| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 360 -83 "R"emjohan race till gata Edt
|
668 besök senaste veckan (4860 totalt) |
|
Då man inte är i skruvarläge så får man göra det nästa bästa.
Klicka hem grejor alltså. Blir så att jag får hjälp med ett nytt grenrör av harrproductions som är en magiker i garaget. Det kompletteras med en mindre turbo. Ska testa Pulsar med inbyggd wg specad för ca 660 hk. Ar 0.72 avgashus Med vband in o ut. Kompletteras med 1200cc boschspridare och ett maxxecu race med deras härva för T5. Tidsplanen ff är klar före sommaren 2026. Sedan får jag se hur det går med att hitta lösningar för att lösa sfro delen. Over and out// Erik _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||
|
Kanske värt att kolla upp specen på kammarna också?
Kan påverka körbarheten enormt. Kanske hade du fått ett bättre register med vanliga sugiskammar? _________________ Karl Sandler Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan |
||
|
Du har sannolikt helt rätt. Det påstås att kammarna ska vara slipade enligt setupen men helheten är ändå märklig. Toppen är fixad osv men inget om kammar.
Har papper på allt annat utom kammarna, saknar vvti och jag tänker nog testa med befintliga. Annars så verkar det räcka väl till mina behov med GLT kammarna. Så i perioden att strössla tid o pengar, så börjar jag med de jag har och ser vad ett modernt sprut o kringutrustning kan åstadkomma. _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||
|
Jo då, det händer grejor ändå i tomteverkstan.
Mitt ngt bekväma men mer kostsamma (kanske) val att köpa mig hjälp ger avkastning. Med ny teknik så hoppas jag på goda resultat på volvetten. Byggare Tomas har gjort storverk på kort tid. Nytt är. Grenrör, ombyggt insug, tryckrör, spridare, tändspolar,motorstyrning annan turbo, maxxecu race, motorhärva, alla möjliga givare till det mesta. Städat upp invändigt. Blir en dash och pdm till allt nödvändigt. Antispinn såklart. Uppstart o bromsning närmar sig. _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||
|
på bilden är wg bara strypt av macventilen
Du får bredare reglerområde och minskar att wg smygöppnar pga avgastrycket om du drar en slang till under wg undersida, enligt dual port wg. spool-up minskar. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||
|
Det går framåt. Iallafall med de som byggts på entreprenad. Vilket innebär 2 saker.
1: Dags för mapp o bromsning/justering o kalibrering av alla nya möjligheter som uppstått så tekniken gått framåt med styrning av bra att hs grejor. 2: Det blir mer jag själv som får pyssla på mot målet att besikta. Det innebär mer lagom pyssel för min del, men den stora fördelen ör att bilen är snart "körbar igen". Den fick förut men förhoppningsvis blir allt bättre i körbarhet. Nåja, bromsbänksresultat ska förhoppningsvis redovisas under kommande vecka.
Ska fyllas på.med lite övrigt då.det finns 4 tomma knappar kvar Kanske lite tracktioncontrol, sensorer för det är iaf på plats. Over and out // Erik _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||
|
Nähäpp... Det var ju här jag skulle komma med en rapport om framgå g o resultat från broms o mappningsäventyr.
Murphy kom på besök och bestämde att bränslepumpar och relän skulle ta helgpaus. Det var inget som märktes före och den var självklart provstartad före. Nåväl, nya pumpar finns då ingen hann nappa på de jag skulle sälja men de var på annan plats. Nya tag i morgon då, vad är väl några mils körning för att hämta saker man borde varit nog rutinerad att haft med från början. På den positiva sidan så var motorn tät o allt håller sig på insidan. Det verkar vara nog med vaccum för att kunna gå mot mapsensor och inte spjälläge. Förhoppningsvis tar vi oss framåt i morgon.
_________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||
|
Små framsteg med massor av oväntade bekymmer.
Vilken strulig dag. Men vi har kommit en bit och börjat eliminera felen eftersom. Nu tar vi julledigt från mek och vi stannade enligt bild
Avslutar pga krävande wg. Men skapligt med bara 1.55 bar. Ändå rätt nöjd. Utförligare rapport följer. Over and out // Erik _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||
|
Såja, nu är pulsen nere ett par 110 slag så här kommer lite svammel.
Som tidigare skrivet så var det tänkt med att bromsa på söndag. Mattias såg att pumparna hade det jobbigt och jag hade ju ersättning. Men det var inte så enkelt. Det finns för och nackdelar med att ta över projektbidrag helt klart. I den här var det mkt stök med soppasyatem och hade jag testat lite mer tidigare så hade ser nog varit på plussidan. Här var boven filtren i första hand. Dessa bedrövliga inline filter med ett mess nät = tätare än ett grodas r*vhål och soppatryck steg aldrig över 1.8 bar ackompanjerat av ljudet att skurna soppapumpar.. Där står man då. Med en härlig mix av AN-JIC-metriskt och tumgängat på alternativa platser. In till Umeå, 2 dagar före jul för att snabbt lösa div kopplingar med endast nedslående resultat. #2 Kontakta alla tänkbara meknördar och tigga ihop/låna/köpa grejor. Fick ihop nödlösning med att bland annat sätta äckligt inlinefilter i pelarborren för att rensa skiten då jag behövde ngt för att få rätt längd. Fixa ett boschfilter med anslutningar (som självklart inte passade) #3 fixa mer klumpiga JIC sätta upp i svarv, gänga in rätt gäng på andra sidan och rensa lådan med AN//JiC övrigt trams.. Sätta ihop och starta skrotet. Hurrar i 39 sekunder ish, sedan såg vi att det läcker som ett såll från en oring i spridarbryggan när vi fick upp tryck.
Mer svordom, allt var ju nytt, spridare, oringar osv. Loss med skiten, sätta ihop testa mer läckor.. Men till slut var allt tätt och vi kunde börja. Inte klara ännu då wg jäklar och inte öppnar fullt vilket ger skenladd efter ca 1.6 bar. Vi tror vi vet problemet men inget att göra nu. Nöjd med register och effekt för stunden, och att kunna köra den upp på.släp ner från släp och hem till garaget kändes som en seger. God jul och nya tag nästa år. Over and out// Erik
_________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||
|
Re:
Hörde jag rallydäck nämnas...
_________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||
|
Behöver fixa ett värmepaket, men tanken har slagit mig..
Problemet är väl storlek på skivor/ok bla för vettiga isdäck. Men nu sitter det xc90 skivor fram o bultmönster 5x108 så det kanske går med 16". Jagga oken tar lite plats men inget är omöjligt som Gunde säger _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 360 -83 "R"emjohan race till gata Edt
|
668 besök senaste veckan (4860 totalt) |

