror inte jag kan köra på 2:an ut ur de tighta kurvorna då 3:an är lite för hög och mototn inte har tillräckligt moment för det. Jag måste varva minst 4'000 rpm för att få någon fart alls. Vissa kurvor är till och med för långsamma för 2:an, men att gå ner på 1:an är inget alternativ.
Sen är det alltid bökigt att växla mitt i en kurva. Risk för lastväxling och jobbiga kast.

Att den är lite för låg kan jag hålla med om. Men det ser ballt ut i alla fall.
Jag har en tanke på att lämna in den på en seriös hjulinställning under våren/sommaren. Då skulle man kunna kolla över höjden också.

Jag håller med om att Arlanda tar hårt på bromsarna. Inbromsnigar i nedförsbackar, många tvära lågfartskurvor och (för)korta raksträckor för att kyla ordentligt sliter såklart.
Men det är skönt att jag kan lita på dom nu.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & Swift Sport
Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98
ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 4023


Trådstartare
Här kommer en lite film från kvällen också.


_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & Swift Sport
Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98
ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4508



Kul med film thumbs up

Mycket att göra hela varvet, inga rakor att vila på

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 55
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 4023


Trådstartare
Efter att jag kom hem från Arlanda TT såg jag att en centerkåpa till fälgarna hade lossnat. Antagligen blev de "mjuka" av värmen och lossnade.
Nya beställdes från BBS. När de kom trodde jag att det blivit fel då de var blåa. Men det var bara att pilla bort skyddsplasten.


Sen har jag stört mig på att dörrstoppen inte hade några lägen mer än att de tog emot vid fullt öppen dörr. Och på 2-dörras bilar blir dörrarna väldigt långa. Man riskerar alltid att så i dom vid parkeringsplatser.
Nåja, det var en ganska lätt operation att plocka ut dörrstoppen och fixa till dom så de funkar att ha dörren halvöppen igen.
Jag gjorde en lite film om någon annan har samma problem.



När jag hade dörrpanelerna borta såg jag att högtalarna var helt ruttna.
Nu hade jag inte förberett att de skulle vara trasiga, så jag hade inte tjackat några nya. Men jag hade ett par hyggliga liggande i garaget som åkte på i stället.



Sen har jag bytt från förhatliga hjulskruvar till pinnbult/mutter. Mest för att jag tycker det ser ballt ut. Men också för att det gör hjulbyten lite enklare.


_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & Swift Sport
Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98
ÖSK #243 PCS #8724
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 400



Daniel Engström skrev:
Sen har jag bytt från förhatliga hjulskruvar till pinnbult/mutter. Mest för att jag tycker det ser ballt ut. Men också för att det gör hjulbyten lite enklare.

Det verkar vettigt thumbs up Hur monteras de ...hur sitter de fast så bara muttern lossas sen?

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...pcsr #924
911 -74 ...gul
@lagteknik på instagram
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 12095



gtBen skrev:
Daniel Engström skrev:
Sen har jag bytt från förhatliga hjulskruvar till pinnbult/mutter. Mest för att jag tycker det ser ballt ut. Men också för att det gör hjulbyten lite enklare.

Det verkar vettigt thumbs up Hur monteras de ...hur sitter de fast så bara muttern lossas sen?


Bra fråga! Det fick mig att titta en extra gång på hur de ser ut.
Loctite på delen som skruvas "fast"?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 4023


Trådstartare
Stämmer bra. Noggrann rengöring med breekleen och sen låsvätska.
Man skruvar in pinnskruven till "midjan". Den ogängade delen som är styrning har invändig sexkant för att kunna dra fast.


Jag behövde demontera skivorna då "midjan" är större än hålen i skivan. Det gjorde också att jag var tvungen att försänka hålen på baksidan så att skivan inte ligger och rider på "midjan" utan på flänsen.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & Swift Sport
Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98
ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Suzuki Swift Sport -12 - Öhlins Edt.
<<   1, 2, 3
102 besök senaste veckan (6422 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande