Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield -03 Martini Edition
<<   1, 2, 3 ... 32, 33, 34
18 besök idag (60862 totalt)
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Det här får npg bli tre delar
1. Körning
2. Bilen...
3. Filmer.

Bilen och släp drogs till jobbet, vad var det Daniel sa? "-Det var vågat, de finns inte så många parkeringsplatser där släp får plats... ".
Men lyckan står den djärve bi!!

På eftermiddagen styrdes bilen norrut med lite regnstänk då och då, ett sista Teams-möte hölls vid macken på Arlandastad och sen fick jag se:

Efter ett tag var det dags att åka vidare

Prästen Åke samlade sin flock för ett stilla avsked:

Psalmer och hymner sjöngs inte.

När sedan dagens regler gicks igenom vandrade längtadne blickar till...

Bilen har fortfarande ingen vettig hjulinställning, dämparna är ställda lite sådär och däcken är slut så varför inte köra slut på de ordentligt?

Första passet
Skit... Det var överstyrt så det sjöng om det. Inget mer att snacka om där, missnöjd med det som tidigare varit en "snäll" bil.
I depån ställdes bakdämparna lite mjukare.
Upptäckte att jag satt bakdämparna "fel", jag når inte att justera dämparna utan att höja bakändan.

Andra passet
Fortfarande överstyrt, men inte lika mycket.

Tredje passet.
Bytte bakdäcken till Avon ZZR, lite smalare 215.
Nu var det mer "jämnhalt", ibland tappade framändan greppet, ibland tappade bakändan greppet. Inte alls nöjd med att sladda omkring på bakdäcken.
Men till slut förlikade jag mig med det, skulle jag vara missnöjd eller skulle jag köra och ha kul istället? Så jag sket i hurdäcken mådde, och gled och sladdade på.

Allt eftersom passen förlöpte åkte tiderna neråt, sista passet innan det blev open-pit funderade jag på att byta grupp till "snabba". Men sen blev det open-pit och det blev dags för sista passet för mig. Innan open-pit var passen 10 minute långa, RaceChrono sa att mitt sista pass var 32 minuter.

Det slumpade sig (ja, schlumpen!!! ) att jag kom ut efter en Ariel Atom som stod jämte i depån. Vilken förare/bil!!! Det såg så lätt ut när den svängde runt, lätt på däcken och bara styrde dit näsan pekades.
Jag hade brottningsmatch i min bil, fick slita för att hänga på. Det den vann på resten av banan tog jag igen i inbromsningen, så vi höll jämnt. Kul var det iaf!

Jag är inte som snabbast när jag kör själv, jag behöver en lite snabbare bil framför som draghjälp, och det hjälpte för här sattes dagens snabbaste tid med 40,88s.

Efter ett tag vek Atmon'en av och jag fortsatte. Försökte köra fortare men med en blandning på 41 och 42-tider.
Två gånger kom jag lite väl fort in i "chikanen", och körde rakt fram istället.

Till slut såg jag Daniel en bit framför, bara att jaga ikapp och ligga bakom en stund. thumbs up

Men till slut fick även det sitt slut och jag vek av.

Överstepräst Åke hade förklarat för skaran att svartvit-flagga betydde att man gjort något dumt, gå till Åke och få reda på hur man syndat och vilken bot som gäller.
På något pass så tryckte jag på och överkörde i två varv, inte så farligt men det släppte lite fram och det släppte lite bak lite överallt. När jag kom förbi posteringen vinkades det svartvit flagga.
"-Så jäkla illa hade jag väl ändå inte kört??? Det var ingen drifting utan lite småsläpp bara..." var det som for genom huvudet när jag vek av och körde upp mot posteringen. Vad har jag nu ställt till med???

Så jag gick till Åke och började med "-Jag fattar att jag gjort något dumt, men jag vet inte vad..." innan jag istället för en förväntad utskällning istället fick tips på hur jag skulle ta kurvan efter posteringen. Tipset var att ligga mitt i banan, inte så nära kanten som jag gjorde. Och det hjälpte!

Så här glad blir man av tipset!

Niklas Falk är fotografen, snodd från eftersnackstråden

Bilen upplevdes "hal" hela kvällen, men en ögonöppnare hur lite grepp det var i bakdäcken emellanåt var ut på "omkörningsrakan". Normalt sett kör jag på 2'an och 3'an, men med de mindre ZZR-däcken så innebar det att varvstoppet gick i på 3'an innan rakan tog slut. Ibland låg jag kvar på 3'an, ibland växlade jag upp till 4'an i 50 meter.
GPS'en visar en maxfart på 143km/h på hela kvällen, ibland kändes bakänden lite "orolig" och hastighetsmätaren gick upp till 170km/h men så fort gick det inte då.
Jag tror det lämnades en del lakritsremmar här och var.

Tack för en fantastisk kväll!
Också kul med en bil som trots att det småsläpper lite här och var ger fullt förtroende och som är förutsägbar!

Del två kommer senare: "ChatGPT säger att jag saknade 10-15% av effekten "

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera 1
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Här satt jag och tänkte: "-Det är inte tävling, man ska hålla avstånd, ta det lungt och fint... men bli inte för mycket efter". Och ändå sabbade jag det för att jag inte var beredd.

Hela sista passet:

Citera 2
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Någar halvtaffliga bilder jag tog lite snabbt, fick nån film också när du kommer ur kurvan på lite sladd Kul kväll helt klart !

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera 1
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Bilen...

Jag behöver sortera ut hjulinställning och dämparna, inget snack om den saken iaf.
Men bortsett från det var det två saker som strulade:
1. Kabeln till tempmätaren hoppade av, så jag fick sätta tillbaka den. Jobbigt fel.
2. Insugstempen...

När jag tittar i loggarna så är insugstempen uppe på +60grader med som högsta temp 70 grader. Det är en vattenkyld intercooler med in liten vattenkylare framför den stora kylaren. Vid lite hårdare landsvägskörning kan tempen stiga upp emot 40grader en varm sommardag.

Så vad är bäst att göra åt det? Större vattenkylare till den vattenkylda IC'n (tips på var man hittar det?)? Bygga om till luft-IC (dvs köpa Coolex IC som bara är att sätta på den stora kylaren)?
Eller något annat bra tips?

AI säger att jag tappar 10-15% av effekten jämfört med om insugstempen hade varit 30 grader, tänk vad mycket snabbre det gått då.

I övrigt skötte sig bilen. thumbs up

Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Snabbaste varvet

Hela sista passet, med Atom, Swift, etc.

Film med olika bilar på banan:

Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Trådstartare
Re:

Cédric skrev:
Någar halvtaffliga bilder jag tog lite snabbt, fick nån film också när du kommer ur kurvan på lite sladd Kul kväll helt klart !

Superbra bilder, tack!!!
Skulle du råka få ut den där filmsnutten är jag intresserad av att se den, det är svårt att se bilen när man sitter i den.

Citera
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: Westfield -03 Martini Edition
<<   1, 2, 3 ... 32, 33, 34
18 besök idag (60862 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande