Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Fjädrar, HZ och sånnt .. Igen. | 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (20071 totalt) |
Jag tänker skaffa nytt chassie till Porschen och håller på som bäst att förstå vad som finns och vad dom olika modellerna innebär.
För att se vad som finns till 944 så har jag jagat rätt på info om de olika originalchassien som finns och räknat lite HZ, wheel rate och så kring det. Detta fick jag fram: Jag har gått efter formlerna i Görans bok men konverterat till SI-enheter, så HZ blir altså sqrt(Wr/(9.81*(Kg/4)/9726))*0.159 där Wr = wheel rate i N/mm och Kg = bilens massa i kg. Eftersom det är en 944 så antar jag att varje hjul tar 25% av massan. Alla procentangivelser ovan anger hur mycket fjäderkonstant/HZ man har fram jämfört med bak. 50% på 924 betyder altså att fjädrarna bak har 50% av framfjädrarnas fjäderkonstant. Varför skjuter eftermarknadskitten mot styvare fram än bak? Borde inte ett H&R kit orsaka en bil som är (mycket!) mer understyrd? Eller kränghämmarna kanske spelar in på ett annat sätt om man styvar upp chassiet? EDIT: Anledningen att M030 väger mer är att jag antagit att den sitter på en Turbo S |
||
En gissning är att dessa kit förväntas sitta på bilar som är trimmade även i motorn och därför behöver ta mer av sidogreppet fram för att kunna gasas ur kurvorna.
En annan gissning är att de förväntas sitta på bilar med mer camber, i huvudsak fram, (av samma anledning som ovan) och att framhjulen därmed klarar ökad belastning utan att bilen blir understyrd. Bara mina _________________ Rikard Ahlin |
||
Tackar Dan !! Har försökt räkna lite själv men inte kommit så långt .
Kanske dum fåga men är du säker på att H&R kitten skall köras utan torsionsstavar bak?? De flesta "färdiga" kit jag har stött på körs med stavar, men jag kan ha fel. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Varför framfjädrna är styvare kan vara för att den niger förmycket vid broms annars, de grövre framfjädrana kompenserar man med mindre krängingshämmare fram. Simslabim och kurvbalansen var den samma
Kräningsmotstådet är summan av fjädrana pluss K-hämmaren. Hmm om jag minns rätt så kan det där med högre Hz-tal fram också en konfortgrej som man kan skita i, tror jag Någon som kan förklara???? Kör vi Hz-fomen i rena SI-enheter så blir den k=N/m m=kg f=Hz f=(k/m)^0,5 /2 / pi eller f=sqrt(k/m) / 2 /pi Då k brukar anges i N/mm så f=(k*1000/m)^0,5 /2 / pi _________________ Johan Sjölinder |
||
Det var många på få minuter
Vissa (många?) H&R kit ska man ha stavarna kvar på, dock inte dom två jag valde att ha med ovan. Men ingen har nämnt att man bör montera bort kränghämmare eller liknande. Det är ju annars logiskt. Låter som man vill kunna prova lite olika fjädrar, kanske 70-120 fram och 90-130 bak? Dessutom vill man nog ha justerbar kränghämmare. Hur resonerar man kring kränghämmare för att avgöra justermånen på den? |
||
citat:
70-120 fram och 90-130 bak Hmm tex 70-120 bananer eller??? Bra om man skriver ut sorten så slipper man/jag fundera. citat: Hur resonerar man kring kränghämmare för att avgöra justermånen på den? Ta bort krängare tror jag inte riktigt på, jo kanske som test. I de flästa fall är en bil pitchstyare än rollstyv, för att se till att infjädringen är liknade i roll och pitch så behövs krängarna. Tumme pekfinger så skall/bör/kanske vara ca lika med hjulkonstat på ett hjul, justermån skulle jag välja typ +-25%. Men här måste man titta djupare och ha koll på var CGH, rc mm håller till någonstans för att intligen uttala sig. Sen har vi det viktigaste som Rikard var inne på som styr, DÄCKGREPPEN och dessa alla faktorer. _________________ Johan Sjölinder |
||
Jag tror Dan menar 70-120N/mm fjäderkonstant.
Frågan är intressant varför man väljer att ha dessa bilar mjuka bak. Om jag inte har helt fel kör Fredrik (FSN) med 100N/mm fjädrar runt om utan stavar bak. Enligt Utzons hemsida har han 650ibs (eller vad det nu heter ~115N/mm) fram och 700 (~125N/mm) bak. Med tanke på att länkarmsföhållandet (korrigeringsfaktorn) är väldigt avgörande bak ser det ut som dessa bilar är väldigt "mjuka bak". Hade varit skoj höra från dessa räserpojkar En tanke jag fick är att man kör mjukare sättning bak för att kompensera för saknad diffbroms. En annan fråga. Om man vill ha med kränghämmaren i Hz uträkningen, är det bara att addera kränhämmarens hjulkonstant med fjäderns hjulkonstant??? Typ: f=sqrt((k"fjäder"+k"hämmare")/m) / 2 /pi ?? (jag har skummat igenom tråden https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Bananer var iofs en bra gissning men rätt svar är N/mm
Jo, man vill ju gärna räkna. Med CGH över en axel känns lite hopplöst att lista ut sådär bara. Så snarare siktar jag på att kunna justera mej fram till något som funkar ganska bra och framförallt lära mej ngt på kuppen. Gärna koppla med då .. Utzon verkar ju åka med radikalt annorlunda fjädrar än dom flesta after market kits. Runt 63 bananer på hjulen fram och 68 bananer på hjulen bak om jag räknat rätt, dvs runt samma förhållande som M030. Fast då har han drop stops fram. |
||
citat:
Typ: f=sqrt((k"fjäder"+k"hämmare")/m) / 2 /pi ?? Nix, krängarn skall ej med i Hz-formen. Hz gäller bara verikalfjädringen. Krängstyvheten (C) därimot skall både fjädar och krängare med. C=(2*k"fjäder"+k"hämmare")*(wt/2)^2 [Nm/rad] OBS förenklat CGH: Man kan ta ca 40% av bilens totalhöjd som CGH, verkar stämma hyfsat. Iaf inte helt åt he...... Det lilla jag lärt mig så ställer droppstopp till det mer än det hjälper. Jag skulle fjädra av bilen någusolunda jämt bak och fram och fixa viktförstjutingen mellan axlarna med krängrna. Skall Hz vara högre hågonstans så borde det vara fram. Hmm ska jag säga 1,7/2,2Hz (f/B) men det är en nödlösing pga krängarlöst bak _________________ Johan Sjölinder |
||
Självklart om hela ena axeln fjädrar påverkas den inte av kränghämmaren. Va va det nu Arne Anka sa.. Att tänka efter innan man talar är som att torka sig där bak innan man går på muggen... _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Hyperintressant tråd (om man nu råkar ha en 9x4 och ska meka fjädring med den i vinter alltså)
Skiljer det verkligen 115 kg på en 944 turbo (951) och 944 turbo S ? Att Peter U har sin bil såpass mycket hårdare fram än bak var nog lite felräkning från början, men eftersom han fick det till att funka bra så har han behållt det. Sen kan det kanske vara så att körstilen har utvecklat i viss mån till hur bilen är. Jag skulle själv inte vilja vara utan ställbara krängare, men onekligen så har ju Peter mkt bra fart på sitt ekipage utan vara sig ha ställbara krängare, eller ens krängare alls... utan bara dropstops Min bil är tvärt om, supermjuka fjädrar fram och troligen hyggligt hårt bak (ska mäta ordentligt), istället en stor rackarens framkrängare för att få balans. Ambitionen är att få till samma eller eller lite högre hjulkonstant fram än bak och montera ngn form av standardkrängare (finns i en uppsjö olika diametrar) Jag gjorde ngt litet beräkningsdokument i excel i somras där jag försökte lägga ihop verkan från fjädrar och krängare vid roll, men är osäker på hur dom ska adderas på rätt sätt. Är så lat att jag inte orkat reda ut det än, hur ska det vara? _________________ Pär Hylander |
||
C=Krängstyvhet [Nm/rad]
?b=bak ?f=fram ks?=fjäderkonstant på fjädern/toritionsstaven [N/m] OBS hjulkonster karb?=fjäderkonstant på krängarn [N/m] OBS hjulkonster Cf=(2*ksf+4*karbf)*(twf/2)^2 Cb=(2*ksb+4*karbb)*(twb/2)^2 C=Cf+Cb f%=Cf/C b%=Cb/C Ändra vi nu ks och karb men ser till att f% och b% är konstant så ändra vi inte balansen i bilen. Hmm lite föränkalt. citat: Hyperintressant tråd (om man nu råkar ha en 9x4 och ska meka fjädring med den i vinter alltså) Jag ser det som ointrsankt om det är Porche, VW, Volvo, riskockare eller vad fa... som hälst prinsipen är exakt den samma gäller bara att hålla tunga i rätt mun vad det gäller olika typer av hjulupphängningar. EDIT: "OBS hjulkonster" inlaggt Edit2: Ändrat: var Cf=(2*ksf+karbf)*(twf/2)^2 Ändrat: var Cb=(2*ksb+karbb)*(twb/2)^2 OBS karb är hela krängarns fjäderkonstant. _________________ Johan Sjölinder |
||
Vi kanske ska klargöra att man använder sig av hjulkonstanter så att man får med ev utväxlingar osv. Krängare och fjäder sitter ju inte alltid på samma avstånd osv. |
||
citat:
Vi kanske ska klargöra att man använder sig av hjulkonstanter så att man får med ev utväxlingar osv. Krängare och fjäder sitter ju inte alltid på samma avstånd osv. Bra påpekande Jag har ändrat i mitt förra inlägg _________________ Johan Sjölinder |
||
Dan -> Vad får du för Hz om du räknar på "min" bil enligt din tabell ovan (944)??? Med den listade vikten och med 80N/mm fjäderkonstant fram och endast fjäder på 125N/mm bak.
Pysslar som sagt lite själv med uträkningar och jag får inte fram samma värden som du . Jag har dock inte krälat under bilen med måttband och det hade varit skoj att jämföra med din referenstabell _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
om ni är intreserade av vad Exellence skrev om chassie mod på 9x4,968 så kan jag scanna och maila en
PDF fil på artikeln till de som önskar den är från mitten på 90 talet men kan kanske funka nu också? _________________ Hälsn Anders Holmquist |
||
Lägg märke till att hjulkonstanten = Ks*((D1/D2)^2) Ks=fjäderkonstant D1=avståndet till coilocer centerlinjen 90 gdr. D2=Under länkarm. Mao att Mr (motion ratio) är Mr*Mr! Det görs ofta fel här. I övrigt har jag inte kollat igenom omräkningen till Si enheter från Dan. Jag har ju tillverkat mina egna konstanter i den formeln. Men får Fuling samma Hz tal i sina formler så är det ok. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||
Jag hittade denna tråden som Johan har varit inblandad i https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
Jag är intresserad , du kan skicka det till mig på edvin.persson2@comhem.se . _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Jag kan skicka upp mitt excel-ark så fort jag kommer hem (torsdag kväll). Är ju känd för att slarva lite, så det är möjligt att mina formler inte är korrekta . Det jag gjorde var i princip bara Kg = 9.81 * N
Motivet för att göra excel-arket var mest för att jämföra och skaffa sej en bild hur dom olika eftermarknadskitten förhåller sej till varandra. |
||
Jag med Porsche 911 bakvagn "bör" ha 500lbs/in bakfjädrar, vad blir det på svenska?
Kan man förresten beställa av lesjöfors och är de billigare än andra? tänkte labba mig fram till en bra setup. _________________ Project 911: http://project911.luminasweden.com Pågående renoveringar: http://project911.luminasweden.com/resto/project_1/index.html |
||
Racetech Fjädrar, HZ och sånnt .. Igen. | 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (20071 totalt) |