| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74
|
60 besök idag (1178339 totalt) |
|
Rent tekniskt är venturi/grundeffekt bättre än alla sorts vingar (även om vingen är DRS:ad). Så du får helt enkelt karva ut runt bakdiffen och bygga en venturi i plåt där...
För extra grepp i rondellen. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||
|
Ha! Blev en körtur igår i novembertrafiken. Inte så charmigt ärligt talat, mest praktiskt för att varmköra lite och prova om kopplingen tog lite bättre än innan. Det gjorde den - verkar bara varit gängade staget på pedalen som gängat upp sig lite och flyttat dragläget. Skönt, då slipper man köpa ny koppling i vinter (och framför allt byta den
)
Väldigt nöjd med hur frontspoilern blev sett från sidan, lite mindre nöjd med hur den ser ut framifrån. Har en plan på korrigering som får bli när tid finns. Ska fixa bakre vindavvisare också, om man bara hade en 3D scanner så att man slapp printa 10 iterationer innan man hamnade rätt.
Behöver verkligen göras klar bak... Lite plåt mellan bakljusen, under kofångaren och vinge... Wing... Wang... Big Wang behövs!
Ett av vinterns projekt - fixa till den buliga passagerardörren. Om man tänker varsamt plåtarbete, minutiöst riktning och 4 gram spackel på det får man istället läsa någon av de trådarna här på rejsa. Där är två stora hål i dörren som någon glad människa, någon gång under dörrens livstid spacklat över med hjälp av tenn och en ny plåtbit (inget svetsande!). Därefter har det täckts med minst 2-3 olika sorters spackel. Jag bidrog genom att dra lite silverspray på den inför besiktningen för att den i övrigt flerfärgade bilen skulle ge ett någorlunda städat intryck.
Dörrlinjen är konvex sett uppifrån (ska vara rak) på stora delar, samt konkav på en bit. Men jag tänker man kan banka lite och spackla upp det där, rör sig max om någon centimeter där det är som värst. Redan vinkelslipat bort typ 7mm tenn som var för tjockt (med munskydd, utomhus... Är ju gammalt tenn så innehåller garanterat en massa bly)
Den ska ändå gjutas av... Förhoppningsvis blir utsidan på dörren svartgul någon gång i vår när solen börjar sticka till. insidan behålls i plåt, för att öh. den är krångligare och det pallar jag inte.
Lite frestande att dra av folien på hela passagerarsidan och gå loss med slipen, men jag tänkte försöka hålla mig lite till. I alla fall hinna med några av vinterns andra projekt innan man börjar spackla.
Årets pallbockskollektion är av lite mer agilt snitt. Blir enkelt att flytta bilen i sidled beroende på vilken sida man vill ha åtkomst till. Charmen med små garage
|
||||||||
|
Re:
Gick det att börna eller.... _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||||||
|
Re:
Kasta inte för mycket sten i glashus nu va va va
Lägg upp en tråd om din egna och beskriv alla framsteg
Ja, det är kul! Känns som toppen är bestigen och man är på väg ner för berget numera, precis som med andra gemensamma intressen
|
||||||||
|
Re:
|
||||||||
|
Re:
Det undrar jag med, och vilken variant av wunderbaum du kör under garage säsongen? _________________ Tord Ringenha11 |
||||||||
|
Re:
Tsss. Det här är en sofistikerad bil, här planeras traction control och abs. Här börnas inget. Och doftgranen ligger under stolen, inte i backspegeln. Läderdoft, självklart.
|
||||||||
|
Re:
Jeppsson har blivit gammal
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||||||
|
Re:
Just det, hur många såna här har du skaffat med bild på pråmen? https://preciousfresh.se/products/do _________________ Tord Ringenha11 |
||||||||
|
Re:
Det där var så dumt att jag måste beställa. |
||||||||
|
Re:
På seriösa installationer så går sådant att programmera bort
_________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||||||||
|
_________________ Lasse Karlsson BMW M3 2002 POLESTAR2 2023 |
||||||||
Grillgaller i fronten. Går sånt här och laga egentligen (den skall kromas om med tiden)? Verkar vara aluminium, gjuten. Känner mig inte riktigt sugen på att svetsa det (men det kanske är enda utvägen?). Lite tveksam på att det är vettig legering - hade man inte mycket zink i gjuten när det begav sig. Kan nog bli rätt slafsigt om man sätter svetsen i det. |
||||||||
|
Går detta möjligen att löda? Det är ju fort testat om det är lödbart iaf.
Förslag på värmekällor: lödkolv samt Crème brûlée brännare. Möjligen även att det får en lite färdknäpp i ugnen först, för lite förvärmning. Chatgpt sa: https://share.google/aimode/jkcLOnPZ _________________ Magnus Falk |
||||||||
|
Zinkbaserat alulod och en vanlig gasolbrännare. Fogbered och gör rent ordentligt. Inte alls speciellt svårt. Jim på Classic motor har jag för mig skrev en artikel om det. Borde gå att hitta.
edit https://www.classicmotor.se/artiklar _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||||||
|
_________________ Patrick Wetterskog Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ |
||||||||
|
Re:
Det där har ja provat, det funkar faktiskt. Löde ihop två durkalubitar, väldigt viktigt peta i smältan som han beskriver. Det satt väldigt bra! provade böja bitarna sedan och det var faktisk aluminiumet som gick av, inte fogen! men kanske andra bullar med jänke legering... Prova! _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar |
||||||||
|
Perfekt! Tack för alla tips!
Zink går väl dessutom att kroma utan större problem... Oavsett så har jag konstaterat att jag prokrastinerar i det här fallet, och skjuter reparation tills att det är dags att kroma om. |
||||||||
Vinterns första uppgradering
Om man nu inte går 8HP-vägen så får man väl istället vara präktig och berätta om sitt aktiva icke-val. Dammet tyder på att det slipas lite spackel också i alla fall. Så jag är inte helt lat i alla fall. Kevlardörrar som hägrar
|
||||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74
|
60 besök idag (1178339 totalt) |

