Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong --- | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 219, 220, 221 >> 208 besök idag (1116638 totalt) |
ok, sammanfattning av dagen; Felet ej hittat..
Bytte pumpen på morgonen, startade upp och hade ett vinande ljud från pumpen... Plockade av generatorremmen för att vara på den säkra sidan att det verkligen var pumpen och ja, mycket riktigt... Isär med pumpen igen för att kolla, allt såg fortfarande friskt ut, men oljan hade på bara några minuter blivit betydligt mörkare än hallonröd Ihopmonterat och nytt startförsök, samma ljud och på någon minut blir oljan kokhet och det börjar ånga från behållaren... Har en kort överläggning med min farbror och vi kommer fram till att det med all sannolikhet är någon ventil eller dyl som hängt sig styrväxeln vilket gör att pumpen inte kan pumpa ut någon vätska (är tungt när man vrider på ratten med motorn igång..) Plockar ut och isär styrväxeln utan bruksanvisning Fasiken vad mycket smådelar det ryms i en sådan... men allt ser helt ut Blåser genom slangarna också för att kolla så inget satt sig där Allt verkar funka... men ändå inte... blev förbannad och tog bussen hem.. Nu ska jag tentaplugga och bilen får stå ett par dagar... Får körförbud på måndag, men har ju fortfarande en månad kvar på min ombesiktningsperiod.. I värsta fall får man ju köra in utan servostyrning, kan de säga något om det? |
||||||
Styrsevo är för klenfisar, riktiga bilar har muskelservo
och du åker ju muskelbil så det måste passa Hmm åter till allvaret. Går aset att köra utan servo eller måste man se ut som HoaHoa för att fixa detta??? om det är möligt tycker jag SBP inte har med den saken att göra. Jag skulle åka in utan om det knep. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Tveksamt hoahoa hade klarat det ens Måste vara värre än en V4 med hårt ställd diff. Men jag tycker inte att SBP ska ha med det att göra? Sen är ju Anders nästan lika grov som Hoahoa så det blir nog lätt att övertala dem isåfall _________________ Daniel Steiner |
||||||
det går att köra... men vändradien är som en boeing... måste verkligen komma rakt mot porten för att kunna köra in
255or fram.. Inte alls jobbigt att köra spårig motorväg förresten |
||||||
Det måste se rätt roligt ut när jag körde motorvägen och försökte parera bilens spårande... Helt röd i huvet så att blodådrorna syntes och båda händerna på ratten, fullt koncentrerad.. Förklaring; Jag är ungefär lika bred som en lyktstolpe... lika lång också för den delen.. |
||||||
|
||||||
tänkte bara slänga in ett par bilder..
Nya dämpare är monterat och därmed fick dekalen åka på! eftersom jag inte alls tycker det är kul att köra bil har jag istället bestämt mig för att bärga den fram och tillbaka dit jag ska... och här är den egentliga förklaringen på varför jag bärgades... Packning i urtrampningslagret som gick sönder.. Rev ut lådan på fredagen för att upptäcka detta på fredagkvällen... Bilen var tvungen att vara ur garaget under lördagen. Tänkte att det är ju inga problem, bara att köra förbi mekonomen på lördagmorgonen och hämta upp en.. Sagt och gjort, åkte förbi mekonomen och säger 'hej, skulle ha en packningssats till en saabslavcylinder' varpå gubben bakom kassan slår lite i datorn och säger 'någon sådan har vi inte hemma'. blir alldeles kall och inser att jag har min vanliga tur, men han avslutar knappt meningen innan han säger 'eller var det du som ringde igår?'... Skruvar lite på mig och svarar 'eeeh, öööh, ja just det'.. 'ok, vänta lite då'.. Han går och hämtar en påse och ger till mig.. betalar och skyndar mig därifrån.. fult gjort? Ja, kanske... men någon gång måste ju även jag ha tur |
||||||
Lördags nöje i norr , plocka servoremmen för kompisen som är på bio ( spec han som hadde en tio tums grant ratt) USA bilar utan servo , jo dom finns , men du får en styrning med hur många tattvarv som hellst , veva veva _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||||
Jag råkade se detta när jag slösurfade lite bland olika Forum
http://www.swespy.com/forum/showthre _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport |
||||||
Nämen... Det där är ju min bil! |
||||||
Vad gör du på söndag? Jag kommer förbi ditt garage då och kikar på din kärra, och så tar jag med mig min skabbiga Pontiac dit? För jag misstänker att din inte är gatreggad? Du kan ju PMa om det.. |
||||||
Vägde bilen idag...
1590 kg med bensinångor och utan förare.. 960 kg på framhjulen, dvs viktfördelningen 57/43%... Får kompensera med lite extra effekt helt enkelt.. |
||||||
Nej... men 1670 ungefär... inte lönt att banta på föraren.. Han försvinner i så fall
Jepp! |
||||||
Klockrent att svänga med en Firebird! Har försökt få min bror att inse att det är roligare att svänga, men han envisas med att köra rattlåsracing med sin eldfågel.
Men klart för din bil! /Peter _________________ Peter Blixt |
||||||
Tjockis .. men snygg viktfördelning, får du på alutoppar blir det nog riktigt, riktigt bra _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Klart han ska svänga med den, han kan få en åktur så kanske han inser hur kul det är Eddie; Nja, fördelningen kunde ju varit bättre, men om allt hinns med i vinter så bantar jag 65-70 på framvagnen... |
||||||
motorlättning, ny huv ny kofångare fram massa härliga kilon att spara... egentligen hade det inte varit så svårt att slita ut baksätet också.. Men det känns viktigare att lätta den i fronten först.. |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong --- | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 219, 220, 221 >> 208 besök idag (1116638 totalt) |