| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74
|
14 besök idag (1203272 totalt) |
|
Lite mer golvyta..
Jag har i princip 136 m2.. tycker jag går på tvären mest hela tiden... Frun gnällde då det skulle rullas i 8 hjul igår.. iofs åker dom lyft upp på loftet.. men skulle få plats med halvpallarna förts..
Mer plats=mer grejer..... _________________ Michael Thulesius |
||||
|
Re:
Ja för den är ju så otroligt diskret, faller lätt in i mängden liksom
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||
|
Misstänkte att det är stealth mode som gäller. Det finns en annan hake med att gjuta in en t ex däcksventil: -det går ju o-bra om du ska köra vakuum... Ventilen är ju back-ventil åt fel håll.
EDIT: med tanke på dina flanges på formen så har du ju uppenbart tänkt köra vakuum. _________________ Magnus Falk |
||||
|
Re:
Det är lite lömskt att i efterhand gjuta på förstärkningar. Finns en risk att krympningen vid härdningen orsakar "bulor" eller skevhet. Alltid bra att ha träspant på något sätt, som är parallella i formen, så att den kan ligga och vila rakt. Både under gjutning och förvaring. Är ingen glasfiber expert, men ganska själv tränad på att göra fel
_________________ Daniel Karlsson -------------------------------------------------- Med BMW 635 Csi Bi-Turbo |
||||
|
Krympning kommer när du lagt på för många lager samtidigt. Plasten under härdning blir varm, och plasten blir mjuk, samtidigt som som den härdar och kallnar... Det förvärras av att de lager du la på först ligger före i härdningen, än de lager du lade på sist. De lager du lade på sist värms underifrån och då skenar det.
Då krymper alltihop och skevheten kommer. Det sista lagret krymper mest. Men, visst ligger det något i att ha en större stabil trä-ställning etc bakom, för att hindra skevhet. _________________ Magnus Falk |
||||
|
Räcker det inte att limma på lite ribbor då? Bra passform och ett bra sättlim borde bli stark + ingen krympningsrisk
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
|
Jag tänker i termer med att formen får ligga kvar på dörren medan den förstärks. Det viktigaste är såklart profilhöjden på förstärkningen. Det ger styrkan. Enklast är faktiskt att tejpa på kartong som sedan limmas fast med smältlim på formens baksida. Sedan plasta på detta. Easy-piecy. Gjort denna enkla lösning massor av gånger.
EDIT: tejpen på kartongen är för att få ett spärrskikt mellan plast och kartongen. Kartong är lätt att klippa till för rätt form. De tejpade kartongerna limmas fast med smältlim. Dessa "kartongformar" plastas sedan in på baksidan av huvudformen. _________________ Magnus Falk |
||||
|
Vad ska man ha för lim till att slaska på lite vinyl? Spraylim har funkat sådär på instrumentbrädan som också är masonite, tyvärr så något annat behövs...
Håller på att slänga ihop lite dörrsidor. Fuskträimitation passar en amerikanare perfekt. På den tiden var det säkert en Bob på fabriken i Ohio som varsamt plockade ner träplasten från GMs lagerhylla. Numera är det outsourcat till någon kines, och av lukten att döma gissningsvis några kemikalier som inte är godkända i EU... Nåväl, ville dölja skruvarna på dörrsidan så har tillverkat en list som ska täckas med vinyl tillsammans med nedre halvan av dörrsidan. Stiftade ihop den med lite tillsatsmaterial vilket funkade smidigt. Ändarna kvar att printa.
Inget matchar höjdmässigt. Ska få till originalbrädan och installera den innan jag gör riktiga dörrsidor.
|
||||
|
Janne har helt rätt. Underlaget måste "dödas" först. Inga lim fäster särskilt bra på porösa underlag.
Därtill, om din mazonite är det som kallas "oljehärdad board" så har du dessutom en lite fet yta. Då behövs ännu kraftfullare spärrskikt. _________________ Magnus Falk |
||||
|
Re:
Och det är otrolig skillnad på spraylim och spraylim Till mitt baslådebygge köpte jag spraylim från BRL, är väl tänkt att limma på vinyl och högtalarmatta på olika skivmaterial. Kort tunn sprayning, vänta tio minuter och sedan sitter det. Hade en kvart på mig att dra och justera vid kanter etc. Har tidigare provat med någon spraylim från bygghandel, och det kändes som helt bortkastade pengar. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Jag grundade (någorlunda i alla fall) på instrumentbrädan också, men får testa igen. Samt köpa något annat än bilbutterix då kanske. Antagligen där felet ligger...
Tack för tipsen |
||||
|
Re:
Om du köper skämtartikklar för bilar, har du tänkt få något annat resultat än ett dåligt skämt?
_________________ Roland Johansson |
||||
|
En sak som slår mig, som en radikal avvikelse i detta projekt... Varför mazonite?
Hade det inte varit lika enkelt att göra samma sak i alijumjum? Både till brädan och dörrsidorna... Organiska material trivs ju aldrig i fuktiga bilmiljöer. Fuskträ går alldeles utmärkt! _________________ Magnus Falk |
||||
|
Ett bra kontaktlim för textilier och skinn som jag använt är Casco Super S9 finns på de större byggvaruhusen. Tyvärr inte ett spraylim så pensel och/eller roller.
Kleta på på båda delarna som ska limmas, vänta tills det är klibbfritt. Sen är det bara trycka ihop. En hård gummi roller för att pressa ur luft och trycka till med. är bra på större ytor. Funkat jätte bra när jag snyggat till inredningen i båten och på möbler. _________________ Mvh Hans Sjögren Lotus Europa S2 -69 Corvette C6 Z51 -05 Ex. BMW E36 M3 3.0 -94 Ex. 951 -89 Ex. 944 -85 Ex. Saab Sonett III -74 |
||||
|
Bra att du tränar på vinylen på inredningen så du är expert när du lägger på vinyltaket! https://dalhems.com/sv/p/bd9bb8ba170 _________________ Tord Ringenha11 |
||||
|
Kunde gått illa i morse...
Hur får man till vidvinkelglas i sina speglar likt nyare bilar har? Kan man kapa ner ett par större speglar på lämpligt sätt? Diamantklingan i vinkelslipen?
Hittade den enda stolpen på hela parkeringen. Gissar att den var svår att urskilja pga grå bakgrund och lite lagom vibrerande backspegel
För övrigt verkar värmeproblemen vara borta efter att kylkanal till fronten fixats. Visserligen bara hunnit köra den två gånger, och den där extrema sommarhättan har inte infunnit sig än. Tiden får utvisa med andra ord. |
||||
|
Fast det är väl inte backspeglarna som hjälper dig att se målningen på marken som indikerar att det är en handikappsplats du står på?
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||
|
Risken är stor att original spegelglas är härdat .. men om du gör nya glas av vanligt plan spegelglas. Grov skär med vanlig glaskärare.. sedan lipa fint med slipsten/bandslip med regelbunden vatten kylning.
Har gjort några till bruksbilar av fd spegelvägg... kraftigt nerskuren...
_________________ Michael Thulesius |
||||
|
Re:
Jag står mitt emot platsen framför. Det var så jag siktade in den... Nu i efterhand ser jag samma sak.
Slår mig att man inte ens ser de vita linjerna när man ska backa, för man ser inte asfalten förrän långt långt bakom bilen. Ja, det blir att försöka hitta donatorvidvinkelspeglar... |
||||
|
Det går att skära ner ett större spegelglas med diamantskiva på dremeln. Vill du att det ska bli perfekt så köp några extra att träna på för säkerhets skull, för att labba med varvtal/tryck och hastighet när du skär. Jag använde genomskinlig packtejp för att hjälpa till att säkerställa att det inte blev mikrosprickor.
Märkligt nog är inte vänster spegel på denna levererad med vidvinkel från fabrik, så vi åker med en äkta handskuren by yours truly istället: [/img]
_________________ Rɑnɑld MɑcLeɑn ------------------ Speed costs money, how fast you wanna go? |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74
|
14 besök idag (1203272 totalt) |
