Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 235 besök senaste veckan (10043 totalt) |
Re:
Tyvärr inte, har övervägt en sån adapterplatta man sätter mellan motor och oljefilter men det har inte blivit av. Då tar jag med mig en hel oljetunna till Gotland ![]() _________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||||||||||
Ursäkta den sena uppdateringen, jag körde vilse i något kalkbrott på Gotland under semestern
![]() ![]() ![]() Jag var inte den enda som gjorde det iallafall, över 100 andra porschar hade gjort samma miss ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Under två dagar körde jag Gotland Ring, och i och med att det var första gången där sedan jag år 2015 skuggade pappa (och dessutom var mer intresserad av ambulansen än bilarna) var det nog bra. Den är ju minst sagt omfattande med sina 7.3km så nästan hela dag ett gick åt för att bara lära mig layouten och spårval. I början av dag två tyckte jag att jag verkligen började få upp farten, och efter lite diskussioner om spårval i framförallt karusellen och tredje sista kurvan med några av instruktörerna (tack till framförallt Magnus Blixt för tips) kände jag mig bekväm på riktigt, men jag hade svårt att få upp farten ännu mer. Enter left stage: ![]() En viss Jonas Nilsson i sin orange 964(du är ursäktad om du tror att det är en 993 ![]() Innan det sista passet fick jag dessutom åka med honom i två varv, och vilken jävla upplevelse. Ljudet, G-krafterna, hastigheterna och inte minst hur förbannat lugn han såg ut när han körde ![]() Men i all intensitet fanns också otroligt mycket att lära. Han använde bromsen lika mycket som ett verktyg för att sakta ner som ett verktyg för att sätta bilen och rotera in den i kurvorna, och det vart direkt uppenbart hur mycket snabbare det var än mina tidigare mycket aggressiva inbromsningar. ![]() ![]() På det sista passet följde jag samma spår som Jonas, och undvek att bromsa bort för mycket fart. HELVETE vad mycket fortare det gick nu, jag måste ha höjt min genomsnittshastighet med 20 km/h om inte mer. Det var en helt surrealistisk upplevelse, kunde verkligen min bil gå så här fort? Bevisligen, för nu blåste kurvor, kalk och GT4or förbi utanför fönstret ![]() Med detta i bagaget har jag verkligen fallit ännu mer för att köra bana, för det går inte att förklara hur roligt det är när man verkligen känner att man kör fort och nära gränsen. En helt otrolig upplevelse, och en som jag planerar att göra om nästa år. Bilen lirade bra hela mötet, men drog en del olja, och bromsarna gick lite varmt. Får bli att kolla på motorn samt fixa kylning i vinter. Tack till PCS, samtliga funktionärer, instruktörer och personal som skötte maten för en oförglömlig helg! Tack också till Paul och till pappa för de fina bilderna. Tillbaka på hotellet, och lite mat också. ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||||||||||
Kul tripp du kom iväg på, och lärorik. Köra fort med en inte så snabb bil är en utmaning, eftersom man måste bli jäkligt bra på grunderna i bankörning, det går inte kompensera brist på teknik med bilprestanda. När det väl sitter är det en jäkligt najs känsla, och man kan köra fort i det mesta man sen sätter sig i. Träna på, och försök få med dig duktiga instruktörer om du hittar sådana, det är verkligen väldigt effektivt.
Dom här bilarna funkar väldigt bra med mycket trailbrake, man kan satsa hårt in till apex och rotera bilen med bromsarna, men det kräver bra grepp fram och träning för att inte låsa upp, men det är något att kika på när du känner dig redo ![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||||||
Re:
Tack! Det där med trailbraking har jag tänkt på, men som du säger är det alltid läskigt att satsa med inbromsningar. Kanske ännu lite mer på Gotland, där det nog nästan inte finns en enda avåkningszon. Understyra ut i kalken gjorde jag en gång och det var inte jättekul, bilden av en kon och en massa sten som studsar upp i höjd med vindrutan kan jag klara mig utan tills vidare... In other news har jag tagit det rätt lugnt efter GR i och med att jag har flyttat. Trots det hann jag med en superslalom på Lunda i förra veckan. Otroligt kul! Vanlig slalom kan jag tycka blir för tajt och onaturlig, framförallt med smala vändningar där man nog egentligen ska ner på ettan för att få en vettig utgång. Till den som aldrig har försökt få i ettan i en låda som verkligen inte vill med ena handen och veva runt ratten utan servo med den andra skulle jag bäst beskriva det som att styra ett piratskepp med vänster hand och bråka med sin tama papegoja med sin högra. Ahoy! ![]() ![]() Superslalom blir mer naturligt i jämförelse, och man behöver inte tvinga bilen att göra saker den egentligen inte vill. Med det sagt gick det inte så jäkla fort, jag blev näst sist. Tiderna kapade jag dock med ganska exakt en sekund per varv, så runt 3-tiden på natten borde jag ha varit snabbaste bilen där ![]() Tyvärr hade vädret andra planer, och efter vad som skulle bli mitt sista åk såg himlen ut såhär: ![]() Istället blev den snabbaste bilen denna, en 951a ombyggd till att likna en 968 med aerodynamik så att man tror att den hör hemma i Time Attack. Riktigt kul att se den slå alla dessa nymodigheter, GT3or och annat trams ![]() ![]() Fotocredd till Simon S ![]() Ännu en 944 var på plats och körde, kul att se att det finns så många snabba frontmotorer. Man ska ju ha något att jaga också ![]() ![]() Det blåste som sagt upp till storm, och jag stod på R-däck utan antisladd och ABS, en kombination som generellt inte rekommenderas i regn. På väg från banan fick jag också se ett helt träd välta några hundra meter framför mig, så hemfärden gjordes med ett grepp om ratten så hårt att knogarna vitnade ![]() Eller så var jag bara dramatisk, för jag kom till garaget utan vidare problem. Sedan dess har bilen blivit stående, men imorgon ska den på rull igen. Mot Tierp, närmare bestämt, där jag agerar funktionär för slalomdelen av familjekördagen. Den som äger en Porsche och inte redan har bestämt sig för att åka bör verkligen åka på söndag, för detta kommer att bli riktigt kul. Drifting, slalom, superslalom, terrängkörning, bankörning och Concours d'elegance är bara några av sakerna som kommer att finnas på plats ![]() Som en sista fotnot i inlägget har jag nu bevisat för mig själv att jag verkligen hatar min plånbok, för Anderstorp i slutet på september är inbokat i kalendern (och till PCS själva när lönen kommer ![]() Glasfiberknarkandet kräver dock bara mer och mer av mig, och jag har gjort upp affär om att köpa en front som befinner sig strax söder om Malmö. Ifall någon som läser detta åker till Anderstorp från de breddgraderna och har plats över i bilen, kontakta mig gärna! Ersättning utgår såklart, i kombination med evig tacksamhet ![]() _________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||||||||||
Du har ju en 944! Den har ju en silkeslen växellåda! ![]() Växla ner innan du börjar svänga, brukar vara lättare att få i växeln då. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||||||||
Re:
Ja, detta var ingen kritik mot 944ans växellåda, bara mot den som råkar sitta i just min bil (och eventuellt tidigare ägare ![]() _________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||||||||||
Re:
Just det, bussningarna i länkaget gjorde stor skillnad på min 951a jag hade. Köpte en färdig knut från Sanden vill jag minnas. Har du kollat "pinnen" på växelspaken? Den brukar slitas och bli väldigt glapp. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||||||||
Re:
Jag köpte någon fancy amerikansk pryl som verkade rekommenderas av många, denna: https://only944.com/partscatalog/onl Men funktionen blir väl densamma oavsett. Angående pinnen är jag nog inte helt med på vilken du menar, tänker du på detta? Dvs det som sticker upp, som man egentligen tar tag i? https://only944.com/partscatalog/onl _________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||||||||||
Re:
Den shortshiftern kommer nog bli bra! Jag menar den horisontella pinnen på växelspaken, den som länkaget är fäst i. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||||||||
Re:
Då är jag med! Får kika på den när jag har isär det hela. Tack för input ![]() _________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||||||||||
1an ska ju normalt inte behöva användas vid räserkörning, om inte banläggaren totalt misslyckats med sin uppgift(typ PCS usla halvbanevändning), det är ju rätt hårt mot bilen att mosa in den mot sin vilja, spara på bilen istället:)
Anderstorp är ju lite annorlunda, se verkligen till att hålla oljenivån uppe där, långa svepande bankade kurvor utmanar oljesystemet helt klart, går verkligen köra väldigt fort i böjarna när man får till det. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||||||
Re:
I och med att banorna läggs av min egen farsa tänker jag inte vara för hård, men det är inte min favoritdel av slalomen heller ![]() Ja Anderstorp blir spännande, tror till och med att jag ska överfylla oljan lite. Vanligtvis fyller jag upp till Max och toppar upp, men det känns motiverat där. Den gången varningslampan för oljetrycket gick in var ju i parisen, och den är ju varken lika snabb eller lång som kurvorna på Anderstorp. _________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||||||||||
Re:
Är det fel på banan, bilen eller föraren ![]() _________________ Stefan Söderstedt |
||||||||||||
Re:
Alla banor det går bra på är perfekt lagda, alla det går dåligt på är riggade turbobanor. Trodde detta var välkänt ![]() _________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||||||||||
Re:
![]() ![]() Stöddig"968" fö, försöker fundera på om man sett den förut nån gång.. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||||||
Re:
[quote="Cédric"]
![]() ![]() Kanske bättre att öva på det man upplever som svåra moment istället för att klanka på bansträckningen. Alla har olika uppfattningar om körning oberoende om det är slalom,bankörning, dragracing. För snabbt, för tight, alldeles för öppet etc etc. Poängen är att det man övar på blir man bra på. Bromsa, svänga och växla ner med revmatchning är lite pyssligt vid tex slalom och challengebanan. ![]() _________________ Stefan Söderstedt |
||||||||||||
Re:
[quote="Homegrown"]
Klaga på banläggningen kan man väl få göra vare sig det beror på bristande skicklighet eller bara personlig preferens. Själv kan jag efter att ha lagt bana på Tierp under dagen konstatera att det är för jävla svårt att få till en vettig bana ![]() Jag har därför en nyfunnen respekt för den planering som krävs för att lägga banorna, och lovar härmed att inte klaga på några banor som läggs. Förutom om det går dåligt för mig, då tänker jag klaga. ![]() _________________ Melvin Lindholm @veryslow944 på Instagram Porsche 944 -84 |
||||||||||||
Re:
[quote="MelvinL"]
Hörde av Simon att förutsättningarna var allt annat än bra. ![]() _________________ Stefan Söderstedt |
||||||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 235 besök senaste veckan (10043 totalt) |