Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Exige S 2007 - Nyförvärvet
<<   1, 2
1327 besök senaste veckan (2197 totalt)
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1907



Det här var nog den mest naturliga utvecklingen i någons bilägande jag har sett. Klart du ska ha en Exige S
Så rätt på så många sätt!

Hur fungerade det med registrering/försäkring på vägen hem? Härligt att kunna köra lite omvägar lagligt och gärna med mer än bara trafikförsäkring.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3018



På bilden med bilen under skylten ser den verkligen pytteliten ut! Du som, liksom jag, ändå är ganska reslig. Sitter man fortfarande bra i dessa? Jag har liknande önskemål i en bil (inte för stor, lätt, rätt ljud och bra körkänsla/feedback från bilen) och har periodvis starkt övervägt att skaffa något mer "färdigt" istället för att slita i garaget med gammalt "skräp" och då bl a tittat på just Exige S2. Största farhågan jag haft då har varit just om jag får plats

Mats Karlsson skrev:
Grattis till bilen, igen!
Det lockar allt lite med kompressor men inget av kitten till ND:n verkar ha det rätta ylande ljudet.


Vill du ha ylande, titta på en Magnum powers MPX kompressor, förvisso M90 men en för "stor" kompressor fungerar i regel bättre än en som hellre är åt det mindre hållet

https://www.youtube.com/watch?v=52oFUK3htxc

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4350



Grattis till trevlig bil! Gillar dom skarpt... låter som både touring- och sport-paket? Även utan det tidigare är de helt ok på långfärd, om man har hörselskydd...

_________________
Ragnar Burenius
Citera 1
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6717


Trådstartare
Re:

thumbs up thumbs up
Tack för alla för glada tillrop och kommentarer!
Ja detta kanske inte var det mest otippade steget, men ändå ett för mig vågat steg när jag hade en 'såpass komplett och bra bil' samtidigt som det var en vågad affär med dagens mått mätt...


Skall passa på att svara på några specifika kommentarer och frågor med!

N Wiberg skrev:
Oj vilken härlig läsning! Känslan av att plocka upp en ny bil och samtidigt dessutom befinna sig på så fina platser måste varit oslagbar!
Just Lotus Exige S tilltalar mig verkligen. Nån gång när M3an fått vandra vidare så kanske...

Ja känslan av att plocka upp en ny bil och vara på vackra platser är inte fel, här vill jag verkligen ge ett tips till alla som skall köpa en bil utomlands - gör något skoj av det! Kör inte bara direkt hem utan lägg på några dagar och gör det minnesvärt på riktigt på ett bra sätt! Ha inte minnet av 140 mil sträckkörning bara, utan upplev saker!

En Exige S kanske är komplementet till M3an annars som är så perfekt?

Wärhner skrev:
Grattis! skall bli intressant att höra vad du tycker om bilen efter en säsong i konbanan.
Framförallt intressant att höra hur de är på greppgränsen, har fått känslan av att de kan vara rätt svåra att balansera?

Just denna modellen har varit med på villhöverlistan flera år men tror jag fegat ur pga komforten (bristen) då man blivit bekväm med åldern.


Det har jag redan testat lite, både konbana och bana! Skall uppdatera med det strax.
Spontant kan jag säga att den inte är alls så lynnig som många säger, samtidigt var S1an ett under i balans som gick att vifta på baken med (vilket flera här har provat och kan intyga), så verkligen ingen svårkör bil - men inte frontmotorsnäll!

Jens L skrev:
Snyggt! Grattis.

Och Europa resor med sportbil är något jag står bakom.

Skall bli kul att se hur den känns i konbana. Var den en sån här Falk hade? Den fick jag sitta i en gång. Mycket racerbil är det!


Tack Jens!
Dina resor med 911orna har alltid inspirerat, kul att få testa samma sak!
STämmer bra, detta är en sådan Falk hade fast lite mer civiliserad, Falk hade en Cup med ännu lite mer motorsportgrejer som Accusump etc.

Klingan75 skrev:
Grattis! Detta var precis vad du behövde, att bli ännu snabbare!


Nu har du chansen att bli snabbast i C!

JonasS skrev:
Grattis till en fantastisk bil

Jag har nu haft min i snart 12 år och det är fortfarande den bil jag upplevt mest körglädje i

Tack! En sån kommentar gör mig glad, då har jag nog inte gjort ett så dumt val ändå!


Janne J skrev:
Grattis till en fin bil, ser fram mot att få provköra den!

Nästa gång du ska köpa en bil på kontinenten anmäler jag mig som medryttare, verkar väldigt trevligt


Självklart ska du provköra och utvärdera! Säg till om du är sugen redan innan avställning!
Håller det i huvudet ang medryttare, det är inte fel att åka mer och uppleva massa fina platser och god mat & dryck heller!
Inte så att du behöver en bruksis vi kan hämta på kontinenten?


Daniel Engström skrev:
Vilken bil. Vilken läsning.

Nu får jag återigen ågren för att jag inte köpte den där toxic gröna Exige 190 jag var och provkörde för säkert 25 år sen.


Den känslan är trist... därför jag passade på nu!
En Exige 190 för 25 år sedan, vilket monster det måste ha varit!

Eldh skrev:
Kul läsning, blir ännu roligare att se den lajv!

You bet! Och provköra ska du!

Victor. skrev:

Hur fungerade det med registrering/försäkring på vägen hem? Härligt att kunna köra lite omvägar lagligt och gärna med mer än bara trafikförsäkring.

Jättebra fråga, det var en av mina stora frågor med.
Både IF och LF har försäkringar där man kan välja trafik, halv eller helförsäkring direkt från första stund utomlands och upp till 1 månad. LF kräver att man har hemförsäkringen där, det gör inte IF - så jag tog IF och det var väldigt smidigt.
3000kr tog de för 1 månad helförsäkring för en oreggad bil med värde upp till 1.5 msek, så med det i bakhuvudet var det lätt att njuta av resan! Rekommenderas starkt!

Nästa steg att fundera på är när man är hemma i Sverige!
Importförsäkringen gäller max 30 dagar och när jag hämtade min bil var handläggningstiden för ursprungskontroll ca 6-8 veckor, alltså markant längre! Här skulle bilen varit oförsäkrad i mer än halva tiden vilket jag inte var sugen på, men då fanns en ypperlig lösning via Bilsport & MC där jag kunde garageförsäkra bilen i Sverige (ej giltig under hemresan) så att bilen var försäkrad mot stöld, brand eller skador vid förvaring eller transport (ej körning). Perfekt för att ha den försäkrad ända tills svensk reggning var klar!
Så IF eller LF för hemfärd och sedan Bilsport MC tills reggning. Efter reggning har man alla val, som vanligt thumbs up


Cassius skrev:
På bilden med bilen under skylten ser den verkligen pytteliten ut! Du som, liksom jag, ändå är ganska reslig. Sitter man fortfarande bra i dessa? Jag har liknande önskemål i en bil (inte för stor, lätt, rätt ljud och bra körkänsla/feedback från bilen) och har periodvis starkt övervägt att skaffa något mer "färdigt" istället för att slita i garaget med gammalt "skräp" och då bl a tittat på just Exige S2. Största farhågan jag haft då har varit just om jag får plats

Bra tanke att gå på något färdigt ibland, jag har insett att för mig så är det en väldigt bra kombination av sportbil men ändå användbarhet som gör att jag kör oftast - senast igår till jobbet i novemberregnet (Som Guns n Roses sjöng om).
Jag får plats, även med hjälm! Det som avgör mycket är var du har längden fördelad samt en ren vane-övning om att gå i och ur bilen.
Denna T-shirt finns att köpa av en anledning:


Jag är 1.93 lång, vill du prova så hör av dig så kan vi ta en tur vid passande tillfälle!

Mats Karlsson skrev:
Grattis till bilen, igen!
Det lockar allt lite med kompressor men inget av kitten till ND:n verkar ha det rätta ylande ljudet.


Kompressor....!


Ragnar skrev:
Grattis till trevlig bil! Gillar dom skarpt... låter som både touring- och sport-paket? Även utan det tidigare är de helt ok på långfärd, om man har hörselskydd...

Tack! Stämmer bra det, både Touring och Sportpaket på denna!
Så utökad ljudisolering (mattor under stolar, på brandvägg samt klädd hardtop), AC, dubbla oljekylare, Probax skalstolar med 4p bälten etc.
För mig en väldigt komplett och perfekt bil, bibehållet lastutrymme med när det inte är någon Accusump (men får nog bli ett Morosotråg framöver istället).
Sen 4 kolvsbromsarna som vi pratade om i våras också när detta var aktuellt - tack för bollning och tips under processen Ragnar


Lite aktiv körning har jag också hunnit med, skall skriva ikapp om det så fort som möjligt för att hamna i nutid!

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus
Citera
oneyet
Huskvarna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 1153



Att ta sig ut ur en Lotus.
Speedstersidan i England hade en köpguide och där nämnde de att om du köpt bilen för att se cool ut och imponera på dina kompisar skall du se till att du aldrig behöver kliva ur den medan de ser på.

_________________
Fredrik Liljenberg

Fd: Opel Speedster 2.2 SC, numera Volvo V90....
Citera
blixten
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1723

Namndispens
Namndispens

Lite sen på bollen... men grattis och vad kul! Den ser bra ut i vitt, den gula Porschen på en av bilderna ser väldigt stor ut i jämförelse fastän den står längst bort i raden av alla Lotusarna. Och tack för den trevliga berättelsen. Det är mycket lampor fram på bilen, lyser det upp bra på natten (vi nördar kör ju gärna även då)?

_________________
Johan B
Citera
M_H
Stockholm
Här sen Nov 2020
Inlägg: 66



Grattis!!

Saknar min Elise S2 med lagom mods... Ca 185hk och massor med känsla.

Bose QC 35or gjorde underverk för långresor. Satt grymt bra i stolarna, så när man filtrerade bort vägljudet vart det kanon:)

_________________
M@gn u sH u l t
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Exige S 2007 - Nyförvärvet
<<   1, 2
1327 besök senaste veckan (2197 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande