Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 240Z 1973 (eller troligen 2027...) "Mechanix Menace"
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11
65 besök idag (25381 totalt)
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 204


Trådstartare
Detaljerad beskrivning av en del av rörchassibygget.

I den här videon visar jag en detaljerad beskrivning av hur ett rör kommer på plats i rörchassit, från CAD-modell, via 3D-printad notchningsmall till svetsfixtur och slutligen fastpunktat rör.

Dessutom har jag en ny AI-genererad signaturmelodi där jag skrivit texten. Den ska inte tas på alltför stort allvar, men med tanke på att jag skrev den på några minuter är jag rätt nöjd. Själva musiken är riktigt bra också, tycker jag! För att det inte skulle bli alltför utdraget snabbade jag upp låten lite. Jag vet inte om det var det som gjorde att ljudet blev lite konstigt. Vid intresse kan hela låten i originaltempo delas!

Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 204


Trådstartare
Lite fler rör har punktats fast på chassit.

Jag har punktat dit ytterligare några rör vid torpedväggen. Lite mer synliga framsteg än på länge!


















Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 204


Trådstartare
Egendesignade fälgar.

Genom åren har jag tittat på ungefär 5000 (FEM TUSEN) olika fälgar till Mechanix Menace. Ingenting har riktigt fungerat för mig; de har antingen inte sett tillräckligt bra ut, eller så har de inte funnits tillgängliga i rätt bredd, färg, PCD eller ET. Eller så har de helt enkelt varit för dyra!

För nån dryg vecka sedan hittade jag ett företag som tillverkar smidda specialfälgar enligt mina önskemål. Jag har haft flera mailkonversationer med företagets ägare, och hittills ser det mycket lovande ut! Fälgarna är förvånansvärt prisvärda. Jag har börjat grovmodellera lite olika versioner. Några av dem har bara små skillnader och det blir säkert ett antal andra varianter innan jag tar det slutliga beslutet. Sen kommer de säkert behöva ändras lite beroende på vad FEM-analysen säger och hur tillverkningsbara de är. Känns väldigt spännande!

Vad tycker du? Alla synpunkter är välkomna! 🙂






















Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7231

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Får jag tycka något, så tycker jag ju att den första varianten är den finaste.

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 204


Trådstartare
Re:

Kraniel skrev:
Får jag tycka något, så tycker jag ju att den första varianten är den finaste.


Klart du får, Daniel! Ja, den gjorde jag först. Den är väl mest ren i designen, men jag tycker kanske centrumet blir lite ospännande. Jag lutar mer åt version 6. Men jag är ganska vankelmodig, så det kommer nog stötas och blötas fram och tillbaka innan något beslut är taget. Jag ska testa lite andra varianter också.
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1926



Kika på TSW 'bathurst'.

De är inte långt ifrån en del av dina designer.

_________________
Patrick Wetterskog

Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 621



Jag tycker att det första gänget liknar en massa andra fälgar, så jag röstar för det näst sista förslaget!

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 204


Trådstartare
Re:

Anders Litto skrev:
Jag tycker att det första gänget liknar en massa andra fälgar, så jag röstar för det näst sista förslaget!


Det är förvisso sant, men det är fälgar som jag gillar, men som inte riktigt har rätt utseende enligt mig. Jag har fått till betydligt mer konkavitet än andra fälgar med ET40. Det gäller att veta exakt hur bromsutrustningen ser ut! Men visst, jag håller med om att den näst sista har en mer egen design. Den sista påminner mycket om gamla Campagnolofälgar.
Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 204


Trådstartare
Jobbrelaterat med Roush.

Det här har inget att göra med Mechanix Menace, däremot med mitt jobb som konstruktör på Öhlins.

Det här är vår första OE 4x4-applikation och förhoppningsvis kommer det bli många fler i framtiden! Det är kul att Roush har fokuserat så mycket på dämparna i videon. Jag har varit ansvarig för merparten av konstruktionen av dem. Tyvärr kommer fjädrarna inte från oss och jag tycker att leverantören har ett väldigt fult ändvarvsskydd. I övrigt är jag rätt nöjd med utseendet på dämparna. Det ska bli intressant att läsa och se recensionerna på fjädringen sen.

Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 204


Trådstartare
Servostyrningskonverteringen från helvetet!

Kanske inte riktigt, men nära...

Detta rör inte Mechanix Menace, men det rör hjulupphängningsgeometri!

Redan när jag köpte min -64 Cheva C10 pickup för 19 år sen tänkte jag modernisera den. Tre år senare köpte jag en -88 pickis där jag bl a tänkte kapa av framänden av ramen och svetsa dit den på bakänden av -64-ramen och på så sätt få skivbromsar med servo och servostyrning.

På grund av att den nyare pickisen hade så rostiga delar skippade jag den idén. Jag tog den 5-växlade lådan i alla fall och slapp på så vis den osynkade 3-växlade originallådan med trasiga 2:a! Den var liiite svårkörd.

Genom åren har jag funderat på alla möjliga lösningar; kuggstång från nån modern bil, kanske en hel framvagn från en nyare bil, mm. Men eftersom jag inte velat lägga för mycket energi på den här bilen istället för på Mechanix Menace, så har jag fortsatt med original framvagn och styrning. Jag monterade i och för sig droppspindlar, servoskivbromsar och Öhlinsdämpare, så helt original har den ju inte varit...

Efter att ha kört med en bil som varit tungstyrd i låg fart, haft glapp styrning och 6,5 rattvarv mellan ändlägena tog jag till slut i somras beslutet att köpa ett färdigt kit med servostyrsnäcka och adapterplatta för att spara jobb. Eller hur...

Original är rattaxeln i rattstången odelad och går i en rak linje från styrsnäckan till ratten, så vid en frontalkrock är det stor risk att man blir spetsad! För att öka på säkerheten köpte jag därför dessutom en kollapsbar rattaxeldel från en annan firma. Båda grejerna kommer från stora kända amerikanska firmor. Firman som gör snäckan är dessutom OEM-leverantör till bl a Cheva. Man kunde ju hoppats på att de visste vad de höll på med, men icke...

Redan när jag beställde den kollapsbara rattaxeldelen var jag skeptisk till konstruktionen. Den består av en rundstång med två flator som går i ett tillplattat rör. Minsta lilla glapp på den lilla diametern blir ett stort glapp vid rattkringlan. När jag fick hem den visade det sig såklart att jag hade rätt!

Efter mycket klurande och testande av olika lösningar blev det så att jag plattade till röret ytterligare, vilket minskade glappet, fast röret är så flexigt att det i alla fall blir ett glapp vid lite större kraft. För att råda bot på det monterade jag ett par kraftiga plattjärn som jag kan spänna åt lagom mycket för att få bort glappet samtidigt som den kan kollapsa vid en krock.

När jag plattade till röret blev spelet i sidled större. Det löste jag med 4 stoppskruvar som skruvats in lagom mycket för att stödja den inre delen.

Något jag inte förstår är hur de kan sälja den här delen i USA, där allt ska vara "bolt on"! Man måste antingen kapa av och fräsa splines i den befintliga rattaxeln, eller som jag gjorde, svarva och fräsa en adapter som man svetsar dit. Till slut blev det bra i alla fall!

Över till själva styrsnäckan! Man får med en adapterplatta som man ska skruva fast på ramen i två av originalhålen för den gamla styrsnäckan. Sen ska man borra två nya. Sen sitter den nya styrnäckan fast med tre skruvar i ramen och en fjärde i adapterplattan.

Redan tidigt såg jag att det hela inte linjerade som det skulle. När jag riggade upp snäckan provisoriskt visade det sig att den lutade 15 grader fel!!! Dessutom hamnade inre styrleden fel. När man styr blir det olika bumpsteer på de båda sidorna. Ackermanstyrningen blir också fel, fast det kanske inte gör lika mycket. Först funderade jag på att montera dit det som tänkt ändå. Det går så klart att köra och man kanske inte märker jättemycket, men jag vill ju ha det rätt och perfekt, så jag beslutade att göra det korrekt, vilket blev en massa jobb!

Först fick jag se till att bilen stod horisontellt i sidled. Det löstes med en krysslaser och shimsning av höjden med bl a pappbitar mellan pallbock och ram! Sen fick jag ligga på rygg och jonglera med den 7 kilo tunga styrsnäckan och rigga upp den på plats med hjälp av en pall, träklossar, spännremmar och tvingar. Efter en massa mätande med laser, talmeter och vinkelmätare fick jag det till slut bra.

Med den korrekta placeringen av styrsnäckan kunde jag dessutom montera den med alla fyra skuvarna genom ramen, vilket gör det stadigare. Varför de inte gjort det rätt från början kan jag för mitt liv inte förstå! Jag ska skriva till dem och fråga hur de tänkt! Om de över huvud taget gjort det...

Efter att snäcka och rattaxel kommit på plats var det dags för slangarna. Snäcktillverkaren hade ett kit som skulle passa enligt dem, men jag blev lite skeptisk när slangnipplarna hade tumgänga och snäckan metrisk gänga.... Vid en mailförfrågan fick jag svaret att med aktuellt gängingrepp så funkar det... Känns tämligen oseriöst! Speciell med hydraultryck på över 100 bar.

Till slut blev lösningen att låta en lokal firma tillverka slangar med banjoanslutning. När jag skulle montera dem ville banjoavslutningarna inte fastna. Det visade sig att banjoskruvarna bottnade i gängorna i snäckan... Nåja, det var bara att svarva av längden lite, så var det löst!

När allt till slut var på plats förra helgen stack jag ut och tog en provtur. Vilken skillnad!!! Från 6,5 rattvarv är det nu 3. I och för sig med 10% mindre maxutslag, men ändå! Servoverkan är för hög, så på sikt ska jag sätta dit en kraftigare strypning i tryckledningen. Nu är den alldeles för lättstyrd med för lite vägkänsla. Däremot känns instyrningen nästan som på en racebil!

Tidigare har den långsamma styrningen och rattglappet gjort att den varit ganska kursstabil. man har kunnat vingla lite med ratten utan att nåt hänt. Nu med den lätta och snabba styrningen ger minsta rattrörelse upphov till kursändringar. Det kräver lite tillvänjning. En lite tyngre styrning hjälper nog här.

En sak som blev väldigt tydlig är att gammelbilskänslan nästan försvunnit helt, på gott och ont. Nu känns det nästan som att hoppa in i vilken modern bil som helst, med skivbromsar runt om, Öhlinsdämpare, en motor som varvar 1400 rpm i 100 blås osv. Men totalt sett är det en stor förbättring; man behöver inte bryta armarna av sig när man ska parkera bilen, men kan svänga i snäva 90-graderssvängar utan att behöva krypköra för att hinna ratta och sen kan man troligen lättare häva sladdar ut ur en rondell t ex! Det ska utprovas mer!

Efter betydligt mer jobb än tänkt så är jag trots allt väldigt nöjd!


































Citera 2
RobtheFiend
Kil (Värmland)
Här sen Mar 2022
Inlägg: 34



"Bolt-On" US edition.

Jisses.

_________________
Robert Norgren
Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 204


Trådstartare
Re:

RobtheFiend skrev:
"Bolt-On" US edition.

Jisses.


Eller hur!!! Jag fattar inte att jänkarna får ihop det!
Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 204


Trådstartare
GARAGESÄSONGEN HAR OFFICIELLT BÖRJAT!!!

Garagejobbet har dragit igång! Lite senare än vanligt, men det beror delvis på arbetet jag har gjort på C10:an som jag har visat här. Igår städade jag garaget och plockade undan en massa verktyg och grejer som jag köpte på en auktion i september. Garaget var då redo för lite Mechanix Menace-action! 🙂

Idag började jag helsvetsa några av rören vid torpedväggen. Sedan svetsade jag dit ett par plåtbitar för att täcka hålen i de gamla A-stolparna. Därefter kapade jag ut och började punktsvetsa den vänstra sidopanelen vid förarplatsen. Tyvärr tog argonet slut innan jag blev klar. Några av svetsarna blev inte riktigt så bra som jag hade hoppats... Jag tror jag behöver fräscha upp mina svetskunskaper efter ett långt uppehåll...

Om allt går enligt plan så kommer jag att ha en lååång semester nästa sommar! Den börjar i mitten av maj eller senast i början av juni och sträcker sig hela vägen till och med september! Verrry niiice, som Borat säger! 🙂

Det har fått mig att fundera... Jag vill inte rista det i sten, men jag tror att jag smider en plan på att ha ett körbart chassi innan semestern är slut!!! Allt kommer att kopplas ihop tillfälligt och jag är nöjd om den rullar för egen maskin! Den kanske till och med har Flintstone-bromsar, men så länge jag kan köra den runt kvarteret så kommer jag att anse att målet är uppnått!

Att få feedback och respons från er kommer att inspirera mig och hjälpa mig att hålla motivationen uppe! 🙂








Citera 1
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 1151



Riktigt tjusigt plåtsnideri... Det får bli flip-kaross á la funnycar!

_________________
Magnus Falk
Citera 1
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1494



jobbet på din pickis är ju vanlig amerikansk bolton
det har alltid krävt att man har en mindre mekanisk verkstad när man handlar bolton från overthere
det gäller båda bilar o harley

_________________
henrik nielsen
Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 204


Trådstartare
Re:

fordcapri skrev:
jobbet på din pickis är ju vanlig amerikansk bolton
det har alltid krävt att man har en mindre mekanisk verkstad när man handlar bolton från overthere
det gäller båda bilar o harley


Ja, tyvärr är det ofta så!
Citera
chevyz240
Västerås
Här sen Apr 2004
Inlägg: 204


Trådstartare
Re:

stilldouble skrev:
Riktigt tjusigt plåtsnideri... Det får bli flip-kaross á la funnycar!


Tackar!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 240Z 1973 (eller troligen 2027...) "Mechanix Menace"
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11
65 besök idag (25381 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande