| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Westfield Aerorace R1 i Modsport 2 och Svenne-Roden
|
18 besök idag (138630 totalt) |
|
Re:
Hej där, Ja, motorn är stum-monterad. Det är så den sitter i både MC och snöskoter och det är så man brukar montera den i Super7a med. _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||
|
"Är Accusumpen öppen?" Den tanken är ett effektivt sätt att totalt förstöra all koncentration och fokus under ett kval-pass eller ett race-pass.
Ni förstår: Oljesystemet funkar som så att man fyller motorn med 4L + 2L olja. 4L för att det är vad motorn vill ha och 2L extra, för Accusumpen håller 2L extra olja. För att kolla oljenivån i motorn (som på R1an görs i genom att titta efter nivån i ett litet runt fönster) måste man alltså varva upp motorn lite lagom ett par sekunder, så Accusumpen fylls. Då mätaren säger att den är fullt trycksatt stänger man ventilen. Sedan kan man stänga av motorn och kolla oljenivån. Och oavsett HUR säker man (och som vanligt så menar jag inte "man" utan "Torkel") ÄR på att man (Torkel) ÖPPNADE Accusumpen igen innan start, så kan just den tanken dyka upp i kraniet då man är lite nervös i Line-Up. Lösningen är att utesluta alla tvivel och en form av kontroll från förarplatsen. Det finns elektroniska ventiler för detta, men jag har haft sönder två stycken och är inte jättesugen på att köpa en tredje. Alltså kombinerades en gammal växelwire med ett överblivet handtag från sonens fyrhjuling till en mekanisk spak som jag kan lägga handen på och konstatera "Jodå, den ÄR öppen".
Kablaget till tändspolarna har snyggats till och en liten hållare svetsats ihop för att hålla dem på plats.
Gaswiren var en slags tillfällig lösning som tydligen fått fortsätta hänga med i mååånga år. Jag byggde en bättre styrning till den och satte dit en ny.
_________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||
|
Sidoprojekt!! Ok, detta är brutalt off-topic, men också så sabla kul och kreativt att jag tänker skriva om det ändå! Ni som misstycker får väl hoppa över till nästa inlägg om Westfielden då.
Min (yngre) bror bad om hjälp med att tillverka en prop till ett live han ska delta i. För er som inte vet så är "ett live" alltså en slags levande teater med varierande grad av manus. Ibland spelas exakt korrekta historiska händelser upp och ibland får deltagarna bara en karaktärsbeskrivning att spela. Som i alla hobbies finns det olika nivåer av hur seriöst man applicerar sig själv - min brorsa är alltså inte typen som kutar runt i skogen med plastsvärd och sköld av masonit och kallar sig "Riddare Rotborste". I detta Live har man hyrt ett slott från 1700talet och miljön ska vara "Steampunk-inspirerad". Min bror ska (tillsammans med en assistent) spela ett forskar-team med "otydlig dokumenterade" psykisk hälsa och.... låt oss säga "tveksamma" etiska riktlinjer. Han behöver någon form av maskin som han kan använda för att koppla ihop individer och analysera den psykiska kontakten mellan........... eller något. Här kan jag ha råkat sluta lyssna och börjat skissa, bygga och skapa istället.
Min lillebror är ytterst svår att förstå. T ex så kan han ha sagt något i stil med "Nej, jag tror inte en mask är rätt väg att gå" samt "Gör ingenting överdrivet nu". Men, jag hörde bara "Gå bananas!" Därför inhandlade jag en enkel svetshjälm och en kylarslang på Biltema, samt ett gäng gamla mätare och gamla teaterkikare på Tradera. Jag hade (har) en vision... Komponent 1:
Nästa steg är att bygga något maskinliknande i en gammal koffert, så den är flyttbar och kan ställas upp på ett bord.... _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||
|
Så snyggt!
(Jag har oxå en bror som snöat in på samma grej. ) en av de senaste alstren är en moppe som tillsammans med utstyrsel varit med på flertalet live. )
Sjukt OT, förlåt _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar |
||
|
Re:
Tack! Och detsamma! _________________ /Torkel Kristensson Westfield Aerorace R1 - Modsport 2 "Best bad idea ever!" GMAB Ordsmedjan |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Westfield Aerorace R1 i Modsport 2 och Svenne-Roden
|
18 besök idag (138630 totalt) |