Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Elektriskt styrservo rattstångsmonterat- Tips
24 besök senaste veckan (692 totalt)
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005

Trådstartare

Hej

Är det någon som monterat elektrisk styrservo av typen som är monterat på rattaxeln som kan komma med lite input?

Val av donatorbil? Vad är smidigt till storlek, bra infästningspunkter osv.

Vad behöver jag se till att få med (styrdon, kablage etc)

Vilka eftermarknadsfirmor har separat hastighetsstyrning osv som fungerar bra?

Calle

Linköping
Här sen Okt 2003

Jag har kört med elservo från Opel Corsa C några år. Det duger nog till körning på landsväg, men vid bankörning tappar jag all servoverkan efter bara några varv, troligen pga överhettning i transistorerna i styrenheten.

Fördel med Corsaservon är att den inte kräver en extra styrenhet, men den behöver varvtalssignal och hastighetssignal för att fungera vettigt. Jag har använt en speedo corrector för att kunna styra omslag mellan de interna assistansmapparna. Nackdel att den har en udda splinesstorlek så det blir lite meckigt om man inte vill svetsa rattaxeln.

Nu i vinter har jag bytt till elservo från Toyota Aygo/Citroên C1/ Peugeot 108. Denna kräver såvitt jag vet CAN-signal för att fungera så jag använder en box med GPS-puck från Servtronic. Prestandan återstår att utvärdera i vår. Fördel att splines på utgående axel är 11/16"-36 som det går att köpa knutar och kopplingar till.

Annars har jag läst att Toyota Prius är populär eftersom den går att köra utan insignaler, men man får grundassistans i limp homeläge.

Citera 4
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Re:

jonka skrev:
Jag har kört med elservo från Opel Corsa C några år. Det duger nog till körning på landsväg, men vid bankörning tappar jag all servoverkan efter bara några varv, troligen pga överhettning i transistorerna i styrenheten.

Fördel med Corsaservon är att den inte kräver en extra styrenhet, men den behöver varvtalssignal och hastighetssignal för att fungera vettigt. Jag har använt en speedo corrector för att kunna styra omslag mellan de interna assistansmapparna. Nackdel att den har en udda splinesstorlek så det blir lite meckigt om man inte vill svetsa rattaxeln.

Nu i vinter har jag bytt till elservo från Toyota Aygo/Citroên C1/ Peugeot 108. Denna kräver såvitt jag vet CAN-signal för att fungera så jag använder en box med GPS-puck från Servtronic. Prestandan återstår att utvärdera i vår. Fördel att splines på utgående axel är 11/16"-36 som det går att köpa knutar och kopplingar till.

Annars har jag läst att Toyota Prius är populär eftersom den går att köra utan insignaler, men man får grundassistans i limp homeläge.

Tack, mycket värdefullt! Det var faktiskt denna modell jag satt och tittade på och servotronics gps modul verkar också kanon.

Calle

Linköping
Här sen Okt 2003

Kan också tipsa om att Luisi C5425 är korrekt rattnav till rattstången. Jag fick leta lite eftersom generationen innan (aygo/C1/107) såvitt jag vet inte passar.

Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004

Annars är det vanligt att montera från Opel Astra G men den är inte driven på rattaxeln. Den är elektrisk pump som matar en vanlig hydralisk servostyrväxel. Fördelen är enkel inkoppling och den startar på tryckfall så man behöver plusmatning, jord och en signal att generator laddar. Det är allt

Tror det är liknande på Volvo v50 men är inte säker

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Jag kör MGF, inte för att den är speciellt "bra" utan för att det var rätt pris... Men det fungerar OK. Samma rattnav som klassiska Mini, kanske en fördel. Den kräver MGFs styrbox (av rätt modell, det finns förstås två, gissa hur jag vet), helst rätt kablage och lite insignaler (varvtal, hastighet). Inte enklast att hitta så kanske....välj nåt annat.

En av mina kunder använder just Prius som styrs på CAN-buss av MaxxEcu - ska man köra en motorstyrning som klarar sånt är ju det en smidig lösning. Enkelt att lägga kurvor för servoassistansen beroende på hastighet och det går ju att få olika program som man kan styra via knappsats eller mobiltelefon om man vill.

När det gäller infästningar är det nog enklast att kolla på bilder. Något jag uppskattade med MGF-servot var att avståndet från servo till ratt var lagom för att slippa ändra längd där. Du vill ju så långt det bara går undvika att behöva skarva axeln med annat än knutar eller splines/dubbel-D-hylsor (alltså, undvika att svetsa i den).

Du har säkert sett videon från LVVTA som SFRO länkat till från vår Facebook, den ger en del bra tankar också om infästningarna.

Som någon har varit inne på så är det inte heller dumt att ta reda på splinesmodellen, välj någon som är relativt vanlig om det går, det sparar mycket krångel.

Citera
J.Lundgren
Bjuv
Här sen Aug 2008

Hej,

Nu vet jag inte vad du kör för bil. Men jag gjorde de smidigt för mig och köpte från https://epowersteering.com till min vänsterstyrda Supra. Finns universal kit om dom inte har till just din bil. Med detta medföljer det allt som behövs, MEN enbart ett vred att justera vilken styrka den ska hjälpa till.
Så jag köpte även denna för att få det att gå på hastigheten som nyare bilar https://www.servtronic.com/collections/toyota-prius-yaris/products/new . . . .

Det är servo motor och styrenhet från Toyota Prius, så skulle motorn pajja någongång så finns det att få tag i

//Jim Lundgren

Arvika
Här sen Aug 2006

Finns de plats för BMW elektrisk styrväxel i stället för motor på rattstång så kan jag rekommendera det.
Men man behöver Wisefab kontroller, men den tar ingen större plats.
Enkel att koppla in & 3 olika motstånd eller tröghet i ratten.
//Lasse

BMW M3 2002
POLESTAR2 2023
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Re:

Lasse Karlsson skrev:
Finns de plats för BMW elektrisk styrväxel i stället för motor på rattstång så kan jag rekommendera det.
//Lasse

Calle, du kan komma till grannbyn på besök om du vill titta på denna lösning. thumbs up

Furulund
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Re:

Jonas Jonsson skrev:
Annars är det vanligt att montera från Opel Astra G men den är inte driven på rattaxeln. Den är elektrisk pump som matar en vanlig hydralisk servostyrväxel. Fördelen är enkel inkoppling och den startar på tryckfall så man behöver plusmatning, jord och en signal att generator laddar. Det är allt

Tror det är liknande på Volvo v50 men är inte säker

Tack Jonas, styrväxel sitter redan på plats och det är extremt trångt därav mitt intresse för rattaxelmontage.

Furulund
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Re:

therealpinto skrev:
Jag kör MGF, inte för att den är speciellt "bra" utan för att det var rätt pris... Men det fungerar OK. Samma rattnav som klassiska Mini, kanske en fördel. Den kräver MGFs styrbox (av rätt modell, det finns förstås två, gissa hur jag vet), helst rätt kablage och lite insignaler (varvtal, hastighet). Inte enklast att hitta så kanske....välj nåt annat.

En av mina kunder använder just Prius som styrs på CAN-buss av MaxxEcu - ska man köra en motorstyrning som klarar sånt är ju det en smidig lösning. Enkelt att lägga kurvor för servoassistansen beroende på hastighet och det går ju att få olika program som man kan styra via knappsats eller mobiltelefon om man vill.

När det gäller infästningar är det nog enklast att kolla på bilder. Något jag uppskattade med MGF-servot var att avståndet från servo till ratt var lagom för att slippa ändra längd där. Du vill ju så långt det bara går undvika att behöva skarva axeln med annat än knutar eller splines/dubbel-D-hylsor (alltså, undvika att svetsa i den).

Du har säkert sett videon från LVVTA som SFRO länkat till från vår Facebook, den ger en del bra tankar också om infästningarna.

Som någon har varit inne på så är det inte heller dumt att ta reda på splinesmodellen, välj någon som är relativt vanlig om det går, det sparar mycket krångel.

Tack Gustaf, tittade på LVVTA videon nu, jäklar vilka krafter det blir. Som tur är har jag rätt förutsättningar för montaget då jag inte har nån befintlig torpedvägg eller instrumentbräda att anpassa mig efter men det lade absolut ett extra tanke på hur fastsättningen måste lösas.

Tanken är ett Maxxecu-sprut så troligen blir styrningen därigenom

[/img]

Furulund
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Re:

Lasse Karlsson skrev:
//Lasse

Tack, den möjligheten finns tyvärr inte, befintlig styrväxel passerar både chassi och "oljetråg" med minsta möjliga marginal så börjar ogärna om
resan igen..

Furulund
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Re:

Patrik Skoog skrev:
Lasse Karlsson skrev:
//Lasse

Calle, du kan komma till grannbyn på besök om du vill titta på denna lösning. thumbs up

Kommer gärna på spännande garagebesök oavsett! Styrväxelbyte dock inte aktuellt.

Tack!

Furulund
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Re:

J.Lundgren skrev:
Hej,

Nu vet jag inte vad du kör för bil. Men jag gjorde de smidigt för mig och köpte från https://epowersteering.com till min vänsterstyrda Supra. Finns universal kit om dom inte har till just din bil. Med detta medföljer det allt som behövs, MEN enbart ett vred att justera vilken styrka den ska hjälpa till.
Så jag köpte även denna för att få det att gå på hastigheten som nyare bilar https://www.servtronic.com/collections/toyota-prius-yaris/products/new . . . .

Det är servo motor och styrenhet från Toyota Prius, så skulle motorn pajja någongång så finns det att få tag i

//Jim Lundgren

Tack, har kollat runt lite på de firmor som säljer universalkit men
får uppfattningen att man sparar rätt mycket pengar om man köper från skroten istället? För det som köper ett modellanpassat kit med fästen osv så förstår jag att man får betala premium för ett "bolt on" paket men för mig så måste jag bygga rubbet själv så känns det rätt dyrt speciellt med frakt och tullavgifter.

Calle

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Re:

Ellac skrev:
therealpinto skrev:

Tack Gustaf, tittade på LVVTA videon nu, jäklar vilka krafter det blir. Som tur är har jag rätt förutsättningar för montaget då jag inte har nån befintlig torpedvägg eller instrumentbräda att anpassa mig efter men det lade absolut ett extra tanke på hur fastsättningen måste lösas.

Tanken är ett Maxxecu-sprut så troligen blir styrningen därigenom

[/img]

Är du intresserad av att styra Prius-servo med MaxxEcu kan jag sätta dig i kontakt med en byggare som "knäckt koden" dvs som har förutsättningar att hjälpa dig med det. Skicka PM i så fall.

Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

På tal om elservo: har någon använt Volvo V50 elservo? Den är helt integrerad och kan styras med CanBus. Det finns tom. färdiga boxar för att variera servoverkan mha potentiometer. Jag funderar att skaffa en sådan och låta hastighetssignalen styra den (=hastighetsberoende servoverkan). Enda aber är att den drar 80A vid full asist.

24 besök senaste veckan (692 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande