Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tips på isbil?
48 besök senaste veckan (574 totalt)
Toobb
Norrköping
Här sen Jun 2006
Inlägg: 85


Trådstartare
Tips på isbil?

Tjena!

Nästa GRC event i Funäsdalen börjar närma sig och jag funderar på att låta min E46a vila och investera i något awd
https://www.grc.as/event

Har ni några tips på bra Bang-for-buck vagnar för is?

Hur är haldexen i Audi A3/S3 8l/8p?
En S3 -03 får man ju för skapliga pengar...?

Är en e46/e90 ix kul?

Eller är jag rent av ute och cyklar och borde hålla mig till rwd
Har högst begränsad erfarenhet av körning på is, dock var jag i vägen oavbrutet med raggarspinn och flong-nya dubbdäck förra året

_________________
Tobias Flemgå'rd
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 642



Audi quattro funkar fint på isen.
Samma med VW Synkro.
BMW har lite mer bakhjulsdrivet uppträdande vilket är kul.
Subaru har ju konstant 4wd tror jag, aldrig kört nån men kanske ett alternativ.

Men, ska du ha riktigt kul på is så är det riktiga rallydäck som gäller! Det är grymt!
Då funkar det bra med bakhjulsdrivet också.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera
tommy karlsson
Bengtsfors
Här sen Feb 2008
Inlägg: 270



Jaguar X-type
Efter att ha försökt med diverse pundar Audis så gav vi upp det spåret och skaffade en Jaguar x-type
3 liters v6 och manuell vxl. fyrhjulsdrift med härlig överstyrning.
Jaguaren är jättekul att köra och är betydligt hållbarare än audi bilarna som verkligen inte gillar att användas till iskörning.
och som Anders skriver riktiga Wrc däck är ett måste för att det ska bli kul.

MVH tommy

_________________
Tommy Karlsson
Citera
OscWan
Skåne
Här sen Apr 2023
Inlägg: 536



Jag skulle säga att vilken bil som helst (inklusive en gammal trött Nissan Micro som tappat en cylinder) är roligare att köra på riktiga isdäck än valfri värstingbil på Svenssondubb. Innan man testat kan man inte riktigt föreställa sig vilken skillnad det är. FWD, RWD eller AWD spelar mindre roll; allt är skitkul. Köp en uppsättning hjul till din E46 och testa innan du bestämmer dig för ett bilbyte.

_________________
Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg.
Citera
Toobb
Norrköping
Här sen Jun 2006
Inlägg: 85


Trådstartare
Tack ska ni ha för input!
Min gamla E46 är egentligen perfekt för ändåmålet men den har jag lagt väl mycket tid på att renovera upp och vågade därför inte riktigt ta i senast tyvärr.. så något man inte behöver vara fullt lika rädd om vore kul! Sen om det är awd eller fortsatt rwd det spelar inte så stor roll.

Anders Litto skrev:
Audi quattro funkar fint på isen.
Samma med VW Synkro.
BMW har lite mer bakhjulsdrivet uppträdande vilket är kul.
Subaru har ju konstant 4wd tror jag, aldrig kört nån men kanske ett alternativ.

Men, ska du ha riktigt kul på is så är det riktiga rallydäck som gäller! Det är grymt!
Då funkar det bra med bakhjulsdrivet också.


Det finns ju en uppsjö 2.0T Audi A3/A4 quattro för rätt pengar men hittar lite olika info huruvida drivlinan faktiskt driver på som en og quattro.

tommy karlsson skrev:
Jaguar X-type
Efter att ha försökt med diverse pundar Audis så gav vi upp det spåret och skaffade en Jaguar x-type
3 liters v6 och manuell vxl. fyrhjulsdrift med härlig överstyrning.
Jaguaren är jättekul att köra och är betydligt hållbarare än audi bilarna som verkligen inte gillar att användas till iskörning.
och som Anders skriver riktiga Wrc däck är ett måste för att det ska bli kul.

MVH tommy


Hah vad kul!
Jag har faktiskt sneglat lite på en sådan
Kör ni den helt rensad osv eller är den stock?

OscWan skrev:
Jag skulle säga att vilken bil som helst (inklusive en gammal trött Nissan Micro som tappat en cylinder) är roligare att köra på riktiga isdäck än valfri värstingbil på Svenssondubb. Innan man testat kan man inte riktigt föreställa sig vilken skillnad det är. FWD, RWD eller AWD spelar mindre roll; allt är skitkul. Köp en uppsättning hjul till din E46 och testa innan du bestämmer dig för ett bilbyte.


Ordentliga däck har jag förstått är nästa steg!
Får se vad jag landar vad gäller bil men oavsett ska jag försöka jaga fram en uppsättning däck.

Fortsätter frågelådan
Här är några fler contenders utan att veta bättre, har ni några infall?:
- Subaru Forester 2,5 XT (turbo & awd)
- BMW E90 320D (billiga och dieseln har ju en del vrid? Eller är en bensinare bättre?)

_________________
Tobias Flemgå'rd
Citera
TexasRx7
Borås
Här sen Jan 2014
Inlägg: 161



Jag vill slå ett slag för Mazda 6 MPS, 260hk 2.3l turbo maskin! AWD med aktiv tourqe split (upp till 50/50) diffbroms (bak) och 6 växlad manuell låda.
Tyvärr är rostskyddet obefintligt så det är svårt att hitta en fin och det är vanligt med rasslande kamkedja.

https://www.blocket.se/mobility/item/19236178?ci=1

_________________
Jesper Olofsson

- Kinnekulle 1:01.66
- Mantorp 1:30.729
- Gelleråsen 1:14.827
- Knutstorp 1:07,368
Citera
Jk95
MOSS(NORWAY)
Här sen Jul 2021
Inlägg: 299



Har åkt med Norska Subaru Drivers Club på Funäsdalen, och jag skulle säga att du nästan måste ha en real bygd bil om den ska klara av med rallydubb. Började första dag med full depot, och hälften av dom som åkte rallydubb dog samma dag. Dom med vanliga dubbdäck hadde inte samma problem, så jag misstänker fästet i rallydubb blev för mycket för dom många Forester Turbo och Impreza WRXen.

Samtidigt vill jag säga att alla bilar blir roliga med rallydubb som dom har nämnt över, bara köp något som håller lite mera.

_________________
Johan Kristian Stjern
Norwegian trackday noob
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 642



Jag hade också Jaggan i åtanke, eftersom jag bygger med en sån motor, men har ingen aning om hållbarhet och hur deras 4-wd funkar. Skulle vara kul att testa!

Jag har kört massor med bilar med rallydubb och egentligen aldrig haft några problem med hållbarheten. men det går tungt så jag kan tänka mig att turbobilar lätt kan gå varma...

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1316



Rallydäck är ju nummer 1 - då får du styrning och broms. Drivning är skitsamma men det får du också med rallydäck.

En e46 med diff måste vara the shit på isen.

4wd - ja, nu när han adam-vad-han-nu-hette som finns på insta släppt sin Haldex controller för typ inga pengar så är då iaf jag sugen på en haldex bil. Och - vilken som helst, han kan styra alla. Så - volvo S40 T5, det borde ju vara en bra bil? Ovanlig och med chip mycket att köra med.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8145



Har man 4wd som är bra kan man ha bra vinterdäck med dubb, rätt kul.

Rallydubb är ännu kuligare men kräver mer av bilen, framförallt effekt tycker jag. En e46 med 200 hk går typ på räls, nästan att likställa med slicks på bra asfalt. Men jävligt kul.

Sen sliter rallydubb mycket på bilen pga krafterna som blir.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
MattiasH
Skellefteå
Här sen Nov 2007
Inlägg: 648



En gammal s3 tror jag är en alldeles ypperlig isbil för att hålla det enkelt och billigt om man vill åka 4wd

Jag har en golf v6 som just isbil, är ju i princip samma bil fast med tyngre och tröttare motor.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1722587&sid=40bbb172197cb66916f746dde35c06d6
Den tuffar på svinbra, det är svetsat diffen bak på den och försökt plocka bort så mycket vikt som möjligt.

_________________
Mattias Holmgren
Citera
Allmänt banåkaforum
Tips på isbil?
48 besök senaste veckan (574 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande