| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1-serie 2010
|
248 besök idag (51246 totalt) |
|
Litet ryck idag
Fick bygga nytt kablage till lambda för original härvan hade fel kontaktdon.
Efter mycket kämpande med alla sensorer och funktioner på B48:an är nu kabelhärvan och kopplingsschemat färdigt Alla kablar uppmärkta och ny pin på Pro 8 och GDI driver är i schemat. Original Bosch DME 8 har 270 pin totalt och mitt schema har 84 pin, en klar förbättring Återstår att se om den startar i denna konfiguration .
Nästa steg när tid ges är att reda ut allt kring kylning (vatten/olja) samt att jaga fatt på en turbo då jag köpte fel från början.
ECU Masters, PRO 8 med LIN funktioner så jag får igång N52:an. Kan användas till B48:an i framtiden också tillsammans med GDI Driver. Dags att sätta fart med att koppla in allt. Valvetronic blockerar jag på max lyft.
_________________ Patrik Skoog |
||||
|
Re:
Nejdå, det är tänkt att den skall igång med eftermarknadssprut (ECU Masters Pro 8) för att lösa alla problem jag haft med VANOS regleringen. N52B30 är en grym 3l maskin, lättare och mer varvvillig än M54B30. På sikt vill jag åka B48, men det är en hel del att lösa.
||||
|
Re:
Jodå, grenrör, svänghjul, koppling och komplett avgas. Fräck växelspak, länkage mm. Hela drivlinan blir kanske tillsalu beroende på jag gör. Lågmilad N52 i väldigt bra skick. _________________ Patrik Skoog |
||||
|
Re:
https://youtube.com/shorts/hGnmoEI7V _________________ Patrik Skoog |
||||
Det har börjat dyka upp folk som gjort precis det både med turbolamik och maxxecu. Jag tycker lådan växlar tillräckligt snabbt ändå efter man drar ner växlingstiden, jag har 135mS, det blir härligt tajta växling utan alltför mekaniskt våld. Fast jag funderar på att på platsen för converter istället montera en elmotor från en hybridbil 😁 _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||||
|
Re:
Ja det finns redan adapters att köpa, finns vikt och tid att kapa men baksidan är att de interna lamellpaketen får ta allt stryk. Följer din tråd, härligt med diffen och en elmotor vore spännande
||||
|
Re:
Vad tyst den är? Vad sitter det för ljuddämpning? Vad blev det för effekt? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Re:
Värt att notera är att ZF har gått ifrån det, den nuvarande motorsportgenerationen som vi har i våra GT4'or har converter. Dessa är 8HP76 om jag inte minns fel. Är i princip en helt standard låda, bara mappning och elektronisk blockerad 8'e växel som ska skilja från gatbilsversionerna. Bara en liten passus, att kanske det inte var så bra? Jag vet att de första bilarna (M235 cup) som hade 8HP45R hade grymma problem med dem i långloppen. _________________ Rɑnɑld MɑcLeɑn ------------------ Speed costs money, how fast you wanna go? |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1-serie 2010
|
248 besök idag (51246 totalt) |