Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 GTR Modsport
<<   1, 2, 3 ... 19, 20, 21
587 besök senaste veckan (75237 totalt)
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009

Trådstartare
PH-Racing skrev:
Hej
Lite info inför säsongen 2025
Kalendern 2025
https://www.spvm.se/kalender/
Nu är vi 40st anmälda i SPVM till Vårracet 26-27/4 på Mantorp varav över 20st i Modsport.
https://www.mantorppark.com/varracet-2025/

Hoppas på bra väder så att man kan börja justera in bilen, nu finns allt på plats i alla fall.
Tidsschema till Vårracet i helgen på Mantorp.
https://www.spvm.se/wp-content/uploads/2025/04/Tidsschema-Varracet-202 . . . .

Bild från Gelleråsen förra året.

BMW E31 -92 850I
Citera
Westersund
Hallstahammar
Här sen Jul 2011

Blir kul att se hur det går! Hoppas det lirar bra.

BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009

Trådstartare
Lite info om vårracet.
Har inte haft nån lust att skriva om eländet.
Det var ingen rolig historia.
Laddningen funkade inte och styrsystemet indikerade att jag inte hade nåt bränsletryck.
Laddningsregulatorn hade gått sönder, så jag kom endast 2,5 varv innan batteriet var slut.
Nu är generatorn reparerad med ny laddregulator.
Bränsletrycks problemet är löst, det var tryckgivaren som fått spel och nu sitter det en ny där.

Nu har jag anmält mig till bankörning och testning av bil på Bimmers of Sweden på Mantorp den 24/5.
Detta får bli testpasset inför Timeattack eventet på Mantorp som Modsport kommer att vara med på.
Nu hoppas vi att allt håller ihop så att man kan få några varv på Mantorp.
https://bimmersofsweden.se/event2025.html

BMW E31 -92 850I
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009

Trådstartare
PH-Racing skrev:
Lite info om vårracet.
Har inte haft nån lust att skriva om eländet.
Det var ingen rolig historia.
Laddningen funkade inte och styrsystemet indikerade att jag inte hade nåt bränsletryck.
Laddningsregulatorn hade gått sönder, så jag kom endast 2,5 varv innan batteriet var slut.
Nu är generatorn reparerad med ny laddregulator.
Bränsletrycks problemet är löst, det var tryckgivaren som fått spel och nu sitter det en ny där.

Nu har jag anmält mig till bankörning och testning av bil på Bimmers of Sweden på Mantorp den 24/5.
Detta får bli testpasset inför Timeattack eventet på Mantorp som Modsport kommer att vara med på.
Nu hoppas vi att allt håller ihop så att man kan få några varv på Mantorp.
https://bimmersofsweden.se/event2025.html

Problemen fortsätter.
På Bimmers of Sweden så hade jag problem med matarpumpen till catchtanken.

Vi kom 2 varv på 2 st stinter, det var vad som catchtanken räckte till efter att vi fyllt den med det fristående batteriet 2ggr.
Vi kunde köra pumpen om man la batterispänning direkt på pumpen via den sladden med rätt kontakt vi skapat för att man tex ska kunna tömma tanken eller kolla att soppan går tillbaka till stora tanken när catchtanken är full.
Vi provade allt men lyckades inte få den att fungera som den ska.
Nu sitter det en ny pump på plats och nya relän som är mer gjorda för racing.
Nu funkar den varje gång.
Funderar ändå på om jag ska dra den via Awimexen så att jag kan se att den verkligen går.
Till detta event hade jag Mattias Andersson med mig som hjälp, väldigt bra hjälp. thumbs up
Det var även han som satt bakom ratten dem varven som vart för att jag skulle få lite input från ett proffs.

Vart i alla fall en bild på bilen i lineupen.

BMW E31 -92 850I
Citera 1
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009

Trådstartare
Nu har jag gjort om så att matarpumpen till catchtanken går på när tändningen slås på och den styrs av Awimexen istället, då kan jag ha en övervakning på den så att jag ser att den går.
Jag har en knapp som lyser på knappsatsen om pumpen går och börjar blinka efter 20 sekunder om pumpen inte skulle dra någon ström.

BMW E31 -92 850I
Citera
PH-Racing
Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009

Trådstartare
Det går bra nu.
Torsdag, test med Timeattack.
Solen skiner och det är vacker väder.
Bränslesystemet fungerade som det skulle och bilen gick bra.
Jag fick till en 1,25,07 enligt dashen som bäst.
Jag är nöjd med det just nu då det är en hel del att justera innan bilen går som den ska.
Matar pumpen lät mycket när jag kört färdigt passen, visade sig att det var tanken som var tom och jag körde med det som var kvar i catchtanken.
Jag hade nåt konstigt ljud i bakvagnen men jag hittade inget fel.

Fredag test, kval och race.
Hoppade över testet då det regnade och jag hade ju fått en del körning på torsdagen.
Det var torrt när vi gick ut men jag ville ha 2 uppvärmningsvarv för att få bra temp i däcken, vilket var ett dumt misstag då det började dugga och det var svårt att sätta en bra tid.
Kommer in i depån och backar in i tältet.
Dags för race då hade det torkat upp och då såg jag spår av olja framför min bil, jag lyfter på huven och tittar ner och hela splittern är full av olja.
första gången som jag inte öppnat huven och kollat.
Det var bara skippa det racet, bara gå och tala om att jag inte kommer till start.
Kollade lite på racet men jag var jävligt irriterad, så jag gick tillbaka för att kolla upp vad det kan vara. Väldigt kladdigt var det.
Vi åkte till Biltema för att köpa mer bromsrengöring för att tvätta rent då den tog slut.
Vi hittade till slut orsaken, oljetryck/temp sensorn från Bosch var det hål i så det hade sprutat olja rakt fram genom kontakten, med 4-5 bars olje tryck så blev det en fin spray.
Det gick att blåsa rakt igenom, kollade runt i depån om någon hade en sån givare, men sån tur hade man inte.
En av mina konkurenter hade en sensor hemma på Ekerö, min kollega från jobbet Daniel Engström thumbs up skulle ner till Mantorp på lördagen och han var så juste att han åkte och hämtade sensorn.

Lördag test, kval och race.
Det droppade fortfarande efter gårdagens
For iväg för att leta mer broms rengöring och hittade det på Gulf macken i Mantorp.
Tillbaka i depån för sannering av bilen, då såg jag att det även sprayat olja på högerhjulet och hjulupphängningen. Isär med bromsar och gör rent allt.
Daniel var på mantorp 8,30 på lördagen med sensorn, tyvärr var det fel sensor.
Vad gör man då? Jag har ju alltid haft bra oljetryck så vi pluggar den.
Skippar testet och väntar in kvalet, det var lite fuktigt på banan och så börjar det dugga.
Satsar på slicks, jag försöker få lite temp i däcken men snurrar i första böjen.
Kommer upp på banan och kommer 2 varv och sen smäller det till nåt i bakvagnen, jag åker direkt till depån.

Denna roliga bild fick jag av Eric Ridström som mötte mig stående åt fel håll på banan.

Jag tog ur lite olja ur diffen och det var metall glitter i den.
Gick runt och kollade lite med några andra och frågade vad det kunde vara, svaret var att den håller på och ge upp och det är bara och köra så långt det håller.
Men feg som jag är så gjorde jag inte det.
Det var bara att kolla vidare när alla andra körde.

När allt var slut så lastade vi och åkte hemåt, tyvärr så hade dem stängt av vägen mellan Katrineholm och Norrköping så vi bestämde oss för att åka över Nyköping.

På vägen hem efter Norrköping så kör vi om en lastbil och kort efter det så börjar han blinka, flera ggr.
Till slut så ringer det på mobilen och då är det lastbilschaufören som tagit reda på mitt nummer för att säga att jag borde köra åt sidan då jag har en kronpunktering på höger bakhjul på släpet.
Då körde vi långsamt till närmaste avfart och lastbilen låg bakom oss hela vägen tills vi svängde av.
Det hade nog kunnat gått mycket värre om vi inte stannat, det märkliga var att det inte kändes i bilen alls.
Grymt juste snubbe thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

Då fick min kära sambo köra 12 mil till Stavsjö Krog och Kafe för att möta upp oss med ett av mina vinterdäck så att vi kunde åka hem.
Detta var inte min helg

På måndagkvällen tömmer jag diffen på olja och kör in en magnet för att fiska lite och får med mig spånor ur den.
På onsdagen så öppnar jag den och hittar detta. :O
Tur att inte körde vidare då hade det nog gått riktigt illa.

Förklaringen jag får är att den har gått varm och det har gjort att bultarna har lossnat.
Jag ser inga skador på kronhjul eller pinjong, men det är ju svårt att se.
Så på Fredagen så åker jag ner till Wiborg engineering 40mil för att riva den helt och kolla hur stora skador det blivit.
Som tur var är det inga skador på kronhjul eller pinjongen, inte heller några andra allvarliga skador.
Det var en skada på själva lamellhuset som gjorde att vi fick slipa för att få ut alla lameller.
Tyvärr så hade inte Fredrik alla lager hemma så jag fick lämna diffen där och åka hem, men jag var ganska nöjd ändå då det kunde varit mycket värre.
Så lite gladare åkte jag mina 40 mil hem.
Förhoppningsvis så får jag hem diffen i slutet på kommande vecka.
Suverän support av Wiborg Engineering. thumbs up thumbs up thumbs up

Nu blir det till att bygga oljekylning till diffen så detta inte händer igen.
Jag har tänkt sätta en tempsensor i diffen så att jag kan styra pumpen att starta vid tex 60°.
Tänker mig en Tilton Pump som jag fått tips om av flera andra med oljekylning på diffen.
Lite osäker hur stor kylare man behöver, men jag tänkte mig en Setrab slimline 10 rad 141mm, det borde väl räcka?
Oljetryck/ temp sensorn får jag väl köpa 2 nya och ha en i reserv, jag kommer att göra om installationen av den lite grann.

BMW E31 -92 850I
Citera 2
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Oavsett kylning, Naja skruvarna.

Skåne
Här sen Mar 2015

Det där har inte med temp att göra. Är det m12 skruv så 100nm plus 30 grader ordentligt rengjorda gängor/skruvar och stark låsning (loctite 270)

Citera
Cammo
Västervik
Här sen Mar 2006

Vilken soppa. Med alla dessa strul och sen köra motorväg med punka? Det låter som nåt jag skulle kunna ha gjort Skönt att diffen är ok i alla fall. Bara att kämpa på. Kul att träffa alla er Modsportare, ni är ju ett riktigt kul och glatt gäng. Hoppas på fler gånger. thumbs up

BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu
www.maxxecu.se
021 Motor @Oggeracing
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 GTR Modsport
<<   1, 2, 3 ... 19, 20, 21
587 besök senaste veckan (75237 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande