Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2026-05-30 Falkenberg - MSCC KM2 med SSK
18 besök senaste veckan (120 totalt)
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004

Trådstartare

Klass: Roadsport A
Plats: Falkenberg Motorbana
Väder: Molnigt, +15 till +19°C, blåsigt (värre på eftermiddagen)

Vi var 3 anmälda i min klass så chansen till en pallplats fanns. Kvällen innan var fin och jag var i säng tidigare än grannarna. Tillsammans med Roadsport A (inga startande i B) skulle som vanligt Modsport 3 köra men även en SSK-klass, SSK 2.
Fri träning: Passet var 20 minuter och jag körde ut på ett högt däcktryck för att kunna sänka till rätt varmtryck när jag var tillbaka. När däcken fått upp värmen gick det fortare och körde 14 varv innan jag körde in i depån, bästa varvtid blev bara 53.914. Väl i depån meddelades att jag låg över ljudnivån, skruvade på förberedd nödlösning med en brandisolerad aluminiumplåt som jag kan spänna över utblåset. Det var även en SSK-klass som de ville skulle köra med oss eftersom varvtiderna var jämförbara så nu var även klassen SSK 3 med i våra pass.
Tidskvalificering: Passet var 15 minuter och med rätt däckstryck kände jag att fästet var bättre. Fick kört 14 varv, de sista med tidig uppväxling före sista svängen ut på rakan för ljudets skull och på 11:e varvet kom bästa varvtiden på 51.936. Det räckte till 5:e startplats men 2:a i klassen. Väl i depån såg jag att nödlösningen inte var bra, både isoleringen och aluminiumplåten var sönderblåst. Det meddelades även att ljudnivån var för hög och på listan jag fick var det bara en för tidig uppväxling som hjälpt. Skruvad av nödlösningen och hoppades att tidiga uppväxlingar skulle räcka.
Tävling 1 (15 minuter + 1 varv): Ovant med rullande start och med SSK-bilarna som man inte har så bra koll på. Fick en OK start men två SSK-bilar körde om innan första kurvan. Som vanligt var jag för feg in i första kurvan och i chikanen, tappade till ytterligare 1 SSK-bil. Tog det lugnt bakom och gjorde ett omkörningsförsök in i första kurvan på nästa varv. Fegade igen och tappade nu även en placering till Sune i modsport. Hade lång lucka bak till nästa bil så jag tog det lugnt för att skapa min egen lucka och sedan försökte jag sätta en bra varvtid för att få en bra startplacering i tävling 2. Sune och SSK-bilen tampades fortfarande och när jag kom i kapp skapade jag lucka igen. Eftersom jag fick köra långsamt blev jag varvad av Magnus (1:an i min klass) ganska tidigt, när han skulle varva Dan (3:an i min klass) körde Dan av och jag varvade honom också. Blev sedan varvad av två SSK-bilar och Fanny i modsport. Sista varvet tog jag det lugnt för jag var ikapp Sune och SSK-bilen igen, de varvade Dan igen men jag höll mig bakom honom in i mål. Min bästa varvtid blev 51.997 och den räckte till 5:e startplats i tävling 2 (2:a i min klass). Det kom inga meddelande om att jag hade för högt ljud...
Tävling 2 (15 minuter + 1 varv): Den rullande starten blev liknande men denna gång släppte jag förbi alla utom Dan. Ut från chikanen och i ett varv blev det långsam körning. Efter att ha blivit varvad av Magnus så fick jag upp farten, lyckade komma om en SSK-bil och sedan varvade jag Dan. Ut på varv 14 så tappade jag oljetrycket i första kurvan, körde av för att inte lägga olja på banan. Men trycket kom tillbaka så jag körde till ett hål i räcket och parkerade. När tävlingen var slut så rullade jag fram och funktionärerna såg inget oljeläckage så jag körde in i depån. Bästa varvtiden blev 52.650 och jag körde inte de 14 varv som krävdes för att bli klassificerad som 3:a...
Jag har råkat ut för liknande problem tidigare och då har det hjälpt att slå på mer olja, måste lära mig hur mycket olja som ska i för att jag inte ska få dessa tillfälliga bortfall av oljetrycket...

Tack till Ellens Agentur, en gåva på 950 kr (50 kr/poäng) skänks till Gunnar Nilssons Cancerstiftelse eller Mustaschkampen.

Racerapport med några få bilder: https://nillet.com/racerapport/260530/index.htm

Video från tävling 1 och 2:

Citera 3
Eftersnack
18 besök senaste veckan (120 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande