Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Katalysatorkrav i racing!? (splittad tråd) | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 29280 besök totalt |
Va!! Vasinne!! Måste rimligtvis bara gälla bilar som hade katalysator orginal. Annars kommar SBF att slå ut all amatörracing. 95db är krav på de flesta banor redan, så det är säkert inga problem. _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||||
Va, verkligen knäppt, en riktigt politisk skuggmanöver känns det som. Som jag har förstått det så finns det inga, eller ivf väldigt få, avgasreningssystem som har funktion värt namnet vid fullgas, och ivf jag trampar ju fullt lite då och då.... Dessutom ökar nog den allmänna brandrisken för att inte prata om risken för motorras vid Lambda 1. _________________ Pär Hylander |
||||||
Extra skoj för dom som kör historic, och alla andra som har förgasare eller insprutningssystem från Hedenhös tid. Edit, går min holk från -79 igenom hos SBP om jag kränger på en kat? _________________ Pär Hylander |
||||||
Nja, det beror ju på vilka krav SBF behagar ställa. Är enda kravet att den skall sitta där så det ju lungt. Att den sedan inte fungerar optimalt är en annan sak.
SBP struntar väl i att du behagar att använda en förhållandevis dyr ljuddämpare. Du har ju inte ur SBPs synvinkel gjort något ingrepp i bilens typade avgasrening. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||||
Finns det inte 1-vägs katalysatorer som är utan styrning? Det skulle man ju kunna använda oavsett bränslesystem. Vet att det på BMW MC F650 Funduro sitter en 1-vägskatalysator och den hojjen har förgasare. På min lite nyare F650GS som har instprutning sitter det en 3-vägskatalysator med lambdasond och hela köret. Tycker iaf att SBF har gjort ett misstag... Hur har de tänkt lösa det hela för alla gamla bilar, man lär ju inte få bidrag från SBF för att köpa cat antar jag... |
||||||
Denna diskussion har nog hamnat lite galet nu, kanske skulle splittas ur till egen tråd? Först och främst så vet vi ju inte om det blir så helt säkert. Men skulle det bli så, så känns det som ett stort slag i luften. Möjligen med undantag av riktigt nya bilar så har jag fått för mig att katalysatoreningen inte funkar något vidare på höga varv och vid hög last, tror att dom flesta styrsystem släpper regleringen mot lambasond och lambda 1 och istället kör med en fix map som är fetare. Regeländringar som skapar kostnader för den tävlande kommer väl iofs hela tiden, och det är väl alltid den tävlande som står för det, SBF tar nog aldrig ansvar för sådant. _________________ Pär Hylander |
||||||
Det kan knappast gälla annat än för SM-klasser och liknande. Inte om de tänkt efter överhuvudtaget.
Annars fösvinner snabbt och effektivt en stor mängd hobbyracebilar samt många rallycrossbilar... _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
om man går in på www.sbf.se och tittar under protkoll, Protokoll 2004, Kommitéer, Teknik och öppnar nummer 02, så hittar man följande om katalysatorer:
_________________ Per Lundmark |
||||||
Lika slugt som när politikerna ville stoppa alla Top Fuel-dragsters under bensinransoneringen. De drog tillbaka förslaget när någon försiktigt påpekade att de där bilarna inte använder bensin...
"Förslaget ska gälla alla tävlingsbilar..." Kat på en tvåtakts SAAB. En höjdare. Sen var det det där med bullerkraven... Snart får funktionärerna springa ut i publiken och skälla ut alla som nyser. Såna här förslag måste stoppas i sin helhet och det omedelbart. Annars kommer de att sakta smygas in. Taktiken verkar vara att skrämma skiten ur alla med ett skräckscenario. Då blir det lättare när man senare bara ställer krav på vissa tävlingsbilar och låter andra köra vidare. Sen tas frågan upp igen och igen och... tills eländet är implementerat till fullo. Förslaget passar bäst i närmaste papperskorg. _________________ Peter Mårup Camaro 69 - LS1 |
||||||
Så man ska alltså behöva hänga på nått på bilen som inte fyller nån funktion o som kostar en massa pengar!?
Förmodar att det fins tekniskt kunnigt folk i SBF som har blött o stött denna fråga fram o tillbaka. O efter som att dom kom så långt att dom satte det på prent så måste det ju fylla nån funktion... Om inte så funderar man ju på SBF;s funktion !!! _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 |
||||||
Det är ju ett förslag på pappret för att de ska kunna slå sig för bröstet och säga att de jobbar för att bli miljövänliga...
Man undrar om de ska börja mäta avgasvärden också, ungefär som buller. Eller räcker det med att burken sitter där? SBP är inte odelat förtjusta i att man mecklar med avgasreningen, oavsett om den blir bättre eller inte. Det lär försvåra för eftermontering för en del bilar i Roadsport.... (En kollega fick problem med sin Porsche 911 vars tidiagare ägare varit förutseende nog att montera kat. Fick man tydligen inte göra så han fick ta bort den!! Sen blev det godkänt) _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
Det blir ju ännu roligare eftersom katten måste vara FIAgodkänd. Där flög det ett antal däcksuppsättningar ut genom fönstret. SBFs Nationella kattregler lär väl inte tillåta billiga "räserkatter", det hade blivit för enkelt.
När man vänder på örena för att fundera på att uppgradera hobbyn så kommer diverse regelmetesförändringar som en våt filt. SBF jobbar för att bredda sporten och öka underlaget |
||||||
Jag tror du har helt rätt i det Det är ju en sak om det verkligen gör nytta. Men kan någon bekräfta eller dementera min uppfattning om att avgasrening i de flesta bilar inte fungerar (något vidare) vid fullast? _________________ Pär Hylander |
||||||
|
||||||
Det här som vanligt helt sanslöst...... man har bestämt något utan att ens konferera eller ens meddela berörda...... dvs att mina kl.1 och 2 tydligen ska ha det ett år innan övrig långlopps-klasser tjaa, jag får väl döpa om dom till kl. 11 och kl. 12 så klarar vi oss ett år till |
||||||
ok, bara så att du vet får du hädanefter inte varva mer än 4500 rpm _________________ Pär Hylander |
||||||
Det är ju ganska uppenbart en 100% politisk fråga. Jämfört med bilismen i övrigt så är ju den samlade miljöeffekten från racing marginell, om nu en katalyastor fungerar alls på den aktuella bilen.
Förutom att beslutet är helt vansinnigt så är det knappast varken förenat med intresset eller förankrat hos alla de medlemmar som berörs. Hur tillsätts folket som sitter och fattar sånnahär beslut? |
||||||
Allmänt banåkaforum Katalysatorkrav i racing!? (splittad tråd) | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 29280 besök totalt |