Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Hjälmar och SBF igen... (splittad tråd) | << 1, 2, 3, 4 ... 11, 12, 13 >> 31 besök senaste veckan (28942 totalt) |
Undrar om följdkravet blir att avgasreningen verkligen skall fungera vid samtliga varvtal och samtliga möjliga belastningar? Dvs hårdare krav än hos SBP. |
||||||||
Kan du inte se till att nån som sitter i TK reggar sig och kan svara på dessa frågor? _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||||||
om SBF seriöst värnade om miljön så skulle man lägga två strån i kors för att få en bana till Stockholmsregionen.
Gör en kort analys på hur mycket som körs på vanlig väg i transport till & från banor av de som bor i Stockholmsregionen så tror jag att man skulle komma fram till intressanta resultat. Ta med bränsleförbrukning & däckslitage i dessa siffror. I detta resonemang så tar jag inte med de övriga aspekter som en Stockolmsbana skulle ha på motorsporten. DVS aspekter som ligger helt i linje med SBFs intressen. _________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: |
||||||||
Vi får se om det inte dyker upp ett forum på sbf.se snart. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||||
Klaga gärna på saker ni tycker är fel men gör det på ett konstruktivt och trevligt sätt. Glöm inte regel nummer 5 osv... Det har nog inte varit några större övertramp i den här tråden men jag ville bara påminna om det eftersom det här diskuteras ämnen som lätt rör upp känslorna.
_________________ Magnus Thomé |
||||||||
Hur kommer funktionen av katalysatorerna följas upp? En ny katalysator är tämligen enkel att ta död på med felaktigt lambda och misständningar. Kommer man vid besiktningen inför tävling få göra ett emissionsprov? _________________ /Markus Lefors |
||||||||
Stickprov. SBF har sen ett par år tillbaka ett mobilt mätinstrument för detta. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||||
Men varför är det då ett obligatoriskt krav i Racing, ÄVEN på dom som åker med Metanol bilar? för det finns några sådana faktiskt...... |
||||||||
Är det? _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||||
Personligen är jag helt övertygad om att SBF också behöver finnas ute bland folk lite aktivt, tex här. Men ett forum på SBFs sida är ju helrätt. Du vet ju också vad som krävs för att det inte bara ska bli tjafs osv utan vettigt utbyte av åsikter _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Ja, som jag förstått utan möjlighet till dispenser....... iaf enligt min läsförståelse i vad som skrivits.... men jag kan ju ha fel....... |
||||||||
Jag ska framföra det. Flera sitter nog redan och läser här dock. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||||
Hoppas att man kommer hålla lika högt i tak som du gör (SBF skulle kanske gå på kurs hos dig ) _________________ Erik Häggbom |
||||||||
Det däremot är Skrämmande...... att man läser och har full koll men aldrig besvarar eller kommer med inlägg/åsikter... Så Daniel det är positivt att du finns här helt klart. Men för dom som inte vet så ska man skilja på och framförallt veta om skillnaden mellan Kansliet och dess personal och Styrelsen/utskotten..... Kansliet är dom som genomför besluten tagna av Utskotten och Styrelsen.... Kansliet är anställd personal och Styrelsen/utskottet är valda personer...... |
||||||||
Läsa och ha full koll är nog att ta i. Dom kikar nog bara in spontant, och läser knappast alla trådar. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||||
Inte bli arg nu, jag "rasar" inte mot dig, jag ventilerar frustration gentemot ett förbund som verkar värre än metall avd. 112. Att det skulle finnas nån logik att katten skall funka eller göra nytta för att den skall tvingas att monteras kan det ju inte finnas då ingen kat rimligtvis kan överleva en dag i en räserbil som är mappad för max effekt. Ni som har tillräcklig teknisk expertis kan väl rätta mig men är det inte så att för att katalysatorer skall fungera så måste väl blandningen ligga rimligt nära lambda 1 merparten av tiden? Jag kan nog inte nämna en enda bil jag känner till som reglerar mot lambda eller som är mappad för lambda 1 vid fullast över 4000 varv. Detta borde innebära att en katalysator på en räserbil borde kunns göra sitt jobb i ungefär 10 minuter per heat (uppvärmningsvarv, avkylningsvarv och ev. depåkörning efter heatet), detta förutsatt att bilen har ett modernt sprut som lambdareglerar under denna tiden, hur många bilar är det? Verkar vara en försvinnande liten tid som kattarna skulle kunna göra nytta om de överlevt heatet. Skulle vara lite roligt att se en top fuel med en kat per "stack" faktiskt. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
Ang. katalysatorerna
Lambda 1 är väl bara för att skona den keramiska massan i en katalysator, den funkar även utanför detta register.. Och håller inte en keramisk så kan man ju köra på metallisk.. Eller har jag fått detta feluppfattat? _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||||
En annan sak om katalysatorerna, i rallycrossen infördes den egentligen iår (det gjordes till och med ett prov på en bil i SM finalen 2003) men förarföreningen tjatade till sig dispans till 2005. Även i rallycross är den obligatorisk för alla fastän det är ett par som kör på metanol.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||||
Jepp. Det är vid ett smalt fönster vid Lambda 1 där katalysatorn reducerar alla föroreningar effektivt. Den funkar även utanför detta område. Men inte alls lika bra. Co och HC uppstår vid ofullständig förbränning. Vid bränsleöverskott finns det inte tillräckligt med syre för att oxidera Co och HC. Vid luftöverskott funkar den reducerande funktionen dåligt. Motorn i sig producerar lite Nox vid lambda <1 då Nox bildas vid höga temperaturer. Det som dödar katalysatorer är oljerester etc eller om motorn går väldigt fett. Spontant känns det idiotiskt att kräva katalysator på bilar med förgasare etc. Även om man har ett elektroniskt styrsystem så kommer det att minska utsläppen marginellt. Känns vettigare att försöka få fler att köra på E85 istället. Vore intressant att se hur stor del av Sveriges utsläpp racing står för _________________ Bromsar bäst som bromsar sist... Renault 5 GTE -88 |
||||||||
Allmänt banåkaforum Hjälmar och SBF igen... (splittad tråd) | << 1, 2, 3, 4 ... 11, 12, 13 >> 31 besök senaste veckan (28942 totalt) |