Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Hastighet på viktförflyttning
2875 besök totalt
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967


Trådstartare
Efter lite empiriska undersökningar har jag stött på en lite klurig fråga som stör min stackars hjärna en aning.
Bara som ett exempel lekte jag lite med den alltid så populära handbromsen idag på en fin parkering. Jag tänkte att jag skulle vrida bilen lite snyggt åt ett håll och sedan försöka knycka den åt andra hållet, för att göra ett tight "S". Det gick väl lite sådär, får jag nog säga, men till det viktiga; manövern blev lite svår eftersom jag inte kunde kasta om vikten tillräckligt fort. Inget konstigt med det, men krafterna verkar väl ändå direkt? Vad är det som gör att det tar tid för bilen att "svara på input" och vad finns det för olika faktorer som gör att olika bilar reagerar olika snabbt?
Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724



i väntan på att någon guru kommer med en massa uträkningar å formler ( å fuling med ett exeldocument ) så slänger jag till med det som jag tror påverkar mest och det är längd på hjulbas och viktfördelning...

_________________
MackeMaehlum
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967


Trådstartare
Bilens vikt borde också påverka mycket. Om man har en tung bil där vikten förskjuts mycket åt ena sidan borde det krävas en mycket större kraft att få den att pendla tillbaka.
Spelar chassit någon roll och vilken isåfall?
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967


Trådstartare
Hmm, körteknik? Det handlar väl iof om vad som händer när man kör... men ändå...?
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



grepp... För det var väl snö på marken?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Bo Danerius
Örebro
Här sen Okt 2004
Inlägg: 141



Alexi Törnqvist skrev:
Efter lite empiriska undersökningar har jag stött på en lite klurig fråga som stör min stackars hjärna en aning.
Bara som ett exempel lekte jag lite med den alltid så populära handbromsen idag på en fin parkering. Jag tänkte att jag skulle vrida bilen lite snyggt åt ett håll och sedan försöka knycka den åt andra hållet, för att göra ett tight "S". Det gick väl lite sådär, får jag nog säga, men till det viktiga; manövern blev lite svår eftersom jag inte kunde kasta om vikten tillräckligt fort. Inget konstigt med det, men krafterna verkar väl ändå direkt? Vad är det som gör att det tar tid för bilen att "svara på input" och vad finns det för olika faktorer som gör att olika bilar reagerar olika snabbt?


Ju mera centrerad vikten är i bilen desto snabbare reagerar den. Brukar för "Polar Moment of Inertia" så googla lite på det o läs mera.

_________________
Bo Danerius
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Det går nog att hitta lite infomation här också. Om man söker på tröghetsmoment eller masströghetsmoment. Kanske t.o.m. tröghetstensor?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Alexi Törnqvist skrev:
Jag tänkte att jag skulle vrida bilen lite snyggt åt ett håll och sedan försöka knycka den åt andra hållet, för att göra ett tight "S". Det gick väl lite sådär, får jag nog säga, men till det viktiga; manövern blev lite svår eftersom jag inte kunde kasta om vikten tillräckligt fort.


Ja det teoretiska varken vet jag något om eller är speciellt intreserad av..men däremot gissar jag att farten spelar stor roll i ditt fall rent praktiskt.
Du körde för sakta helt enkelt för att få önskad snabb lastförskjutning

Eller har jag fel nu igen :shifty:

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Daniel L
Sollentuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 137



Problemet är ju att en standardbil flexar ganska mycket. Dvs, när du knycker till den åt ena hållet så ska däck, bussningar och fjädring komprimeras och bygga upp sidkraft innan det bär iväg åt det håll du vill. När du sedan ska knycka åt andra hållet så måste du återigen vänta på att bilen sätter sig.

En riktigt hård bil känns ju som en gokart och väldigt precis i sina rörelser, även om det i praktiken kanske inte går fortare med en hård bil runt en bana.

_________________
-------------------------------------------------------
Daniel Lindgren
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Stötdämparna bestämmer tiden det tar från det att karossen börjar röra sig tills dess att fjädermotståndet motsvarar viktförflyttningen. Ställer vi åt kompressisionen på stötdämparen på det belastade hjulet så får vi en tvärare belastningskurva vise versa. Vi kan även få en tvärare avlättning av innerhjulet genom att öka returdämpningen.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Hastighet på viktförflyttning
2875 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande