Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 30, 31, 32 283 besök senaste veckan (260728 totalt) |
Räcker väl med bilden, men ett sånt här typ har jag, ett billigt bränslefilter bara.
Vart nog faktiskt just Mattias som rekommenderade det. ![]() ![]() _________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||
Ja, det är kanske en bra idé det också. Rätt enkelt att implementera i alla fall :-)
_________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Förr i tiden (läs megasquirt) satte vi sådana där moppefilter till map sensorn för filtera ut tryckspulsar.
Luftmassan och pappfiltret fungerade som ett lågpassfilter. filtret skulle sitta nära map sensorn så slangen ströp luftflödet lagom mycket. Slangen var spolen och filtret agerade som en kondensator. För att jämföra med motsvarande inom elektronik. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Plenum ombyggt med anslutning uppåt, och så städade jag lite i slangarna.
Ny ECU (bra support från MaxxEcu, mycket prisvärt) och bilen startar som den ska igen. Lagom till snön... Jag har, tror jag (saknar lite bekräftelse) beställt lager så jag kan stoppa i min begagnade original drevsats i reservväxellådan (den som växlade bra men där växlarna hoppar ur) och hoppas innerligt att jag får tid att sätta ihop den lådan, och montera i bilen i vinter. Sedan är det kylsystemet att se över och så var det den där roliga bakvagnen jag har. Men det kommer nog en svart Sierra och 6 cylindrar emellan. _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Re:
Jag gjorde bytet från Megasquirt till MaxxECU på Miatan, för ett par år sedan. Det är väl investerade pengar, tycker jag. Kraftigt reducerad strul-faktor, i alla fall om man är funtad som jag. ![]() _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||||
Re:
Alltid nyttigt att läsa trådar här, ska se till att förhindra att något tar sig fram den vägen på det egna bygget ![]() |
||||
Re:
Jo, jag håller med. Minns jag rätt körde vi första bilen på MS runt 2002 eller 2003 och då var ju prisskillnaden mot andra system enorm, och det kändes då som MS var mer flexibelt. Sedan har jag egentligen inte haft så mycket strul fram till bytet till MaxxEcu (2021) men det var dags att släppa en massa separata påbyggnadslösningar. Status för Caprin är att reservlådan är ihopmonterad igen (men jag ska ta ett omtag med shimsningen av lagerspelen). Annars är fokus på att jobba med BOB-motorn till dotterns Sierra. Själva maskinen ska ihop först, sedan blir det snickra kabelhärvan till MaxxECU på den också. _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Första halvan (dryga halvan) av 2025 har mest handlat om jobb och sjukdom i familjen på olika sätt och efterföljande hantering av dödsbon och fastigheter.
I början av sommaren monterade jag manometer på Caprins kylsystem för att försöka få ett bättre grepp om tryckuppbyggnaden i kylsystemet men det sade inte så väldigt mycket. Men det är också svårt att pressa fram så mycket laddtryck på gata. Till slut skaffade jag ett "snifftest" för att kolla förekomst av avgaser i kylvätskan. Vätskan är blå när man börjar: ![]() Sedan får ånga när motorn värmts upp bubbla genom glaset. Ändrar vätskan färg till gul eller grön är det problem. ![]() Jag har kanske inte världens bästa färgseende (enligt min fru) men den är inte längre blå. Om man ska lita på testet läcker det alltså in kompression i kylsystemet, det stämmer ju med att den trycker ur vatten om man kär på laddtryck länge. Jag spontanshoppade en Cometic MLS-packning men för att den ska funka någorlunda säkert ska man ju ha rätt yta på block och topp. Så det blir nog att ta upp motorn i vinter igen och fixa ordentligt. Det är inte så extrem effekt i motorn men rätt få andra Pintobyggen jag sett har lika mycket vrid i mellanregistret och jag gissar att det är rätt höga cylindertryck (relativt hög kompression, E85) som ställer till det. _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 30, 31, 32 283 besök senaste veckan (260728 totalt) |