| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !?
|
90 besök idag (2651890 totalt) |
|
Nu har jag tagit hem aliexpress mätaren och gjorde lite tester med en gammal stor batteriladdare.
Behövde dock linda kablarna 3 varv igenom mät givaren och köra på snabb laddning med 17volt för att komma upp i lite ampere.. Vid mätning på 1 kabel och runt 1 ampere så visade den lite för lite, men högre ampere visade den lite för mycket.
Men väldigt lite skillnad så vid dessa ampere så vågar man lita på mätaren. Ska se om jag kan lyckas mäta högre ampere på något annat sätt. _________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
|
Jag har inte lyckats test mäta på något som ger fler ampere så fortsätter med vad som gjordes i våras..
Förutom 2 kablar till generatorn så skulle fläkt styras och eventuellt något mer så letade lämplig kabel med vettiga färger men det slutade med att det fick bli en vanlig 5-ledare kabel med fel färger, men hade den på hyllan..
_________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
|
Själva ampere sensorn tålde inte så hög värme enligt infon och den hamnar ju bakom generatorn nära motor blocket och under grenröret så den fick en värme filt som skydd med öppning nedåt och utåt.
_________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
|
Men det kan ju ändå bli varmt där och jag hade ju köpt 2 st fläktar så den mindre fick bli kylning för ampere sensorn och den större för generatorn.
Dom suger luft bakom IC som ej är monterad på dom första bilderna. IC kan man se lite av på dom 3 sista.
_________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
|
Re:
Jag har inte gjort någon ny dyno körning sedan den stekheta jag gjorde sommaren 2021 med en trasig kamaxel justerare: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Så vad den gett som mest när allt fungerar och normal temperatur vet jag inte.. _________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
|
Re:
Men pilarna kan du ju dra åt andra hållet, alltså åt vänster? För det finns ju ingen in eller ut på sidan ? men ja slangen hamnade lite lätt fel böjd men meningen att den ska blåsa in under remhjulet till fläkten innanför och det visade att tempen sjönk när fläkten gick så inte helt fel, men det går nog att förbättra flödet/kylningen ännu mer och jag har bara hunnit med ett kort test. _________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
|
Fläkten drar in luft i centrum, dvs inne vid generatoraxeln, och kastar ut den radiellt. Du skall mata luften i bakkant på generatorhuset om det skall komma mer kalluft till kylningen. Nu är det som om du hade motorkylarens fläkt kopplad för att blåsa framåt i bilens färdriktning. Din fläkt sitter inte exponerad men principen är densamma.
Guson
_________________ Tomas Gunnarsson |
||
|
Ja bak ifrån och framåt vet jag en del har luftflödet och funderade på det men tyckte inte det stämde på denna, men minns inte nu vad det var, men ska forska mer i detta vid tillfälle.
_________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !?
|
90 besök idag (2651890 totalt) |

