Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazzarini RT V6 / 2018
<<   1, 2, 3 ... 139, 140, 141
17 besök idag (1096231 totalt)
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006

Trådstartare
Jupp

Yes, det skall övervägas hit och dit. :-)

Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Funkar mottryckskonor på 4-taktare? (jag erkänner att jag har mest kört turboladdat där mottryck inte är bra i 99.9% av fallen och har dålig koll)

Borensberg
Här sen Jan 2016

Re:

beepbeep skrev:
Funkar mottryckskonor på 4-taktare? (jag erkänner att jag har mest kört turboladdat där mottryck inte är bra i 99.9% av fallen och har dålig koll)

Det vet jag inte. Men med det nya systemet så har motorn en annan karaktär i toppen utan att ha tappat något i mellanregistret. MEn vilken del av förändringarna som bidrar till den nya karaktären vet jag inte. Motorn håller dock i mycket längre och det känns som att den fortsätter att leverera effekt bortanför varvtalsstoppet.

Men i nuvarande utförande så är den inte körd i bänk så det kan ju vara en subjektiv känsla.

mvh //Ricky

Malmö
Här sen Okt 2012

Lika som bär? Alfa Romeo 33 Stradale, 1967

Borensberg
Här sen Jan 2016

Dags för nya nyanser...

Eftersom lackboxen nu är "färdig" så är det dags att ta fram slippappret...

mvh //Ricky

Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Det är ju mycket italienska 60tals vibbar i den där designen och då känns ju rött väldigt rätt kan jag tycka.

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera 7
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012

Neeeh, tror du skojar. Bilen står på exakt samma ställe som när bilen var röd... Fååååtochåååp!

Borensberg
Här sen Jan 2016

bromsskivor

Har skaffat nya bromsbelägg och inför bytet så rekommenderades jag att svarva skivorna för att få bort den glasaktiga ytan, dessutom hade de punktvisa blånader. Helt enkelt få upp friktionen i skivorna igen.

Den första svarvninen i en riktig skivsvarv blev inte bra då det vibrerade och stålen inte skar i materialet som de skulle. Så jag åkte till ett annat företag som enbart håller på med bromsar och även om det blev bättre så valde de att tacka nej med hänvisning till att skivorna är för hårda för att svarvas.

Min tanke då var att planslipa skivorna, men eftersom det är en styrkant som håller centrumet så blir det lite trixigt.

Hur brukar man göra med den här typen av skivor när man man måste få dom plana eller fixa ytan? Eller gör man inte det, utan kastar dom och köper nya?

mvh //Ricky

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re: bromsskivor

rschneberger skrev:
Hur brukar man göra med den här typen av skivor när man man måste få dom plana eller fixa ytan? Eller gör man inte det, utan kastar dom och köper nya?
Ytan kan du fräsha upp med roterande stålborste eller smärgelduk, det är ju inget större material som ska bort.
Svarva är ju bara rimligt om det är riktigt skevt eller fått större pulseringar i tjocklek.

stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012

Scotch-brite skiva (Grovrengöringsrondell) i vinkelharry... gärna med bromskivan på ett snurrbord/snurrfat , eller något annat som kan snurra?

Stockholm
Här sen Dec 2004

Köp nya säger jag.

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera 2
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Punktvisa blåanlöpningar tyder på överhettning och förändrad struktur i materialet (minns inte benämningen...) där det då härdat. Dvs det är inget du kan svarva bort, utan det är bara och kasta tyvärr.
Citera 2
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Cementit. Järnet omvandlas och får annan hårdhet och friktionskoeficient. Det skulle teoretiskt gå att svarva (eller helst slipa medelst slipskiva) ett tunnt lager med friskt material men frågan är hur mkt du kan ta bort innan skivan blir för tunn?

Alternativt monterar du det som det är just nu med Biltemabelägg som får agera offer och slipa ytan plan igen. Har du tur blir de bra igen.

Mazzarini RT V6 / 2018
<<   1, 2, 3 ... 139, 140, 141
17 besök idag (1096231 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande