| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Phantom P91 - RS2 SPVM
|
14 besök idag (43978 totalt) |
|
Helt rätt!
Nu vet jag inte hur undersidan ser ut av buklandningen... men, att åtgärda drivaxeln (dvs byta) kan ju inte vara alltför stort jobb? Alltid surt när sådana här bakslag händer, det tar liksom luften ur en, när man hade stora förväntningar och så kom detta... Det är liksom inte storleken på bakslaget som känns, mest besvikelsen att det inte gick som man tänkte sig. Att låta saker stå några dagar, sedan på med lite feel-good musik på BT högtalaren i garaget, muta sig själv med några garage-pilsner-längs-jobbet... Så brukar saker falla på plats, och allt blev roligt igen.
_________________ Magnus Falk |
|
Ookej, vart ska jag börja...
Kollade loggarna som hastigast. 2a passet åkte jag 1.11,7, kan inte ens varit 10 grader ute, så det var ju ballt.
Oljetemp runt 80, vatten runt 95 (lite högt så skall nog testa montera lite styrplåtar för att tvinga in mer luft i kylaren) Bromsade 33 bar som mest, så även om jag är ovan med pedalkänslan/slaget ännu så orkar jag trycka mer med nya pedalstället. Volten såg bra ut, generator verkar lira. Lambda ser också helt ok ut, Dunnel skall kolla loggen. Började riva under denna helgen. Först sanerade jag bilen på grus, och en okulär besiktning..
Vänster sidepod spräckt/knäckt Nosen skavd (vore ju kul att ha betalat lackeraren innan man skrotar grejerna.... Diffusor behöver kärlek Elfläkt sönderbruten (hoppas kylaren är hel, skall provtrycka..)
Sedan tvättade jag, i en evighet. In i lokalen och torka.. sen tryckluft , dammsugaren och tryckluft. Ännu mera grus.
Börjat riva, hittade såklart mer. Höger upright slet jag loss gängorna till styrstaget på Höger bromsskiva knäckt. Rev ur allt inför det nya uppdaterade axelkitet jag beställde runtom, hoppas på 4v levtid så jag hinner till rudskogen (2025 all over again )
Bultcheckat och upright bytt till reserv fram. Redo för nya kitet som skall vara bolton. Till vintern köper jag nya billetfrästa uprights och bygger nya bromsar runtom. Så det blir mer av en "katalogbil" när saker händer igen. Fungerar inte med massa special om man ska hinna köra.
Bak då, allt urrivet och väntar på nya kitet där med. Eftersom både drivaxlar och kardan är borta ( kopplingsbytet vi kommer till) ska jag försöka skaka fram en renoverad LSD slutväxel, men det återstår att se. Diffusorstraken var bara att popnita tillbaks. Stagen skall göras nya, tror jag..
Skämshögen, detta blir alltså utbytt till nya moderna specen, med 1" axlar. Dyr hög det där, behöver förtränga det
Koppling. Tanken var ju att stoppa i en seq-låda till vintern, nu dök det ju upp lite oförutsedda utgifter, så vi får se hur det går med det. Tanken var/är ju alltså att få något att överleva resten av säsongen, så jag testar en 4-skivig sinter med fjädrat centrum ihop med bef tryckplatta (som är ny för säsongen) Hoppas få ihop bilen tidigt nog så jag kan köra en testdag innan Rudskogen, men vi får väl se.. Det var precis såhär jag tänkte med nya bränslesystemet! 3x AN6, 1x m5 insex, sen åkte tanken ur utan att tömmas på bränsle. 2min
Ut med det gamla..
In med det nya!
Putsade av svänghjulet/tryckplatta med bromsrengörning/scotchbrite
Passade även på att göra ett oljeplugghål i plangolvet, om nu lådan blir kvar. Annars får jag plastsvetsa igen det sen.
Närmre än såhär kom jag inte, bråkade som tusan men behöver fler händer.
Nu är tålamodet slut för denna helg
_________________ A l e x l i n d a h l |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Phantom P91 - RS2 SPVM
|
14 besök idag (43978 totalt) |