Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 50, 51, 52 31 besök idag (86431 totalt) |
Grymt jobbat endå när du tydligen både blivit lurad OCH varit dödssjuk
![]() ![]() Bara att jobba på i garaget nu, spännande att få neröver den andra ![]() _________________ Johan Kristian Stjern Norwegian trackday noob |
||||
![]() Dra... åt... helvete! Va de här skulle ta tid... i höstas plockade jag ihop grejer och kollade upp vilka delar jag behövde sen var de avgassystemet. När jag nu började med detta hade jag ett pedalställ med hydraulisk koppling. Adderade en färdig plåt för bromscylindrar, brände ihop en pedal, sprutade på lite färg. Gjorde ett par enkla fästen för reservoarer och ett par hål för slangarna. Kändes innan som att de skulle ta 5-8 timmar. Ikväll har jag satt ihop stället, grovjusterat bromsvågen, monterat det I bilen (och jag hoppas Innerligt att jag Aldrig behöver ta ut det igen!! Men de lär man väl få.. säkert snart också, typ om ett par dar..) och dragit in Ett bromsrör. Det på lite drygt 5 timmar.. Tidsåtgång: 24 timmar totalt..... *suck*... till råga på allt känns det som att den korta nippeln till bromscylindern jag använde kändes för Kort. Nån som har erfarenhet av ämnet och vet med sig att det behöver vara de längre nipplarna på cylindrarna? Så jag slipper testa utan kan åka å köpa nya saker direkt? Bara å ladda för en jobbig vecka.. målsättningen är att det ska gå flytta bilen för egen maskin innan fredag.. lyckas jag med det ska jag fira i en vecka! _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Nu är det nära.. fick ihop de sista med bromssystemet idag. Bara luftningen kvar.
Passade även på att bygga lite bränsletryck och hela systemet verkar tätt på första försöket! Tur, eller ska man ana oråd? Kanske har man till slut lärt sig få till det direkt? Allt runt motorn är omdraget och det är nya rails igen så det fanns gott om potentiella läckageplatser. Men det höll tätt hela vägen upp till 4 bar ![]() Spjällläget är inte injusterat, tomgångsmotorn må vara inkopplad men ej aktiverad i sprutet. Ändå huttrade den tillslut igång när jag vred på nyckeln några gånger för att kolla så avgasspjällen fungerade som dom skulle ![]() Det är ju nästan raka rör så den var rätt högljudd. Kvar till flyttbar är bara luftning förhoppningsvis, spjällläge och ner från pallbockarna. Kvar till körbar är lite till.. två öglor för att hålla handbromsvajern på plats. 3st pedalplattor. Få ordning på det nya huvscoopet. Få igång kamlägesgivaren och tomgångsmotorn. Fästa den lilla extra panelen med brytaren till cut outsen och sen den "stora" biten, två ljuddämpare till. Får nog sätta ett måldatum snart så jag fortsätter hålla tempo ![]() _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Tidig morgon med luftning på schemat. Körde först med trycklufts sug med halvdant resultat.. Tyckte inte det slutade komma luftbubblor :/ Sen körde jag med traditionell en-manna-luftning (pumpa pedal, i med träkloss, ut och lätta på trycket). Fram blev kanon, pedalkänslan började kännas riktigt bra! Sen luftar jag ena sidan bak på samma sätt och pedalkänslan försvinner... Jag får heller inte ut just någon luft bak.
Luftar några gånger och går till andra sidan. Här upplever jag att jag har problem med att bygga tryck. Trots ett 10-15 tal pumpningar på pedalen (utan att motståndet ökar nämnvärt för varje pumpning) seg-kryper vätskan ur oken och jag kan dessutom rubba skivorna med lätthet. Detta är en kolvs glidok med inbyggd handbroms, jag har tidigare haft problem med att lufta det ena oket men fick den gången efter mycket om och men till det. Då kom det först Väldigt svart vätska ur det (nu är den klar och ser "ny" ut). Kan det månne vara ett ok bekymmer? Sitter kolvarna fast förstår så ska de ju fortfarande gå bygga tryck dock.. är det en luftbubbla ska det också gå bygga tryck.. Tycker det är konstigt.. Sen gick jag på en nit till. kopparröret till kopplingen började läcka i nippeln till cylindern.. Så där behövs en ny ledning :/ _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Jag har haft en sån här i typ 30 år.... https://verktygsboden.se/garage-verk _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||
Jag har denna: https://www.biltema.se/bil---mc/bilv
Funkar så där.. men kan vara handhavande fel med ![]() Fick en stund till i garaget nu i eftermiddag. Testade med ovan att lufta höger bak igen (som strulat tidigare). Fick först ut en del bromsvätska men sen händer inget. Har alltidi tyckt att luftningsnippeln sitter lite slappt i gängorna så letar upp en ny och provar dit, den sitter bättre på gängorna i alla fall = mindre risk att luftaren suger luft via gängorna! Det hjälper inte heller.. :/ Testar traditionellt igen men ingen framgång. Tycker den beter sig lustigt så till slut så skruvar jag bort hela nippeln från oket! Trycker några gånger på pedalen och går runt, torrt på golvet? Skruvar tillbaka, lossar nippeln vänster bak, trycker på pedalen och hör direkt hur det skvätter på golvet! Därav har jag nu beställt två nya ok.. Hoppas det löser problemet för mig :/ Jag har för i år bytt bromsrören till framhjulen från cylindern, samt från cylindern fram till bakaxeln. Jag vill påstå att jag bytte rören på bakaxeln också men då för kanske 2 år sedan. Men är lite osäker.. Jag brukar använda nya nipplar men på struloket sitter i vart fall en gammal som jag inte ens får till att lossa :/ Så det röret kanske jag inte bytt.. Det är bytt sen den fick volvo axel i vart fall så det har ju inte sett särskilt många timmar i bruk. Så rören känns otroligt, vänster verkar ju allt fungera som det ska så det är i så fall från T korset och ut till oket. _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Jag har också den, i verkstan 6km hemifrån där jag oftast är ensam. Jag tycker den funkar hyfsat, speciellt om man börjar från tomt system. Men jag försöker att göra det sista "manuellt", just för att jag tycker att den suger in luft från gängorna till nippeln, men hittills har det gått bra. Den var också bra på koppling, där systemet var helt tomt och knepet annars är att hälla i bromsvätska bakvägen för att få igång det. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
Jag har en lite större vaccum sug som jag börjar med, sen är det "Easy bleed" det sista som används om man nu inte har nån kompis tillgänglig som kan trycka på pedalen _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||
Jag brukar dra på llite gängtejp på nippeln för att det inte ska suga luft. Sen det sista med lite bubblor.
_________________ Anders Littorin, Volvo C70 Långloppan Volvo C70 V6 RWD-projekt Honda Civic 1982 historisk rallybil En Civic 1982 till |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 50, 51, 52 31 besök idag (86431 totalt) |