Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hjälmar och SBF igen... (splittad tråd)
1, 2, 3 ... 11, 12, 13   >>
2 besök senaste veckan (28843 totalt)
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
dstr skrev:
gzon skrev:
Med tanke på att SBF är emot allt udda och nytänkande så kan det bli svårt.


Har du något speciellt fall du grundar det på?


Hjälmreglementet kommer osökt upp i mina tankar.
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496



johann skrev:

Hjälmreglementet kommer osökt upp i mina tankar.


och nu kontaterar SBF att FIA är på väg att välja samma väg... men men, det kanske vi ska ta i en annan tråd?

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
dstr skrev:
johann skrev:

Hjälmreglementet kommer osökt upp i mina tankar.


och nu kontaterar SBF att FIA är på väg att välja samma väg... men men, det kanske vi ska ta i en annan tråd?


Du får gärna berätta mera för såvitt jag vet finns inget som helst i FIA:s reglemente som påminner om SBF:s.
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496



johann skrev:
dstr skrev:
johann skrev:

Hjälmreglementet kommer osökt upp i mina tankar.


och nu kontaterar SBF att FIA är på väg att välja samma väg... men men, det kanske vi ska ta i en annan tråd?


Du får gärna berätta mera för såvitt jag vet finns inget som helst i FIA:s reglemente som påminner om SBF:s.


http://www.sbf.se/pdf/protokoll/2004/FS_12_04.pdf - §251

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
dstr skrev:
http://www.sbf.se/pdf/protokoll/2004/FS_12_04.pdf - §251


Det där ger jag inte mycker för. Det står ju i princip ingeting konkret.

FIA har väl aldrig strävat efter att ha tunga hjälmar?
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
I protokollet ovan hänvisas till hjälmutredningsgruppens mötesnoteringar.
Kan man få ta del av dessa?
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496



johann skrev:
I protokollet ovan hänvisas till hjälmutredningsgruppens mötesnoteringar.
Kan man få ta del av dessa?


Jag ska fråga runt.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
dstr skrev:
johann skrev:
I protokollet ovan hänvisas till hjälmutredningsgruppens mötesnoteringar.
Kan man få ta del av dessa?


Jag ska fråga runt.


Danke!
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496



johann skrev:
dstr skrev:
johann skrev:
I protokollet ovan hänvisas till hjälmutredningsgruppens mötesnoteringar.
Kan man få ta del av dessa?


Jag ska fråga runt.


Danke!


Svaret blev nej.

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

dstr skrev:
johann skrev:
dstr skrev:
johann skrev:
I protokollet ovan hänvisas till hjälmutredningsgruppens mötesnoteringar.
Kan man få ta del av dessa?


Jag ska fråga runt.


Danke!


Svaret blev nej.


Det var inte vad vi ville höra

_________________
/Kristian Elisson
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Personligen skulle jag vara rätt nöjd om man åtminstone tillät täckt hjälm godkände enligt SNELL 2000 tillsammans med HANS e dyl utrustning.
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



dstr skrev:
johann skrev:
dstr skrev:
johann skrev:
I protokollet ovan hänvisas till hjälmutredningsgruppens mötesnoteringar.
Kan man få ta del av dessa?


Jag ska fråga runt.


Danke!


Svaret blev nej.


Tyvärr är det som vanligt med SBF, en hemlighets-kultur som finns och är svår att göra något åt....

Överhuvudtaget så är dom allra flesta protokoll som är offentligtgjorda väldigt "urvattnade" på information och framförallt resonemang hur man kommer till beslut......

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Man kanske borde starta ett eget bilsportförbund som inte beslutar saker hur som helst utan att diskutera med berörda arrangörer och tävlande.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Lennart Mäkinen skrev:
Man kanske borde starta ett eget bilsportförbund som inte beslutar saker hur som helst utan att diskutera med berörda arrangörer och tävlande.


Ja

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Här har ni en annan som jagat sådana hemliga "mötesnoteringar".

Jag tror man skulle komma långt med en intresseförening för arrangörer och tävlande som syftar till att samla SBF-anslutas intressen. Men visst, ett helt annat förbund skulle inte skada!

Får man FIA-ansluta två förbund från samma land? Det måste väl finnas monopol-lagstiftning som säger att det måste tillåtas. Verkar vara en vettig lösning tycker jag.
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Lennart Mäkinen skrev:
Man kanske borde starta ett eget bilsportförbund som inte beslutar saker hur som helst utan att diskutera med berörda arrangörer och tävlande.


Svenska Bilsportföreningen - SBF? Det finns ju en del föreningar med väldigt stort inflytande,
som NTF, MHF...Som alla har politikernas öra.

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Dan Hovang skrev:
Här har ni en annan som jagat sådana hemliga "mötesnoteringar".

Jag tror man skulle komma långt med en intresseförening för arrangörer och tävlande som syftar till att samla SBF-anslutas intressen. Men visst, ett helt annat förbund skulle inte skada!

Får man FIA-ansluta två förbund från samma land? Det måste väl finnas monopol-lagstiftning som säger att det måste tillåtas. Verkar vara en vettig lösning tycker jag.


Rent tekniskt borde det vara möjligt....... det finns faktiskt två medlemmar till FIA från Sverige redan idag... dock så är KAK inte längre några tävlingsarrangörer utan enbart håller på med andra mer personbils-relaterade saker...... Och det var KAK som var den ursprungliga medlemmen till FIA och SBF som tillkom ett antal år efter.

Men i USA så finns det ju flera Bilsports-sanktionerande förbund.... vet iofs inte hur allt hänger samman eller om en del av dom förbunden är helt fristående (vilket jag tror när det gäller Nascar t.ex)

Men iofs så behöver man väl knappast vara medlem i FIA heller om man inte vill, det enda som egentligen är någon betydelse är om man kan erbjuda försäkrings-skyddet enligt svensk lagstiftning..... Och motmedlet som FIA/SBF har och hotar med emellanåt att man inte får deltaga i ej SBF/FIA sanktionerade events undrar jag egentligen om det är lagligt att göra så?? enligt EU och Svensk lag..... vore intressant om någon juridiskt bevandrad person kunde kolla åt oss !!!!

typ BTG är väl jurist eller något liknande har jag för mig..... nån som kan kolla??

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496



johann skrev:
Personligen skulle jag vara rätt nöjd om man åtminstone tillät täckt hjälm godkände enligt SNELL 2000 tillsammans med HANS e dyl utrustning.


Har du skrivit någon motion om det?

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



dstr skrev:
johann skrev:
Personligen skulle jag vara rätt nöjd om man åtminstone tillät täckt hjälm godkände enligt SNELL 2000 tillsammans med HANS e dyl utrustning.


Har du skrivit någon motion om det?


Vad skulle nyttan vara med en motion, det är ju inte så verkliga beslut tas ändå ....... Katalysator beslutet kom inte från någon motion som har lagts fram..... utan som jag förstått det så kom ju det beslutet bland annat till genom att Finnkat skickat ett brev till SBF (i Juni?) och lagt fram ett förslag, vilket jag också skulle göra om jag ägde ett katalysator-tillverkar företag.....

Men det som vore riktigt intressant är att veta avtalet mellan SBF och Finnkat? hur många procent av försäljningen går tillbaka till SBF?

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
dstr
Arboga/Helenelund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5496



Fredrik - SLC skrev:
dstr skrev:
johann skrev:
Personligen skulle jag vara rätt nöjd om man åtminstone tillät täckt hjälm godkände enligt SNELL 2000 tillsammans med HANS e dyl utrustning.


Har du skrivit någon motion om det?


Vad skulle nyttan vara med en motion, det är ju inte så verkliga beslut tas ändå ....... Katalysator beslutet kom inte från någon motion som har lagts fram..... utan som jag förstått det så kom ju det beslutet bland annat till genom att Finnkat skickat ett brev till SBF (i Juni?) och lagt fram ett förslag, vilket jag också skulle göra om jag ägde ett katalysator-tillverkar företag.....

Men det som vore riktigt intressant är att veta avtalet mellan SBF och Finnkat? hur många procent av försäljningen går tillbaka till SBF?


Var har du hört det?

_________________
/Daniel Azzarri

Älska varje varv!
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



dstr skrev:
Fredrik - SLC skrev:
dstr skrev:
johann skrev:
Personligen skulle jag vara rätt nöjd om man åtminstone tillät täckt hjälm godkände enligt SNELL 2000 tillsammans med HANS e dyl utrustning.


Har du skrivit någon motion om det?


Vad skulle nyttan vara med en motion, det är ju inte så verkliga beslut tas ändå ....... Katalysator beslutet kom inte från någon motion som har lagts fram..... utan som jag förstått det så kom ju det beslutet bland annat till genom att Finnkat skickat ett brev till SBF (i Juni?) och lagt fram ett förslag, vilket jag också skulle göra om jag ägde ett katalysator-tillverkar företag.....

Men det som vore riktigt intressant är att veta avtalet mellan SBF och Finnkat? hur många procent av försäljningen går tillbaka till SBF?


Var har du hört det?


Läste det på protokollet för Teknikavdelningen.... här http://www.sbf.se/pdf/protokoll/2004/TK_01_04.pdf

Läs paragraf 8..... Och det var inte i Juni brevet kom utan jag kom ihåg fel.... dom hade något möte tydligen då......

Men vi aktiva (arrangörer/tävlande) fick inte veta något förräns i oktober typ...... så jag undrar hur gick det här med Katalysator-kravet igenom verkligen??? det känns som något som Finnkat har startat och gett ett affärsförslag till SBF? om det är så, hur är kontraktet utformat?

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Allmänt banåkaforum
Hjälmar och SBF igen... (splittad tråd)
1, 2, 3 ... 11, 12, 13   >>
2 besök senaste veckan (28843 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande