Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 115, 116, 117 256 besök senaste veckan (692277 totalt) |
Japp. Sätet är mycket högre än som behövs. Sen mäter man på en annan topp och sätter ventilen på samma djup. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Nu har det hänt lite.
Kolvarna ramlade in idag. Så det var bara att sätta igång med kolvringsfilen. Jag har 6 kolvar nu (9 faktiskt) Jag fick ju 4st nya idag. De slipade jag in kolvringarna på. Tyvärr dröjer det till 14/4 innan det 6packet med ringar jag har beställt, kommer. Så jag köpte 2 set till nu. Motospeed hade på hyllan, så där tjänar jag en vecka. Jag siktar ju på King of Finland i månads skiftet. Att bygga S55 går ju på rutin numera... Börjar bli van. Så klar hade jag laptopen framme och antecknade allt. Alla spel och vägde in allt också. Har denna gång köpt en riktig kolvringskompressorn. Värt varenda krona. Hade Biltemas ställbara innan. Fattar inte varför jag inte köpt en riktig innan. Helt fantastiskt. Så status nu är att alla 6 kolvar med stakar är monterade och invägda. 1-4 sitter i blocket. 5&6 kommer jag kunna smälla i på tisdag. Så innan nästa helg är det nog uppstart. Då har jag en Veck på mig att hinna mappa innan frugan drar iväg mig på semester en vecka. Det verkar inte finnas ARP kit till S55, så jag köpte till B58. Längden verkar stämma och stigningen gör det. Skillnaden är 3 korta bultar runt kamkedjan. Där får jag ta oem bult. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Sådär. Då kan jag bekräfta att B58 bulten funkar med S55 motorn. Det var inga som helst bekymmer att smälla ihop motorn. Den är nu startad och varmkörd. Jag verkar dock ha ett problem med mitt oljefilterhus, för den blandar vatten och olja. Detta gjorde reservmotorn i höstas också. Det är samma hus (som jag har byggt om med en annan tryckgivare) Så jag ska testa ett annat imorgon för att testa. Det var lite vattenblandad olja i kylaren, men har gjort 3 oljjebyten, så jag misstänker att felet ligger där istället.
Jag passade även på att bygga om min gaspedal. Innan hade jag en wire som gick till en modul med 2st TPS givare på. Wiren kärvade lite och gav en tråkig känsla i pedalen. Jag köpte en fantastisk givare på BJP som är en liten smidig hallgivare med dubbla utgångar. Nu är fjädern i pedalstället det ända motståndet. Mjuk och fin pedal. Fast jag läste inte manualen till givaren ordentligt. ![]() ![]() Mappning på Skärtorsdagen. Motorn går kalasfint och mjukt. Riktigt skön gång i den nu faktiskt. Den är ju helt ny _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Jag känner igen det där.. ![]() _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||
Haha vi är män. ![]() _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
![]() Japp. Det är bilen i bänk! Men det blev en besvikelse. Vi spände upp den och började köra lite lugnt. Efter en litenstund upptäcker Natanael att VANOS inte på insug inte fungerade. Vi stängde av motorn och jag lyssnade medans Natte körde testsignal på solenoiden. Det klickade fint i EX med inte i IN. Den var tyst. Jag provade att flytta kabeln för att se om det var fel i kabelstammen eller i ventilen. Samma resultat, så kabeln är ok. Sen fick vi ett litet ljud i IN solenoiden. Men det lät inte riktigt som det skulle. Fast det tystnade. Vi tänkte att vi kör klart utan VANOS så jag kan köra King of Finland i Valborgs helgen. När vi startade gick den som en påse skit. Egt på 136 grader. Det blåste rakt igenom motorn. Boxen sa att kammen stod på 70grader. ![]() Här plockade jag ur solenoiden för att se om vi kunde släppa tryck och få tillbaka kammen, men det var spån i filtret på solenoiden. Jag plockade ur oljefilter och det var spån även där. Sen startade vi inte mer. När jag knuffat in bilen i verkstan igen kollade jag kammarna. IN stod ganska fel. Kanske inte 70grader, men fel. Efter att jag drog runt motorn med spärrskaft så såg det mycket bättre ut, men inte perfekt. Där är jag nu. Jag stängde dörren och åkte till Luxemburg en vecka. Nu e jag på väg hem och ska börja leta fel i helgen. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Konstant kul med racebil
![]() Natte är grym så med han på din sida så lär ni kunna lösa allt och lite till ![]() _________________ Anthony L ee |
||||
Det positiva först. Jag bytte VANOS drev och testade lite olika solenoider. Så resultatet av det är att det fungerar. På bilder ser man target och vart kammen står.
![]() Sen blev det lite tråkigare. Efter 2 oljebyte är det fortfarande glitter i oljan. Så... Jag rev ur maskinen och började plocka ner för att kolla lager. Har kollat 4 vevstakar än så länge. Inget jobbigt slitage, men det ligger glitter mellan tappen och lager, så jag måste plocka ur veven och göra rent ALLT. Ska även kolla ramlager så klart. Fast jag har redan tagit beslutet att riva. Jag behöver inte lyfta toppen i alla fall. Men veven ska ur och kammarna. ![]() _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Herregud! Hur många ggr har du inte rivit och byggt ny motor nu?! Tusan vad det jävlas för dig! Så jäkla trist!
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Mjo jag börjar kunna de här motorerna nu.
![]() Har hittat felet i alla fall. Lager ser bra ut som tur är, men det är grova repor i kammen och 2 överfall. Jag ser inget annat än att jag har missat något när jag gjorde rent efter att vi lagade toppen. Som tur är har stommen i toppen klarat sig helt. Det är små märken i lagren, men inget som jag bedömmer gör något. Så jag har beställt nya bult till bedplate och börjat göra om rengörningen. Skönt ändå att hitta innan det rasade. Jag har ju en kam till, så det löser sig. Ska testa att polera överfallen. Annars har jag en uppsättning till. Dock vet jag ju inte om dessa passar. Det är ju den andra orsaken. Har jag tagit fel överfall när jag satte ihop toppen? Så jag ska mäta och sen dra överfallen i det andra toppen och mäta där för att se om allt ser bra ut. Funkar det att byta, så gör jag det, men jag gissar på att jag i så fall behöver linehona. Jag hoppas på att jag ska kunna mäta detta. Vi får se. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
|
||||
Idag fick jag lite gjort.
Polerade till överfallen. Det var lättare än jag trodde. Jag hade en gummitrissa som var exakt rätt diameter. Först drog jag några varv med 400 papper, sen med polermedel. Blev hur bra som helst. Letade fram min andra kam och monterade ihop allt efter att jag gjort rent ordentligt med flaskborste. Jag bytte även en lyftare som jag tyckte var lite dålig. Nya bultar till botten kommer på Måndag, så det kan nog bli motor nån gång i nästa vecka. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Jo, det tycker jag med. Men jag tror nog det kommer bli bra nu med rätt stift. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Nu är motorn helt färdig för mappning. Jag har till och med kopplat in båda givarna för mottryck. Varmkörd och jag har bytt olja, oljan var utan spån den här gången. Så den 23 ska jag till Ogge och snyta ur den ordentligt. Om allt funkar som det ska, så ska jag ta allt som går. Spridare eller turbo kommer bottna först. Någon sa att jag borde ta det lugnt nu efter alla ras, men nej. Så som denna motor är byggd nu, så ska den hålla för 3bar utan problem. Om något går sönder igen, så är det som innan. Jag har missat nåt. Så det blir full makaron, om inget strular så klart.
Så jag passade på att riva fram min diffusor som stått sedan 2016 typ. Då hade jag den monterad senast. (just det exemplaret sålde jag faktiskt, men byggde en ny som sen stått bara) Jag började med att svetsa dit lite vinkel järn jag har liggandes. Dessa används när man monterar portar. Lätta och enkelt att justera, så det blev kanon. Det tog inte lång tid innan bakre fästet var klart. Fram hade jag en den bra hål i karossen, så det var bara att pricka rätt med borren. Avgasröret kom väldigt nära. (till och med emot vid förstärkningen) så jag kapade ur i divinycell och sen fäste värmeskydd. Om det kommer funka, vet jag inte förren jag har testat på bana. Det kanske blir för varmt, med det återstår att se. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 115, 116, 117 256 besök senaste veckan (692277 totalt) |