Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2 >> 14 besök idag (1284 totalt) |
En bil jag byggt under vintern mellan -24 och -25.
Som vanligt fokus på bygge och inte skapa tråd här på Rejsa, men vill dela med mig av resan och visa upp vad man åstakommit hittills ![]() Jag tröttnade lite på den E92 M3 jag hade, inte för den var tråkig på något sätt, men för lite byggarglädje och för dyra delar, så den såldes. Så slutet av sommaren -24 köpte jag mig en "färdigbyggd" trackday E30 lokalt där jag bodde i Kumla, åter tillbaka i E30 träsket ![]() Tanken var att göra mindre ombyggnader under vintern men som vanligt spårar allt ur.. Bilen plockades ner helt, höjde hjulhus, byggde bur, monterade ACM plast, byte tak, full lack, rutor, motor renovering, avgassystem, bränslesystem och så vidare. Nedan är en liten specifikation som kommer till minnes: Motor: M42B18 1,8L ECU Master Classic PnP kablage ECU Master Insug separata spjäll med kolfiber luftburk från RHD Engineering Spridare, Bosch 280cc Tändspolar m52 samt COP adapter JE kolvar 11,5:1 INA VW ventillyftare Ventilfjädrar Race 45kg Kamkedje kit "single row" löphjul, förstärkning, kamdrev, drev på vev samt kedja Oljetråg plåt lågt och extra volym Svänghjul 3.9kg Koppling 288mm "M20" Extraktorgrenrör 4-1 2,5" rostfritt avgas med 100cell SBF kat. Bränsletank ATL WC112 med intern pump Chassie: Förhöjda hjulhus i fram. Fälgar "BBS DTM" 18x8.5 et25 5x120 Däck Yokohama AD08RS 225-40-18 EVO 3 kit 11 delar, DTM vinge, tak från ACM Bromsar "AP Racing" 330mm fram och bak, 4 kolvar fram, 2 kolvar bak Hjulhubbar fram och bak 4x100 och 5x120 från Clipz Motorsport Rollcenter kit och 30% snabbare styrning från MRT Lollypops, MRT Krängningshämmare fram Race 23mm Bakre bärarmsförstärkning Bakre Camber och Caster justering Powerflex styrväxelbussning Motorkuddar och växellådskuddar 80A Poly Polykarbonatrutor 4mm reptålig, alla utom framruta Nedan kommer ett helt gäng bilder från början till nuvarande status, väl mött // Viktor _________________ Viktor Andersson |
||
Fy fasen, där ligger "nån" timme
![]() Grattis till lill M3an ![]() Har du vägt den, hade vart kul att veta vad ett sånt bygge landat på ! _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||
Tack så mycket, ja usch timmarna har gått åt bra, likså plånbok och familjens tålamod ![]() Nej jag har inte vägt den än, den låg kring 900 innan jag började, bör gått upp några kilo trotts plasten. Då bur, bromsar, hjul med mera väger mer, men återstår att se ![]() _________________ Viktor Andersson |
||
Mycket fint bygge och snabbt jobbat
![]() ![]() ![]() Har du någon aning vad en sådan motor levererar? Kommer du till någon av Bmw Club Schweden,s träffar i år? _________________ Rikard Martinsson Äger följande: BMW M235 -14 BMW 330 -06 Banbil/bruksbil *BMW 1602-71 2,2L motor(långtidsprojekt) |
||
Tack så mycket Lasse! gäller å ligga i under vintern så man har nått för sommaren, är mycket kvar att göra än, men kan njuta lite av bilen nu i sommar i alla fall ![]() Din E46a är ett bygge man följer med spänning också ![]() _________________ Viktor Andersson |
||
Tack så mycket!! Ja jag var och körde denna bil i bänk, fick inte riktigt ut vad jag hade hoppats på, dels är bänken rätt hård och dels saknas det värre kammar, motorvolym och lite annat. Fick ut 125hk på hjulen, då mapparen vet om att bänken är tuff, så säger han att lägga på ca 30% för att få motoreffekt, så säg omkring 160hk i motorn, men målet är upp mot 180-200, men som sagt behövs lite mer volym och kammar. Motorn går väldigt fint och bilen känns rapp, vilket är de viktigaste, siffror på papper är sekundärt ![]() Ja jag blev med i BCS oldtimer, såg det var en träff i mina trakter (Örebro), den ska jag försöka medverka på _________________ Viktor Andersson |
||
Haha tack så mycket, ja tung 6a med turbo har man ju redan testat, det var väl kul men detta är roligare, både ljud mässigt och snabbheten på bana, så fokus har vart på att liva upp denna lilla 4a, ekonomiskt smart: NEJ.. men vad gör det om 100 år ![]() _________________ Viktor Andersson |
||
_________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2 >> 14 besök idag (1284 totalt) |