Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 18, 19, 20 11 besök idag (148487 totalt) |
Blocket är hemma sen en tid tillbaka. Borrat till 87.5mm
![]() Delar är beställda för att kunna montera oljesprut munstycken och bör komma in efter den 16nde Januari. Har fått delar från Speeding med, Ett större Oljekyl, dels för jag är rädd för att det kan vara spån i det gammla, AN10 kopplingar, bättre flöde och bättre kylning. AN10 fullflödes kopplingar som är nästan O12 invändigt, bör öka flödet med nästan 70%. Samt Bränslefilter och kopplingar att dra mellan pump och bränslefilter. ![]() En av mina gammla backspeglar (med ungefär lika bra kvalitet som OEM) har gått sönder. Så ett nytt likadant par (minus inbyggd blinkers) från ebay dör upp på posten. ![]() Skulle varit ute och grejjat i garaget idag men eftersom det vart så kallt samt att minstingen hade kompisar över så fick jag leka CADen och med 3d printer för att skapa bättre förutsättningar för nästan gång jag är i garaget. små klossar på limmade på svetshjälmen och vinkelslipvisiret så att en pannlampa sitter med kardborrband och mölighet med ett extra buntband. ![]() , Per _________________ Per Axblom |
||||
I december beställdes det delar från Japan som kom hem början av Januari så som 2 oljepumpar med kedjor
kammaxelkedja, topp packnng, lager oljesprutare etc. ![]() Så när delarna kom hem så mättes det ocjh planerades in för att göra urtag blocket för oljesprutare. Och det blev fint :-) ![]() Nu hoppas vi att det får plats med. ![]() Jag håller på med min installaton av krängningshämmare bak med som är näst intill klar (som har tagit alldeles för lång tid) , Och denna "kräver" lite förstärknngar av främre bärarmsfästet. ![]() Sen det här med att spara tid och säkra oljeflödet tll motorn, en kompis hade ett alu tråg med ClockWise motion välkännda baffle system. Så jag köpte det av honom för en easy fit and forgett, nästan. Självklart tänkte jag modifiera detta. ![]() Men när jag jämförde det med mitt gammla ståltråg så verkar det som att ståltråget har större oljevolym och det är lättare att modifera ett ståltråg. Och sätta i clockwise baffle i ståltråget Ett ståltråg från Trodo kostar 340 ish kr hemma. ![]() Fördel Ståltråg -Lättare att modifiera -Större Oljevolym -Tåligare mot islag/stötar Fördel Alutråg - Bättre värmeavlednings förmåga Så vilket tråg väljer jag? , Per _________________ Per Axblom |
||||
Hej, jag funderar på en sak, när man som jag håller på och skruvar ihop och isär bilen varje vinter, vore det iinte bra att ha ett flter till kylsystemet?
Är det någon här som har erfarenhet om det? Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||||
Köpte ett ståltråg, det var ju så billigt ändå.
Men jag har inte hunnt kolla på det något direkt ännu. ![]() Sen dök det upp ett bra erbjudande på fälgar och däck men bättre beg Kuhmo V70 på. ![]() Sen har jag börjat så smått med botten delen på motorn. Lagrena är inmätta och kollat kastet på veven med. ![]() Kollar hur Oljesprutarna sitter och dom kom väldgt nära kolvarna. ![]() Så fram med CADen och låt 3D printern jobba lite Ett pressverktyg för en mjuk och fin böjrade på oljesprutarna. ![]() ![]() Men för att få fast kolven behövs kolvbultar, dessa tyckre jag var onödiga att lämna hos han som borrade blocket och när jag skulle ta fram kolvbultarna gen efter X månader så hittade jag dom ínte. Men efter 5 timmars letande så hittade jag dom äntligen ihop med kolvringarna. :-) Efter böjning av oljesprutarna så blev det bättre. ![]() Någon som vet hur mycket spel man behöver mellan sprutar munstycke och kolv/stake Det är tajt att få in dom, böjjer jag för mycket så hamnar dom för nära vevstaken. Honda klubbens bästa supporter Rosenholtz var snabba med att skicka lager och Speeding skickade ARP fett. Hoppas det blir rätt nu. ![]() Sen har jag lånat ett verktyg för att mäta strecknngen på vevstaks bultarna med. ![]() Nu ska jag få ork att gå ut i garaget med. , Per _________________ Per Axblom |
||||
Absolut och när förkylningen har släppt. Visst är mtt 3d printade pressverktyg fint. Är lte stolt över dom faktiskt. , Per _________________ Per Axblom |
||||
Liten uppdatering
Grejjar med handbromsclustret lite igen, jag blev iinte nöjd med hur växelvajrarna gck när jag gjorde det första gången. Sen hjälpte jag Mattias med hans Elise och då passade jag på att göra det rätt. Och Gjorde nya plåtar som jag ska använda till min. (Lkadana som Mattas) Där växelvajrarna går under handbroms clustret i stället för vid sidan om. ![]() Jag har ju knappt kört bilen med detta länkaget, sorgligt men sant. Men det lilla jag kört med det så har det inte kännt helt rätt. DOm jag köpte det av sa att endast den ena viparmen behövde ändras slaglängd på, men när jag mätet, vilket jag gjort många gånger så stämmer inte den andra heller rktigt. Så jag kapade av den på vxl lådan och gjorde så att jag kan byta ut den till olika utväxlingar. Här med orginal och 12mm längre. ![]() Motorn är inte klar men nu är själva botten delen ihop skruvad igen. ![]() och toppen är på :-) ![]() Och äntligen har jag fått på Krängniingshämmaren bak. Och den passade direkt med lite små justeringar. Passade på att ställa den främre 1 steg hårdare. ![]() Så detta är orginal främre Krängningshämmare som jag satt bak som är 19mm, så den är inte jätte grov. Stötdämparna är lossade bak och det är sfäriska bussningar i hjulupphängningen. När jag lyfter ena bakhjuls upphängningen snabbt, så följer inte andra sidan med direkt utan den lyfter på andra sidan med fördröjjning. Någon annan med Speedster/Elise som provat detta och vet hur det brukar vara. Funderar på om materialet har mattats ut eller om det brukar vara så? Annars får jag köpa en hårdare till nästa år. Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||||
En liten film på min krängningshämmare.
19mm kan vara olika hårt såklart men brukar det vara ungefär så här mjukt? https://youtu.be/yJDU7H6YFp0 Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||||
Det jobbas på även om det går långsamt.
För ett tag sedan när jag grejjade med en annan bil så gjorde jag handbroms klustret lite högre för att vxl spaks vajern ska gå lite friare. Inte lätt att se skillnad, knappt för mig heller, men jag känner mig betydligt nöjdare. ![]() När jag ändå håller på "kring vxl lådan" så gjorde jag en till platta för att om det behövs kunna justera utväxlingen 1-2, 3-4, 5-6 vilket dom sa inte ska behövas, men vi får se vad jag kommer fram till. ![]() Nu har jag OE, +11mm, +5.5mm och -3mm får hoppas det räcker. Fick hjälp av en kompis med att pulverlacka delar i gunmetal grey. Innan ![]() Efter ![]() ![]() Tänkte modifiera motorfästet på själva motorn, men det känndes betydligt mer komplicerat. Så lossa fästet på bilen och fram med svetsen för att fixa plats för ett övre hål så motorn kan sättas högre och så kan jag använda samma fäste i framtiden och sammtidgt spara lite vikt. :-) ![]() Köpte en ny oljepump från Japan med. ![]() Tyckte den var lite kantig ![]() Så jämnade till den lite, likt vad 4P gör. ![]() Långsamt går det, men i vart fall åt rätt håll. Mvh, Per _________________ Per Axblom |
||||
_________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||||
Nope, inte klar än. Men nu är det brottom.'
Sen så tänkte ja få bort ett problem som jag haft så kapade av och svarvade ner rörer så det passar en 19mm slang, orginal är det ca 17.5 vilket inte passar så bra med Do88 sortiment ![]() Ska köpa ny slang och rör så det blir prydligare med. Jag gjorde några varianter av en sådan har oljebafle från 3d printern ![]() Till slut blev den tillverkade i metall och äntligen monterad :-) ![]() Fick även klart mitt nya motornfäste, gjort i 3 delar för att enkeln kunna modifiera en del om det behövs ![]() Fint blev det, men alltid ska det vara något som krånglar. det blev lite dåligt med avstånd mot remspännaren. ![]() Så fram med filen och så fick jag en hel del mer "fjädrings väg"' ![]() Jag vet inte vad jag gör för fel som aldrig blir klar. Men så gör jag annat än bara grejjar i garaget med. 1 månad sedan vi kom hem från Japan nu. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Per Axblom |
||||
Kämpa, Per!
![]()
Det där ser sjukt mjukt ut! Vare sig bruks- eller sportbil jag mekat med har varit sådär ostyv. Å andra sidan har jag aldrig pillrat med nåt så lätt som en Speedster.
Om syftet är att anpassa slaglängden så har du ju den möjligheten på spakstället. ![]() Japan verkar ju asgrymt, måste ta mig dit någon gång. _________________ Dan Mattsson 991.GT3 |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 18, 19, 20 11 besök idag (148487 totalt) |