Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgringkursen!
Sektion 07: Klostertal - Hohe Acht
16443 besök totalt
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
Sektion 07: Klostertal - Hohe Acht

Till den här sektionen så kommer du på fyran, bromsar och växlar ner till trean längs med curbsen på vänstersidan av banan(8:58:18).
Öppna spårvalsritningen i ett eget fönster

1. Strax innan curbsen slutar på vänstersidan(8:58:19) påbörjar du en lång högersväng, Steilstreckenkurve(eller Klostertal-hårnålen, som den också kallas) och tangerar curbsen på högersidan(8:58:22) och släpper ut bilen till vänsterkanten i utgången.

2. Härifrån gör du en raksträcka uppför backen mot Karusellen och siktar in dig på den smala "gluggen" högst upp i backen.

3. Om du kommer upp mot Karusellen och tangerar båda curbsen som buktar ut på höger sida fram till 8:58:34, så är det bara att sikta in sig rakt fram mot den övre betongdelen på vänstra sidan av banan. Då hamnar du rätt i ingången till Karusellens doserade betongdel(8:58:36).Det brukar finnas en vit prick målad precis i skarven mellan asfalt och betong som du ska sikta på att ha mellan framhjulen när du går ner på betongdelen. Du behöver även ta ner farten till c:a 90-100 km/h innan du går ner i betongdelen.

4. När du kommer ner där så ska du försöka hålla vänster framhjul nästan längst ner på betongdelen(inte på den platta asfalterade delen längst ner) och köra på lite mellangas(80-90 km/h) c:a 2/3 in i Karusellen(8:58:39). Där nyper den nämligen åt lite förädiskt!

5. Sedan kan du gå på gasen lite lagom igen, genom den sista tredjedelen av Karusellen och se till att du har det övre högra hörnet av den sista betongplattan mellan framhjulen när du lämnar Karusellen(8:58:42).

6. Tangera de curbsen på höger sida(8:58:44), lägg i fyran och gör en mjuk högerböj, så att du kommer ut till högerkanten precis där curbsen slutar och det börjar gå lite branatre uppför(8:58:54).

7. Följ högerkanten c:a en billängd efter att curbsen på höger sida slutat och där de platta betongstenarna på höger sida slutar(8:58:54), innan du svänger svagt vänster och tangerar curbsen på vänstersidan(8:58:55).

8. Fortsätt med ungefär samma rattutslag och släpp ut bilen ända ut till högerkanten i backen upp mot Hohe Acht.

9. Följ curbsen på höger sida och lägg i trean. Sväng vänster strax innan curbsen slutar på höger sida(8:59:01) och tangera curbsen på vänster sida(8:59:03). Alternativt kan du vänta med att lägga i trean tills du kommit hit. Eftersom det är så brant uppför så behöver du inte bromsa vid nedväxlingen.

10. Sikta in dig på att tangera curbsen på höger sida ganska sent(8:59:05) och släpp direkt över bilen till vänstra sidan av banan.

11. Följ curbsen längs vänsterkanten tills strax efter backkrönet, c:a en billängd innan de slutar(8:59:09).

12. Styr in mjukt i den kommande högern, så att du tangerar curbsen på höger sida sent(8:59:11).

13. Sikta in dig på att tangera curbsen på vänster sida där curbsen slutar och där du går över krönet(8:59:14). Krönet kan vara lurigt om det är blött/fuktigt, så undvik att växla upp precis över krönet. Gör det innan eller efter krönet.

14. I backen ner mot Wippermann lägger du i fyran(även fast du inte varvat ur på trean) och siktar in dig på att komma ut till vänsterkanten.



Öppna videon för det här partiet i ett eget fönster > >





_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974



Gah, varför läste jag inte det här innan jag åkte ner förra helgen! Jag tänkte precis fråga hur man bäst tar karusellen eftersom jag alltid fegade ut när jag kom dit och inte visste hur snabbt man kan ta den.. Och här står ju allting perfekt beskrivet i detalj klart bättre än sport auto(?)tidningsurklippet jag använde! Tack!!

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993


Trådstartare
djungel-Jim skrev:
Gah, varför läste jag inte det här innan jag åkte ner förra helgen! Jag tänkte precis fråga hur man bäst tar karusellen eftersom jag alltid fegade ut när jag kom dit och inte visste hur snabbt man kan ta den.. Och här står ju allting perfekt beskrivet i detalj klart bättre än sport auto(?)tidningsurklippet jag använde! Tack!!


Tack för de orden!

Jo, man kan förbereda sig rätt mycket om man lägger ner lite jobb innan man åker ner!
Det blir så mycket roligare, om man har en ungefärlig bild av hur man bör köra
och när sedan allt faller på plats när man väl kommer dit och kör!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Impreza
Malmö - Skumparp
Här sen Maj 2005
Inlägg: 84



thumbs up För Ringenkursen, hade stor nytta av att ha pluggat lite innan jag åkte ner. Tack Peeter.

_________________
Fredrik Nilsson

Team HellBörners
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Peeter jag får inte länken till videon om kurvpartiet att funka, skit bakom spakarna här eller trasig länk?

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



Verkligen bra! thumbs up

Har du lagt ner lika mycket jobb på övriga sektioner? Dvs vart är de?
Vinterlektyr , måste ju plugga lite till nästa år!

_________________
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974



Hela banan finns här: https://rejsa.nu/ringenkurs/

(tycker det borde finnas en sticky till den här själva forumsdelen också)

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



AH, den hade jag missat synd man inte läste den innan man var nere....

tack!

_________________
Citera
Nürburgringkursen!
Sektion 07: Klostertal - Hohe Acht
16443 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande