Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Fjädrar, HZ och sånnt .. Igen.
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (20071 totalt)
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908


Trådstartare
Jag tänker skaffa nytt chassie till Porschen och håller på som bäst att förstå vad som finns och vad dom olika modellerna innebär.

För att se vad som finns till 944 så har jag jagat rätt på info om de olika originalchassien som finns och räknat lite HZ, wheel rate och så kring det. Detta fick jag fram:



Jag har gått efter formlerna i Görans bok men konverterat till SI-enheter, så HZ blir altså sqrt(Wr/(9.81*(Kg/4)/9726))*0.159 där Wr = wheel rate i N/mm och Kg = bilens massa i kg. Eftersom det är en 944 så antar jag att varje hjul tar 25% av massan.

Alla procentangivelser ovan anger hur mycket fjäderkonstant/HZ man har fram jämfört med bak. 50% på 924 betyder altså att fjädrarna bak har 50% av framfjädrarnas fjäderkonstant.

Varför skjuter eftermarknadskitten mot styvare fram än bak? Borde inte ett H&R kit orsaka en bil som är (mycket!) mer understyrd? Eller kränghämmarna kanske spelar in på ett annat sätt om man styvar upp chassiet?

EDIT: Anledningen att M030 väger mer är att jag antagit att den sitter på en Turbo S
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2604



En gissning är att dessa kit förväntas sitta på bilar som är trimmade även i motorn och därför behöver ta mer av sidogreppet fram för att kunna gasas ur kurvorna.
En annan gissning är att de förväntas sitta på bilar med mer camber, i huvudsak fram, (av samma anledning som ovan) och att framhjulen därmed klarar ökad belastning utan att bilen blir understyrd.

Bara mina

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Tackar Dan thumbs up !! Har försökt räkna lite själv men inte kommit så långt .

Kanske dum fåga men är du säker på att H&R kitten skall köras utan torsionsstavar bak?? De flesta "färdiga" kit jag har stött på körs med stavar, men jag kan ha fel.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Varför framfjädrna är styvare kan vara för att den niger förmycket vid broms annars, de grövre framfjädrana kompenserar man med mindre krängingshämmare fram. Simslabim och kurvbalansen var den samma
Kräningsmotstådet är summan av fjädrana pluss K-hämmaren.

Hmm om jag minns rätt så kan det där med högre Hz-tal fram också en konfortgrej som man kan skita i, tror jag Någon som kan förklara????

Kör vi Hz-fomen i rena SI-enheter så blir den
k=N/m
m=kg
f=Hz

f=(k/m)^0,5 /2 / pi eller f=sqrt(k/m) / 2 /pi

Då k brukar anges i N/mm så
f=(k*1000/m)^0,5 /2 / pi

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908


Trådstartare
Det var många på få minuter

Vissa (många?) H&R kit ska man ha stavarna kvar på, dock inte dom två jag valde att ha med ovan.

Men ingen har nämnt att man bör montera bort kränghämmare eller liknande. Det är ju annars logiskt.

Låter som man vill kunna prova lite olika fjädrar, kanske 70-120 fram och 90-130 bak? Dessutom vill man nog ha justerbar kränghämmare.

Hur resonerar man kring kränghämmare för att avgöra justermånen på den?
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
70-120 fram och 90-130 bak

Hmm tex 70-120 bananer eller???
Bra om man skriver ut sorten så slipper man/jag fundera.


citat:
Hur resonerar man kring kränghämmare för att avgöra justermånen på den?

Ta bort krängare tror jag inte riktigt på, jo kanske som test.
I de flästa fall är en bil pitchstyare än rollstyv, för att se till att infjädringen är liknade i roll och pitch så behövs krängarna.
Tumme pekfinger så skall/bör/kanske vara ca lika med hjulkonstat på ett hjul, justermån skulle jag välja typ +-25%. Men här måste man titta djupare och ha koll på var CGH, rc mm håller till någonstans för att intligen uttala sig. Sen har vi det viktigaste som Rikard var inne på som styr, DÄCKGREPPEN och dessa alla faktorer.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Jag tror Dan menar 70-120N/mm fjäderkonstant.
Frågan är intressant varför man väljer att ha dessa bilar mjuka bak. Om jag inte har helt fel kör Fredrik (FSN) med 100N/mm fjädrar runt om utan stavar bak. Enligt Utzons hemsida har han 650ibs (eller vad det nu heter ~115N/mm) fram och 700 (~125N/mm) bak. Med tanke på att länkarmsföhållandet (korrigeringsfaktorn) är väldigt avgörande bak ser det ut som dessa bilar är väldigt "mjuka bak". Hade varit skoj höra från dessa räserpojkar

En tanke jag fick är att man kör mjukare sättning bak för att kompensera för saknad diffbroms.


En annan fråga. Om man vill ha med kränghämmaren i Hz uträkningen, är det bara att addera kränhämmarens hjulkonstant med fjäderns hjulkonstant???

Typ: f=sqrt((k"fjäder"+k"hämmare")/m) / 2 /pi ??

(jag har skummat igenom tråden https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=10720&highlight=fj%E4derkon . . . . om krängaruträkningar)

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908


Trådstartare
Bananer var iofs en bra gissning men rätt svar är N/mm

Jo, man vill ju gärna räkna. Med CGH över en axel känns lite hopplöst att lista ut sådär bara. Så snarare siktar jag på att kunna justera mej fram till något som funkar ganska bra och framförallt lära mej ngt på kuppen. Gärna koppla med då ..


Utzon verkar ju åka med radikalt annorlunda fjädrar än dom flesta after market kits. Runt 63 bananer på hjulen fram och 68 bananer på hjulen bak om jag räknat rätt, dvs runt samma förhållande som M030. Fast då har han drop stops fram.
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908


Trådstartare
oj, fel. 102 bananas fram på Utzons bil var det visst. Hm.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
Typ: f=sqrt((k"fjäder"+k"hämmare")/m) / 2 /pi ??

Nix, krängarn skall ej med i Hz-formen. Hz gäller bara verikalfjädringen.

Krängstyvheten (C) därimot skall både fjädar och krängare med.
C=(2*k"fjäder"+k"hämmare")*(wt/2)^2 [Nm/rad] OBS förenklat


CGH:
Man kan ta ca 40% av bilens totalhöjd som CGH, verkar stämma hyfsat.
Iaf inte helt åt he......

Det lilla jag lärt mig så ställer droppstopp till det mer än det hjälper.

Jag skulle fjädra av bilen någusolunda jämt bak och fram och fixa viktförstjutingen mellan axlarna med krängrna.
Skall Hz vara högre hågonstans så borde det vara fram.
Hmm ska jag säga 1,7/2,2Hz (f/B) men det är en nödlösing pga krängarlöst bak

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



fuling skrev:
citat:
Typ: f=sqrt((k"fjäder"+k"hämmare")/m) / 2 /pi ??

Nix, krängarn skall ej med i Hz-formen. Hz gäller bara verikalfjädringen.

Krängstyvheten (C) därimot skall både fjädar och krängare med.
C=(2*k"fjäder"+k"hämmare")*(wt/2)^2 [Nm/rad] OBS förenklat
....


Självklart om hela ena axeln fjädrar påverkas den inte av kränghämmaren.

Va va det nu Arne Anka sa.. Att tänka efter innan man talar är som att torka sig där bak innan man går på muggen...

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Hyperintressant tråd (om man nu råkar ha en 9x4 och ska meka fjädring med den i vinter alltså)

Skiljer det verkligen 115 kg på en 944 turbo (951) och 944 turbo S ?

Att Peter U har sin bil såpass mycket hårdare fram än bak var nog lite felräkning från början, men eftersom han fick det till att funka bra så har han behållt det. Sen kan det kanske vara så att körstilen har utvecklat i viss mån till hur bilen är.

Jag skulle själv inte vilja vara utan ställbara krängare, men onekligen så har ju Peter mkt bra fart på sitt ekipage utan vara sig ha ställbara krängare, eller ens krängare alls... utan bara dropstops

Min bil är tvärt om, supermjuka fjädrar fram och troligen hyggligt hårt bak (ska mäta ordentligt), istället en stor rackarens framkrängare för att få balans. Ambitionen är att få till samma eller eller lite högre hjulkonstant fram än bak och montera ngn form av standardkrängare (finns i en uppsjö olika diametrar)

Jag gjorde ngt litet beräkningsdokument i excel i somras där jag försökte lägga ihop verkan från fjädrar och krängare vid roll, men är osäker på hur dom ska adderas på rätt sätt. Är så lat att jag inte orkat reda ut det än, hur ska det vara?

_________________
Pär Hylander
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

C=Krängstyvhet [Nm/rad]
?b=bak
?f=fram
ks?=fjäderkonstant på fjädern/toritionsstaven [N/m] OBS hjulkonster
karb?=fjäderkonstant på krängarn [N/m] OBS hjulkonster

Cf=(2*ksf+4*karbf)*(twf/2)^2
Cb=(2*ksb+4*karbb)*(twb/2)^2

C=Cf+Cb

f%=Cf/C
b%=Cb/C

Ändra vi nu ks och karb men ser till att f% och b% är konstant så ändra vi inte balansen i bilen.
Hmm lite föränkalt.

citat:
Hyperintressant tråd (om man nu råkar ha en 9x4 och ska meka fjädring med den i vinter alltså)

Jag ser det som ointrsankt om det är Porche, VW, Volvo, riskockare eller vad fa... som hälst prinsipen är exakt den samma gäller bara att hålla tunga i rätt mun vad det gäller olika typer av hjulupphängningar.

EDIT:
"OBS hjulkonster" inlaggt

Edit2:
Ändrat: var Cf=(2*ksf+karbf)*(twf/2)^2
Ändrat: var Cb=(2*ksb+karbb)*(twb/2)^2

OBS karb är hela krängarns fjäderkonstant.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



fuling skrev:
*förklarande formler*


Vi kanske ska klargöra att man använder sig av hjulkonstanter så att man får med ev utväxlingar osv. Krängare och fjäder sitter ju inte alltid på samma avstånd osv.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
Vi kanske ska klargöra att man använder sig av hjulkonstanter så att man får med ev utväxlingar osv. Krängare och fjäder sitter ju inte alltid på samma avstånd osv.

Bra påpekande thumbs up thumbs up Jag har ändrat i mitt förra inlägg

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Dan -> Vad får du för Hz om du räknar på "min" bil enligt din tabell ovan (944)??? Med den listade vikten och med 80N/mm fjäderkonstant fram och endast fjäder på 125N/mm bak.

Pysslar som sagt lite själv med uträkningar och jag får inte fram samma värden som du . Jag har dock inte krälat under bilen med måttband och det hade varit skoj att jämföra med din referenstabell

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Anders Holmquist
Malmö
Här sen Sep 2003
Inlägg: 59



om ni är intreserade av vad Exellence skrev om chassie mod på 9x4,968 så kan jag scanna och maila en
PDF fil på artikeln till de som önskar den är från mitten på 90 talet men kan kanske funka nu också?

_________________
Hälsn Anders Holmquist
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Eddie Varvstopp skrev:
Dan -> Vad får du för Hz om du räknar på "min" bil enligt din tabell ovan (944)??? Med den listade vikten och med 80N/mm fjäderkonstant fram och endast fjäder på 125N/mm bak.

Pysslar som sagt lite själv med uträkningar och jag får inte fram samma värden som du . Jag har dock inte krälat under bilen med måttband och det hade varit skoj att jämföra med din referenstabell


Lägg märke till att hjulkonstanten = Ks*((D1/D2)^2)
Ks=fjäderkonstant
D1=avståndet till coilocer centerlinjen 90 gdr.
D2=Under länkarm.

Mao att Mr (motion ratio) är Mr*Mr! Det görs ofta fel här.
I övrigt har jag inte kollat igenom omräkningen till Si enheter från Dan. Jag har ju tillverkat mina egna konstanter i den formeln. Men får Fuling samma Hz tal i sina formler så är det ok.

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Jag hittade denna tråden som Johan har varit inblandad i https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5160&highlight=fj%E4derkons . . . . . Jag använder mig av det angivna excel trixet vilket kan förklara mina avikelser (har inte riktigt alla geometriska data vilket bara det är en felkälla). Formlerna som ni har presenterat här är ju kalas (ser enkelt ut). Det jag är ute efter med mina beräkningar är att få ett hum om vilka fjädrar jag skall välja när det är dags. Jag har två referensbilar i dag som jag vet data på och som jag har åkt i (min egen och turbo Cup). Så jag lägger inte så stor tyngd vid att det blir exakt bara jag räknar på samma sätt var gång och som Dan har visat, hur fabriksbilarnas fjädersättning är orginal. Tack för all input

Anders Holmquist skrev:
om ni är intreserade av vad Exellence skrev om chassie mod på 9x4,968 så kan jag scanna och maila en
PDF fil på artikeln till de som önskar den är från mitten på 90 talet men kan kanske funka nu också?

Jag är intresserad , du kan skicka det till mig på edvin.persson2@comhem.se .

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908


Trådstartare
Jag kan skicka upp mitt excel-ark så fort jag kommer hem (torsdag kväll). Är ju känd för att slarva lite, så det är möjligt att mina formler inte är korrekta . Det jag gjorde var i princip bara Kg = 9.81 * N

Motivet för att göra excel-arket var mest för att jämföra och skaffa sej en bild hur dom olika eftermarknadskitten förhåller sej till varandra.
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Jag med Porsche 911 bakvagn "bör" ha 500lbs/in bakfjädrar, vad blir det på svenska?

Kan man förresten beställa av lesjöfors och är de billigare än andra? tänkte labba mig fram till en bra setup.
Citera
Racetech
Fjädrar, HZ och sånnt .. Igen.
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (20071 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande