| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
|
34 besök idag (132599 totalt) |
|
Re:
(på bilden är det orginal 330 skiva Nu sitter det WV 340x32mm som fyller ut bättre.) Det är 185mm men om det är fälgar du skall mäta så avståndet från centrum till övre delen av oken bättre. Det är den del som sticker ut mest. 340mm/2 + 30mm = 200 mm mina 17" fälgar har 2-3mm frigång. fälgar har inte kontinuerlig innerdiamer , utan är svagt koniska. + en midja. Mina har 420mm innerdiameter på insidan och 380mm utsidan vid ekrarna. Det hela gör att det är svårt att mäta på fälgarna om dom kommer gå fria. Men rätt sorts 17" funkar. Mina fälgar är vanliga fälgar 7.5" breda ET32 , ingen aning om fabrikat. Kanske orginal e46 330 då den kräver 17" även med orginal bromsar. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||
|
Nu är bilen ihopskruvad framtill och baktill med bromsar och drivaxlar och kardan.
Imorgon blir det provstart och prova diffen och låta motorn snurra på hjulen (på lyften) och kolla efter missljud etc. Jag hällde i Castrol Olja för LSD som jag hade hemma.
Jag fick bygga om hållaren för stödlagret ytterligare en gång. Men det bör även utgå från ett orginal stödlager från förra kardanen jag hade som var till en e39 automat. Sitter säkert på andra modeller också. Det syns i bilden.
lite färg så blev det helt ok.
Lagade även nedre kylvattenslangen som brändes sist på bana. Satte istället ett bit stålrör närmast wastegaten.
_________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||
|
Nu snurrar hjulen med nya aktiva diffen. Jag fick börja med åka till biltema och köpa en 50mm nyckel för skruva fast muttern mellan kardan och diffen. Passade fint utan modifieringar.
Fick felsöka lite först då lådan vägrade växla. Visade sig dels pga lite för långa kablar i CANbussen, när jag kopplade ur sladdar som bakåt till bagaget och till canchecked så började det lira. Sedan hade förändringar skett även i maxxecu hur lådorna agerar. Man behöver först gå från Park till Neutral genom vicka framåt ett snäpp, sedan neråt till Drive. Därefter kan man välja stanna i auto eller gå till manuellt.(till vänster) En annat funktion är att den nu i autoläget växlar från alla växlar direkt till neutral i ett hopp. Bara vicka spaken framåt ett snäpp. (vet inte riktigt varför, kanske någon dragracing grej) När jag aktiverar diffen går motorn ner lite i varvtal. Diffen går alltså en smula tyngre när den klämmer ihop lamellern. Den trycker kanske lite mera axiellt på lagren ? Härnäst blir det nog skruva på hjulen och köra en sväng. Lite svårt att veta hur diffen uppför sig dock, skulle haft en isfläck att spinna på. Men här är snöfritt i Umeå just nu.
_________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||
|
Re:
Du bor för nära kusten..
Det kanske finns snö/is på Ringvägen inne på I20? _________________ Nisse Holmgren Umeå
|
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW e46 330 turbo + 325i långloppa
|
34 besök idag (132599 totalt) |