| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Ford Fiesta ST150 2005 - Milltek grenrör, katt och avgas
|
722 besök senaste veckan (5681 totalt) |
|
Påminner mig själv varför jag köper gamla Fordar när jag vet att det alltid är något som pajar.
Gick på framvagnen nu, tänkte att det bara skulle vara att slänga på dom gamla stötarna. Men klart det inte vart så enkelt.
Börjar med att dra av skallen på bulten till stötdämparen fram. Svor lite men fortsatte att ta av ok och skiva. Skivan var ny och Febi Bilstein så den behåller jag. Beläggen var äkta Kamoka... Billigaste på Autodoc tippar jag på... Bromsoket var helt nytt. Efter som det ser ut som det gör så fick jag beställa nya bärarmar till båda sidor. Började med höger sida, medan jag funderade på hur jag skall göra med vänstersidan. Här lossade iaf bulten till stötdämparen lätt. Men istället så knäckte jag stage till krängaren, så fick beställa två nya... På vänster sida var däremot oket rätt trött, så orkar inte renovera så beställde ett utbytes ok. Så nu har jag hittat två nya spindlar med nav som bara gått 4000 mil, dessa är dock lite annorlunda än ST150, som har lite annan geometri. Men enligt internet så verkar det poppis att byta till spindlar från basmodellerna för att få tillbaka lite bättre roll center när bilen är sänkt. Så kanske får testa detta.
Skilland mellan ST150 till vänster och basmodeller till höger.
Sen har det kommit lite nya prylar med. RBF600 och stålomspunna slangar tillsammans med Ferordo DS1500 belägg.
Mountune har ett intake kit som inte bara är ett konfilter, utan även en gjuten box så isolerar filtret lite bättre. Dessa brukar sälja slut på någon timme, sen tar det ett par månader inom dom kommer tillbaka i lager igen. Lyckades knipa ett dessutom under Black Friday. Original Luftburk som dessutom är placerad ovanpå ventilkåpan har ett ormbo av rör och slangar, så detta bör öppna upp andningen ordentligt.
Hjulupphängningen bak gjorde jag klart förra veckan
_________________ Mikael Lindqvist SVKG 692 |
||
|
Arbetet fortsätter, blev inte mycket gjort i jul. Tog en paus från hjulupphängningen, fram.
Gav mig på luftfiter situationen istället. Origjnal luftbox åkte ut, det är ett riktigt ormbo med resonanskammare och konstiga böjar fram och tillbaka, där själva luftfiltret ligger direkt på ventilkåpan. Lyckades knipa ett luftfilter kit från Mountune, dom kommer i lager någon gång om året sen säljer dom slut på några minuter. Kunde snickrat något själv men ibland är det bara skönt när det finns prylar att bara skruva på. Farbror börjar bli bekväm. Så här ser det ut när hela original sitter monterat
Ihopmonterat på bänken, det är ett riktigt ormbo av rör slangar och burkar.
Mountune systmet, Med den nedre boxen som har matning med slang från grillen, köpte ett 3d printat scoop som monteras i grillen av en kille i Tjeckien.
Nedre luftburk filter samlat slangar sitter monterat, engelsk passform men det funkar...
Ett övre scoop som med är 3D printat som hjälper med lite extra luft mot boxen.
Så här ser allt ut när det är monterat, här syns det extra scoopet framför locket till Mountune boxen.
Det som är kvar att montera är det 3D printade scoopet från nedre grillen, det skall kopplas samman med luftslangen från Mountune kitet.
||
|
Inte hänt så mycket, influensa i en vecka. Med kylan som råder så är tröskeln rätt hög för att komma ut.
Kämpar på med framvagnen. Fixar iordning spindlar och fått hem nya skruvar från Tyskland. Förhoppningsvis skall det bara vara att montera ihop nu och sen börja med grenör och avgas Fått hem mina Cobra Nogaro stolar med. Cobra skickade med fel fästen. Så hoppas dom rätta dyker upp så man kan få monterat allt!
||
|
Underbart Mikael!
Två snabba - var köpte du stolarna? - kan man få komma förbi och provsitta? /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||
|
Hej via en kontakt på Demon Tweeks. Det var under black Friday så dom blev riktigt billiga.
Självklart skall du provsitta. Dom är fortfarande ouppackade men så fort dom är ur kartongerna skall du givetvis komma förbi! Skicka ett PM _________________ Mikael Lindqvist SVKG 692 |
||
|
Så jäkla kallt i garaget nu så blev lite skruva inne huset istället. Fick min rätta stolsundereden från Cobra nu till slut tillsammans med bälteslås som med saknades i leveransen sist.
Lite av ett plockepling men skräddarsydda fästen och runners kommer bli perfekt till mina Cobra Nogaro Circuit stolar som fortfarande inte är uppackade...
||
|
Kul bil. Är väl så nära man kommer receptet på en tidigt 90 tals gti bil fast med en betydligt senare årsmodell.
Spindlarna från standardmodellen ser klart bättre ut på en sänkt bil med bättre rollcenter. Bör bli stor skillnad på hur rollstyv bilen och reaktiv den är vilket är det man vill ha. Dock verkar styrarmen sitta på en annan plats så frågan är hur bumpsteer blir, men den är säkert inte optimal på en sänkt ST150 heller så det kan ju mycket väl bli bättre det med. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||
|
Inget kul att ligga under bilen och skruva i kylan så passade på i helgen att packa upp stolarna
Blev 2 Cobra Nogaro med cobras egna modellanpassade underreden samt glidskenor. Vilken skillnad det blev i sittposition! Satt väldigt högt i originalstolarna men nu kom jag ner ordentligt Började även att montera ut baksäte och har beställt en formsydd matta som täcker bagage samt baksäte. Kanske blir det en halvbur med.
||
|
Har samme stoler i min c6 z06. jeg endte med å lage custom sidefester for å få riktig (for meg og bilen) vinkel på stolene
_________________ Harald Froislihagen *1992 mx5 TURBO, 400+ whp, BMW M4 DCT Girkasse. * 2008 corvette z06 592whp/813nm, penske, Apracing+++ |
||
|
Älskar gamla Fordar. Avbruten bult till fjäderbenet. Fastrostad drivaxel med trasiga gängor...
Sluta med att jag beställde nya drivaxlar och drog ut hela tjofräset. Men snart skall väl det sista kunna monteras ihop
||
|
Re:
Men dåliga tidigare ägare och dåliga mekaniker på verkstäder ska du väl inte beskylla ford för
_________________ Roland Johansson |
||
|
Instämmer med föregående talare, detta kommer bli en väldigt rolig bil. Tycker Fiestorna är en doldis!
Hur klarar dessa Fiestor rosten? Chassekomponenter och skruvförband på dessa rostar som alla andra bilar, det är nog svårt att komma ifrån. Men hur är det med plåt mm? _________________ Bojan Stankic |
||
|
Plåten har klarat sig bra. Upplever inte att det är ett stort problem på dessa.
Några ställen som är mer mer utsatta, kanske inte ett problem på denna. Men detta verkar vara något att se upp med. - Dörrar, dränering i dörrar stoppar igen så det ställer sig vatten i dörrarna och rostar inifrån. - Skärmkanter bak och fram - Baklucka vid bromsljus, verkar gå in vatten där med. - Infästning vagga bak - Motorvagga fram - Trösklar Tittade på flera bilar, den första var helt slut undertill. Var rost överallt. Mina trösklar var fixade. Finns en del ytrost undertill på denna, blir kanske till nästa år att ta ner vagga och bakaxel för att blästtra och måla och samtidigt ta hand om ev. ytrost undertill. Mina dörrar har lite i nedkant, men annars är karossen fin. _________________ Mikael Lindqvist SVKG 692 |
||
|
Började ju med mitt avgassystem med. Hemma med sjuka barn och passar på att uppdatera.
Köpte ett fullt Milltek-paket med deras Evo 2 grenrör, sportkatt (HJS) samt mellanrör och slutburk från Pumaspeed. Började med grenröret. Det var kanske det värsta, var mest rädd att jag inte skulle få loss det gamla från toppen. Men det var det minsta av mina bekymmer. Fick tag på org. verkstadsmanual så det underlättade. Bakre motorfästet fick lossas, rostiga skruvar värmesköldar etc, allt ställde till det. Men till slut kom det loss. Verkstadsmanual gör det lättare.
Man märker att det är en liten bil, inte mycket plats att skruva...
Utlopp ur org. grenrör
Gamla grenröret och det nya Milltek Evo 2 grenröret.
Nu var det bara och plocka upp och börja montera...
Bakre dämpare och katt gick lätt att få ner. Tyvärr var den bakra lambdan helt fastrostad så fick skaffa en ny Bosch. Den främre gick bra. Biltemas lambdahylsa flexar något fruktansvärt så fick dra en slangklämma runt. "Funkade", den är dessutom inte 22mm utan något större..
Gamla katten, sönderostad. Fick ingen bild på den nya tyvärr.
Gamla slutburken (som var ny) samt mellanrör. Lagat med avgaspasta...
Nya grenröret var värre att få in än att få ut det gamla. Tills jag fattade hur. Fick lossa höger motorfäste med och dra motorn 2cm framåt. Då trillade det ner till slut.
Allt sitter på plats. Måste säga att passform var riktigt bra för att vara engelskt. Bakre fästet var justerbart så det går att ändra höjden mot diffusern bak. Så nu återstår bara att justera in höjd och skruva åt.
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Ford Fiesta ST150 2005 - Milltek grenrör, katt och avgas
|
722 besök senaste veckan (5681 totalt) |