Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 447 besök senaste veckan (25784 totalt) |
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
Jaha ja, en Racerapport kanske är lämplig?
Bilen fortsätter att göra livet spännande! ![]() ![]() Mitt "motoröra" som någon vänlig herre i SPVM benämnde det fungerar tydligen inte på Zetec motorer.. ![]() Min Whipple 496a i båten hör jag DIREKT om den har lagt igen ett stift eller att nåt inte stämmer. Men att jag åkt Träning - kval - rejs 1 & 2 på 3 burkar i bilen har jag inte märkt ![]() Till mitt försvar så gick ju bilen så SJUKT dåligt under våren när jag provkörde, och när förgasarna blev fixade kändes bilen pigg, startade lätt, inga konstiga beteenden etc. Utöver att man är 40hk kort då.. Kan väl summeras som att jag har för lite körtid för sällan för att känna bilen än. På Gelleråsen var det blött, och jag upplevde bilen som lite orkeslös men var helt övertygad om att det var taskig utväxling, samma här på Rudskogen. fick i 4ans växel ned för backen, annars 2&3 och väldigt "avvaktande/seg" motor. Till sista rejset upptäckte jag ett litet oljeläckage som jag kunde härleda till torrsumpstanken, lätt åtgärdat. Sedan såg jag att ena tändhatten hade "vandrat upp" litegrann. tryckte till den med våld, i princip.. Åkte ut på 3e racet (som var WET) och höll på att smälla av med frustration på utvarvet. S*TAN vilket tryck det blev helt plötsligt, såhär ska ju bilen kännas!! Lägger in ett skärmklipp på loggen så får ni se vad jag talar om, kolla vmin/max och hur brant varvtalet stiger. Röda 1.35,6 i torrt på 3 burkar. Gröna 1.54,1 i blött. ![]() Ned för backen åkte jag alltså 10km/h snabbare, med 30km lägre fart i utgången. ![]() Pratade med Mathias och förstod inte vart jag skulle hitta alla sekundrar ned till vad han åkt med Phantom runt rudskogen, men såhär i efterhand så lämnade jag nog några sekunder på bordet med 3 burkar.. Alla 3 racen var iallafall superkul. Eftersom jag var ensam i clubman startade jag sist, så det blev lite omkörningar på några shortcars, och sedan växlade jag och Göran (Radical/RS) position flera gånger under vissa varv. I race 3 lämnade jag RS- bilarna redan på startrakan bakom mig, och sedan var det bara att rulla runt i mål till Heatvinst. ![]() Skruvade in bilen väldigt välbalanserat i torrt, men i regnet upplevde jag den understyrd i dom långa svepande kurvorna, så där vet jag vad jag behöver förändra mer till nästa gång, En kille sa att det var helt sjukt hur jag kunde åka så fort genom sista böjen i blött, medans jag satt i kurvan och funderade på stötdämparinställningar för jag fick hålla igen/vänta på grepp fram innan jag kunde gå på gas rejält. Pokalerna är jag väl inte superstolt över ensam i klassen, utöver den sista då. Men det första smakade gott när jag reflekterade över bilens vinst att vara på tävlingsbanan igen. kolla datumen.. ![]() ![]() ![]() Race 2 på 3 burkar, med 3 varv kvar tyckte jag bakvagnen började känna sig lite sladdrig så jag släppte av lite på tempot och "Rullade i mål", visade sig att vä bakfälg gängat upp sig emot låssprinten så det satt lite löst, åtgäras med att ta bort färgen på banan som blivit kvar efter lackering.. ![]() Race 3 på 4 burkar (nu när jag lyssnar på ljudet i kameran hör man skillnaden klart och tydligt, men i bilen med proppar märkte jag det inte alls..): Var hemma (med fungerande bil!!) och hade lastat ur/tvättat/packat/fixat (skall vara borta 2v hemifrån nu) 23.30 och kl 8 imorse slängde jag benet över Panigalen och tog hojen upp till projektet 30 mil bort. Bättre dagar får man leta efter ![]() Men, som vanligt hittar man lite som behöver åtgärdas: Listan innan nästa rejs på Anderstorp (Är tyvärr på Gotland nästa rejs.. ) : Rilla ett skarvrör på kylsystemet, droppläckage Vänster bakdäck sitter åt fel hål, behöver vändas "buckla" avgasröret, behöver lite mer frigång till drivaxeln LOCK över tändhattarna, så dom inte kan vandra upp. Sedan sedvanlig bultcheck, ny bromsvätska, oljebyte etc. Slipa bort färg på vä bakfälg vid anliggningsytan Ett önskemål är bromstrycksgivare till Loggern, jag VET att jag är för feg på bromsarna, och här hade jag velat ha lite data att luta mig emot. Känns som en skälig och helt ok lista efter en hel racehelg. STORT TACK till alla trevliga på Eventet, vi ses snart igen! ![]() ![]() _________________ A l e x l i n d a h l |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 447 besök senaste veckan (25784 totalt) |