Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 52, 53, 54 >> 11 besök idag (91897 totalt) |
På bilden av pedalstället, så ser det ut som OBP cylindrar, dem har skapat problem för många....
Hade själv problem med luft i systemet på både broms o koppling, som gick att lufta bort för att sedan återkomma lite random.... Bytte till riktiga cylindrar, aldrig haft problemet efter det. Stången som trycker på hc måste ha ett spel i alla lägen som vågen kan justeras till. |
||
Re:
Jag vet inte om de strulade egentligen för mig det var så mycket annat som strulade, men för att vara säker på att få bra bromsar och ta bort en felkälla så bytte jag bort OBP-cylindrarna. [quote="Jonas W"Stången som trycker på hc måste ha ett spel i alla lägen som vågen kan justeras till.[/quote] +1 Stången fastnade lätt i början, med följdfelet att bakbromsarna låg på. ![]() _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||
Kopplingen hade OBP, de andra är "no name".
Kopplingen strulade ju med, läckage vid utgående nippel. Visade sig att jag fått i den liiiite lite snett så bottenhalvan av gängorna på en sida är borta. Där sitter nu en wilwood istället. Med lite distans känns problem med balansaxeln/frigång/låsning mellan bricka och tryckstag som det jag ska titta på först. När cylindern var lossad kom ju vätska igenom direkt så att det är kolven som häcklar känns mer långsökt än övriga orsaker. De är väl bara å bita i de sura och plocka ut hela paketet igen.. och samtidigt bygga om lite så det blir enklare att montera det i och ur. _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Re:
![]() Borde ta jobb som spågubbe... Här syns "problemet" i alla fall. Grubblar inte mer över detta idag... kanske över hur jag ska modifiera det för enklare montage.. två av 4 skruvar är Rejält svåra att få dit. Enklare att ta ur men även de en pina. _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
_________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||
Det är intetryckstängerna som är för långa då? Pedalen i sig är fjäderbelastad så den borde dra tillbaka tryckstängerna själv. Kolven i hc har sin fjäder.
Men vågen kommer inte tillräckligt långt bak eller så är främre kretsen vänster i videon) för lång så den bromsar den andra, varpå båda nog är för långa? Nattliga spekulationer när man inte kan somna för att problemen snurrar i huvudet.... _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Tryckstängerna är för långa, på ena eller andra eller båda, bara att justera...
Finns ju gänga kvar, bara att kapa av om den bottnar. Det måste finnas ett litet spel mot kolven i hc på båda med pedalen helt uppe. |
||
det måste ju vara något som kärver sen den inte går helt tillbaka
det felet måste du hitta plocka ner allt o börja om plocka loss cylindran o kolla om den går helt tillbaka när du har den löst, om den gör det är det ju något i biasen som kärvar spänn en bult i taget o testa om det fungerar, tar du en bult i taget o det plötsligt kärver då har du problemet eller släng möget o köp nytt ![]() ![]() _________________ henrik nielsen |
||
Nu är allt tillbaka i bilen igen i alla fall. Efter att ha provat spacra ut båda cylindrarna med brickor fungerade det på bänken. Efter lite måttande och dolande fungerade det också med den främre cylindern utspacrad.
Det slutade med en omjustering av stagen. Dom är i längsta laget (kan inte skruva in dom längre nu) men innan denna justeringen var den främre inte justerad i botten och den bakre var nästan för långt injusterad (kunde se gängorna på insidan mot själva balansaxeln.). Påbänken fungerar det och det rinner genom cylindern I bilen efter att ha tryckt på pedalen. Har inte luftat än dock.. fortsätter det strular sätter jag brickor mellan cylindern och plåten dom är monterade i på 1-1.5mm så tycker jag det ska lira sen ![]() Noterade även att själva staget på den främre hc'n har ett visst spel. Det har det inte på den bakre. Detta för att jag fick olika hängning på stagen på de två noname cylindrarna så där sitter ett wilwood stag där kulan ser lite annars ut. När jag tänker efter car det nog lite spel där redan från början med.. kanske är relaterat till storleken på cylindrarna? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Då var det luftat igen. Förefaller fungera i alla fall. Jag höll dock på att helt tappa det då det från början inte kom någon vätska alls till bakkretsen.. visade sig att jag glömt kvar klämman på slangen till HC'n.. klantigt
![]() Jag satt igår kväll i garaget och grubblade dock och kom fram till att jag ger upp ambitionerna om att köra mer än någon kort testrunda runt kvarteret i år. Det är helt enkelt för mycket småsaker kvar och allt annat har dragit ut för mycket på tiden.. Jag har senaste veckan fixat de sista upphängningarna på handbromsvajrarna. Justerat handbromsen efter bromsoks bytet (efter bytet låg dom på lite). Öppnat upp tanken och plockat ut en gummipip från reservdunken som trillade i förra året samt bytt ut papperspackningen mot en i 2mm gummi. Scoopet jag printat draperade jag i kolfiber och lät stå i solen för härdning dagen efter, efter det slog det sig rätt illa så det passar väldigt dåligt nu.. behöver göra ett nytt.. Kvar på listan är: Nytt scoop, ska printa en form och gjuta denna gång. Mittkonsolen, behöver få fast brytare till cut out ventilerna någonstans. Pedaler, finns halvklart på bänken men behöver avslutas. Ljuddämpare bak, just nu är de raka rör med 2 helmholtz burkar bara. Spjällläget är inte i justerat i sprutet. Tomgångsmotorn är inte aktiverad i sprutet. Kamlägesgivarens magnet ej monterad och givaren ej aktiverad. Mappning? Och det är bare minimum. Har fortfarande inte löst frigångsproblemet vid bakre breddare heller.. Hade gärna fått på sidokjolar.. Och i september kommer nästa renoveringsrace då vardagsrummet ska få träfibern på väggarna utbytt till gips, golvet ska göras om med golvspån, vattenburen golvvärme, ny el och nytt innertak. Så jag tror för hälsans skull det är klokt att sikta på 2026 istället. Då ska det besiktas med och jag har inga katalysatorer på avgassystemet heller.. alla "vanliga" är 4" utvändigt, hade gärna hittat nån variant som är 3", nån som har något tips? Funkar kanske från MC? Jag har eg. Inget funktionskrav men dom behöver sitta där ![]() _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Jag har 'ovala' kattar på min AMG, bra för markfrigången.
jag vet tyvärr inte namnet på dem, men det är 100cell och mao det finns. Ifall det skulle vara en lösning Edit. såg det fanns fler, de jag har är dock 'spunnet' hölje, inga svetsskarvar. _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||
Ja ovala/platta fungerar bra för höjden. Men jag har de lite begränsat även på bredden tyvärr..
![]() Det finns "kärnor" i allt från 2" YD till 5" YD som man får bränna på konor på. Men det framgår inte riktigt vad det är för typ av kärna alla gånger. Sen kostar dom hellre mer än en 4" race kat med konorna på. Fårforska lite i utbudet när jag får tid över så får vi se ![]() _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Grubblar vidare inför vintersäsongen.. något jag stört mig på en längre stund är att bilen inte känns så "rapp" som jag tycker den borde..
Det är 1000kg bil, ca 200hk. Den Borde kännas rätt pigg! Men jämför jag att ligga t ex 50-70 i bruksbilen vi har och ge full gas (2010 A4 Allroad, 211hk, 7 stegade automaten. 1700kg nått) så säger rumpdynon att den kastar huvudet bakåt mer än Kadetten.. Jag tyckte hellre tvärtom innan jag bytte från 205/50 R16 till 255/40 R17 bak. Så jag killgissar att det är kombinationen av lite lågt vridmoment och ökad total utväxling som orsakar fenomenet. Idag har jag (90% säker i alla fall) 3.73 i slutväxel. Överväger starkt att gå till 4.10 istället. Jag har dock inte verktyg för detta själv egentligen.. Jag lyckades sätta i en diffbroms men då behövde jag inte ta diffen i och ur för shimsning av kuggflankspel vilket lär behövas nu. Är de någon som har erfarenheter av skillnaden av två slutväxlar med i övrigt i stort sett samma bil som kan vittna om hur stor/liten skillnaden är? Är det värt mödan? ![]() _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Re:
Det är 0.813 vill jag minnas (getrag 265 från BMW 535 eller Opel Monza. 1.0 på 4an). Nedan ett utdrag från navdynon. ![]() ![]() Som referens, Audi med 211 hästars motorn: ![]() _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Jag tror skillnaden i upplevelsen mot Audin är automatlådan (och att den sannolikt är tystare, mindre av andra intryck).
Har du bara rätt växel i för din momentkurva så spelar slutväxel inte jätteroll (för rumpdynon). Visst, en standard låda är tätare mellan de övre växlarna så att byta slutväxel så du kör på en växel högre ger mindre varvtapp vid växling. Men då blir du av med en "touringväxel". Kan du fixa en hel bakaxel med annan slutväxel, så det blir lättare att byta tillbaka? |
||
Re:
En annan skillnad med kadetten är att jag sedan hjulbytet fått köra dämpare ganska hårda pga frigångsproblem. Kanske också spelar in då? Touringväxel är inte så nödvändigt.. ligger i runt 2500rpm i 100 nu, ett par hundra till spelar ingen roll ![]() Eftersom axeln har annan upphängning än original blir det svårt att byta hela. 4.10 axlar sen är inte jättevanliga.. :/ En annan sak jag funderat på kan vara orsaken men avfärdat är det till synes kassa gamla insuget, kanske kan de ha påverkat motorns förmåga att varva upp? Hur gassvaret är gissar jag är svårt att se på en dynograf? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Karaktären på motorn spelar stor roll för hur rumpdynon uppfattar bilen. Om vi jämför Mussen med Christians BMW E30 med M3 motor så är känslan vid vardagskörning väldigt annorlunda. Mussen drar starkt upp till 5500 varv, Christians BMW vaknar över 4000 och drar starkt upp till 7000.
Att jämföra acc från 50-70 mellan Audin och Kadetten borde innebära att man växlar ner och prickar momentkurvan på Kadetten för att få en bra jämförelse. Jag bytte från 3,8 till 3,0 på Mussen, blev vansinnigt trött på att motorn låg på 3000 varv i motorvägsfart. Skillnaden på bana är att jag nästan bara åker på 2:an och 3:an. På 2:an gör den ca 110 km/h och på 3:an strax över 170 km/h vid 5500 varv. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 55 |
||
Stoppa dit ajdens bakvagn från en Miata istället! Sen en vettig diff på det så kommer du får en helt annan bil 😁
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Re:
Inte 100cell. _________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 52, 53, 54 >> 11 besök idag (91897 totalt) |