Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 343 -83 "R"emjohan race till gata Edt
<<   1, 2, 3, 4, 5
13 besök idag (13867 totalt)
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5974



Re:

gasekke skrev:
Nähäpp, en mindre tankevurpa gjorde att jag gick på "fel mått" vid håltagning med efterföljande putsning av topplagringar.
Nej, har istället fått lite justermöjligheter om jag tänker positivt.

De heter väl inte för inte "Measure twice cut once"

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 864


Trådstartare
Så farligt var det inte Nisse, handlar om mindre än 3 millimeter där jag inbillade mig sugpassning.
Har ingen betydelse då hålbilden för att montera lagringen i tornet är det enda som räknas. Centrum för dämparen fortfarande på samma ställe som innan. Bara att centrera noga före jag borrar i tornet.

Men nu har jag fullt upp med jobb så det blir lite vänteläge på det.

// Erik

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
Hopplös på att använda det som blir färdigbyggt.
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 1296



Aha, nu klack det till... Det var måtten på hålsågens inner/ytter-diameter som förväxlades...?

_________________
Magnus Falk
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 864


Trådstartare
Exakt, vet inte hur jag tänkte riktigt

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
Hopplös på att använda det som blir färdigbyggt.
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 864


Trådstartare
Målet är hålet/en.

Ett mindre grubbel? Har det någon större betydelse hur jag fördelar hålbilden för infästning av topplagring?




Själv tänker jag bara att ett "lagom" men likvärdigt avstånd mellan 3 hål blir bra. Men finns det andra åsikter, borra och gänga för M8. Antingen pinnbult i lagring eller bult uppifrån är alternativen.
Over and out.

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
Hopplös på att använda det som blir färdigbyggt.
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 687



Spelar ingen roll. En del bilar har 2 skruvar men de flesta har väl 3. Sätt dem där du kommer åt bäst.

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 Långloppan
Volvo C70 V6 RWD-projekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Citera 1
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5974



Hur tjockt är det där du tänkt borra? tänkte ifall det finns lagom med gods
för att gänga och försänka å dra dit en försänkt bult underifrån med kraftig
gänglåsning, då blir ju montering lätt också thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 864


Trådstartare
Fullt tillräcklig tjocklek, kan göra med pinnbult men det går nog att sätta bult med gänglåsning också.

Dags att sluta övertänka och bara göra det helt enkelt. Bara framåt i processen får det bli.
Så här blev det, nu ska den blästras o pulverlackas före montering. Kanske överkurs men ibland spårar det ur lite

.
Så här blev det. Slut på grubbel o verktygen i högervarv snart igen.

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
Hopplös på att använda det som blir färdigbyggt.
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 864


Trådstartare
Liten tidslucka idag. Snabb insats och snurra verktyg i högervarv.
Finns hopp att få ihop och ner på hjul igen inom kort.



Förhoppningsvis klar i morgon o lite provkörning igen.
Kan man vinna pris för största spacer har jag en kandidat..
Men det blir jakt på andra fälgar när övriga saker är i fas.

Over and out// Erik

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
Hopplös på att använda det som blir färdigbyggt.
Citera 1
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5974



Kul att du är på g thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 1296



Appropå dina spacers.... Kort fråga: sitter det någon gängad stål-insats på den delen där bulten från fälgen drar fast i spacern? Svårt att se på bilden, nämligen. Gott "orr" i maskinen och bara gängad aluminium i biffigt bred spacer kan bli väldigt snabb skilsmässa mellan hjul och bil. Been there, done that, got the T-shirt...

_________________
Magnus Falk
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 864


Trådstartare
Du menar såhär..

Been there done what.. bruks 940 med v70 fälgar.

Stålhylsa nope, pressade splines bakom tror jag det är bara. Men just nu så får det vara så där, den har iaf varit körd så (inte av mig dock) och det ser helt normalt ut vid måttlig inspektion

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
Hopplös på att använda det som blir färdigbyggt.
Citera
stilldouble
Malmö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 1296



Så här.... En stålinsert som gör att hjulbultarna inte drar i bara gängad aluminium.
Viktigt tror jag om du fortsätter med befintliga är att du momentdrar fast hjulbultarna så du inte anspänner aluminiumet i onödan.

_________________
Magnus Falk
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1960



Jag tolkar det som "vanliga" bolt on-spacers med pinnbultar med splines ipressade från baksidan, på bilden är det muttrar som är pågängade en liten bit (det är inte bultar man ser).

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 864


Trådstartare
Gjorde andra sidan "klar" i dag på lunchen.
Det var stålhylsor i mina med, så det känns lite bättre faktiskt. Men ipressade med splines o inte gäng hela vägen.

Well 1 sak på listan avbokat för sfro. Den här var jag mest bekymrad över innan. Med facit i hand så blev det varken svårt eller dyrt då lagringarna redan fanns o resten var bara lite mekanisk bearbetning.
Får hitta ngn annan del att oroa mig över nu då på listan.
Next stop ljuddämpare tror jag.

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
Hopplös på att använda det som blir färdigbyggt.
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 864


Trådstartare
Jippo, touchdown igen och hjulen ser ut att peka rätt samt rideheight hyfsat lika på bägge sidor.
Medans volvetten ändå hängde i luften passade jag på att värmeskydda o täta lite hål i motorrummet.




Förmodligen ökar inte tillförseln av lite guld värdet på farkosten, men det gör nog gott.
Min planerade provkörning blev lik förbaskat inte av, då jag glömt att ladda batteriet (som ändå är slut..)


Blev alltså en tur till biltemas och inköp av ett nytt agm.
Nytt försök i morgon alltså..

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
Hopplös på att använda det som blir färdigbyggt.
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 864


Trådstartare
Kära dagbok... Idag blev det nytt försök till uppstart.
Började sådär, monterade nytt batteri, spänning=bra drar dock mkt ström vid "crankande" men startade hon då thumbs down .
Vad i hela??? En rad obskyra besvärjelser följde.
Soppa thumbs up
Ström thumbs up
Dashen = thumbs down .
Det var då blev tillfälliga demensen släppte, hade jag inte lossat kablage till maxxecu vid svetsjobbet , exakt ett par snabba klick så startade den så snällt.
Kollade lysen, blinkers, tuta mm ingen inbyggd rök smet ut och allt fungerade samt kan bockas av på listan
.
Så då var det bara en sak kvar att göra.
Snabbt klä på täcket så jag inte kör sönder ngt, för det är väl ändå inte meningen att det ska användas grejorna?

Volvoträff i Umeå.söndag, ev blir det att ta bilen dit iaf, har lite pyssel kvar men jag jobbar mot målet sfro mer än körtid för stunden

Over and out // Erik

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
Hopplös på att använda det som blir färdigbyggt.
Citera 2
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 864


Trådstartare
Idag blev det lite provkörning, allt kändes okej i framvagnen. En hjulinställning blir nog till det bättre ändå. Skön karaktär i körbarhet,är lite meck med körposition för att känna mig bättre placerad. Motormässigt går den toppen med den här drivlinan, lite tunn i botten kanske, men jag har inte många mil i den så det ger sig nog. På varv går den som ett troll, men straxt över 520whp o lite över 1ton att släpa runt är ingen nackdel.

Däremot är bromsarna läbbiga, svampiga o tar lite långt ner.
Ska lufta o byta vätska så kanske det blir bättre. Jag har inte haft den här typen av pedalställ o separata cylindrar tidigare men det går säkert att lösa.
Nåväl, i helgen blir annat fordon o lite nöjen o bilen får stå.


_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
Hopplös på att använda det som blir färdigbyggt.
Citera 1
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 343 -83 "R"emjohan race till gata Edt
<<   1, 2, 3, 4, 5
13 besök idag (13867 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande